
Největší dezinformace o koronaviru a kdo je vytváří. Jak se s nebezpečným lhaním vypořádat?
Jaké jsou největší lži o koronaviru?
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Největší dezinformace o koronaviru a kdo je vytváří. Jak se s nebezpečným lhaním vypořádat?
Jaké jsou největší lži o koronaviru?
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.

Hrozbu aktuálně se šířícího koronaviru je snadné zneužívat ve svůj prospěch a dezinformátoři si to dobře uvědomují. Mají za cíl vyvolávat v lidech paniku, strach, zmást čtenáře a názorově je rozdělovat. Webů, které takto ohýbají informace a cíleně lžou, je celá řada.
Jsou docela dost nebezpečné, protože navozují pocit, že odhalují ty správné a utajované informace – pravdu, kterou lidi hledají, protože nedůvěřují autoritám. Někdy je snazší si věci vyložit jako konspiraci a neohlížet se po pravdě, protože je často složitější.
Kdo ale tyto informace vymýšlí? Komu dezinformační weby patří a jak s nimi můžeš bojovat? A jak to vysvětlit člověku, který těmto alternativním zdrojů věří?


Lež: Proti koronaviru česnekem, zázvorem, preventivně antibiotiky
...všechny jsou lživé. Proti koronaviru ti nijak nepomůže více pojídat česnek – jakkoli je tato plodina zdraví prospěšná a s antimikrobiálními vlastnosti, na zákeřný Covid-19 nestačí. O novém onemocní toho ještě nevíme mnoho, probíhají proto různé výzkumy. Lékaři protilátku momentálně vyvíjí, ale kdy bude hotová, zatím není jasné.
Z tohoto důvodu není pravdivá informace, že by antibiotika měla proti koronaviru jakýkoli preventivní účinek. Jak v našem rozhovoru potvrdila výživová specialistka Petra Kopecká, nepomůže ani zvýšená konzumace vitaminu C nebo zázvoru.
Ani pravidelné vyplachování nosu, ani nic podobného. Nejlépe pomohou rady, které už asi znáš: umývat si ruce, nosit na veřejnosti roušku, nesahat si do obličeje, vyhýbat se místům, kde se shromažďují lidé. Dávej si pozor na nebalené zboží – třeba taková jablka si myj mnohem víc než obvykle, kolu v plechovce raději přelej do sklenice.
Tento článek dočteš bezplatně, ale s předplatným REFRESHER+ získáš přístup k více než 1897 zamknutým článkům a dostaneš další benefity.
VÍCE O PŘEDPLATNÉMLež: Za nemoc mohou Američané
Dezinformace ale nemusí být jen nefunkční babské rady. Je to i složitá politická hra. Do šíření lží se totiž zapojuje Čína a Rusko. Například teorií o tom, že koronavirus – byť ve skutečnosti poprvé potvrzen ve Wu-chanu – byl do Číny zavlečen ze Spojených států. Podle těchto hoaxů to měl mít na svědomí americký cizinec.
Český dezinformační server AC24 cituje tweet mluvčího čínského ministerstva zahraničí Li-ťien Čao. „Ředitel Robert Redfield připustil, že někteří Američané, kteří zdánlivě zemřeli na chřipku, byli pozitivně testováni na nový koronavirus. Kdy se v USA objevil pacient nula? Kolik lidí je nakaženo? O jaké jde nemocnice? Možná to byla americká armáda, která přinesla epidemii do Wuhan. USA nám dluží vysvětlení!“
Citujeme další lež, kterou ve vícero článcích zmiňuje citacemi různých lidí český dezinformační server Svobodné noviny. Píší například, že „virus je biologickou zbraní, kterou na Číňany nasadily USA“, v jiném článku o tom, že „koronavirus je člověkem vyrobená biologická zbraň“ nebo varují „před invazí migrantů, která by mohla zavléct do země koronavirus“. Lež, lež... a samozřejmě lež.
I takovéto příběhy je možné si přečíst na čínských, ruských a hlavně pak českých dezinformačních serverech a facebookových skupinách. Vyjádřil se k nim předseda Evropské rady Donald Tusk. „Čína a Rusko zahájily informační válku se Západem. Hlavní argumenty: ‚virus pochází z USA‘ a ‚EU nedělá nic‘ se šíří také přes tzv. užitečné idioty. V době skutečné nákazy buďte imunní i vůči viru lži,“ upozornil.
Lži a zohybaná fakta jsou velmi nebezpečná, hlavně v době současné krize. Je potřeba, aby lidé dostávali pravdivé a jasné informace. Pokud například někdo uvěří lži, že nosit roušky je vlastně zbytečné, uvěří jim a bude starší – může se nakazit a v nejhorším případě i zemřít. A to je důvod, proč bychom vůči nepravdám měli být obezřetní.
Lež: 5G a koronavirus spolu souvisí
„Co když se 5G používá ve Wu-chanu k tomu, aby otevíralo kůži obyvatel a nový koronavirus, vzniklý jako biologická zbraň, se lidem snáz dostával do organismu?“ píše jeden e-shop s minerály, tzv. čakrovými přívěsky a pyramidálními zářiči, které mají údajně mimo další účinky nositele chránit před škodlivým zářením.
Článek je plný paniky před 5G zářením, koronavirem a očkováním. Má to být, citujeme, „vždycky ta samá hra na epidemii/pandemii, která se hraje jednou za 2-3 roky a má více verzí. Při té první si vymyslíte virus, vyvoláte paniku, vyděsíte lidi, provádíte neefektivní a neprůkazné testy, zveličíte počet úmrtí, ospravedlníte karanténu/stanné právo a vymyjete lidem mozek, aby si mysleli, že si musí koupit (toxické) vakcíny a nechat si líbit povinné očkování.“
Představili jsme si tři tipy dezinformací. Jednu možná zdánlivě neškodnou, myšlenou jako „dobrou radu“, druhou zdánlivě ozdrojovanou a působící důvěryhodně – udávající jakési „otazníky nad velkým tématem“ a třetí jako ze zdánlivě jiné planety, plné ezoterických pomůcek a strachu z očkování. Všechny tři si ale najdou své čtenáře, kteří bádají po nějaké „další alternativní pravdě“.

Kdo za to může?
Články psané s úmyslem dezinformovat, nebývají podepsané, podepisují se pod ně lidé s vymyšleným jménem nebo takoví, kterým se hodí s informacemi obchodovat – třeba politici, nebo prodejci zázračné bižuterie. Viníky šíření lží jsou pak i sociální sítě, na kterých se rychlost šíření vymyká kontrole.
Na České televizi v pořadu Reportéři ČT vyšla nedávno zajímavá reportáž odkrývající pozadí dezinformační mašinérie. Novinářům se v ní podařilo dohledat Marka Pešla, člověka, který má vazby na web Aeronet. Tento web je jeden z největších šiřitelů lží u nás. Pešl se po dlouhá léta skrývá na Slovensku, odkud zřejmě píše většinu článků a také spravuje finance webu.
„V roce 2014 jsem byl kontaktovaný skupinou lidí. Je to skupina lidí, která v podstatě je z vlastenecké, nebo můžeme říkat národovecké fronty,“ vysvětlil, jak se ke stránkám dostal. „Jsou to Češi. Žádní Rusové nejsou v těchto věcech zaangažováni. To jsou zase dezinformace, které šíří novináři, že nějací Rusové se snaží vměšovat, snaží se v podstatě jakoby něco ovlivňovat v České republice. Jenom chci říct, že netvrdím, že se to nemůže dít,“ řekl.
Bránit se lžím
Všechny tyhle informace od těchto lidí se dostávají k mnoha dalším čtenářům. A ti jim věří. I ti, do kterých bys to možná neřekl – může to být tvůj děda, nebo babička, kterým něco přišlo řetězovým e-mailem. Může to být tvůj strýc, jinak hodný člověk, který po večerech pročítá dezinformace na zmiňovaných serverech.
Je potřeba se s nimi o těchto tématech bavit a ukázat jim, jak je zpracovávat. Protože jsou to oni, kteří pak mohou jít k volbám a hodit hlas někomu, kdo jejich důvěry v tyto informace jenom sprostě zneužil.
Na Facebooku, Twitteru i Instagramu se snaží s dezinformacemi bojovat – občas bohužel pomaleji, než by bylo třeba. Místo videa, obrázku nebo informace se zobrazí sdělení, které vysvětluje, že dané informace se nezakládají na pravdě. V češtině to zatím nefunguje tak přesvědčivě, proto je třeba ověřovat jinde.
Aktivní v boji proti dezinformacím jsou například Čeští Elfové, kteří na svých stránkách vysvětlují a analyzují nepravdivé zprávy. Ukazují, v jakých podobách se informace šíří, proč jsou škodlivé a jaká je pravda. Dalším webem jsou Manipulátoři, kteří také velmi dobře a přehledně reagují na aktuální dezinformační kauzy.
Bude skvělé, když je ukážeš lidem, kteří věří hloupostem. Záslužných projektů je mnohem více.
Nelež
Dezinformační weby dokáží napáchat mnoho zlého. Šíří strach, lži a nenávist a ty pak mohou rozhodovat u lidí při důležitých rozhodnutích – například u voleb. Iniciativa NELEŽ proto vyzvala firmy, aby u dezinformátorů neinzerovaly a tím je finančně nepodporovaly.
Nabízí pomoc a všechno inzerentům zdarma nastaví. Podle iniciativy, kterou tvoří skupina profesionálů z reklamní branže a oboru médií, komunikace a dat, nemá nikdo právo vydávat své názory za fakta.
Blokování těchto webů pomůže firmám zajistit vyšší prestiž a důvěryhodnost u klientů, protože zobrazování bannerů s jejich logy na dezinformačních webech by je mohlo u mnoha potenciálních zákazníků značně poškozovat. Stránky ze zobrazování reklamy a prokliků mají peníze.


„Nekrmení těchto webů by se mělo stát etickou normou a společenskou zodpovědností všech komerčních značek,“ míní NELEŽ. Zároveň proklamují, že jejich aktivita není nijak politická. Snaží se jen pročistit mediální vzduch a odbornou pomocí bojovat proti pokřiveným informacím, kterých se na internetu objevuje stále mnoho.
Tyto weby zařadí u firem do tzv. „blacklistu“, tedy speciálního seznamu, který je zablokuje. A to není všechno. „O své peníze v médiích přitom nepřijdete. Reklama se dá přesměrovat tak, aby se její mediální dosah nezmenšil,“ píší na stránkách. K projektu NELEŽ se zařadily velké společnosti jako je T-Mobile, Česká spořitelna, Komerční banka, HBO. ČSOB, Mixit, jobs.cz, Leo Express, Metronome Festival, Bauhaus a také REFRESHER.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.