Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Záběry mladé Brooke Shields vyvolávají rozporuplné názory do dnešního dne.
Fotografa Garryho Grosse nejvíce proslavila série kontroverzních snímků, na kterých mu pózovala nahá desetiletá modelka a později i herečka Brooke Shields (The Blue Lagoon – v češtině známá jako Modrá laguna, Pretty Baby, seriál Suddenly Susan). Povolení na odhalené záběry malého děvčete dostal přímo od její matky Teri Shields. Rodina za ně obdržela 450 dolarů. O několik let později však Shields fotografa Grosse žalovala.
Stěžovala si na to, že šíření fotek, na kterých desetiletá Brooke stojí nahá ve vaně, způsobuje její dceři újmu. Soud však prohrála a série nahých fotografií koluje do dnešního dne. Můžeme takové záběry považovat za umění? Nejde už v podstatě o volně dostupnou dětskou pornografii, čili lákadlo pro pedofily?
Článek je příběhem Garryho Grosse a jeho nechvalně známé série fotografií. V žádném směru neodráží názory redakce Refresheru.
Proč matka Brooke Shields dala fotografovi povolení a později ho žalovala
Jak vnímá snímky desetileté Brooke Shields profesionální fotograf Adam Suchánek
Který současný fotograf podle něj šokuje přímo pornografickými záběry
Která další fotografie částečně odhalené patnáctileté hvězdy vyvolala velkou kritiku
Proč nahé fotky Brooke Shields stáhli ze známé výstavy
Ve vaně před fotografem stála bez jakéhokoliv oblečení
Fotograf Garry Gross se v roce 1975 postaral o extrémně kontroverzní sérii fotografií, na kterých mu pózovala nahá desetiletá modelka a později i známá herečka Brooke Shields. Maskéři její tvář upravili make-upem tak, aby působila jako dospělá žena. Ve vaně však stálo mladé děvčátko, které mělo do dospělosti ještě pořádně daleko.
Před fotografem se postavila do vany v rouše Evině a Garry Gross desetiletou modelku se souhlasem její mámy a zároveň manažerky Teri Shields zvěčnil zepředu i zezadu. Rodina za to podle The Guardian dostala finanční odměnu 450 dolarů.
Teri se se svou dcerou pokoušela prosadit od jejích 11 měsíců, kdy Brooke začala s modelingem. Spolupráce s Garry Grossem měla být tedy součástí její cesty za slávou. Zřejmě tehdy ale netušila, že série kontroverzních fotografií učiní její dceru populární, ale ne zcela způsobem, jakým by si to přála.
Brooke Shields. Age 10. Playboy Photoshoot. Her mother signed a consent form. She was paid $450. Year: 1975. pic.twitter.com/dDGPgoXreL
The Sydney Morning Herald uvádí, že zveřejňování fotografií nahých modelek mladších 18 let, by v současnosti v USA považovali právně za zločin. V minulosti s tím ale zjevně neměli až takový problém.
Fotografie nahé Brooke se totiž objevily v publikaci Sugar and Spice od Playboye a očekávaně vyvolaly pořádnou vlnu kritiky. Můžeme tuto sérii považovat za umění, nebo jde o překročení meze?
Adam Suchánek, fotograf s 15letou praxí, který nafotil řadu známých slovenských osobností a spolupracoval s magazínem Break, si myslí, že umění je třeba vnímat v kontextu doby.
„V sedmdesátých letech fotografie stále hledala své hranice. Navíc je vždy důležitý způsob, jakým je umění prezentované. Grossův původní úmysl mohl být umělecký, protože pracoval na ucelené publikaci, ale použití fotografií v publikacích Playboy Press je rozhodně hodné odsouzení,“ řekl pro Refresher.
Začátkem 80. let se Teri Shields rozhodla, že fotografa požene před soud. Byla to přitom právě ona, kdo mu dal na záběry nahé dcery souhlas. Podle tvrzení matky modelky, kontroverzní záběry Brooke způsobují dívce „nenapravitelnou újmu“ a vadilo jí také, že Garry Gross z fotografií nadále profituje.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co na fotografie řekl soud
Jak se pornografie odlišuje od umění
Jak dnes již dospělá Brooke Shields vnímá, že se v dětství před veřejností ukázala nahá
co na svůj výtvor řekl fotograf Garry Gross
Jak Brooke odhalené fotografie pomohly s její kariérou
Teri Shields proto žádala, aby se fotografie stáhly z oběhu za účelem komerčního zisku. Kromě toho požadovala odškodné ve výši 1 000 000 dolarů. Edward Greenfield, soudce nejvyššího soudu, žádost Teri Shields zamítl, informoval v roce 1981 Joseph Gambardello z United Press International. Brooke tím pádem nadále vázala smlouva, kterou podepsala její máma.
Ve verdiktu uvedl, že pokud fotografie nebudou nabízeny pornografickým magazínem, nevidí důvod k tomu, aby je Gross nemohl nadále publikovat. Soudce tvrdil, že fotografie Brooke Shields nezpůsobily nenapravitelnou újmu. Při tomto rozhodnutí přihlížel i na to, že tehdy už 16letá Brooke mezitím natočila filmy, ve kterých se také objevila nahá.
Narážel tak na drama Pretty Baby z roku 1978, ve kterém herečka ztvárnila postavu Violet, dceru prostitutky Hattie (Susan Sarandon). V době natáčení bylo přitom dívce 12 let. Film mimo jiné obsahuje scénu, v níž se draží její panenství a Violet tak začíná kráčet ve stopách své filmové matky – prostitutky.
Brooke Shields však zkušenosti z filmu Pretty Baby vůbec nelituje. V roce 2018 už jako dospělá žena a matka pro Vanity Fair řekla, že Pretty Baby byl „nejlepší kreativní projekt, na jakém pracovala“. Režisér snímku Louis Malle si ji mimochodem vybral díky tomu, že Brooke viděl na fotografiích od Garryho Grosse.
Vraťme se ale zpět do minulosti. O dva roky později, když jí bylo 14 let, si Brooke zahrála ve svém zřejmě nejznámějším filmu Modrá laguna (1980). V něm se jako mladá hrdinka Emmeline se svým filmovým bratrem Richardem (Christopher Atkins) ukázala v poměrně odvážných záběrech (viz fotografie níže). Je pravda, že v době natáčení už fyzicky značně dospěla, ale stále nebyla plnoletá.
Advokáti fotografa Garryho Grosse u soudu nazvali mladou Brooke, která vystupovala v mnoha provokativních scénách, „Lolitou její generace“, píše The Guardian. Tím odkazovali na román Vladimira Nabokova z roku 1953 o vztahu 12leté dívky s dospělým mužem, podle níž vzniklo i drama z roku 1962 od Stanleyho Kubricka.
Pokud Teri Shields nevadilo odhalování její nezletilé dcery ve filmu, nemohla nic namítat ani proti fotografiím Garryho Grosse, ke kterým měl vlastnická práva, konstatoval soudce. Fotky navíc podle verdiktu soudu nebyly erotického ani pornografického charakteru, napsal Washington Post.
Post navíc kriticky naznačil, že motiv Teri Brooks mohl být zištný a nešlo tak primárně o ochranu dcery. Jelikož se z Brooke za krátké období stala hvězda, Teri mohla z její slávy chtít vytěžit o něco víc a možná jí vadilo, že ji při fotografování z roku 1975 „prodala za levno“.
Historik umění Hans Maes se ve své eseji s názvem Kdo řekl, že pornografie nemůže být uměním? (Who Says Pornography Can't Be Art?) Zamýšlel nad rozdíly mezi pornografií a uměním. Podle některých názorů má pornografie jediný cíl – vzrušení osoby, která ji sleduje, což určitě neplatí pro umění jako takové.
Je pravda, že umění může zobrazovat nejednou velmi explicitní nahotu, jak tomu bylo v případě 10leté Brooke Shields, ale cíl autora fotografie se od kategorie pornografie značně lišil. Striktní hranice mezi pornografií a uměním jsou však podle Maesa těžko určitelné a mnohdy se prolínají.
Fotograf Adam Suchánek si nemyslí, že by záběry Brooke Shields byly pornografického charakteru. Nepovažuje je však za vhodné. „Rozdíl mezi uměním a pornografií je samozřejmě při této sérii viditelný, to však neznamená, že by dané fotografie byly přijatelné. Myslím, že sérii Garryho Grosse třeba vnímat jako jednorázovou záležitost, která překročila hranice, rozvířila diskusi a nakonec byla v podstatě odsouzena. Nikomu dalšímu bych to už nedoporučoval,“ řekl.
K záběrům Brooke Shields se později dostal kontroverzní umělec Richard Prince, který se proslavil tím, že fotí fotografie jiných umělců („refotografuje“) – v podstatě tak vytváří fotografii ve fotografii, kterou většinou upraví jen minimálním způsobem.
V roce 2009 chtěl na londýnské výstavě s názvem Pop Life: Art in a Material World v galerii Tate Modern ukázat i nahou 10letou Brooke Shields, čímž vyvolal pohoršení. V konečném důsledku musela galerie záběry Brooke z výstavy stáhnout.
Fotografii nahradil záběr na dospělou herečku, která pózovala ve stejné poloze, ale za to před motorkou a oblečená v plavkách. Scotland Yard galerii hrozil, že fotkami nahého děvčátka může porušovat zákon o ochraně dětí. Mark Stephens, právník, který se zabývá uměleckou problematikou, to ale považuje za nesmysl a policisty označil za neznalce umění, uvádí The Guardian.
„Fotografie byla nechvalně známou ode dne, kdy jsem ji udělal, což jsem i zamýšlel... měla vypadat jako sexy žena,“ prohlásil Garry Gross pro Daily Telegraph. „Rozhodně neporušuje zákony o dětské pornografii, protože tak rozhodl soudce. Aby se to dalo považovat za pornografii, musela by dělat něco smyslné nebo sexuální. Nic takového ale nedělá, pouze sedí ve vaně,“ argumentoval její originální tvůrce.
Michelle Elliot, zakladatelka dětské charity Kidscape, s tímto tvrzením ale nesouhlasí, napsal Mayer Nissim na Digital Spy. „Brooke Shields bylo při fotografování 10 let. K jejímu použití nemohla dát informovaný souhlas. Musí to hraničit s dětskou pornografií. Určitě to není umění.
Pokud používáte fotografii nahého dítěte na nalákání lidí na vaši výstavu, tak ho vykořisťuje. Je to jako kdyby dělali z 10letého děvčete návnadu,“ řekla. Před obraz na výstavě navíc plánovali dát tabuli, která by lidi upozornila na explicitní záběr nahé dívky. Podle Elliot by však právě takto přilákali ještě více pedofilů.
Garry Gross však není jediným fotografem, který vyvolal kontroverzi se záběrem na nahou nezletilou modelku. Známým příkladem je i Annie Leibovitz, která zvěčnila jen 15letou Miley Cyrus. Ta však byla, na rozdíl od Brooke Shields, na fotce zahalena přikrývkou, takže z těla mladé herečky vidno jen obnažená záda.
Podle fotografky je kritika vůči záběru na Miley neoprávněná a lidé si vyobrazení pouze nesprávně interpretují. „Fotografie je jednoduchým, klasickým portrétem, s malým množstvím make-upu a myslím, že je velice nádherná,“ cituje ji ABC News.
15letá Miley v té době přiznala, že se za fotografii cítila zahanbeně a fanouškům, jejichž ní pohoršila, se nakonec omluvila. The Disney Channel, který tehdy zastřešovala Miley Cyrus alias Hannah Montanu, fotografku odsoudil s tvrzením, že mladou herečku „zmanipulovala pro zisk“.
O 10 let na to dospělá herečka změnila svůj názor a své
ospravedlnění stáhla. Její slova na Instagramu mluví snad samy za sebe.
Existují však stále profesionální fotografové, kteří by fotili explicitní nahé fotografie s mladými dětmi, podobně jako Garry Gross?
„I v dnešní době někteří fotografové rádi překračují meze a balancují na hraně únosnosti. Vzpomeňme například Terryho Richardsona, který se nebál šokovat běžně až pornografickými záběry. Kromě toho však fotografoval například i amerického prezidenta. O současných uměleckých fotografiích nahých dětí nevím a myslím, že nynější společnost by je posuzovala mnohem přísnější,“ uvedl Adam Suchánek.
Jeho poslední věta přitom vystihuje náhled společnosti na víceméně nevinnou fotografii 15leté Miley Cyrus, která odhalila jen záda, ale přesto se na fotografku valila velká kritika. Je zřejmé, že kdyby dnes někdo nafotil takové fotografie, jako Garry Gross s Brooke Shields, určitě by s nimi nepochodil.
Garry Gross svou kariéru nasměroval k jeho lásce ke psům
Fotograf si při soudních sporech s Teri Shields zažil pořádně turbulentní období, po kterém se v 80. letech přesunul do Itálie, kde nadále pracoval ve svém oboru, píše The San Diego Tribute. Během svého života byl však zároveň velkým milovníkem psů, kvůli čemuž se stal certifikovaným trenérem a začátkem tisíciletí si na Manhattanu založil tréninkové centrum pro psy, uvedl Daily Mail.
Svou vášeň pro domácí mazlíčky skloubil s dlouholetou kariérou fotografa a vytvořil tak sérii fotografií se psy. Podle jeho kolegyně Victorie Stilwell dokázal psy vytrénovat tak, aby se nezalekli, když při jejich fotografování použil blesk.
Grossova sestra tvrdila, že její slavný bratr jevil zájem zejména o starší psy, kterým zemřeli majitelé a nikdo si je už nechtěl adoptovat. Stal se tak z něj vášnivý podporovatel charitativních organizací, které se zabývaly právě opuštěnými domácími mazlíčky.
Za svou kariéru Garry nafotil významné osobnosti, jako Calvina Kleina či Glorii Steinem. Kromě toho stál za fotografiemi na albech zpěvačky Whitney Houston a Loue Reeda. Nic z jeho tvorby se však kontroverzností nemohlo rovnat se záběry nahé 10leté Brooke Shields. 30. listopadu 2010 zemřel ve věku 73 let na zástavu srdce.