Jaký je život DJe v době, kdy jsou všechny kluby zavřené?
Pokud ti není elektronická hudba cizí, tak bys rozhodně měl znát tohoto mladíka, který se skrývá pod jménem krabs. DJ, producent, tanečník, ale i umělec. Zkrátka všestranně nadaný člověk, momentálně působící v Brně a známý svými parties Explicit. Jak se vůbec dostal k DJingu a jak se mu líbí projekt SaveTheNight od Jägermeisteru, prozradil v rozhovoru.
Co teď momentálně posloucháš?
Jak nejsou party, tak zase klidnější věci. Znovuobjeví jsem Soulection. Jinak takovej mix ze SoundCloud a Bandcampu.
Věnuješ se DJingu, ale i produkci. Velmi se mi líbí tvůj přístup, protože k produkci využíváš hlavně modulární systémy a HW krabičky. Jak ses k tomu dostal?
Hardware moc čistě na produkci nepoužívám, mám ho spíš na live hraní a jamming. Tomu se chci do budoucna věnovat víc. Jinak produkuju v Abletonu. Ke krabičkám jsem se dostal tak, že jsem dělal beaty, až mě jednou Alan Wood vyhecoval, ať si koupím Boss RC-505 Looper. Tím začala moje HW cesta. Netrvalo dlouho a začalo se to rozrůstat.
Co tě na modulárech nejvíce baví?Komplexita. Tím jak je to složitý, tak se děje spoustu „šťastných náhod“. Taky se mi líbí hudební nástroje, co vypadají jako špagety (smích).
Produkuješ i v nějakém softwaru? Využíváš i VST?
Jo, beaty co vydávám oficiálně ven, jsou dělaný v Abletonu. Můj hardware setup totiž pořád není tak schopnej jako třeba Omnisphere nebo Serum. Mimo to používám jen Valhalla reverb a FabFilter ProQ2. Taky mix a master se dělá o dost líp (a levněji) v Abletonu.
Máš nějaký vysněný hardware setup?Chtěl bych mít doma CDJs, protože jsou ikonický. Co se hardwaru na live hraní týče, tak se už nikdy nevzdám TR-8S drum machine. Má mi teď někdy přijít super semi-modular synťák Make Noise 0-Coast. Na ten se dost těším. Plánuju rozšiřovat tu modular stránku mýho setupu. Jinak vysněný synthy asi Roland Jupiter 8, Yamaha DX7, ASM Hydrasynth nebo SUIKO ST50.
Už jsi někdy kombinoval DJing a live hraní v klubu?
Jen doma. Je to super zábava, ale čeká mě ještě spousta tréninku. Jinak ted v létě jsem poprvý hrál live před lidma a udělal jsem jen transition do DJ setu. Chtěl bych to ale do budoucna propojovat.
Tví oblíbení producenti?
Mám v hlavě spoustu lidí a i tak na někoho určitě zapomenu. U nás FVLCRVM, Wierdsky, Histø, Musa, Alyaz, Dreem Trans, SBSTRD, Inphy, DTonate.
Ze světa Swick, Roska, Distro, Zora Jones a vlastně celý Fractal Fantasy, [re]sources label, quest?onmarc, Mike Q, Ase Manual, UNIIQ3, Famous Eno, Enchufada label, Ozwald, ROMderful, whereisalex... No je toho dost.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Jsi jeden ze zakládajících členů kolektivu Explicit z Brna. Máte za sebou několik velmi úspěšných eventů a za ty roky jste si na české klubové scéně dokázali vytvořit silnou pozici. Co vedlo k založení takového projektu?Jak jsem říkal, DJ DE se zašel podívat, kdo že to v Brně hraje hip hop, trap a future beats, a narazil na mě. V tu dobu jsem bydlel s Vinfieldem, tak se to nějak samo dalo dohromady, páč jsme si prostě sedli. Největší podíl práce na Explicitu mají právě oni dva, já de facto jen pomáhám s grafikou. Postupem času přišel a zase odešel Adam Šeda a nejnovější přírůstek do crew je Kryštof Doležal, kterej má na svědomí stage design posledních pár akcí.
Na které Explicity vzpomínáš nejraději?
Bude to buď Boiler Room koncept nebo když jsme postavili v klubu „akvárko“.
Vím, že v dnešní době se těžko něco plánuje, ale máte přeci jen nějakou představu o tom, kam byste chtěli Explicit v budoucnu posunout?
Eventy se zatím asi moc plánovat nedají, ale dokončujeme oficiální web a bude i nějaký merch.
Jak ses dostal k DJingu – proč, kdy, jak, co byl prvotní impuls? A jak dlouho se mu aktivně věnuješ?
Sešlo se to tak, že jsem dělal street dance, takže jsem měl selekci dancers věcí (hip hop, house, neo soul). Bydlel jsem na bytě se dvěma DJs, z nichž jeden byl Vinfield, a potřebovali jsme DJe na takovou menší školní party. Na Vinfieldovým kontroleru jsem odehrál party v hospodě a po party hospodská řekla, že se jí líbí, co hraju. Tak jsem tam chvíli hrával středy a tam si mě našel DJ DE. Potom jsme to nějak dali dohromady i s Vinfieldem. To byl tuším přelom let 2016 a 2017.
Pamatuješ si na své první hraní v klubu?
Moje první hraní v real klubu byla asi nějaká další školní party s Vinfieldovým kontrolerem. Pamatuju si, že to byl super vibe, lidi ze ŠUŘ v Brně jsou hrozně vděčnej crowd.
Máš nějaké DJ vzory?
Vzory asi úplně ne, ale hodně mě změnilo, když jsem na Explicitu slyšel hrát AG the DJ a Brat Star. U nás mě hodně baví Kewu, FVLCRVM, Alyaz, yolo gang a v poslední době brněnskej AAAntikrist.
Analogová, nebo digitální technika?
Mix obou, digitální je schopnější a uživatelsky příjemnější. Analogová je super v tom, jak je přímočará a umí zvuk krásně zabarvit.
Pro kolik lidí jsi hrál nejvíce? A nejméně?
Nejvíc okolo 300 a nejmíň 1.
Co si myslíš, že na klubové scéně v CZ/SK chybí a co tě na ní naopak baví?
Otevřenost. Docela tady trvá, než lidi začnou akceptovat fresh věci, a hrozně dlouho se vždycky zasekneme na nějakém trendu. Lidi i DJs by mohli víc sledovat, co se hraje ve světě. Líbí se mi, že se tady lidi hodně spojují. Jak DJs, producers, tak i ravers.
Tvoje tajná klubová zbraň?
Fascinující bootleg nebo jeden z 396 Tokyo Drift remixů, co mám na flashce.
Nejlegendárnější party, na které jsi kdy hrál?To bude určitě jeden z Explicitů. Minulej rok jich bylo hodně fajn. Moc skvěle jsem si zahrál, když jsme dělali formát Boiler Roomu jako afterparty po Malý noci módy.
Máš nějakou jinou práci než DJing?
Dělám napůl grafiku a napůl tiskaře.
Jak ti v této situaci pomohl projekt SaveTheNight?
Publicita, dopaminy a super finanční odměna. Rozhodně big up Jägeru, že neudělali soutěž, kde by si 10 lidí rozdělilo mega výhru, ale udělali to jako doopravdy plošnou podporu DJs. Poohlížím se po novým modular gearu.