Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nedávno modernizovaný Arteon se nám dostal do rukou s výkonným motorem 2.0 TSI a výbavou Elegance.
Když v roce 2017 Volkswagen ukázal světu sériovou podobu modelu Arteon, mnohé příjemně překvapil. Většinou konzervativní modely německé značky totiž najednou vystřídal velmi praktický počin s mimořádně atraktivními křivkami. Již krátce po představení novinky přitom začaly kolovat informace o tom, že dříve či později se dočkáme i ještě praktičtější verze.
Stalo se tak v průběhu minulého roku, kdy nám Volkswagen v rámci rozsáhlé modernizace představil nejen nové motorické provedení, ale i zcela nové stylové kombi s dodatkem Shooting Brake. Právě ten se nám podařilo získat na test, dokonce v nejsilnější, „ne-Rkové“ verzi, proto se nyní podělíme o naše dojmy.
Praktik v efektním obalu
Maska, která plynule zachází do předních světlometů, se nemění, pro změnu však dostala nové logo a dodatečný světelný pás. Ten opticky propojuje samotné logo s původní full-LED světelnou technikou v rozích karoserie. Nový je ostatně i přední nárazník, který dostal modernější tvar. Ve výsledku vypadá Arteon nádherně, a to i bez optického paketu R-line, díky kterému by však byl zevnějšek ještě atraktivnější. Největší změny se ale pochopitelně udály vzadu.
Verze Shooting Brake totiž mění dosavadní liftback ve stylové kombi. To dostalo velmi efektní koncová světla s technologií iQ.Light a poutavou grafikou i animacemi. V nárazníku evidujeme dvě rozměrné koncovky výfuku, ve skutečnosti jde ale jen o optické atrapy. Pointou ještě stylovější a praktické verze je však samotný zavazadlový prostor, který má 590 litrů.
Zajímavostí je, že ve srovnání s liftbackem se jedná o nárůst jen o pár litrů, ba co víc, například Passat Variant má stále kufr ještě o něco větší. Faktem ale zůstává, že Shooting Brake má už i tak velký zavazadlový prostorještě lépe přístupný a využitelný. Sami jsme zvědaví, jak se bude praktičtějšímu derivátu dařit, protože například Mercedes-Benz vzhledem k nízké poptávce mezitím přestal vyrábět své CLS v provedení Shooting Brake. Právě CLS je přitom vzorem pro Arteon, respektive někdejší CC.
Velkolepá prostornost
Pokud jsme o zavazadlovém prostoru prohlásili, že ve srovnání s Passatem Variant nejde o žádný velikostní rekord, vnitřní prostornost je úplně jiné téma. Ne že by měl Passat v interiéru nouzi o místo, ale Arteon Shooting Brake svým velkolepým prostorem prakticky válcuje jakoukoliv konkurenci. Narážíme tím především na zadní pasažéry, kterým Volkswagen dopřál vzdušnost hodnou luxusní limuzíny — prostor v příčném i podélném směru je nadstandardní a dokonce i nad hlavou je slušná rezerva.
Arteon si zároveň i v tomto podání zachovává bezrámové řešení dveří. Největší změny v rámci modernizace evidujeme v přední části kabiny. Dosud platilo, že Passat i Arteon měly identickou palubní desku, za což Volkswagen nejednou schytal oprávněnou kritiku. Nicméně nový Arteon přichází s novým estetickým ztvárněním. Samozřejmě, tradičně žádnou revoluci nečekej. Pravdou ale je, že i když je ve výsledku všechno tam, kde bylo i dosud, design jako takový je zcela nový.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co považujeme za krok vedle v rámci modernizace interiéru
Jaká je všeobecně největší přednost modelu Arteon
Za jaký čas dokáže 272koňové TSI dosáhnout rychlosti 100 km/h
Arteon se tím pádem pyšní hodnotnějším a elegantnějším zpracováním palubovky s početněji zastoupenými dekory a plochami náladového osvětlení. Vylepšení ale nezůstala jen u estetické stránky, i když pojem vylepšení je místy trochu diskutabilní. Zcela nový je totiž kapacitní volant s hrubším věncem, modernějším designem a dotykovými plochami, se kterými jsme trochu bojovali.
Spodní slidery na ovládání hlasitosti či změnu stanice/skladby jsou fajn, vrchní plochy však fungují nejednoznačně a vyžadují větší cvik i zvyk. Problémem nejsou ani tak jednotlivé dotykové plochy jako takové, ale to, že všechna tlačítka jsou zalita do jednoho celku a tím pádem jsme nejednou zmáčkli něco jiného, než jsme chtěli.
Výhradně dotykové ovládání nově obsluhuje i panel ventilace, v tomto případě je ale ovládání velmi intuitivní a jednoduché. Infotainment jako takový se nezměnil, i když digitální budíky mají ostřejší grafiku a plynulejší přechody. Centrální 8" obrazovka palubního systému Discover Media zůstává beze změny, příplatková výbava následně počítá s 9" řešením.
Samozřejmostí je bezdrátové nabíjení, podpora Apple CarPlay/Android Auto a v rámci volitelné výbavy nechybí ani 360stupňová kamerová technika nebo prediktivní tempomat s držením v jízdních pruzích. Je jen škoda, že Arteon má stále poměrně velkou páku automatické převodovky, kompaktní řešení s malým voličem v novém Golfu je přece jen elegantnější.
Úžasný komfort s nadprůměrnou dynamikou jako bonus
V rámci faceliftu se v neposlední řadě poměrně velké věci udály i pod kapotou, neboť Arteon je již na scéně i jako plug–in hybrid či vrcholné 2litrové Rko. Spekulace o pěti/šestiválci se tedy bohužel nenaplnily, z čehož máme smíšené pocity. Na jedné straně bereme, že se Volkswagen nemůže až tak přiblížit k Audi, i když ta vzdálenost je v současnosti menší než kdykoliv předtím, na druhé straně, Formentor nakonec pětiválec dostal.
Trochu se tak ztrácíme v politice a strategii koncernu Volkswagen, protože Cupra (Seat) je hierarchicky nižší než Volkswagen, ale zázrakem si pětiválec vybojovala. Tak či onak, tato polemika je na jiné téma, ostatně, v našem případě nejde ani o nový plug–in hybrid, ani o zmíněné 320koňové Rko.
Nám se do rukou dostala nejvýkonnější „ne-Rková“verze motoru 2.0 TSI. Nadále platí, že takový varianta je k dispozici výhradně se 7stupňovým DSG a pohonem 4Motion. Rozdíl je ale v tom, že původně měla verze 206 kW/280 koní, ale kvůli emisním nezbytnostem se výkon snížil na rovných 200 kW neboli 272 koní. Podle našich informací se mezitím agregát podrobil úpravám a již v této době je opět k dispozici v 280koňovém naladění.
Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl náš exemplář za velmi slušnou hodnotu — 5 a půl sekundy. I přesto, že 272/280koňový Arteon má nadprůměrnou porci síly a také samotná dynamika je mezi neprémiovou konkurencí naprostou špičkou, Arteon není moc sportovní. Jeho primárním posláním je zejména cestování na dlouhé trasy a polykání dálničních kilometrů, kde dokážeš potrápit i větší hráče.
Nechápej nás špatně, i v zatáčkách nabízí velmi slušné schopnosti, má neutrální vlastnosti, je dobře čitelný a zároveň se můžeš opřít o dlouhý rozvor, ale Arteon je v první řadě pohodlné GTčko a nadstandardní výkon, respektive dynamika, je spíše bonus. Kromě toho, pokud přitlačíte na pilu, tak slabinou při sportovní jízdě může být i 7stupňové DSG. Automatická převodovka sice řadí velmi hladce a rychle, místy ale časným řazením zabíjí výkonnostní potenciál motoru.
Snad největší předností modelu Arteon je podvozek. I námi testovaný exemplář na 19" discích umí nabídnout mimořádně plynulou a komfortní jízdu, za jakou by se nemusela stydět ani nejedna prémiovka. Podvozek bravurně zvládá nástrahy našich silnic a jejich nerovnosti perfektně eliminuje, občas je pouze slyšet bouchavý projev náprav. Vyzvednout zároveň musíme skutečně širokou škálu nastavení tuhosti adaptivních tlumičů s citelným rozdílem mezi krajními polohami.
V pozitivním slova smyslu dokáže Arteon překvapit i po stránce odhlučnění a celkové kultivovanosti. I přesto, že stylové kombi používá bezrámové řešení dveří, jehlukový komfort na palubě i ve vysokých rychlostech perfektní. Na závěr tu máme spotřebu. Ta je pochopitelně vyšší — ve městě je to prakticky okamžitě přes 9 litrů, za městem se ale hravě dostaneš i pod 7 litrů. Náš celkový dlouhodobý průměr se vyšplhal na úroveň necelých 9 litrů.
Je zřejmé, že mnoho téměř 300koňových Arteonů na cestách potkávat nebudeme, je to ale opravdu velký zážitek se v dnešní době posadit za volant nesportovního Volkswagenu, který má pod kapotou tolik koní a není to motor s iniciálami TDI. Volkswagen si za něj tradičně nechá slušně zaplatit — naše testovačka stála 52 tisíc eur (téměř 1,4 milionu korun). V kontextu toho, co ale tento kousek nabízí, nejde o vůbec špatnou cenu, akorát v této cenové hladině jsou už i zajímavější modely.