Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Po 10 filmech a miliardách dolarů na kontě je série Rychle a zběsile nesmrtelná.
The Fast and the Furious vyšlo v USA 22. června 2001. Nešlo o ničím výjimečný film, minimálně, co se kvality týče. Příjemné béčko s charismatickými hrdiny, slušnou akcí a fajn scénami s auty. S rozpočtem 38 milionů dolarů (nejsou v tom započítány náklady na reklamu a jiné skryté náklady) vydělal film jen v kinech přes 200 milionů dolarů, a tak bylo rozhodnuto. Začalo se dělat na pokračováních.
I ta se však pohybovala v přibližně stejné sféře kvality. Béčkové, zábavné filmy s krásnými ženami, rychlými auty a občasnou akcí. Diváci si však tyto postavy nesmírně oblíbili a nedá se říci, že by se natáčelo mnoho filmů, které by s auty dělaly podobné scény a nalily se do nich miliony.
Následující filmy se vždy snažily v ději a v akci udělat něco nového. Dvojka přidala nového hrdinu v podobě Romana (Tyrese Gibson), který v podstatě nahradil Vin Diesela a jeho Dominica Torretta. Vin Diesel si na natáčení nenašel čas pro práci na filmu xXx. V roce 2017 Diesel v rozhovoru pro #Legend prozradil, že se do pokračování ani velmi nehrne.
Myslel si, že to ublíží jedničce, a roli odmítl i přesto, že mu za účast ve snímku nabízeli 25 milionů dolarů, což byla tehdy neuvěřitelná nabídka. My jsme však rádi. Postava Romana, která ho nahradila, má v sérii své místo a bez dvojky by možná ani neexistovala.
Následovala trojka s názvem Tokyo Drift. Představila sice zcela nový styl závodění a seznámila nás s úžasným Hanem (Sung Kang), ale z celé série vydělala nejméně. Producenti tehdy chtěli sérii restartovat. Business Insiderdokonce prozrazuje, že trojka údajně vznikla za směšných 10 milionů dolarů a neměla se ani promítat v kinech.
Zasáhl však scenárista Chris Morgan. Universal dotlačil k tomu, aby mu dali vyšší rozpočet a aby děj přenesli do Tokia. Původně měla být trojka tedy o Dominicovi Torettovi v Tokiu, který se musí učit driftovat a vyšetřit vraždu svého přítele. Producenti to však zamítli a chtěli omlazené postavy a herce.
Tokyo Drift málem nešel do kin a série skoro zemřela
Z komerčního hlediska to vůbec nevyšlo, ale tvůrci v Universal Studios chtěli značce dát ještě jednu šanci. Naštěstí na konec trojky se jim podařilo dostat Vin Diesela v malém cameu jako Dominica Torreta, čímž divákům naznačili, že příběh nekončí. Vin Diesel s účastí ve filmu souhlasil výměnou za práva pro Riddicka. Universal další části natáčet nechtěl, Diesel ano, a tak se dohodli na výměně.
My jsme díky tomu dostali dvě fajn pokračování s Riddickem a série Rychle a zběsile měla šanci přežít. Po nadšených ohlasech diváků na cameo Vina Diesela (po jedničce se v sérii až do té doby neobjevil) začaly přípravy na čtyřku a scénárista Chris Morgan už mohl udělat to, po čem toužil už v trojce – zaměřit se na hrdiny z jedničky. A i když byla auta a závody stále důležitou součástí čtvrtého pokračování, již při tomto filmu se začal styl série transformovat směrem k akčnímu žánru.
Je třeba si uvědomit, že o kradení DVD přehrávačů a pneumatik to bylo jen v jedničce. Už ve dvojce bojoval Brian (Paul Walker) proti drogovému narkobaronovi. V trojce zase Han a Sean (Lucas Black) bojují s Yakuzou. Nostalgicky fanoušci často vzpomínají na první díly jako na ty nejlepší. Pravdou je, že byly nejhorší.
Dobře se na ně koukalo a byly zábavné, ale z hlediska herců, triků, akce a technických aspektů šlo o béčkové filmy. Diváci zapomínají i na to, že už dvojka byla pořádně akční záležitost. Vrátit se vyloženě k závodům by byla škoda, protože po čtvrtém díle už začínaly být pořádně repetitivní.
Čtvrtý díl, opět režírovaný Linem a poprvé s Vinem Dieselem v pozici producenta, vsadil na akci ještě více, což pro sérii znamenalo největší tržby v kinech. Herci, tvůrci i producenti v tom měli jasno. Chtěli sérii rozšířit mezi více lidí a zároveň je už nebavilo věčně se jen honit v autech.
Fast Five kvalitou překonalo všechny předešlé filmy a provždy sérii změnilo
S příchodem pětky se série nadobro transformovala na akční blockbuster. Už úvod dal divákům jasně najevo, že postavy budou ve filmu více bojovat a ocitnou se ve více situacích, kdy budou bojovat o život.
Za zmínku stojí skvěle natočená scéna, kdy Dom a Brian padají s autem do vody a ve vzduchu vyskočí z auta. Všimni si zejména práci se zvukem a nezapomínej, že to celé skutečně natočili díky kaskadérům a odvážným hercům.
Dočkali jsme se většího množství pěstních soubojů, většího množství explozí, šíleností a také většího množství střílení. Tvůrci se vydali cestou „bigger and better“, což se vyplatilo. Kritici chválili nejlepší film série, která najednou zaujala mnohem více lidí. Zlepšila se po každé stránce a byla připravena zaujmout víc než jen auty.
Dwayne Johnson se do Rychle a zběsile dostal díky komentáři na Facebooku
Lví podíl na tom kromě režiséra Justina Lina, producentů a herců měl i Dwayne Johnson. Toho tvůrci obsadili jako soupeře pro partu „hrdinů“. Těžko se tomu věří, ale Vin Diesel přesvědčilJustina Lina, aby Dwayna obsadil do filmu namísto Tommyho Leeho Jonese. Tommy měl ztvárnit starší verzi Hobbse, ale Dieselovi se líbil komentář jednoho z jeho facebookových fanoušků o tom, že by bylo zábavné sledovat bitvu Vina Diesela a Dwayna Johnsona.
Dieselovi se ten nápad líbil, a tak postavu přepsali, aby více seděla „The Rockovi“. Dwayne do série přinesl více „testosteronu“, humoru, ale také „cool faktoru“. Dwayne se v sérii Rychle a zběsile našel a bylo jasné, že si svou roli Hobbse nesmírně užívá. Svou přítomností povznesl většinu scén k větší kvalitě.
Tato série byla vždy ulítlá a Dwayne se na to naladil místy lépe než herci, kteří v ní hráli už od prvního dílu. A co tržby? Oproti čtyřce vydělal pátý díl o 300 milionů dolarů více a dostal se na hranici 630 milionů dolarů. Bylo by hloupé nepokračovat v tom, co fungovalo.
S každým dalším dílem jsme tedy dostali více a více šílených scén, až série sklouzla k něčemu, co se dá označit jako „dumb fun“. Fast & Furious mohou tvůrci posouvat už jen ve dvou sférách. Jednou je právě akční složka plná bizarních a bláznivých scén, které odporují všem fyzikálním zákonům. O tom však akční blockbustery jsou. Rychle a zběsile se to akorát nijak nesnaží skrývat.
Naopak, využívá to naplno v rozmezí svého obrovského rozpočtu. Většina kinofilmů nabízí facepalmové momenty a díry ve scénáři. A přestože to tato sága povznáší na zcela novou úroveň stupidnosti, dává jasně najevo, že je to součást jejího světa a slouží to jen pro těch pár vteřin, když se v divákovi probouzí „12letý chlapec“ s úsměvem na tváři, který to tvůrcům žere.
Dnes už málokdo točí tak bláznivé akční blockbustery a už vůbec se při tom nebojí tolik točit na kameru. Namísto toho většina tvůrců využívá kompletně digitální snímky. I to je zčásti důvod, proč tak milujeme i Mission: Impossible.
Jsme rádi, že se jednou za dva roky můžeme s Vin Dieselem, Dwayne Johnsonem a ostatními vyřádit, protože zde již nemusí být nikdo, kdo za čtvrt miliardy natočí blockbuster, který si dělá legraci sám ze sebe, přičemž dává svým fanouškům vše, po čem na stříbrném plátně touží už od dob prvních VHS kazet.
Rychle a zběsile je zárukou popcornové zábavy, humoru, akčních hvězd, nezapomenutelných momentů a poctivých akčních scén s reálnými výbuchy, kulisami a propracovanými kaskadérskými kousky. Chápeme, že to není pro každého, ale chtít návrat série ke kořenům by bylo jako žádat majitele PS5, aby své hry hrál na PS3.
Druhou sférou, v níž se tato série může rozvíjet, je melodramatický příběh, který v podstatě kopíruje formát telenovel. Příběh se neustále zamotává, občas využívá teatrálně dějové zvraty (zrada Doma v Rychle a zběsile 8), přibývají nové postavy a definitivně mrtvý není ani ten, koho vidíš umřít.
Smrt Paula Walkera a pokračování v akčních blockbusterech
Celé to má příjemný melancholický nádech plný optimismu, který je posílen všemi těmi monology o rodině. Právě rodina/family je silný styčný bod pro příběh každého jednoho dílu, posílený obzvláště v sedmém díle po smrti Paula Walkera, který ztvárňoval hlavní postavu Briana.
Walker tragicky zahynul během autonehody v období, kdy se natáčel sedmý díl. Tvůrci se rozhodli dokončit film s jeho bratry, kteří se na něj podobají a kterým v postprodukci měli digitálně upravit obličej. Cílem bylo rozloučit se ve filmu s postavou tak, aby to dávalo smysl.
Dočkali jsme se tak nesmírně emotivního rozloučení, které v kinech rozplakalo nejednoho diváka. Rychle a zběsile 7 vydělalo v kinech 1,5 miliardy dolarů a bylo jasné, že tato série již menší nebude.
Osmička a devítka už jen pokračovala ve vytvořeném formátu a pokaždé se pokusili akci posunout někam jinam, často do ještě bizarnějších a šílenějších scén. Kromě hlavní série jsme se dočkali i spin-offu Hobbs & Shaw. Otázkou je, za jakých podmínek vlastně vznikal.
Hádky mezi herci
Dwayne Johnson, Jason Statham a producenti chtěli sérii rozšířit o další filmy, ale to se nelíbilo Vin Dieselovi a některým dalším hercům z původní série, z nichž nejhlasitější byl Tyrese Gibson (představitel Romana).
Ten otevřeně kritizoval Dwayna Johnsona a často se do něj pustil i vulgárně a urážlivě. Vadilo mu, že se Dwayne „odtrhl od rodiny“ a chtěl se stát velkou hvězdou i bez ostatních kolegů. Gibson argumentoval tím, že i on dostal nabídku natočit vlastní spin-off s Ludacrisem (postava Teje), ale oba to odmítli, protože chtěli držet příběh a postavy pohromadě.
„Rodina“ se rozpadla a Dwayne Johnson, který sérii ve Fast Five zachránil, ji téměř rozbil. S Vin Dieselem se dosud neusmířili a například v osmém díle spolu nenatočili jedinou scénu. Pokaždé, když jsou ve společné scéně, jde jen o šikovnost střihače a tvůrce vizuálních triků.
Jejich špatné vztahy vyvrcholily při plánování Rychle a zběsile 9. Jasona Stathama a Dwayna Johnsona jsme v příběhu neviděli a není jisté, zda se vrátí do posledních dvou částí – Rychle a zběsile 10 a 11. A to by byla velká škoda, protože Dwayne a Jason mají s ostatními herci a postavami skvělou chemii.
20 let po premiéře prvního dílu je jasné, že Rychle a zběsile nekončí. Možná se uzavře hlavní příběh kolem Dominica Torreta, ale přijdou na řadu různé další spin-offy. Je to až příliš silná značka schopná přilákat do kina miliony lidí.
Pár zajímavostí na závěr:
Michelle Rodriguez (Letty) a Jordana Brewster (Mia) neměly během natáčení prvního dílu Rychle a zběsile ani řidičák. Jezdit se učily během natáčení.
V Japonskou mají pár přísných zákonů, a tak se Tokyo Drift natáčelo tajně. Režisér Justin Lin udělal z produkčního asistenta dočasného režiséra, takže kdyby ho zatkli, Lin by mohl pokračovat v natáčení filmu.
Michelle Rodriguez chtěla po jedničce skončit se sérií, protože její postava Letty měla podvést Doma (Vin Diesel) s postavou Briana (Paul Walker). Herečka to odmítla a Diesel ji podpořil.
Postavy Briana a Letty spolu až do 6. filmu vůbec nemluvily. Ani Mia a Letty neprohodily mnoho slov. Tolik k „rodině“.
Skyline GT-R z Rychle a zběsile 2 bylo Walkerovo vlastní auto.
Paul Walker a Vin Diesel se jen pár dní před Walkerovou smrtí bavili o tom, co by se dělo, kdyby Diesel zemřel.
Redaktoři Vulturepřišli na to, že letištní dráha v Rychle a zběsile 6 by musela mít alespoň 45 kilometrů. Nejdelší dráha na světě má 5,5 kilometru.
Dosavadních 9 filmů vydělalo téměř 6 miliard dolarů jen v kinech.