Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nový Fresh Rap je vskutku zajímavou záležitostí.
Metro je pro obyčejné Pražany klasickým dopravním prostředkem, který je rychlý, dostupný a poměrně bezpečný. Na některé jedince ale může působit i záhadně až mysticky, jak se můžeš dočíst v našem rozhovoru se strojvedoucím soupravy a záhadologem, pro některé je zase prostředkem vyjádření sebe sama. Oblíbený dopravní prostředek ovlivnil i náš zářijový FRESH RAP, jelikož respondent pro tento měsíc nám spadal do poslední výše uvedené skupiny.
Jak jsme nedávno zjistili, linku B často křižuje jistý Josef K. Ať už byl jeho motiv napsat album o jedné ze tří podzemních tras metra jakýkoliv, zaujal nás jeho často metaforami protkaný projev, jeho sound, který nápadně připomíná Supercrooo či raného Huga Toxxxe a, dle našeho názoru, až afekce ke „žlutému“ metru. Rozhodli jsme se jej proto kontaktovat, zeptat se jej na pár věcí a trochu ti jej představit.
Avšak tentokrát ti jeho příběh nepřevyprávíme my; Josef K. halí svou identitu do tmy, za čímž může vězet i jeho angažování se v rámci pražské graffiti scény. Také tvrdí, že hlavní message by měl být rap, a tudíž nebyl s to prozradit více než musel o svém osobním životě. Odpovídal v plurálu, přestože by se mělo jednat o jednoho člověka, jenž na veřejnosti nevystupuje jinak než s kuklou na hlavě. Skladbu celistvého obrázku o interpretovi tak vytváří rozhovor níže, jenž nám poskytl.
Říkáš si Josef K. Jde o opravdovou zkráceninu tvého reálného jména a příjmení, nebo pseudonym?
Nevíme, může být zkrácenina reálného jména a příjmení pseudonym?
Mohl by ses dále představit? Říct svůj příběh, odkud jsi, co děláš?
Josef K. je v první řadě rap, je z Prahy a je živ z toho, že ho někdo nebo něco zhmotňuje svou energií. Což je v případě hudby trochu relativní pojem... Je zvuk hmota?
Podle toho, co jsem slyšel, se zdá, že jsi fanouškem pražských podzemních tunelů a vlaků. Proč je to tvůj hlavní motiv a co pro tebe znamená?
Metro, jako dopravní prostředek, je druh kolejové dráhy. Určitě to není hlavní motiv Josef K., nýbrž pouze průsečík několika os časoprostoru, kterej z mnoha důvodů vyústil v album Linka B.
Cesta k Josef K. vedla skrz rap samotnej, nebylo nic před, navenek zatím není ani nic po. Začátky jsou úplně klasický: kazety, cédéčka, později MP3, rapové karaoke, skládání polyfonních melodií v telefonu, hudebka ve škole, kytary, jamování, první hudební programy jako Mixcraft, Audacity, FL Studio, freestyle, freestyle, freestyle, texty, beaty, a to všechno a mnoho dalšího furt dokola.
Líbí se mi tvůj track Palmovka, na který máš i klip a ve kterém vlastně mluvíš akorát o tom, jak v metru děláš beaty. Opravdu produkuješ pouze na starém iPhonu v GarageBandu?
Mluvíme tam i o tom, že nám ukradli počítač, takže ne, neprodukujeme pouze na starém iPhonu v GarageBandu. Lidi vychází ze svých možností; v tomhle období jsme jich neměli mnoho, a GarageBand na telefonu se zdál jako jednoduchý, logický a celkem zajímavý východisko.
Palmovka je také doposud tvůj nejsledovanější track. Je to podle tvého názoru zatím největší úspěch v hudbě?
Úspěch v hudbě vnímáme spíš jako moment v tvorbě, kdy se podaří vytvořit něco, s čím je člověk spokojenej, a to může vypadat lecjak. Spokojení můžeme bejt v různejch polohách vnímání té věci. Tím, že se nám něco líbí, něco nelíbí, něco nás vyloženě s**e, o něčem nevíme, co si myslet a něco zraje a s každým poodstoupením to zní jinak, atd.
To, jak na to reaguje svět zvenčí, už neovlivníme. Není pro nás podstatný se tím zabejvat. Samozřejmě, že na ty všelijaký údaje koukáme, je to zajímavý, ale to je tak všechno. Přinášíme čistou věc, leze to přímo z nás, jdeme do toho s nulovým očekáváním... Ty věci by byly takový, jaký jsou, i kdybychom je nikdy nikomu nepustili.
Co by se muselo změnit, abys přestal produkovat na mobilu? Předpokládám že lyrics do něj nenahráváš?
Myslím, že by to nejvíc ohrozila skutečnost, že by nás to přestalo bavit, ale nás skládání hudby baví a tohle je plnohodnotnej a intuitivní audioskicák, kterej máme skoro vždycky po ruce.
Jinak předpokládáš špatně, minimálně ve třech písničkách z Linky B jsou hlasový stopy nahraný přímo na telefon a bílý sluchátka s mikrofonem. Na demáče nám to přijde víc než dostačující.
„Karlák, musím čeknout piecy, jedinej moment, kdy se nevěnuju beatu.“ Opravdu musíš? Jak je s tebou spojeno graffiti?
Jsou tam, takže musíme. S Josef K. je to spojený jako s kýmkoli nebo čímkoliv jiným, co se v určitém bodě své existence byť jen otřelo o život ve městě. Je to tady a my taky, má to vliv na každého z nás.
Jaký je tvůj hudební vibe?
Já mám hodně rád rap a můj rep má taky nejradši rap. V tom si hodně sedneme.
Čím se inspiruješ? Co instrumentálů týče, osobně tam cítím takovou charakteristickou rapovou „špínu“, kterou se profilovali Supercrooo nebo později Toxxx sólo. Textově se mi zase zdá, že mícháš vtip, každodenní život (například chill na chatě), a tomu to metro stories nebo graffiti. Je to tak?
Bdělost na prvním a jediným místě. Inspirace k nám přichází odevšad a odnikud zároveň, leží všude a zároveň nestojí nikde. Člověk nikdy netuší, kde číhá a kde je. Můžeme vypíchnout jedno obecně známý ložisko inspirace, a tím je umění samotný. Jakýkoliv.
Jo, myslíme si, že tam najdeme hodně styčných ploch; nejvíc jsou si ty věci asi podobné v tom, že jsou to rapové instrumentály z tuzemského prostředí. Texty nemáme dopředu rozporcované a navážené, tudíž, jak říkáš, to mícháme dle dostupnosti jednotlivých surovin. A aby náš každodenní život byl chill na chatě, to bychom si moc přáli.
Jak už jsi zmínil, vydal jsi album Linka B. Mohl bys trochu rozvinout, jak jsi na něm pracoval? Jak ten nápad vznikl, kdo ti s ním pomáhal?
Na albu Linka B jsme pracovali jen my, design alba dělal Šimon Matějka a mix a mastering Zacotěplatim. Obrovské fíky těmto zdatným jinochům.
Album vzniklo víceméně celé v prostojích/hluchém čase během přepravování se z bodu A do bodu B zejména metrem. Zabralo to zhruba rok procvičování a sbírání instrumentálů, z toho tak 3–4 měsíce intenzivnější práce na dokončení alba, výroby nosičů a všeho ostatního okolo.
Palmovka je nejstarší track ze začátku léta 2019. Později jsme chtěli dělat EP, ale skončilo to jako album o 13 písničkách. Ještě máme zhruba 5 tracků, které se tam nevešly nebo se nám tam nehodily, ty nám tu zrajou. Nápad vznikl naprosto přirozeně a sám za pochodu.
Na projektu máš i track v angličtině. Uslyšíme podobné songy i v budoucnu?
Ano, je to angličtina. Jestli podobné v tom smyslu, že budou v angličtině, tak bychom rádi citovali část právě této anglické písně: „We don't give a fuck.” Možná.
Znamená vydání Linky B také to, že se dočkáme projektu o linkách A a C?
Když někdo nosí boxerky, znamená to, že bude nosit slipy i téčka?
Co pro tebe bude znamenat otevření linky D?
Brutální natěšenost na značení náhradních spojů linky D.
Uveď jednu nejlepší a jednu nejhorší věc na Praze a proč si myslíš, že jsou to zrovna tyto.
Je to nejhezčí město na Zemi, protože je krásný se sem vracet, a to druhé, protože ve srovnání s matkou Prahou všechno ostatní tak trochu kulhá.
Na YouTube máš jen prakticky 4 videa, ne ve všech vystupuješ, a pokud to teda jsi opravdu ty, tak máš na hlavně kuklu. Proč skrýváš svůj obličej?
Neskrývám svůj obličej. Jsme tu kvůli rapu, můj rep jsi slyšel, můj rep je nahej a už ho nelze víc svlíknout. Kdyby mohl jít rap na stage sám, tak by tam šel. Kukla je prostředek k tomu doručit do uší ostatních to, co by tam bez té kukly vylezlo leda ze suchejch jedniček a nul.
Mimochodem, jak to máš s koncerty? Už se ti povedlo nějaké odjet?
Koncerty jedou, velký díky WDGF, Belxchovi, Havlovi, Karlíkovi a ostatním za příležitosti. Bookujte si můj rep, ceny jsou tenhle rok ještě dumpingový.
Když se ti povede vystoupit, vystupuješ s kuklou? Plánuješ si kuklu někdy sundat?
Kuklu nesundáme. Jdu ven se svým repem, o ten tu jde. Jeho ksicht už znáš.
Kdo nebo co jsou 100Holes? Je to kolektiv, pod kterým vystupuješ? Kdo jsou členové?100Holes je katastrální území, z kterého pocházíme a žijeme tu celý život. Čítá na 60 tisíc členů.
V komentářích je vidět, že posluchači cení tvé chytré texty s metaforami, které rozluští snad jen pražští zainteresovaní. Je to účel? Chápu, že metro je pouze v Praze, ale graffiti je třeba po celé republice…
My si myslíme, že kdo chce, ten si cestu najde Praha nepraha. A nemyslíme si, že je nezbytně nutné vždy všechno rozluštit a pochopit. Ne vše lze vždy chápat, s tím se musíme smířit.
Kterým ze svých songů bys někomu představil svou tvorbu?
Svoji tvorbu nikomu nepředstavuji, nechávám to náhodě.
Kterého interpreta si rád poslechneš? Můžeš dát cokoliv i mimo hip hop.
Nejraději posloucháme kilotuny demáčů od nás a našich kámošů a tímto zdravím všechny naše demo-korespondenční pals a všechny, co s námi kdy dělali. Líbí se mi, jak je to nezatížený vědomím, že o to zahranilo cizí ucho.
Co tě čeká v nejbližší budoucnosti?
V první řadě nás čeká druhý Josef K. sólo album, který snad stihneme do konce roku. Myslím, že to bude koncepčně hodně zajímavý, ale furt to bude držet formu striktního rapu. V druhý řadě čeká na zpracování neskutečná kvanta tracků, která se nakumulovala v našich kompech a telefonech. Jdeme po celcích, neděláme singly a alba trvají, takže ne, že se nic neděje!
Kdybys chtěl něco vzkázat přes REFRESHER fanouškům, máš možnost právě teď.
Zdravím všechny naše kamarády, mír a lásku! Druhý sólo album Josef K. je na spadnutí, buďte ve střehu. Ma' boy Yenzee vydává co nevidět své debutové album Kouzelná scenérie bezstarostné existence, Sosr a SpiralShawty každou chvíli vyhazují desku, KupKodein vydává Trigger Tape 2 a skvělý producent Met.Heffs taky pomalu vystrkuje růžky. Na cestě je spousta dalších věcí, máme vymyšlený super akce, dáváme si s tím práci a dobrý věci trvaj!