Prosadit se ve světě tetování není jednoduché. Své o tom ví tatér Trawis, který byl během pandemie koronaviru natolik frustrovaný, až přišel s něčím novým a neotřelým. Vymyslel projekt Trawart Tattoo Performance, v rámci kterého tě potetuje na netradičním místě či během neobvyklé činnosti, a to před zraky mnoha zvídavých pohledů. Kdo mu byl inspirací? A jak se mu daří dodržovat hygienická pravidla tetování? To a mnohem více se dočteš v našem rozhovoru.
Tetování se aktivně věnuji již více než čtyři roky. Už jako malý jsem se hodně zajímal o umění, čmáral jsem pastelkami po stěnách a postupem věku se k tomu přidalo i tetování, ke kterému mě přivedl můj životní styl a kapela.
Tetování je pro mě určitá forma umění, ale zároveň řemeslo, které je potřeba umět ovládat.
Tetování podle mě nemusí mít význam pro každého. Záleží na osobě, která ho nosí a jak to právě ona pojme. Nazval bych to takovou subjektivní galerií umění. Význam navíc můžeme najít ve všem, když budeme chtít.
V dnešní době existuje strašně moc inspirativních tatérů. Tetování se za poslední roky posunulo rapidně dopředu, a to jak v technice tetovaní, stylech, tak i v samotných strojcích, s nimiž tetujeme. Začaly se vyrábět baterie, které ulehčily tetování a zároveň otevřely nové možnosti, kterých jsem začal naplno využívat. Od začátku svojí kariéry se věnuji takovému, jak já tomu říkám, osobitému blackworku s prvky ignorant stylu. Ale snažím se se nijak neškatulkovat, protože tetování, stejně jako umění, by nemělo mít žádné limity. Jak já říkám: „What labels me, negates me.“
Inspirace je všude okolo nás. Stačí se rozhlédnout kolem sebe, vnímat a potom už jen můžeme zapojit fantazii a tvořit. Vím, že se to lehce řekne, ale kreativitu je také nutné trénovat. Například před nedávnem jsem venku vyfotil elektrický sloup a podle něj jsem pak navrhl tetování.
Před nedávnem jsi spustil projekt Trawart Tattoo Performance. Co tento projekt obnáší?
Tento projekt vznikl na základě mojí absence tetování v době pandemie koronaviru, kdy bylo vše zavřené a zakázané. Hodně jsem rozmýšlel nad tím, jak se posunout, jak skloubit tetování s performativním uměním, které mě již dlouho fascinovalo. Performativní umění spadá pod současné umění, které je předváděno publiku kdekoli, kdykoliv a může jim být jakákoliv situace, která zahrnuje čtyři základní elementy. Těmi jsou čas, prostor, umělcovo tělo a vztah mezi ním a publikem. Mojí velkou inspirací, co se performativního umění týče, je Marina Abramović.
Jak tě něco takové napadlo? Zatím jsem se nesetkala s tím, že by někdo tetoval na netradičních místech.
Ve tmě. Byl jsem na terapii tmou, která spočívá v tom, že jste pár dní zavření v absolutní tmě a ještě předtím, než jsem se terapie zúčastnil, mě napadlo, že se tam také potetuji. No a tím to všechno začalo, spustil jsem projekt Trawart Tattoo Performance a došlo mi, že existuje strašně moc zajímavých míst, na nichž se dá tetovat. Jako umělce mě navíc baví i to, že v podstatě budu první na světě, kdo má zdokumentovaná místa, na nichž ještě nikdy nikdo netetoval.
Mým primárním cílem projektu je přinést nový směr do světa tetování, do umění jako takového a být úspěšný v tom, co dělám
Co je cílem tohoto projektu? Co ti kromě prvenství přináší?
Je v tom i určitý typ adrenalinu a zážitku pro všechny zúčastněné a tím myslím dokonce i publikum. Ono v podstatě nejde ani tak o samotné tetování, ale o ten pocit. A abych pravdou řekl, na některých místech se ani žádná velká „umělecká díla“ dělat nedají, takže je důležité i zapojení fantazie. V rámci Trawart Tattoo Performance tetuji spíše malé, rychlé nebo abstraktní věci. Je to prostě punk.
Mým primárním cílem projektu je přinést nový směr do světa tetování, do umění jako takového a být úspěšný v tom, co dělám.
Mají lidé o tuto neobvyklou formu tetování zájem?
Jakmile jsem projekt spustil, začalo se mi ozývat dost zájemců, pomocí kterých jsem si takřka okamžitě z části splnil svůj „to do list“, který jsem si na začátku připravil. Ale jsem otevřený každému bláznivému nápadu. Mám vytipovaná i nějaká víc finančně náročná místa, na nichž bych ráda tetoval. Zatím je nechci prozrazovat, ale v budoucnu je určitě rád navštívím a budu na nich tetovat.
Kolik performancí už máš za sebou?
Zatím jich mám na kontě jen pár, ale budou přibývat. Mnoho jich mám i předtočených, jen je ještě musím postříhat a pak zveřejnit na svých sociálních sítích. Musím říct, že právě točení videí je i jeden z aspektů, které mě na tomto projektu baví. V hlavě mám vždy představu, jak by ono video mělo vypadat a dost si potrpím na celkovém výsledku.
Další performance byla tetování na kolotoči, z čehož se stal na sociálních sítích tak trochu virál a během týdne to zkouklo 100 tisíc lidí
Na jakých neobvyklých místech jsi již tetoval?
Jak jsem již zmiňoval, tak jsem začínal tmou. V té jsem potetoval sám sebe, konkrétně na stehně, kdy jsem si opravdu za úplné tmy vytetoval nápis TMA. Potom jsem s kamarádem vyrazil na minigolf a během hry jsem mu na stehno tetoval skóre. Další performance byla tetování na kolotoči, z čehož se stal na sociálních sítích tak trochu virál a během týdne to zkouklo 100 tisíc lidí. Tetoval jsem i na dalších zvláštních místech, jako v parku, v baru na koncertě, v metru, na Karlově mostě a doposud poslední akce proběhla na šlapadlech na Náplavce.
Mám za sebou roky praxe, vím, co dělám, všechno dezinfikuji a pravidelně si měním rukavice, což možná v některých videích není vidět, protože jsou sestříhaná tak, aby vyvolávala kontroverzi a údiv
Tetování na veřejnosti není nezákonné, ale nebojíš se nějakého problému?
S kamarádem jsme si dělali srandu, že vrchol mého projektu bude, když na různá místa začnou dávat cedule se zákazem tetování (smích). Vedle zmrzliny a přeškrtnutého psa prostě bude i tetovací strojek. To by byl pěkný precedens.
Ale jinak se nebojím. Chápu obavy lidí, které se týkají hygieny, ale vše dělám sterilně, jak jen se v určité situaci dá. Mám za sebou roky praxe, vím, co dělám, všechno dezinfikuji a pravidelně si měním rukavice, což možná v některých videích není vidět, protože jsou sestříhaná tak, aby vyvolávala kontroverzi a údiv.
Dostal ses už někdy do nějakého problému? Jak na to většinou reaguje okolí?
Zatím jsem se naštěstí do žádného problému nedostal a reakce okolí byla zatím vždy příjemná a pozitivní. Když jsem tetoval na šlapadlech na Náplavce, tak si nás dokonce lidé z břehu i z ostatních šlapadel natáčeli, což mi udělalo velikou radost. Lidi to fascinuje, což je tak trochu i můj záměr.
Můžeš nám prozradit, jaké další performance tě čekají?
Pár jich mám dokonce předtočených, ale nebudu to prozrazovat. Můžu jen napovědět, že se blíží Halloween, a protože mám rád tajemno a morbiditu, bude to souviset právě s ním. Koho moje práce zajímá, může mě sledovat na Instagramu nebo TikToku a dozví se o všem novém.
Takových míst a činností existuje spousta, ale můžu prozradit jedno místo, po kterém toužím již delší dobu, a tím je obraz Mony Lisy v muzeu Louvre
Na jakém místě či při jaké činnosti bys rád někoho potetoval?
Takových míst a činností existuje spousta, ale můžu prozradit jedno místo, po kterém toužím již delší dobu, a tím je obraz Mony Lisy v muzeu Louvre. Ještě nevím, jak to udělám, ale jednou tam ten tetovací strojek prostě propašuju (smích).
Liší se cena klasického tetování a toho, které je spojeno s nějakým zážitkem?
Jak jsem již zmiňoval, některá místa, na nichž bych rád tetoval, jsou finančně náročnější, což by se určitě promítlo i do finální ceny tetování. Ale není to tak, že by tetování v rámci projektu stálo mnohonásobně víc než to klasické. Všechno záleží na domluvě.
Pokud by měl někdo zájem zapojit se do tvého projektu, jak to může udělat? Kde se má přihlásit?
S nápadem i bez, stačí mi napsat na Instagramu Trawart.