Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Manažerka japonské značky erotických pomůcek TENGA hovoří o trendech v sextechu, ale i tom, kam se průmysl pro dospělé posouvá.
Technologie lidi nikdy úplně nenahradí. Ale mohou jim pomoci zjistit, co se jim v sexu líbí, říká Barbora Gorčíková. „Každý si může myslet, co chce, ale podle mě jsou erotické pomůcky o něčem větším než jen o tom, že lidé dosáhnou orgasmu. Věřím tomu, že mohou lidem opravdu pomoci.“
Barbora Gorčíková pracuje pro japonskou firmu TENGA, která vyrábí erotické pomůcky. Firma má dvě značky: Tenga je zaměřená na lidi s penisy a Iroha zase na lidi s vulvami. Společnost preferuje v komunikaci genderově inkluzivní označení (v anglické komunikaci penis owners a vulva owners), jelikož jejich produkty jsou vhodné například i pro nebinární osoby nebo transgender lidi.
Vyrábí hračky, které na první pohled vypadají neutrálně, až „nevinně“, nepůsobí vulgárně a využití najdou při párové sexuální aktivitě i při sólo masturbaci. „Tradiční vibrátory a dilda, které vypadají jako genitálie, jsou podle mě nevkusné. Lidé se za ně často stydí, nemají z nich dobrý dojem,“ říká v rozhovoru pro Refresher.
Barbora Gorčíková je zodpovědná za navazování obchodních kontaktů, ale zároveň produkty prezentuje nejen zaměstnancům klientů, ale také široké veřejnosti na festivalech. Absolvuje několik pracovních cest ročně, na které – přirozeně – cestuje s kufrem plným vibrátorů a masturbátorů.
O sexu a lidské sexualitě píšeme pravidelně, podrobně a beze studu. V této práci můžeme pokračovat díky podpoře našich předplatitelů. Přidej se do klubu Refresher+ i ty.
Tvá pozice zahrnuje zejména práci v B2B sektoru, co všechno máš jako manažerka ve firmě TENGA na starosti?
Jako sales manažerka pracuji více než rok a setkávám se hlavně s retailery. Jsou to kamenné prodejny sexshopů, e-shopy se zbožím pro dospělé, ale také lékárny či mainstreamové obchody zaměřené na kosmetický a wellness sortiment. Náplní mé práce je navazování a udržování vztahů s klienty, domlouvání podmínek spolupráce, ale zároveň prezentace produktů a produktová školení pro zaměstnance daných firem.
Kromě toho jsem měla možnost prezentovat značku i na veletrzích, festivalech a konferencích.
Chodíš na veletrhy a konference, cestuješ po Evropě a mluvíš s retailery, ale i tvůrci obsahu pro dospělé a výrobci pomůcek. Dá se říci, že jsi v obraze. Jaké trendy v sextechu nás čekají v příštích letech?
Z mého pohledu je zde velký potenciál spojovat sexbyznys se stále pokročilejšími technologiemi. Například v pornografii může být víc v popředí VR (virtuální realita), přes kterou budeme moci sledovat pornografický obsah nebo hrát erotické hry.
Stále větší propojenost je i mezi VR a erotickými pomůckami – to, co člověk vidí na videu, se děje současně se stimulací pomocí erotické pomůcky. Může cítit například ty pohyby, na které se dívá.
Propojení s erotickou pomůckou dnes nabízí také různé aplikace.
Ano, můžeme si propojit pomůcku s aplikací a přes ni ovládat například vibrátor. Použít se to dá i na dálku, například při videohovoru s partnerem. Je tam ovšem velké riziko, značky musí velmi dbát na bezpečnost a zajistit, aby například citlivý obsah, který si lidé navzájem vymění, z aplikace nikam neunikl. Příkladem je notifikace, pokud si jedna ze stran během hovoru udělá screenshot.
Jak se postupně s vývojem technologií mění i poskytování sexuálních služeb?
Například v Berlíně je nevěstinec, kde můžeš mít sex s robotem s umělou inteligencí. V Praze je zase Naughty Harbour, také nevěstinec, kde nabízejí silikonové panny.
Těmito příklady jsi mi nahrála na otázku. Pokud v sexbyznysu bude technologií stále více, hrozí nám, že se to lidské a osobní ze sexuality vytratí?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Proč jsou vibrátory novým parfémem.
Jak probíhá prezentace produktů značky TENGA, když jede Barbora na pracovní cestu.
Z jakého důvodu některé firmy odmítly prodávat jejich produkty.
Na první pohled to tak vypadá, má to víc faktorů. Do popředí se dostává VR i mimo sexbyznys, porodnost klesá, a když se technologie smíchají přímo s odvětvím, které může mít vliv na reprodukční zdraví, je vhodné klást si otázku, kam až to může zajít. Například v Anglii už vznikla kampaň proti sexrobotům, protože si nejsou jisti, jestli to je etické.
Budeme mít v budoucnu sex zejména s roboty či s hračkami napojenými na aplikaci?
Ne, to si nemyslím. Všichni toužíme po doteku a blízkosti jiného člověka. Nějaká technologie nás může přivést k orgasmu, ale nebude to stejný zážitek, jako když jsme s druhou osobou.
A co Onlyfans, které získalo velkou popularitu v uplynulých letech? Ukazuje i to nějaký trend do budoucna?
Ano, díky portálům jako Onlyfans je monetizace zpět v rukou tvůrců obsahu, nikoli v rukou třetích stran, jako jsou pornografické stránky. Na podobném principu funguje také Voiyal, kde tvůrci monetizují přímo svůj hlas.
Jasně. Jelikož erotické pomůcky se řadí stále více do oblasti wellness, lidem záleží i na tom, zda jsou produkty udržitelné. Zejména v Evropě se lidé chtějí vyhýbat jednorázovým produktům, některé značky již vyrábějí z udržitelných nebo obnovitelných zdrojů.
Musíme dodat, že různé pomůcky dnes popularizují i celebrity.
Například Lily Allen, která má svůj design stimulátoru Womanizer, či Demi Lovato, která se spojila se značkou Bellesa a má svůj Demiwand. Cara Delevingne je zase spolumajitelkou značky erotických pomůcek Lora DiCarlo. Myslím si, že bude zajímavé pozorovat právě to, jak tyto produkty celebrity popularizují, přestože sociální sítě tyto produkty cenzurují.
Je vibrátor nový parfém? Každá dobrá celebrita musí být v reklamě alespoň na jeden?
(smích) Zdá se mi, že u žen už to tak trošku vypadá. Ale zase já žiji ve své bublině, online sleduji to, co mě zajímá… Je to jen dobře. Vyrůstající generace díky tomu má k lidské sexualitě mnohem otevřenější vztah.
Je pro tebe to, že jsi žena a prezentuješ i produkty určené pro mužskou masturbaci, spíše výhodou, nebo nevýhodou?
Ono to je v naší branži naprosto normální, setkala jsem se už s muži, kteří zase prezentují produkty určené zejména pro ženskou masturbaci.
Nedávno jsem s tím měla trošku problém. Byla jsem v Anglii, kde jsem dělala produktové školení pro několik obchodů našeho zákazníka. Šlo o gay shopy, takže jsem prezentovala jen produkty TENGA. Měla jsem před tím obrovský respekt, bála jsem se, co si o mně pomyslí. Že nějaká bláznivá žena jim tady jde ukazovat, jak používat produkty pro penisy. (smích) Nakonec to bylo fantastické, hodně jsme se nasmáli a bylo to velmi přirozené. Myslím si, že díky tomu, že produkty TENGA na sobě samé vyzkoušet nemůžu, o nich můžu mluvit skutečně objektivně, což je výhodou.
Když říkáš, že jsi produkty prezentovala, co si pod tím máme představit? Rozbalíš je a ukážeš na nějakém umělém penisu, jak se používají?
Máme demonstrační soupravu, která vypadá sofistikovaně, není to nic vulgárního. Jelikož máme širokou škálu produktů, některé jsou jednorázové, jiné pro více použití a podobně, tak jim ukazuji rozdíly a funkčnost každého z nich.
V rámci náplně práce navštěvuješ i různé akce zaměřené na sexbyznys. I my jsme se takto setkali během festivalu pornografie ve Vídni. Jaké jsou reakce běžné veřejnosti na vaše produkty?
Právě na festivalu ve Vídni jsem se setkala s mnoha lidmi, kteří měli otevřený postoj vůči sexualitě. Část z nich naši společnost znala. Pro mě to bylo přínosné v tom, že jsem mohla vidět, jak lidé na naše produkty reagují. Řekněme si ale otevřeně, že toto byla dost alternativně zaměřená skupina lidí, která byla sexuálně otevřená a nebála se o tomto tématu mluvit.
Trošku z jiného soudku: zúčastnila jsem se i Erofestu v Praze, který byl zaměřen na koncového zákazníka. To pro mě bylo nesmírně zajímavé, protože jsem tam potkala i skupiny s různými sexuálními preferencemi, různými „kinks“, takže jsem se i já něco naučila.
Minulý měsíc jsem zase byla na konferenci XBIZ v Berlíně, kde to bylo zaměřené pouze na lidi, kteří tvoří obsah pro dospělé. Bylo tam mnoho pornoherců a pornohereček, lidí z Onlyfans či Voiyalu.
Potkala jsi tam někoho, koho naši čtenáři mohou znát?
Byli tam lidé, kteří působí v Brazzers, jako Danny D či Dick Bush, ale také Inka Winter, režisérka filmů pro producentku Eriku Lust. Mluvili o své práci, o svém pohledu na pornografii, o tom, jak se dělá marketing obsahu pro dospělé. Byl to fascinující zážitek, neboť ne každý má takovou možnost.
Byl tam někdo, čí práci i ty sleduješ?
Byli tam povědomí herci. (smích) Ale všímám si toho spíše teď, zpětně, čili když se na něco dívám, tak si uvědomím, že zrovna tato herečka v Berlíně vysvětlovala, jaké fotky dává na Instagram, aby jí nesmazali účet.
Jak to vypadá, když přijdeš nadšená ukazovat vibrátory nebo masturbátory do sítě drogerií? Přijímají to v dobrém?
Samozřejmě je velký rozdíl, jestli mluvím s někým ze sexshopu, nebo z více mainstreamového obchodu. U mainstreamu je větší výzva, jak komunikovat výhody toho, že zařadí naše produkty do nabídky. Ale myslím si, že můj komunikační styl je natolik seriózní, že jsem schopná o tom mluvit přirozeně a zároveň nedat jiným prostor stigmatizovat nebo odsuzovat.
Byla jsi už někdy razantně odmítnuta?
Stalo se mi už, že naše produkty nechtěli ze zásady, tedy proto, že obecně nechtějí prodávat produkty pro dospělé. Dalším důvodem odmítnutí může být, že jejich cílová skupina zákazníků nevyhledává takové zboží, proto se jim jej nevyplatí zařadit.
Navštívila jsi spoustu akcí a často jezdíš na služební cesty. Na jaký moment z nich nikdy nezapomeneš?
Já vždy všechny produkty nosím v příručním zavazadle, protože fungují na baterky, tak je mám u sebe. A velmi často se mi stává, že můj kufr při kontrole vezmou stranou a podívají se na všechno, co tam mám. Při jedné cestě mi pán, který mi kontroloval zavazadla, vytáhl z kufru jeden náš vibrující masturbátor a zeptal se mě, co to je. Tak jsem mu to řekla a on to nesměle vrátil zpátky. (úsměv)
Studovala jsi mezinárodní obchod, byl to zájem o byznys, který tě přivedl do odvětví sextechu?
V bakalářském ročníku jsem vedle školy a neplacené stáže hledala placenou brigádu. Shodou okolností jsem si našla místo prodavačky v pražském butiku Intimity. Jedná se o sexshop s nádherným konceptem, zaměřen je zejména na lidi s vulvami a má velmi pěkné věci.
Tam jsem se nadchla pro všechny značky, které byly v nabídce, protože byly úplně jiné. Tradiční dilda a vibrátory, které vypadají jako genitálie, jsou podle mě nevkusné. Lidé se za ně často stydí, nemají z nich dobrý dojem. Ale tyto značky byly o něčem jiném.
Už během té brigády jsem věděla, že pokud budu po škole pracovat v mezinárodním obchodě, bude to jedině pro jednu z těchto značek.
Věděli o tvém zájmu o sextech i rodiče nebo blízcí?
O mé práci v butiku skoro nikdo nevěděl, až na mé pražské kamarády. Ti mě tam chodili navštěvovat o víkendech a já jsem jim vyprávěla o produktech. Z rodiny o tom věděli jen maminka a babička.
Myslím si, že jsem na to sama musela dozrát. Od začátku jsem viděla v této oblasti potenciál, viděla jsem, jaké osvobození tyto značky přinášejí. Ale zpočátku jsem neměla odvahu mluvit o tom veřejně, tak jak to dokážu dnes.
Už se ti stalo, že někdo z tvých blízkých za tebou po čase přišel s tím, že po rozhovoru s tebou změnil názor na erotické pomůcky nebo sexbyznys?
Rozhodně, a na to jsem i nejpyšnější. Mě moc baví mluvit o tom s lidmi a myslím si, že jsem si kolem sebe vytvořila bublinu lidí, kteří jsou otevřenější vůči rozhovorům o sexualitě. A zároveň mě vnímají jako bezpečné místo, vědí, že se mnou se o tom bavit mohou. Takže se mi často stává, že se mnou lidé řeší věci, které by nikomu jinému neřekli.
Už jsem také doporučila několik erotických pomůcek, například jako vánoční dárky.
Ve společnosti stále přetrvává představa, že používání erotických pomůcek je méněcennější než sex s člověkem. Co si o tom myslíš?
Myslím, že to je nesprávné. Každý si může myslet, co chce, ale podle mě jsou erotické pomůcky o něčem větším než jen o tom, že lidé dosáhnou orgasmu. Věřím tomu, že mohou lidem opravdu pomoci.
Erotické pomůcky jsou účinné k tomu, aby člověk poznal své tělo, věděl, co se mu líbí, jaké doteky a na kterých částech těla se mu líbí. Zejména ve vztazích mezi ženami a muži to je nápomocné, protože ženská sexualita je mnohem složitější než mužská a ženy se často stydí komunikovat o svých potřebách.
V posledních letech přibývají filmy a seriály, ve kterých je lidská sexualita v popředí. Postavy ji řeší s respektem, zvědavostí a do hloubky. Protože pracuješ v rámci evropského trhu, vnímáš, že se postoje k tomuto tématu změnily i díky popkultuře?
Rozhodně ano. Asi všichni sledujeme Sex Education. (smích) Co bych za to dala, kdyby byl tento seriál dostupný v době, kdy jsem byla ve věku těch postav.
Vidíme, že sexualita a orgasmus jako takový se stávají součástí trendu sebelásky a wellness. Je skvělé, že se to dostává do popředí. Erotické pomůcky se již dnes dají koupit v lékárnách, drogeriích či e-shopech s wellnessovými a beauty produkty. Myslím si, že jsme na dobré cestě.
Erotické pomůcky jsou součástí širšího odvětví sexbyznysu, které je stále tabuizované, takže tyto kulturní změny to mohou změnit. Sex jako téma je tedy v popředí, ale stále zde existuje i cenzura. Na Instagramu nemůžeme ani napsat slovo sex, píšeme to jako s€x, a to je problém celého průmyslu. Bez takové autocenzury nemůžeme šířit ani vzdělávací obsah, který se sexuality týká.