Vánoční příběh vstupuje do kin 24. listopadu. Má na něj cenu zajít?
Návštěvy rodiny, dvacet tisíc kousků cukroví, mísy bramborového salátu, telka, svařáček a pohodička. Vánoce se blíží neúprosným tempem a nebylo by to ono, kdyby se nám pod stromečkem neobjevil nový vánoční film a ideálně nenáročná komedie. Připomene nám, že nejdůležitější je láska, rodina a klid, ale zároveň ukáže, že docílit ho o svátcích vyžaduje téměř nadlidský výkon.
Vánoční příběh by měl lidi ukonejšit, že vlastně ve všech domácnostech a rodinách panuje o svátcích podobná chaotická atmosféra a že je v pohodě, když náš největší problém je hádka o to, kdo nevytáhl ze sklepa podstavec pro stromeček a kdo potajmu uždibuje cukroví.
O nic jiného se vánoční filmy obecně řečeno ani nesnaží a vlastně ani nemusí. Většina lidí je beztak vnímá jako kulisu nebo u nich usíná po vydatných svátečních jídlech. Během svátků možná oceníme i trochu toho patosu, přehnané emoce a odtržení od reality, než budeme muset zase naklusat do kanceláří. Možná proto je každý vánoční příběh (s velkým i malým v) tak trochu pohádkou, bez ohledu na to, jestli se v něm vyskytují kouzla, draci, ježíšci anebo se jedná o pouhé defilé známých tváří či cameo z minulého století. Na tom není nic špatného, problém ale je, když předvánoční chaos zchvátí i dramaturga.
Tak je tomu v případě rok odkládané novinky od režisérky Ireny Pavláskové, natočené podle scénáře, na kterém spolupracovala s Rudolfem Merknerem a Markem Matouškem. Vánoční příběh má totiž na první pohled úplně všechno. Karla Rodena, Jiřinu Bohdalovou, Pavla Kříže, pro fanoušky Dejvického divadla Hynka Čermáka, Jaroslava Plesla, Vladimíra Polívku nebo Václava Neužila a pro pamětníky komediální dvojici Jiřího Lábuse s Oldřichem Kaiserem. A možná přijde i jistý Velký blondýn s černou botou. Jo. Přesně ten.
Sejdeme se v jiném filmu
Špičkové herecké obsazení nás provádí Štědrým dnem tří rodin. Přemysl Skála (Karel Roden) je politik, který si podobně jako Jana Maláčová nevšimne, že se rozhovor v rádiu stále vysílá, a jeho vyjádření o bývalé šlápotě a pí*e ministryni Žvýkalové se stane naprostým virálem. Od té doby bude už říkat jenom pravdu a bude upřímný. Jeho maminka (Jiřina Bohdalová) jede zatím v taxíku s Mirískem (Pavel Kříž) na letiště vyzvednout svého milého z Paříže (mrk, mrk), aby si všichni dohromady udělali hezký večer u štědrovečerní tabule. V rádiu ale slyší Přemkův nepovedený rozhovor a jako správná máma a slavná herečka se snaží jeho dopady vyžehlit.
Jakub (Jan Nedbal) mezitím spí s Marcelou (Jana Plodková), manželkou jiného politika Viktora (Hynek Čermák). Když se nevěra málem provalí, Marcela z Jakuba naoko udělá přítele jejich chůvy Romany (Sára Sandeva). A pozor, teď přijde peprnost! Viktor je všechny pozve na rodinnou chatu v horách, kde Jakub musí předstírat, že s Romanou chodí, a Marcela to všechno bude mít na očích.
V poslední hlavní lince se v tramvaji popere otravný cestující Standa (Oldřich Kaiser) s řidičem Pazderkou (Jiří Lábus). Tramvajáka pak čeká vyšetření a plejáda buzerace od manželky (Jitka Sedláčková), která se snaží mít perfektní Štědrý den, ale každý z rodiny má jinou představu o tom, co bude jíst, jak udělat bramborový salát nebo jestli má kapr moc velké kosti.
Aby toho nebylo málo, hlavní linky doprovází ještě několik vedlejších aférek a postav. Standova dcera Diana (Marie Málková) narazí na svou lásku z tábora (Jaroslav Plesl), ze které se vyklubal kněz. Anna Pazderková (Anna Fialová) je smutná ze svého vztahu s Milošem (Václav Neužil), který se nedokáže rozhoupat k rozvodu, a kvůli tomu se jí děje mnoho humorných patálií, jako když omylem nechá zapnuté vysílání, zrovna když si Karel Roden stěžuje na svou kolegyni. Do Anny se zakoukává lékař (Vladimír Polívka) ošetřující jejího poraněného otce tramvajáka.
Na rozdíl od Love Actually trpí Vánoční příběh logickými přešlapy, nedotaženými myšlenkami a touhou nacpat všechny důležité herečky a herce do dvou hodin filmu.