24. května 2023 17:34
Veronika Dlesková

Amatérský astronom objevil novou supernovu. Jde o objev desetiletí, shoduje se odborná veřejnost

Zdroj: Unsplash/Bryan Goff
TECH VĚDA VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

Supernovu objevil amatérský astronom Koichi Itagaki. Od doby, co v oboru působí, jde už o jeho 172. objev podobného tělesa.

Supernova, která je prozatímně nazvaná SN 2023ixf, je nejbližší Zemi za posledních pět let. Jedná se také o druhé nejbližší obdobné těleso za posledních deset let. Objevil ho japonský amatérský astronom Koichi Itagaki a určit, že se jedná o supernovu, mu trvalo asi pět minut. „Objev proběhl za špatného počasí, bylo hodně zataženo. Takže jsme měli štěstí,“ uvedl Itagaki.

Tento objev je podle astronomů a astronomek důležitý a doufají, že jim pomůže vyřešit některé záhady. Nejasnosti panují například ohledně toho, jak přesně se umírající hvězdy „přerodí“, píše server Scientific American

Děsivé osudy sovětských kosmonautů: Umírali v temnotě a v plamenech, jejich těla jsou prý dodnes ve vesmíru Děsivé osudy sovětských kosmonautů: Umírali v temnotě a v plamenech, jejich těla jsou prý dodnes ve vesmíru 21. května 2023 6:00

Supernovy se rodí v momentě, kdy masivním hvězdám (alespoň osmkrát větším než Slunce) dojde palivo. Tehdy nejsou schopny nadále unést sílu své vlastní gravitace a zhroutí se do těles, jako jsou černá díra nebo neutronová hvězda. V souvislosti s tímto procesem zároveň vystřelí do vesmíru světelné záření a trosky původního tělesa.

Dalším důvodem, proč je odborná veřejnost z objevu obzvláště nadšena, je kosmická náhoda: jedná se o druhou velkou supernovu, která se v galaxii M101 v posledních letech objevila.