Německá značka sportovního oblečení Adidas tvoří součást šatníku snad každého z nás. Po dobu své existence však čelila nejrůznějším obviněním, o kterých mnoho z nás ani neví.
Snad u každého ve skříni by se našel alespoň jeden kousek od značky Adidas. Legendární tři pruhy představují kultovní záležitost a jsme jimi obklopeni takřka na denní bázi. Nic však není tak růžové, jak se na první pohled zdá, a i tento německý gigant čelil v průběhu své existence poněkud závažným kontroverzím. Pojďme si připomenout ty nejzásadnější.
Nacistický zakladatel
Počátky tohoto výrobce sportovního zboží sahají do roku 1924, kdy němečtí bratři Adolf „Adi“ a Rudolf Dasslerovi založili továrnu na boty. Bratři Dasslerovi si díky své inovativní běžecké obuvi rychle vybudovali jméno, a tak jejich jmění rapidním tempem rostlo. O několik let později však v zemi převzal moc Adolf Hitler, a jak popisuje Barbara Smit v knize Sneaker Wars, oba bratři vstoupili formálně do nacistické strany. Sport patřil k nezbytné součásti života nacistů, ať už z hlediska posílení budoucí armády, nebo veřejného profilu Německa. Produkce tenisek z tehdy rozrůstající se společnosti tak korespondovala s poptávkou nacistické nadvlády.
Koncem druhé světové války však vztahy mezi bratry slábly, což vyústilo roku 1949 trvalým zpřetrháním vazeb. Adi si následně založil vlastní společnost Adidas, zatímco Rudolf vybudoval konkurenční značku Puma.
Dresy se zkratkou pro Sovětský svaz
Když se však přesuneme o téměř století dopředu, ani dnes Adidas neoplývá pouze reprezentativními počiny. V roce 2018 představila tato německá společnost kolekci dresů s nápisem USSR (SSSR), a to u příležitosti mistrovství světa ve fotbale v Rusku. Nápisy se zkratkou pro Sovětský svaz a nekorektní symbolikou tak ihned vzbudily rozhořčení po celém světě. Značka dokonce čelila kritice ze strany politiků z Ukrajiny a Litvy.
„Netolerujeme antisemitismus!“
Dalším zásadním okamžikem v průběhu působnosti značky bylo ukončení dlouholetého partnerství s rapperem Kanyem Westem (Ye). I navzdory této lukrativní spolupráci se Adidas v říjnu 2022 rozhodl po devíti letech ukončit vazby s Ye kvůli jeho antisemitským výrokům. Sportovní značka také uvedla, že tyto výroky považuje za nepřijatelné, nenávistné, nebezpečné a porušují hodnoty společnosti, které se týkají rozmanitosti, začlenění, vzájemného respektu a spravedlnosti. Tady si můžeme trochu rýpnout a vzpomenout si na nacistickou historii značky, opravdu tu tedy hraje roli spravedlnost?
Generální ředitel společnosti Bjorn Gulden také řekl, že ztráta Yeezy Adidas samozřejmě „bolí“. K tomu se váže i rozhodování ohledně toho, jak naložit se zbývajícími produkty Yeezy. Možnosti jsou dvě – buď produkty prodat, nebo zlikvidovat. Prodejem by však značka riskovala ještě větší poškození své pověsti, je tedy možné, že zisky budou darovány na charitu.
Oslava LGBTQIA+ komunity, nebo vymazávání žen?
Nejaktuálnější kauzou, která poutá pozornost celého světa, je kampaň s názvem Let Love Be Your Legacy, kterou Adidas představil v květnu tohoto roku. Jedná se o kolekci, kterou navrhl jihoafrický módní designér Rich Mnisim ve spolupráci s neziskovou organizací Athlete Ally. Ta se snaží o vymazání homofobie a transfobie ve sportu. Součástí představené kolekce byly i jednodílné barevné plavky Pride Swimsuit, které byly nafoceny na biologickém muži. Na webových stránkách tohoto prodejce sportovního zboží se však nacházely v dámské sekci, což vyvolalo vlnu hejtů. Kritici tak poukazovali na údajné vymazávání žen a jejich nahrazování mužskými modely.
Je tak dobré mít na paměti, že za každým kouskem, jako je například stylová virální obuv, Adidas Gazelle nebo Adidas Samba, stojí diskutabilní historie i současnost firmy. Obchody s rychlou módou tak nejsou jedinými řetězci, které jsou spojovány s neetickým chováním, pozornost by měla být věnována i společnostem, jež se mohou jevit na první pohled nevinně.
V textu bylo původně chybně uvedeno, co bylo napsáno na fotbalových dresech, nachytal nás mem, za chybu se omlouváme.