Držitel Zlaté palmy z Cannes Hirokazu Kore'eda na festivalu v Karlových Varech uvedl svůj nový film. Příběh buduje prostřednictvím třech perspektiv – očima matky, učitele a dítěte. Podařilo se mu kvalitativně navázat na své break-through?
První část příběhu sledujeme očima matky, která zjistí, že učitel Hori fyzicky i psychicky trestá a týrá jejího syna, který domů chodí se stopami po fyzickém násilí na těle a začínají se u něj projevovat psychické problémy. Divák soucítí s matkou, která se rozrušeně snaží přijít na kloub tomu, co se na školní půdě odehrává. Po konfrontaci učitelů se ale situace nezlepšuje a dochází k dalším incidentům.
Následně se na stejné události díváme očima učitele Horiho a dozvídáme se, že se věci neudály tak, jak je děti popisovaly. Ukazuje se, že si vymýšlely, špatně pochopily situaci nebo lhaly. Diváctvo si začíná uvědomovat, že udělalo stejnou chybu jako ostatní dospělí ve filmu. Příliš rychle odsoudilo jednání učitele, který ukazuje, že věci nejsou takové, jaké se zdály být.
Tvůrčí tým exceluje v postupném odhalování pravdy. Za svoji nepředvídatelnost vděčí preciznímu scénáři, který přinesl Yujimu Sakamotovi v Cannes cenu pro nejlepší scénář. Kore'eda si většinu scénářů píše sám, ale tady udělal výjimku.
Netvor emočně eskaluje ve třetím aktu, který události zobrazuje z pohledu obou chlapců. Tvůrci ho promysleli do posledního detailu. Všechny postavy měly dostatek prostoru, aby divákům předaly své motivace. V závěru soucítíme, respektive chápeme pohnutky každé postavy, i když vyústily v obrovské chyby.
Emotivní příběh bez patosu
Koreeda a Sakamoto si zaslouží velkou pochvalu za to, že své postavy za jejich jinakost nepotrestali maximální tragédií. Jejich trápení a následky společenského tlaku ukázali dostatečně citlivě i bez klišé.
Netvor je intenzivní emotivní film, který vůbec netlačí na pilu a nesnaží se diváctvo za každou cenu rozbrečet. Snaží se předestřít autentický pohled na život běžných lidí, kteří musí reagovat na depresivní události ve svých životech, aniž by znali všechny faktory ovlivňující jejich úsudek a chování.