Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
15. července 2023 v 13:00
Čas čtení 2:27
Adéla Švehlíková

Bionické končetiny a přesun do virtuálního světa. Je toto budoucnost módního průmyslu?

Bionické končetiny a přesun do virtuálního světa. Je toto budoucnost módního průmyslu?
Zdroj: Getty Images/KWK
MÓDA MÓDA
Uložit Uložené

Estetika bionického designu získává stále důležitější postavení a propisuje se i na přehlídková mola.

Žijeme v době, kdy se digitalizace rozrostla už téměř do všech odvětví a aspektů našich životů. Současně se jedná o prostor, v němž umělci rozvíjejí svou kreativitu a nebojí se experimentovat se sci-fi atributy. Výjimkou není ani módní průmysl a oděvní tvorba jako taková, kdy designéři pracují s konceptem interaktivních technologií ve spojení s fyzickým tělem. Tuto ideu tak můžeme chápat jako součást hnutí transhumanismu, které obhajuje technologie jakožto prostředek ke zlepšení lidských podmínek. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by CYBR Magazine (@cybrmagazine)


Spousta umělců a designérů se prostřednictvím vlastní tvorby snaží zjistit, co pro nás technologie mohou udělat a jakým způsobem docílit zcela digitální módy již v průběhu následujícího desetiletí. Ačkoliv se tato idea může pro mnohé jevit jako něco zcela inovativního, pravdou je, že existuje už od té doby, co vznikly počítačové hry a s nimi i oblečení navržené speciálně pro jejich postavy. 

Doporučeno
Tipy na nejlepší plavky. S těmito kousky letos zazáříš u moře i na zahradním lehátku Tipy na nejlepší plavky. S těmito kousky letos zazáříš u moře i na zahradním lehátku 20. června 2023 v 11:00
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by XTENDED iDENTiTY (@xtended_identity)

Otázkou je tedy spíše – má vůbec módní průmysl ve své fyzické podobě budoucnost? Estetika bionického designu získává stále důležitější postavení a v současnosti se propisuje i do hmotných módních přehlídek. Móda zastupuje kreativní a umělecké vyjádření, zatímco technologie slouží k efektivitě a rychlosti. Vzájemně tak spolu kooperují a rozšiřují hranice, včetně našeho vnímání krásy a designu. Mnoho módních návrhářů se tak nechává inspirovat digitální kulturou, která překračuje tělesná omezení. Odpovědět na otázku položenou v úvodu odstavce tedy zcela konkrétně není možné, jelikož se nacházíme v průzkumné fázi využití tohoto „nového“ média. 

Doporučeno
Jaký outfit zvolit na festival? Inspiruj se módními ikonami z Coachelly a Glastonbury Jaký outfit zvolit na festival? Inspiruj se módními ikonami z Coachelly a Glastonbury 21. června 2023 v 11:00


Jedním z takových příkladů je módní a umělecké studio ROMEO ROMEO, které se zaměřuje na vytváření sochařských digitálních oděvů, návrhů a zážitků. Jeho vizuály se nesou v duchu Y2K a solarpunku, z materiálů se nejhojněji objevuje digitální chrom, sklo a kovy. Pro londýnský CYBR Magazine studio sdělilo, že před pár lety začalo experimentovat se 3D uměním, aby vytvořilo své vlastní nepředvídatelné pracovní postupy. Hra s oblečením tak nabízí nejrůznější způsoby, kterých je v reálném světě prakticky nemožné docílit.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ROMEO, ROMEO (@romeoromeostudio)


Inspirací pro ROMEO ROMEO je také architektura, zejména její soulad s krajinou, ergonomií a udržitelností. Navrhování oblečení tímto způsobem vede k mnohem zapamatovatelnějším výtvorům, které svým technickým charakterem tvoří ironickou polaritu vůči měkkým látkám.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ROMEO, ROMEO (@romeoromeostudio)

Pokud se však přemístíme zpět na přehlídková mola, futuristickému pojetí oděvů v hmotném provedení věnuje pozornost značka KWK by Kay Kwok, která sídlí v Šanghaji.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by KWK by KAYKWOK (@kwkbykaykwok)

V rámci londýnského týdne módy představil čínský designér svou kolekci FW23, která zahrnuje i objektové prvky z chromu. Kolekce byla založena na příběhu odehrávajícím se v roce 2100, který pojednává o avataru jménem LALA. Kwak v příběhu vylíčil Zemi v roce 2100 jakožto místo neobyvatelné pro lidi. Nastávajícími obyvateli se tak stávají avataři, kterým Kwak umožnil reprezentovat hodnoty, etiku a příběhy, jež nás obklopují i v současnosti. 

KWK.
KWK. Zdroj: Getty Images/KWK
KWK.
KWK. Zdroj: Getty Images/KWK


I na lokální půdě se můžeme setkat se syntézou fiktivního světa a módního průmyslu. Rozvíjení tohoto konceptu se věnuje student ateliéru Módní tvorby na UMPRUM Tobias Schubert se svou značkou Tobias Equipment. Jeho realizace se vyznačují prací s netradičními materiály, výraznými grafikami a také se speciálními kostýmy a instalacemi. 

Tobias Equipment.
Tobias Equipment. Zdroj: Propagační materiál/Tobias Equipment
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Tobias Schubert (@tobias.equipment)

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Tobias Schubert (@tobias.equipment)


Zatímco digitální prostor vybízí k abstraktní a experimentální tvorbě, ten hmotný si naopak stále žádá primárně funkčnost a krejčovinu. Na druhou stranu se však tyto oblasti neustále vyvíjí, čímž roste i jejich vzájemná interakce. Bionické oděvy tak budou více než jen líbivý a trendy design, prioritou bude jejich funkce ve formě luxusních, technologicky propracovaných a nositelných zařízení. 

Domů
Sdílet
Diskuse