Začíná se ti točit hlava? Nedivíme se, rapový beef monstrózních rozměrů, který nyní ovládá zámořskou rapovou scénu, se totiž objeví možná jednou za generaci. Proto ti v následujících řádcích vysvětlíme vznik beefu mezi Drakem a Kendrickem Lamarem.
Do hlav nejpopulárnějších, nejvíce komerčně úspěšných a kritikou nejoceňovanějších hlav americké i kanadské pop music je těžké proplout, a to nejen pro člověka narozeného v Česku. Vzpomínáme si na video, ve kterém jihoafrický rapper Ninja, tehdy ještě vcelku neznámý interpret, vyprávěl pro Vice o tom, jak byl pozván do domu Kanyeho Westa na banánový puding.
Neděláme si srandu.
Spolier alert: Gró videa nakonec vězelo v tom, že Kanye pozval Ninju domů a zahráli si basketbal proti sousedovi, kterým nebyl nikdo jiný než Drake. Jenže ten měl v té době beef s Die Antwoord kvůli tomu, že jej zesměšnili na internetu poté, co potají a přes zákaz (Drake byl prý nervózní) navštívili jeho show na společném turné.
Show to údajně byla nudná (Afričané čekali gangsta show a dočkali se zpěváka RnB), a tak si z něj vystřelili na internetu. Nevhodný meme zaregistrovala média, která situaci rozmázla do takových rozměrů, že Die Antwoord měli problém s releasem filmu Chappie. Zápas dopadl prohrou Drakeova týmu, který odešel do západu slunce se slzou v oku, a Kanye následně pozval Ninju s Travisem Scottem na jídlo připravené Kim Kardashian.
To ale odbočujeme. Chceme říct, že i když existují lidé, ať už v hudbě, nebo jiném uměleckém průmyslu, kteří proráží všechny dosud nastavené mantinely a formují dějiny, neznamená to, že se chovají „obyčejně“ a, jak bychom řekli my, průměrní lidé, „normálně podle obvyklých standardů“. Nebo snad dokonce byli role modely.
Kdo by třeba během jednání o nové hudební spolupráci s prakticky cizím člověkem přepnul v televizi Star Wars na anální porno? To samé během jednání se sponzory, na němž se rozhoduje o sponzorství v rámci desítek milionů dolarů? Rozhodně nikdo „normální“ (Kanye).
Někteří hybatelé rapových dějin jsou holt také takoví. Zejména ti největší, nejznámější a nejoceňovanější mají svá soukromá tajemství, tiky, zvláštní zvyklosti, pyšné předsudky a vlastní očekávání. V okolí podobných lidí neexistuje slovo prohra nebo zklamání – vše musí dopadnout špičkově.
Nikdo si také nemůže dovolit někoho zesměšňovat, ponižovat, nebo dokonce na něj plivat, už vůbec ne v rapu. Dnes z toho může být právní problém, v devadesátých letech by to byla kulka. Když se pak něco takového stane například v disciplíně jejich vlastní, vzplane jiskra. Odtud vítr vane i v beefu mezi Kendrickem Lamarem a Drakem, kterému se už nyní přezdívá rapová občanská válka.
Pomocná ruka
Když Kendrick Lamar začal vířit hudební vody prvním studiovým albem Section.80, Drake se svým Thank Me Later zachytával zájem hitparád už celý rok. Kanadský rapper věděl, že nový hlas z kalifornského Comptonu je něco extra, proto s ním navázal přátelské vztahy a v roce 2012 jej vzal společně s A$AP Rockym jako support na svou teprve druhou tour.
Jak nebezpečné trio bylo, asi není třeba připomínat. Tři „prořízlé hudby“, se kterými nikdo nechtěl mít F**kin' Problems. No, on s nimi vlastně nikdo problém neměl. Koření rapu, jehož jedna velká část je kompetitivního ražení, strádala. Egotrip a touhu být nejlepší nahradila spokojená kamarádská „rovina“. Beef squashed, konec, tečka. Poslední zhasne.
Podobná myšlenka však nebyla po chuti každému. V srpnu roku 2013 vyšla píseň Control, na níž se kromě Big Seana a Jaye Electronicy představil také Kendrick Lamar, který svou slokou vyvolal vlny v americkém rapu dlouho neviděné.
Obvykle jsem v pohodě s týpky, se kterými dělám, ale tohle je hip hop a oni by si měli uvědomit, o co jde. To platí pro Jermaina Colea, Big K.R.I.T.a, Waleho, Pushu T, Meeka Milla, A$AP Rockyho, Drakea, Big Seana, Jaye Electrona, Tylera, Maca Millera. Cením vás, ale taky se vás snažím sundat.
– volný překlad části sloky Kendricka Lamara v tracku Control, která vyvolala rozruch
Pokus o vzkříšení kompetitivní složky žánru přímým útokem na velká, mladá a zejména produktivní jména té doby měl poloviční účinek. O tom, co se děje, se sice mluvilo, nikdo ale nezačal na Lamara nahrávat diss tracky. Dokonce ani Drake.
Toho si do svého pořadu po vydání songu pozvala Angie Martinez. Kanaďan se tehdy nechal slyšet, že si nemyslí, že by v textu byla nějaká zášť. Evidentně podobnou zmínku ale nečekal. „Přišlo mi, že to nebylo real. Potom jsme se i viděli a všechno bylo v pohodě. Je to teda fakt proti mně, nebo pro lidi?“ řekl.
Jak se ale postupem času zdá, všechno v pořádku nebylo. „Ambiciózní myšlenka“, jak Lamarův track Drake později popsal, se mu rozležela v hlavě a uvedl, „že do té doby jej (Lamar) na žádné platformě ‚nesundal‘, a až ten den nadejde, budou se moci ke (Control) vrátit“.
Zde bychom rádi poukázali na Drakeův charakter, který krásně dokresluje zážitek Ninji z Die Antwoord. Rapper do videa uvedl, že je Kanaďan velmi ambiciózní, ale zároveň stydlivý, sám sebou nejistý a potřebuje se stavět na piedestal. „Později jsem zjistil, že se Drake nechává natáčet, jak hraje basketbal, a pak si sám doma stříhá videa, jak dává jednu trojku za druhou,“ zmínil k basketbalovému zápasu.
Drakea se to evidentně dotklo.
Desetiletá studená válka
Možná až retrospektivně si fanoušci uvědomují, jak dlouho jsou oba rappeři v křížku. Tedy alespoň internetová fóra rapových fanoušků tento názor zastávají. Od Kendrickovy sloky na Control se podle nich objevila celá řádka slok, v nichž oba metají podprahové dissy jeden na druhého. Dosud to však mohly být jen domněnky.
Tak například: Celá první sloka písně The Language na albu Nothing Was The Same od Drakea, velká část Lamarova TDE cypheru na BET Awards roku 2013, kde uvedl, že po „sloce na Control poslal všechny citlivé rappery zpět do pyžama“, Drake na remixu písně Sh*t od Futura, Kendrick na sloce Pay For It od Jaye Rocka, Drake na Energy a na sloce tracku 100 od The Gamea, Kendrick Lamar na Elementu a tak dále.
Zmiňují tvé jméno do éteru, pak ti píšou, jako by šlo jenom o rap.
– volný překlad části sloky Drakea v tracku Used To
Všichni tví fanoušci by byli mí, kdybych nešel do popu a zůstal v uvědomělém rapu...
– volný překlad části sloky Drakea v tracku 100 od The Gamea
Co se týká releasů obou rapperů v poslední době, dá se říct, že byl relativní klid zbraní. Fanoušci ještě hovoří o tracku Kendricka Lamara a Babyho Keema Family Ties, nicméně z druhé strany odpověď nepřišla.
Až minulý rok v říjnu vyšla deska For All The Dogs, na níž se Drake, jak se zdá, rozhodl rozbít všechny své dosavadní frustrace. Byl to však host, který znovu rozhořel válečný oheň. Track First Person Shooter s J. Colem získal pozornost posluchačů právě kvůli vyjádření o špičkování se na „vrcholu rapového žebříčku“ z úst rodáka z německého Frankfurtu.
J. Cole zde říká: „Miluju, když se hádají o tom, kdo je nejtvrdší MC, je to K-Dot, je to Aubrey (Drake, pozn. red.), nebo já? My jsme velká trojka, jako bychom zakládali ligu, ale momentálně se cítím jako Muhammad Ali.“ Jako by sáhl do Pandořiny skříňky a vytáhl na světlo boží tu nejkontroverznější rapovou otázku: Kdo z nich je tedy opravdu nejlepší? Je to samozřejmě názor subjektivní, na druhou stranu zahrnul ty, kteří jsou více než ochotní na ni odpovědět.
Drake vs. Everybody
A teď si povězme o tom, proč je tento konflikt nazýván válkou občanskou. „Pifku“ na přední hlas kanadské rapové a pop music totiž nemá pouze Kendrick Lamar, ale i další osobnosti.
Velkou roli zde nehraje rapper, ale producent. V roce 2022 vydával Metro Boomin desku Heroes & Villans, na níž měl původně Drake účinkovat. Jak ale producent uvedl, přestože se Drakeovi jedna instrumentálka opravdu líbila, Metro rozhodl, že pro něj na desce není místo. Toto rozhodnutí, jakkoliv pochopitelně zní, nejspíš udělalo mnohem větší vlny, než se zdá, a oba umělci se začali nesnášet.
Metrovi se také nelíbilo, že tehdejší cenu za album roku získala Drakeova deska s 21 Savagem s názvem Her Loss. Zareagoval na prohru s Drakem statusem na X v tom smyslu, že je vidno, jaká politika vládne hudebními cenami, ale že mu je to jedno, jelikož dělá hudbu zejména pro lidi, kteří si ji užívají. Příspěvek v okamžiku smazal, Drake si však do Boomina přesto rýpl během jednoho z livestreamů. „A nevěřícím, podceňovačům a těm, co mažou tweety, je mi z vás zle,“ řekl zastrašujícím tónem do kamery.
Boominova nenávist směrem k Drakeovi vyrostla do takových výšin, že vyprodukoval rovnou dvě alba, která si jej vzala na paškál. Ještě více šokující byl fakt, že vznikla ve spolupráci s Drakeovým dlouholetým přítelem Futurem. Proč se Drake a Future pohádali, není známo. Spekulovalo se, že by v jejich beefu mohla hrát roli jistá žena. Metro Boomin, velmi důvěrný přítel Futura (ostatně producer tag „If young Metro don't trust you, I'm gon shoot you“ namluvil Future), však tuto možnost veřejně vyvrátil.
Na prvním albu výše zmíněné dvojice, We Don't Trust You, se také objevila celá škála hvězdných hostů jako Rick Ross nebo The Weeknd. A ne náhodou.
Kanadský zpěvák The Weeknd je také jednou z postav, které Drake objevil kolem roku 2010. Rapperovi záleželo na tom, aby jejich spolupráce vydržela, spolupracovali velmi často, a Weeknd dokonce napsal čtyři písně na Drakeově albu Take Care. Drake chtěl svého krajana navíc podepsat jako prvního umělce do labelu OVO, jenže Weeknd v roce 2012 uzavřel smlouvu s Republic Records. Drake to bral jako zradu. „Z tohoto se nevyvážeš pouhým poděkováním... dlužíš mi laskavost,“ vzkázal tehdy na X.
Tenze byla cítit, přestože The Weeknd tvrdil, že je mezi nimi vše v pořádku. V médiích ale zmiňoval informace, které signalizovaly opak. Pro Complex například uvedl, že se musel vzdát poloviny alba v Drakeův prospěch.
Konečný konflikt mezi nimi se nicméně ukázal znovu až ve spojení se ženou – Drake totiž začal chodit s Bellou Hadid, bývalou přítelkyní The Weeknda. A i když se tehdy nedostaly žádné vášně na povrch, v roce 2018, kdy vyšla Drakeova deska Scorpion a Hadid se vrátila k Weekndovi, fanoušci našli podprahové zprávy namířené ke zpěvákovi.
Poslední osobou, kterou si představíme, je Rick Ross. Další dlouholetý kamarád Drakea, s nímž dokonce chystal album, se s ním dostal do křížku jednou, v roce 2017, kdy Drake beefoval s chráněncem Ricka Rosse Meekem Millem. Tato bouře nicméně rychle opadla. Všechno se zdálo v pořádku až do března tohoto roku, kdy se Ross rozešel se svou přítelkyní Christinou Mackey. Tehdy totiž také přestal sledovat Drakea na Instagramu.
Když se poté objevil po boku Futura a Metro Boomina na albu, Drake to nejspíš vnímal negativně, přestože se o něm Ross negativně nezmiňoval. Revanšoval se pozvánkou na koncert, kterou poslal jeho bývalé přítelkyni. Ta se s personalizovaným lístkem pochlubila na internetu. Oheň už potom nešlo zastavit; Drake se do Rosse opřel v leaknutém dissu Push Ups, na nějž Rick Ross odpověděl dissem Champagne Moments. Ale o tom jindy.
Punchlinovou přestřelku trvající od půlky dubna každopádně odšpuntoval svou slokou Kendrick Lamar, který na tracku Like That na projektu Futura a Metro Boomina dal jasně najevo, co si myslí: „F*ck sneak dissing, First Person Shooter, I hope they came with three switches.“
To, co se děje nyní, proč je do všeho zapleten Drakeův syn, kteří další interpreti se do roztržky zapojují a proč se v posledním týdnu střílelo před Drakeovým domem, si povíme příští týden.