Jak jezdí, a vlastně jaký význam má jeden z nejsilnějších naftových motorů v sériovém autě? O tom je test verze M50d v nejnovější X5ce od BMW.
Dovolte mi začít trochu jinak, možná od konce. Exkluzivní automobily ze slovenských a českých silnic - tak zní náš nadmíru úspěšný projekt, který bude co nevidět slavit své první narozeniny. Když jsme stránku zakládali, definovali jsme si (jakžtakž) přesná pravidla, jaká vozidla budeme akceptovat a tedy uveřejňovat na stránce. Připomenu, že její podstatou (bez ohledu na naše osobní sympatie) jsou automobily, které jsou většinou kategorií "nej z nej", tedy oproti jiným v něčem vynikají a představují v jistém úhlu pohledu strop v dané nabídce. Pokud mám být konkrétní, v případě BMW jde pochopitelně o všechny skutečné Mka (nemyslím paket), ale pozvánku do říše vyvolených jsme dali i nadčasové i3 a samozřejmě futuristické i8. No a pak, v momentě, kdy jsme na stránku po mírném zvažování přidali, na domácí poměry všední X5, avšak ověšenou nápisem M50d, to přišlo. Diskusní kotel na téma, zda je vozidlo spojující sportovní temperament a naftový motor něčím výjimečným a exkluzivním, nabral neúprosně na obrátkách. Je, či není tato verze něčím výjimečným a vlastně, v čem spočívá význam automobilu zakládajícím si na "naftovém sportování"? Pojďme si to projít.
Řada X5 přišla poprvé na svět v roce 1999, tedy jako první SUV značky BMW označované také jako SAV (Sport Activity Vehicle), které si od té doby vybudovalo své stabilní a nenahraditelné místo na trhu a obecně jde o jedno z nejúspěšnějších vozů ve své třídě na světě. Přibližně v listopadu 2013 se na trh dostala jeho nejnovější podoba, tedy X5 ve své zcela nové třetí generaci s kódovým označením F15. Mezigeneračně mimořádně populární, mimochodem na Slovensku nejprodávanější model z Mnichova, dostal do vínku jako vůbec poprvé ve své historii naftový čtyřválec a pohon jen zadní nápravy - verzi sDrive25d. Nekonečné debaty zakládající si na otázce, zda jsou dané parametry pro tak velké vozidlo dostatečné, nechám však nyní stranou. Na test jsme totiž dostali provedení z úplně opačného konce nabídky, nakolik námi testovaný exemplář počítal naopak s nejsilnějším dieselem. To v případě X5 a jazyku béemvé hovoří o autě pyšnící se magickými plaketami M a tedy právě výše zmíněným označením M50d!
Exteriér
Při pohledu na vnější tvary třetího pokračování největšího Xka si v jistých momentech možná řeknete, že jde jen o větší facelift předešlé, po designové stránce velmi vydařené generace, věci se však mají úplně jinak. Nejnovější X5 sice pozměnila rozměry jen opravdu decentně (4886 x 1938 x 1762 mm), dokonce se bavíme o shodném rozvoru (2933 mm), prakticky se ale díváme na zcela nové auto, které vychází z osvědčených tvarů. Abych však přeskočil nudné omáčky, nalijme si čistého vína. Popravdě, není na trhu SUV dané třídy, které by vám ve zpětném zrcátku tak zničilo vaše ego. Mohou za to přední, dech vyrážející partie, které již agresivněji snad vypadat ani nemohly. Hlavní světlomety, standardně dodávány se xenony, v našem případě nahrazeny technologií LED diod, od trojkové řady odkoukaly detail, díky kterému jsou přímo napojeny na tradiční masku.
Samozřejmě, hřích by bylo zapomenout na sportovní balíček, familiárně známý jako M packet, tedy mohutnější a vyzývavější look, který dostanete ve verzi M50d včetně ledvinek s šedou výplní defaultně. Předek tak zdobí ještě přísnější linie a větší nasávací otvory, které spolu s mohutnou maskou a světlomety ve výsledku hrají nejvýznamnější roli při budování agresivity. Zatímco projdu dále, dovolte mi pozastavit se ještě při zmíněných světlech. Ty byly tvořeny adaptivními full LED jednotkami, které disponovaly již pochopitelně funkcí přisvětlování do zatáček, ale i samotným natáčením. Pověstné "angel eyes" mezitím zhranatěly a spolu se zbylou technologií vrhají jasný bílý (doslova bílý) paprsek. Řečeno na rovinu, jízda v noci je jako nikdy předtím. Bez zbytečného přehánění máte místy pocit, že několik metrů před vámi je i v noci den, při nejhorším polární noc. Zapínat dálková světla většinou význam ani nemá, ostatně, protijedoucí vozidla se slabšími povahami za volantem vám i tak nejednou dají najevo to, že jsou v tom, že je zapnuté už máte. Pokud tak ale učiníte, nedejbože připojíte i ledky do mlhy, silniční diskotéka je na světě a o oslňování ostatních účastníků se bát ani nemusíte, protože to má na starosti asistent dálkových světel.
Zbytek exteriéru se nese v již o něco klidnějším duchu. Z profilu třetí generace víceméně kopíruje starou známou siluetu. Testovaný exemplář počítal s kombinací sněhobílého laku (Alpinweiss), kterému perfektně kontrastovaly černé detaily - lišty kolem oken nebo na střeše, masivní koncovky výfuků, ale i zpětná zrcátka obalená v šedém kabátě. Vzadu do očí bijí poměrně velké koncová světla s perfektní grafikou tvořenou trubicovými LEDkami. Zevnějšek tak zejména v dané konfigurací hodnotím velmi kladně, ovšem jako většina bavoráků, i X5ka se ubírá spíše směrem dravosti a agrese než v rovině elegance. Jedna chybička krásy by se však přece jen našla. Naše testovačka byla obuta do zimních 19" disků a runflat pneumatik s rozměry 255/50. Design disků jako takový byl v podstatě povedený (za mě jeden z těch lepších), na druhou stranu, nejen pro zimní období a obecně komfortní jízdu jde s jistotou o zlatou střední cestu. Při pohledu na zadní nápravu však z více úhlů nepřehlédnete bohužel detail, kdy je kolo doslova utopené v zadním blatníku. Abych byl přesnější, zadní, v rámci M packetů ještě o něco širší a v barvě karoserie lakovaný blatník, vyčníval ve srovnání s kolem až o necelých 10 centimetrů.
Interiér
Pravděpodobně mi dáte za pravdu, že vnitřky BMWček obecně vystupují místy strohým a prázdným dojmem, nemluvě o budících, které byly za svou jednoduchost a neměnnost nejednou odsuzovány. Nebudu lhát a řeknu, že obdobný názor jsem většinou měl i já, ale po nastoupení do naší X5 a několikaminutovém ohlížení, jsem svůj postoj změnil. Ano, je pravda, že na pohled vypadá palubová deska možná jednodušší a prázdnější, vše je však pěkně uklizené a výsledné ergonomii opravdu není co vytknout. Za jistou strohost může iDrive Touch Controller, tedy multifunkční ovladač u řadicí páky, který seskupuje prakticky veškerou ovladatelnost multimediálního prostředí s centrálním displejem počítající s úhlopříčkou 26 cm a pěkným grafickým zpracováním. Systém iDrive tak dokážete ovládat opravdu jednoduše jednou rukou, navíc, nejnověji díky horní dotykové ploše integrované v ovladači dokážete ještě jednodušeji a pohotověji vkládat potřebné informace.
Joystick automatické, v našem případě osmistupňové převodovky, známe už nějaký ten pátek, co bych však vypíchnul, byla pádla pod volantem pro manuální režim. Vlastně, vypíchnul bych hlavně ten Mkový tříramenný kožený volant! Pokud nepočítám mercedesácký dvouramenný masterpiece z Ska, jiný volant na mě dosud nezanechal takový silný dojem. Perfektní design, úchvatně sedne do rukou a točit s ním je to, co jsi vždycky chtěl. To, že byl dokonce vyhřívaný, byl už jen detail. No a pomalu se můžeme přesunout ke zlatému hřebu interiérovým představení - k budíkům. Tolik omílané téma ohledně jejich dlouholeté jednoduchosti smetl ve zlomku sekundy ze stolu příplatkový multifunkční přístrojový panel, jehož displej nahradil konvenční budíky. Největším trumfem bylo nejen barvou odlišené vyobrazení jednotlivých jízdních režimů - Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Analogové budíky, respektive ve sportovních režimech digitální ukazatele, si zakládají na těch nejmenších detailech a nabízejí při prvním setkání pěkný zážitek.
Na čelní okno nám naše X5 promítala prostřednictvím příplatkového Head-up displeje aktuální rychlost, rychlostní omezení (mimochodem, na základě značek, které vozidlo četlo pomocí kamery) a jiné aktuální informace. Na rozdíl od některých vozidel s obdobnou technologií byly však zobrazované údaje výborně čitelné. V rámci výbavy vzpomenu určitě navigační systém Professional, ale i zadní parkovací kameru, která na multimediální obrazovku posílá pohled za vozidlem, který se zejména skrze danou velikostní kategorii určité hodí. Bočními kamerami, které následně nabízejí 360° pohled kolem auta, námi testovaný exemplář vybavený už nebyl.
Vnitřek byl laděn v tmavém provedení. Posádku obepínaly lišty z broušeného hliníku, kterým sekundovala černá kůže Dakota a čalounění stropu v barvě Antracit. Ideální posed si za volantem najde díky plně elektricky nastavitelným a vyhřívaným sedadlům každý. Vnitřní prostor a komfort je díky vyšší a větší koncepci pochopitelně někde jinde, přehnaně mnoho místa zejména na nohy zas však nečekejte. K celkovému provzdušnění významně dopomohla otvíratelná panoramatická střecha, jak jinak, za příplatek. Kufr není zbytečně členitý, počítá s objemem 650 litrů, což je nárůst o 30 litrů ve srovnání s předchůdcem. Již tradičně jsou dveře zavazadlového prostoru dělené (horní část plně automatická), mnoho věcí si najde místo pod dvojitou podlahou. Vnitřní prostor nabízí množství odkládacích míst, od těch nejmenších ve středovém tunelu (kde si můžete odložit klíč, protože startování je bezklíčové) až po ty největší i pro velké flašky. Pokud jde o palivovou nádrž, ta počítá s místem pro 85 litrů nafty.
Motor & Jízda
Přejděme však tomu nejdůležitějšímu, kvůli čemu jste si článek rozklikli. Srdcem naší X5 byl tolik omílaný nejvýkonnější naftový motor v nabídce. Označení M50d by ještě kdysi napovědělo dieselový 5litr, jak jsme si už ale odstupem času zvykli, netřeba sázet na první dojem. Za přední masivní maskou a velkou kapotou totiž trůní "jen" 3litrový řadový šestiválec, avšak dopovaný až třemi turbodmychadly (1 nízkotlakové + 2 vysokotlakové). Připomínám, stále se bavíme o naftovém motoru! Když si to rozměníme na drobné, celkový výkon soustavy se vyšplhal až na hodnotu 280 kW / 381 koní, a to za přítomnosti masivního točivého momentu 740 N.m! Pro srovnání, jeden z nejznámějších supersportů na světě - Lamborghini Aventador má "jen" 690 N.m. Hold, nafta. Sofistikovaný pohon všech kol xDrive a maximální rychlost, jak jinak, omezenou na 250 si přibližovat nemusíme, pojďme dál.
Samozřejmě, je troufalé vozidlo s 381 koňmi brát jako pravé Mko, nemluvě o absenci tradičního benzínového srdce, magické písmeno se však v názvu neocitlo jen tak ze srandy. To potvrzuje kromě hodnoty 740 N.m i skutečnost, že jde o jeden z nejvýkonnějších dieselů současnosti, tedy pokud bychom brali v úvahu výkon v poměru k velikosti motoru, v rukou se nám ocitl momentálně nejsilnější naftový motor na světě v sériovém automobilu! Proslulé Audi Q7 V12 TDI se už totiž nějaký ten pátek nevyrábí a nejnovější Porsche Cayenne S Diesel sice má o 4 koně více (385 k), ty však produkuje podstatně větší, až 4,2litrový osmiválec. A to není všechno. Tak například, když někomu řeknete, že máte (naftovou) X5 s váhou přes 2,2 tuny, asi jen těžko uvěřit tomu, že její akcelerace z 0-100 km/h trvá jen 5,3 sekundy!
Jízdní dynamika je úchvatná. Pokud zvolíte režim Sport+, čili kromě jiného, přitvrdíte tlumiče (tj. zabezpečíte ostřejší reakce vozidla), aktivujete Dynamic Traction Control (DTC) a motor dostanete do otáček (podřadí i o 3 stupně), více než dvoutunový kolos začne dělat velké věci. Nedej Bože "se přepnete" do manuálního režimu řazení a začnete se vyžívat v páčkách pod volantem. Motor se v nejnižších otáčkách chviličku připravuje, ale jakmile se přiblíží ke dvěma tisícům, vyloží všechny karty na stůl. Ten tah je opravdu nekompromisní, přičemž se ani nenadějete a na nádherném digitálním tachometru svítí stále se zvyšující trojmístná čísla. Pokud se párkrát pohrajete s Launch Controlem, papírové hodnoty akcelerace začnou rychle nabírat reálné kontury. Nemluvě o dálničním tempu v momentě, kdy při maximální povolené rychlosti ve sportovním režimu zatlačíte pravou nohu na podlahu! O tom tu však nemohu... Abych nezapomněl, pár slov ke zvukové kulise. Ta, jak již dozajista někteří víte, je zejména ve sportovních profilech v interiéru provázena mohutným zvukem z reproduktorů. Naftový agregát pochopitelně "klepe", ale kromě umělého ozvučení je jeho originální zvukový projev lepší, než jsem čekal. Bohužel, pokud se postavíte za auto, od dvojice obrovských koncovek výfuků byste očekávali podstatně lepší zvuk.
Spotřeba, tak to je možná kapitola sama o sobě. Vždyť právě ta je jedním z nejdůležitějších faktorů, kvůli kterému zákazník sáhne po X5 M50d, než po pravém X5 M. Palubní počítač mi po týdenním ježdění vykazoval kombinovanou spotřebu 10 l/100 km. To je oproti papírové hodnotě 6,7 l, na kterou se reálně asi nemáte ani možnost dostat (nejméně jsem měl tuším 8,1 l), opravdu vysoké číslo. Druhá strana mince však hovoří o vozidle s váhou přes 2,2 tuny a výkonu necelých 400 koní, což už je trochu jiný, dovolím si říct, opravdu přijatelný pohled na danou věc. Ale pozor! 10 litrů je na takové ambiciózní auto skutečně pěkné čísílko, ale to mluvíme většinou o každodenní - průměrné jízdě. Pokud chcete využít potenciál M50d X5 (to je asi tak každou druhou minutu, co držíte ten volant), diesel-nediesel, kromě toho, že se ze všestranně využitelného auta zrodí monstrum, zdvojnásobí se i jeho apetit. A když píšu zdvojnásobí, tak to myslím doslovně. Při režimu Sport(+) a agresivní jízdě začne spotřeba nabírat benzinové hodnoty a i 20 litříků můžete mít v průměru na denním pořádku.
Do velké míry záleží, v jakém režimu jezdíte. Pokud si zvolíte profil Eco Pro, po dosažení ideální teploty motoru se při každém zastavení aktivuje start-stop systém, čili vypne motor. Převodovka při úsporném stylu jízdy řadí prakticky okamžitě vyšší stupeň, a tak se na 8 dostanete opravdu brzy, a to přitom nemusíte ani vysloveně uhánět. Naopak, pokud padne volba na jeden ze sportovních režimů, za mohutného zvuku se X5 okamžitě dostane do zmíněných otáček a na vypínání motoru můžete chválabohu zapomenout. Důležité je však třeba říci, že pod kapotou máte tři turbodmychadla a na to nesmíme zapomínat. Mezi lidmi totiž kolují zvěsti, že právě díky nim celková spolehlivost soustavy vykazuje odstupem času horší hodnoty. Odstupem času se věci pohnuly určitě podstatně k lepšímu, ale o tři turba se je třeba doslova a do písmene starat. Proto pokud zastavíte po několika hodinovém dovádění, berte na ně zřetel a předtím, než vypnete motor, nechte jim pár chvil na vydechnutí.
Závěr
Když se lépe zamyslíte, zjistíte, že X5 M50d je snad nejkontroverznějším vozidlem na domácím trhu - je velké (SUV), je sportovní a dokonce má naftový motor (X6 M50d chce být k tomu ještě i kupé). To jsou tři faktory, které kdysi o sobě navzájem nechtěly ani slyšet. Automobil těchto parametrů však poskytne vše v jednom - je mimořádně komfortní, s přehledem zdolá náročnější překážky, nabízí nadprůměrný luxus, nadstandardní výkon a agilnost a zároveň umí být jakžtakž úsporný. Ok, beru, X5 M50d je jedno z vozidel, u kterých písmeno M více než Motorsport evokuje Marketing, ale v žádném případě tam není neoprávněně a nepředstavuje hanbu či trapas (zdravím některé fans). Cenové relace X5 startují na částce 1,48 milionu českých korun, což je úvodní částka za vyhotovení X5 sDrive25d. V případě verze X5 M50d se dostáváme na hodnoty od 2,4 milionu korun, no a náš testovaný, slušně vybavený exemplář byl v ceně 2,8 milionu českých korun. Kdo si tedy tuto "směs" s touto cenovkou koupí? Klasik bere X5 xDrive30d (nejprodávanější verze u nás), fajnšmekr sáhne po X5 M a ten, kdo touží po Mkových genech, ale nemíní se uskromnit se spotřebou minimálně 15 l/100 km, bere X5 M50d. A zda je tedy M50d exkluzivním vozem? Pokud jste četli s porozuměním, věřím, že se mnou souhlasíte, nakolik minimálně na české poměry rozhodně něčím vyniká a exkluzivním rozhodně je!