Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
9. prosince 2016 17:19
Čas čtení 0:00
Adam Smeták

Talentovaný Čech pracuje pro Google. Podílel se na projektech jako Nexus, Android či Google Play (Rozhovor)

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Jan Gemrich dělá marketing pro kanadský Google.

Ač se někomu může zdát, že u nás v České republice nebo na Slovensku neexistuje takový potenciál mezi mladou generací, rozhodně tomu tak není. Ambiciózních a talentovaných našinců je spousta a my jim rádi udělujeme prostor, protože inspirace není nikdy dost. Jinak tomu nebude ani u Jana Gemricha, kterého jsme oslovili k dnešnímu rozhovoru. Honza už několik let pracuje pro jednoho z největších internetových gigantů, kterého zná každý z nás. Řeč je o společnosti Google. Vypracoval se na pozici Product Marketing Manager a v rozhovoru nám prozradil něco o kultuře a náladě, která ve společnosti panuje. Tak se pohodlně usaďte, začtěte a třeba se nechte inspirovat.

Talentovaný Čech pracuje pro Google. Podílel se na projektech jako Nexus, Android či Google Play (Rozhovor)
Zdroj: Jan Gemrich

Ahoj Honzo, můžeš se našim čtenářům v krátkosti představit? Jak by ses charakterizoval, v čem spočívá náplň tvé práce a co třeba považuješ za svůj největší úspěch?

Jasně. Ahoj, moje jméno je Honza, je mi 29 let, vystudoval jsem program CEMS na VŠE a University of Sydney a v současné době pracuji v Google Canada, kde vedu marketing pro hardware a mobilní aplikace. Zbožňuji potápění a cestování, za sebou mám něco málo přes 40 navštívených zemí a v 5 zemích jsem nějakou dobu i žil. Kromě toho mám velký zájem o nové a přelomové technologie.

Na svém profilu na síti LinkedIn uvádíš, že se momentálně nacházíš na pracovní pozici Chief Maple Syrup Wizard ve společnosti Google. Jedná se o skutečnou pozici, nebo jde o nějakou slovní hříčku?

Jeden večer se kolega nudil a lepil nám na naše jmenovky na stolech fiktivní pozice, mně přišil tuhle, která kombinuje části z pozice CMO, kanadský javorový sirup a moji zálibu ve fantasy. Pozice se mi tak líbila, že jsem si ji dal na interní firemní portál (Google je velmi tolerantní) i na LinkedIn, protože to co dělám, bylo těžké popsat. Nakonec to přišlo vhod, když jsem začal v dubnu dělat na spuštění našeho telefonu Pixel a nemohl o tom moc mluvit, pozice tedy neříkala nic o skutečné náplni mé práce.

Ve které zemi momentálně žiješ a tedy i pracuješ? Jak se zvládáš vypořádat s životem v zahraničí a prací, v níž komunikuješ výhradně v angličtině? Plánuješ se někdy v budoucnu vrátit natrvalo do České republiky?

V současné době je moje „základna“ v Torontu, byť jsem reálně 20 % svého času někde na cestách. Přesun sem nebyl nijak strašný, Kanaďané jsou velmi přívětiví a kulturně někde mezi Velkou Británií a USA. Tím ale nepopírám, že jsem si prošel různými kulturními šoky. Naštěstí moje angličtina už byla předtím na úrovni, kdy jsem to nepociťoval jako bariéru. Zpátky domů bych se někdy rád vrátil, ale rozhodně teď nemám v hlavě časový plán a nevím, kdy to bude.

Talentovaný Čech pracuje pro Google. Podílel se na projektech jako Nexus, Android či Google Play (Rozhovor)
Zdroj: Jan Gemrich

Studoval jsi univerzitu v Praze a v Sydney. Myslíš, že je český vzdělávací systém dostatečně kvalitní, aby byl schopný produkovat programátory/informatiky, uplatnitelné ve světových firmách?

Semestr v Sydney pro mě byl šok, najednou jsem zjistil, že vysokoškolské studium skutečně může zabrat celý váš čas a být náročné. To, zda je to správně (volný čas, zábava a brigády v ČR vs. velká studijní nálož na prestižních západních univerzitách), je těžko posoudit. Myslím, že v ČR máme výborné vývojáře a zahraniční firmy si to uvědomují. To, co českým vývojářům chybí, je podle mě průbojnost, i když i to se začíná měnit. Co se týká marketérů, obavám se, že čeští absolventi jsou na tom většinou hůře.

Směřoval jsi k marketingu a IT už od mládí, nebo sis prošel klasickým nerozhodným obdobím a rozhodl ses až během studií? 

Již od mládí. Tedy, pokud počítáme to, že jsem od svých 5 let (tak do 17) trávil svůj volný čas skoro výhradně u počítačových her. Myslím, že jsem poměrně dobře věděl, jaké odvětví a firmy mě lákají, ale nevěděl jsem, co v nich budu dělat. Krátce jsem byl v Microsoftu, učil jsem informatické předměty na VŠE a po škole jsem teď přes 5 let v Googlu. To, že budu dělat marketing v takové podobě, jako ho dělám teď, jsem ale nevěděl až do nástupu do Googlu. Takže to byl asi osud.

Jak ses dostal do Googlu a co všechno bylo pro to třeba udělat? Jak probíhal pracovní pohovor? Překvapilo tě něco? Co tě vedlo k rozhodnutí směřovat svoje kroky směrem do Kanady?

Já jsem se o Google začal zajímat v době, kdy jsem se plánoval vrátit ze Sydney a hledal jsem firemní stáž. Vyplnil jsem online formulář a pak se dozvěděl, že ta pozice byla již obsazena, ale že se ozvou, až se něco otevře. K mému naprostému šoku mi po 3 týdnech zavolali a můj první pohovor po telefonu byl s budoucí kolegyní, se kterou jsem se v podstatě skoro pohádal (ale teď na mě nedá dopustit, viď, Marti). K mému velkému překvapení pak následoval další pohovor s budoucím manažerem a za dva týdny jsem dostal nabídku. V Praze jsem byl pak skoro 3 roky (s půlroční „pauzou“ v Londýně). Chtěl jsem si ale ještě vyzkoušet, jak se pracuje na větším trhu. USA mě nelákalo a Kanada tak byla ideální volba.

Proč tě USA nelákaly?

Pracovně by to zřejmě velký rozdíl nebyl, kolegové z Googlu jsou vstřícní po celém světě. Po několika předchozích návštěvách USA jsem ale zjistil, že osobně je mi kultura této země v mnoha směrech poněkud vzdálená a ne zcela se s ní sžívám.

Na svém LinkedIn profilu uvádíš, že jsi pracoval i na projektech jako je Nexus, Android, Google Play či dokonce Chromebook. Můžeš nám popsat, v čem spočívala tvá náplň práce? 

Moje pozice se oficiálně jmenuje Product Marketing Manager. Starám se tedy o to, aby se různým produktům a službám dařilo na trhu. A to jak v rámci počtu uživatelů, tak co do povědomí o nich. Reálně je moje práce velmi blízká projektovému manažerovi. Na začátku dostanu určité zadání a rozpočet a musím dodat jistý výsledek, třeba zajistit nárůst povědomí o novém produktu o 20 % během 3 měsíců. Potom pracuji s různými specializovanými (interními) týmy a agenturami a vytvářím plán a proces, jehož cílem je udělat most mezi zadáním a cílem. Málokdy se pak stane, že bych například online kampaně skutečně řídil. Spíše se starám o to, aby agentura dělala co má a všechny součásti tohoto kolosu spolupracovaly.

Talentovaný Čech pracuje pro Google. Podílel se na projektech jako Nexus, Android či Google Play (Rozhovor)
Zdroj: Jan Gemrich

Potkal ses už s lidmi jako je Larry Page, Sergey Brin, Eric Schmidt nebo Sundar Pichai?

Osobně bohužel ne, ale v Googlu spolupracujeme hodně často s lidmi z celého světa prostřednictvím videokonferencí, takže tímto způsobem je vlastně možné je potkat poměrně pravidelně.

Můžeš nám popsat pracovní kulturu Googlu? Vládne tam přátelská atmosféra, nebo bývá pořádně dusno? Jak velkou odpovědnost máš na své momentální pozici? Jaké jsou podle tebe klady a naopak zápory práce v tak velké společnosti?

Uff, tohle by bylo skutečně na dlouho, ale ve zkratce. Kultura a kolegové jsou to, co mě v práci drží. Google má v porovnání s jinými firmami velmi přátelské očekávání, co se pracovní doby týče. Samozřejmě se stane, že je potřeba poslední 2-3 týdny před spuštěním projektu zůstávat v práci déle, ale atmosféra je v každém našem officu, který jsem navštívil (zatím 17), více než přátelská. Lidé tady jsou kolegové a kamarádi. Hodně hostů, co k nám chodí, vidí fotbálky, pingpongové stoly a jídlo zdarma a myslí si, že to je to, co nás na tom baví. Pro mě jsou jsou to ale právě lidé, co na Googlu mám nejradši. Každý se tu snaží odvést tu nejlepší možnou práci, pracujete s nejlepšími z nejlepších v každém oboru, kolegové kolem vás často doslova posouvají hranice možného. Je to atmosféra, která vás nakopne a nepustí. 

Od roku 2011 jsi také pracoval na projektu Czech YouTube Fest, můžeš nám popsat o co v podstatě šlo a jak ses k takovému nápadu dostal?

Nápad vzešel od mojí kolegyně Hanky McTaggart-Maršálkové, cílem bylo pomoci mladým českým hudebníkům, zpěvákům a skupinám se prosadit. Výhercům jsme pak umožnili hrát na největších hudebních festivalech v ČR. Já jsem se podílel spíše na vybudování našeho Google+ prostoru přímo na daných festivalech.

Co říkáš na nové Android smartphony Google Pixel? Plánuješ jeden z nich i používat?

Pixel je v Kanadě moje „dítě“ z pohledu marketingu, starám se v současné době o běžící marketingovou kampaň tohoto telefonu. Já osobně Pixel používám díky předprodukčním testům už asi 5 měsíců, a zatím jsem z něj jen a jen více nadšený.

Talentovaný Čech pracuje pro Google. Podílel se na projektech jako Nexus, Android či Google Play (Rozhovor)
Zdroj: Jan Gemrich

Nedávno proběhl krátkodobý výpadek všech služeb Googlu, a to především v České republice a na Slovensku, máš k tomu nějaké bližší informace?

Bohužel vím, co se stalo, slyšel jsem to od svých českých a slovenských kolegů. Je nám to všem dost líto. Tohle by se rozhodně stávat nemělo. Sám používám tolik našich služeb a produktů, že si živě dovedu představit, jak těžké to pro uživatele bylo.

Na čem momentálně pracuješ a jaké máš plány do budoucna? Vyšplhal bys rád ještě do vyšších pater ve společnosti, nebo jsi spokojený na své současné pozici? 

Jak jsem psal, výše, starám o marketing Pixelu v Kanadě a připravuji další věcí, které v Kanadě budeme v blízké době představovat. V Googlu zatím plánuji zůstat, byť zvažuji další mezinárodní přesun někam, kde se mohu dál učit, a to hlavně kulturně. Google je velmi flexibilní, co se týče interní mobility, což je skvělé, pokud chcete společně s prací objevovat svět.

Děkujeme za rozhovor. Mohl bys na závěr něco vzkázat třeba čtenářům, kteří by třeba rádi kráčeli ve tvých šlépějích a namířili si to do společnosti, jakou je Google?

Nevzdávat nic předem. Po nějaké době v zahraničí mi přijde, že česká nátura je hodně založená na tom, že svěsíme hlavy a řekneme si: „Na to stejně nemám.“ Byť mě samotnému to stále občas pořádně nejde, pokud tohle člověk v sobě otočí, dokáže si podle mě jít za jakýmkoliv snem.

Domů
Sdílet
Diskuse