Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
10. února 2019 v 11:14
Čas čtení 0:00
Vl Mi

Hádáš se s rodiči? Zkoumali jsme, v čem se liší dnešní generace od té před 30 lety a proč si tak strašně nerozumějí

Hádáš se s rodiči? Zkoumali jsme, v čem se liší dnešní generace od té před 30 lety a proč si tak strašně nerozumějí
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://unsplash.com/photos/rrNZdXGDYuc" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">unsplash.com</a>
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Nedokážeš si rozumně promluvit se svými rodiči třeba o migrantech? Nejsi sám.

Přemýšlel jsi někdy nad tím, proč tvoji rodiče nerozumějí i tím nejvíce triviálním věcem, které jsou pro tebe naprosto přirozené a naopak? Nedokážeš pochopit, proč tvoji rodiče prosedí celý den před televizí? Jsme v období, kdy se prolínají a ovlivňují tři velmi rozdílné generace – Generace X (rodiče), Generace Y (nejsilnější, děti Generace X) a Generace Z (dospívá a formuje se, děti Generace Y).

Svět dnes ovládá generace Ypsilon

Ypsiloni jsou dnes nejsilnější generací, mění zažité zvyky. Dala by se charakterizovat jako moderní generace, které nejsou cizí technologické trendy. Mění práci v zábavu a kompletně bortí zastaralé pracovní metody. Neodmyslitelnou součástí jejich života je mobil a technologické vychytávky, rádi cestují, poznávají a nedělají si starosti.

Až 80 % mileniálů využívá alespoň 3 sociální sítě každý den. Nakupují přes internet, dávají přednost značkovému oblečení a svůj život chtějí mít flexibilní. Nevidí se za pásem a nedívají se jen na peníze. Uvědomují si, že život není jen o práci a celé si to převrátili – práce se má přizpůsobovat jim.

Hledají si vysněnou práci, která se zároveň stává součástí jejich životního stylu. Totéž platí s pracovní dobou. I dva dny dělají z domu a preferují chodit do práce od 9:00 do 17:00 s tím, že jim nestojí šéf za zády a neodečítá minuty v kanceláři.

Ztracená generace 1883–1900 Poválečná generace umělců, svět byl pro ně chaosem plným nestabilních hodnot. Byli zklamaní, plní deziluze. 
G.I. generace 1901–1924 Government Issue (pro potřeby vlád). Je také označována jako generace druhé světové války.
Tichá generace 1925–1945 Lidé se zaměřovali na pracovní kariéru, kterou upřednostňovali před aktivismem. Vyrůstali v době, kdy nebylo bezpečné vyjadřovat svůj názor a postoje.
Baby Boomers 1946–1964 Prudký rozmach počtu dětí, ale také dětí, co zažili prudký rozmach v rámci vývoje společnosti.
Generace X 1965–1979 Děti, které vyrůstaly v období posunu sociálních hodnot. 
Generace Y 1980–1995 Mají rádi komunikaci, jsou vzdělanější a využívají digitální technologie.
Generace Z 1996–2009 Příznačné pro tuto generaci je využívání technologií od útlého věku.

Chtějí vést lidi, menežovat a tvořit. Preferují práci v administrativě a neradi si špiní ruce. Přitom všem však myslí nejvíce na rodinu a životní hodnoty. Nechtějí se utápět či prožívat, ale užívat si každý moment svého života.

Trápí je i okolí a to, co se děje ve světě. Uvědomují si, že musí dopomoci k záchraně planety a vnímají globální problémy. Často se považují za hrdiny, kteří spasí dnešní umořený svět. Mají pro to dobré zázemí – mohli se svobodně rozhodnout, kam a co půjdou studovat. Rodiče je podporovalyi i když s jejich rozhodnutími často nesouhlasili.

Generace Y je ale velmi nerozhodná. Uvědomuje si, co chce, ale neví, jak toho dosáhnout. Založit rodinu, či cestovat? Jsem ve správné práci? Mohlo by to být lepší, nebo se mám spokojit? To jsou každodenní otázky, které si generace před nimi nekladly.

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú
Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú Zdroj: unsplash.com

Dalším obrovským mínusem, který charakterizuje mileniály, je to, že nedokáží zvládat příval denních informací a dostatečně efektivně je zpracovat. Facebook, Instagram, internetová média a zájmové weby nabízejí obrovské množství ověřených i neověřených novinek. Mají problém rozlišit pravdu od lži a důležitou informaci od té, která nemá hodnotu.

Kolem Generace Y se vytvořil oblak klamu. Nedokáží zhodnotit, co je ideál krásy, dobra nebo všednosti. Co je dnes normální? Neustále měnící se trendy zesilují chaos při formování osobnosti a běžného chování.

Husákovy děti si na technologie nedokáží zvyknout

Pokud jsi nad popisem mileniálů kroutil nevěřícně hlavou a říkal sis, že žijeme v šílené době, patříš pravděpodobně do Generace X. Jsou to děti takzvané generace Baby Boomers. Narodily se v období přibližně od 1965 do 1980. Kultura a společnost se rozvíjela a zažívala něco nového, neobvyklého. Možná i proto je tato generace vnímána jako méně kulturně významná a průbojná.

Očekávalo se od nich především pracovní nasazení v mladém věku, neměli příležitost experimentovat se svým životem. Sami sebe však pokládají za rebely – chtějí být vysoce individuální a snaží se vytvářet pravidla.

Přizpůsobili se světu, ve kterém žili, poslouchali rady rodičů. Ten se však začal zničehonic měnit. Najednou byla demokracie, začalo se liberalizovat, přišel rychlý nástup internetu a sociálních sítí. Není ale nejjednodušší přetransformovat myšlení a mnozí z Generace X to nezvládli. A pokud ano, tak jen do určité míry.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Zkušební
0 Kč
7 dní zdarma
Přístup k prémiovým článkům
Nejdříve máš předplatné na 7 dní zdarma a následně od 6. 11. 2024 platíš 125 Kč jednou za 4 týdny
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Domů
Sdílet
Diskuse