Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 24. 4. 2019 svátek má Jiří

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Lidé
11
Vladimír Mičuda
10. únor 2019, 11:14

Hádáš se s rodiči? Zkoumali jsme, v čem se liší dnešní generace od té před 30 lety a proč si tak strašně nerozumějí

Nedokážeš si rozumně promluvit se svými rodiči třeba o migrantech? Nejsi sám.

Vladimír Mičuda
10. únor 2019, 11:14
Hádáš se s rodiči? Zkoumali jsme, v čem se liší dnešní generace od té před 30 lety a proč si tak strašně nerozumějí
Zdroj: unsplash.com
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
11
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Přemýšlel jsi někdy nad tím, proč tvoji rodiče nerozumějí i tím nejvíce triviálním věcem, které jsou pro tebe naprosto přirozené a naopak? Nedokážeš pochopit, proč tvoji rodiče prosedí celý den před televizí? Jsme v období, kdy se prolínají a ovlivňují tři velmi rozdílné generace – Generace X (rodiče), Generace Y (nejsilnější, děti Generace X) a Generace Z (dospívá a formuje se, děti Generace Y).

 

Svět dnes ovládá generace Ypsilon

Ypsiloni jsou dnes nejsilnější generací, mění zažité zvyky. Dala by se charakterizovat jako moderní generace, které nejsou cizí technologické trendy. Mění práci v zábavu a kompletně bortí zastaralé pracovní metody. Neodmyslitelnou součástí jejich života je mobil a technologické vychytávky, rádi cestují, poznávají a nedělají si starosti.

 

Až 80 % mileniálů využívá alespoň 3 sociální sítě každý den. Nakupují přes internet, dávají přednost značkovému oblečení a svůj život chtějí mít flexibilní. Nevidí se za pásem a nedívají se jen na peníze. Uvědomují si, že život není jen o práci a celé si to převrátili – práce se má přizpůsobovat jim.

 

Hledají si vysněnou práci, která se zároveň stává součástí jejich životního stylu. Totéž platí s pracovní dobou. I dva dny dělají z domu a preferují chodit do práce od 9:00 do 17:00 s tím, že jim nestojí šéf za zády a neodečítá minuty v kanceláři.

 

Ztracená generace 1883–1900 Poválečná generace umělců, svět byl pro ně chaosem plným nestabilních hodnot. Byli zklamaní, plní deziluze. 
G.I. generace 1901–1924 Government Issue (pro potřeby vlád). Je také označována jako generace druhé světové války.
Tichá generace 1925–1945 Lidé se zaměřovali na pracovní kariéru, kterou upřednostňovali před aktivismem. Vyrůstali v době, kdy nebylo bezpečné vyjadřovat svůj názor a postoje.
Baby Boomers 1946–1964 Prudký rozmach počtu dětí, ale také dětí, co zažili prudký rozmach v rámci vývoje společnosti.
Generace X 1965–1979 Děti, které vyrůstaly v období posunu sociálních hodnot. 
Generace Y 1980–1995 Mají rádi komunikaci, jsou vzdělanější a využívají digitální technologie.
Generace Z 1996–2009 Příznačné pro tuto generaci je využívání technologií od útlého věku.

 

Chtějí vést lidi, menežovat a tvořit. Preferují práci v administrativě a neradi si špiní ruce. Přitom všem však myslí nejvíce na rodinu a životní hodnoty. Nechtějí se utápět či prožívat, ale užívat si každý moment svého života.

 

Trápí je i okolí a to, co se děje ve světě. Uvědomují si, že musí dopomoci k záchraně planety a vnímají globální problémy. Často se považují za hrdiny, kteří spasí dnešní umořený svět. Mají pro to dobré zázemí – mohli se svobodně rozhodnout, kam a co půjdou studovat. Rodiče je podporovalyi i když s jejich rozhodnutími často nesouhlasili.

 

Generace Y je ale velmi nerozhodná. Uvědomuje si, co chce, ale neví, jak toho dosáhnout. Založit rodinu, či cestovat? Jsem ve správné práci? Mohlo by to být lepší, nebo se mám spokojit? To jsou každodenní otázky, které si generace před nimi nekladly.

 

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú

 

Dalším obrovským mínusem, který charakterizuje mileniály, je to, že nedokáží zvládat příval denních informací a dostatečně efektivně je zpracovat. Facebook, Instagram, internetová média a zájmové weby nabízejí obrovské množství ověřených i neověřených novinek. Mají problém rozlišit pravdu od lži a důležitou informaci od té, která nemá hodnotu.

 

Kolem Generace Y se vytvořil oblak klamu. Nedokáží zhodnotit, co je ideál krásy, dobra nebo všednosti. Co je dnes normální? Neustále měnící se trendy zesilují chaos při formování osobnosti a běžného chování.

Husákovy děti si na technologie nedokáží zvyknout

Pokud jsi nad popisem mileniálů kroutil nevěřícně hlavou a říkal sis, že žijeme v šílené době, patříš pravděpodobně do Generace X. Jsou to děti takzvané generace Baby Boomers. Narodily se v období přibližně od 1965 do 1980. Kultura a společnost se rozvíjela a zažívala něco nového, neobvyklého. Možná i proto je tato generace vnímána jako méně kulturně významná a průbojná.

 

Očekávalo se od nich především pracovní nasazení v mladém věku, neměli příležitost experimentovat se svým životem. Sami sebe však pokládají za rebely – chtějí být vysoce individuální a snaží se vytvářet pravidla.

 

Přizpůsobili se světu, ve kterém žili, poslouchali rady rodičů. Ten se však začal zničehonic měnit. Najednou byla demokracie, začalo se liberalizovat, přišel rychlý nástup internetu a sociálních sítí. Není ale nejjednodušší přetransformovat myšlení a mnozí z Generace X to nezvládli. A pokud ano, tak jen do určité míry.

 

NAČÍST CELÝ ČLÁNEK BEZPLATNĚ
Podpoř tvorbu kvalitního obsahu
Roky tvoříme kvalitní autorské články, které nikde jinde nenajdeš. Pokud chceš více takových článků, předplať si REFRESHER+ a dostaneš další výhody.
CHCI PODPOŘIT

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú

 

Běžný život Dětí s klíčem na krku (nazývali je tak z důvodů redukce možností dohledu ze strany dospělých) je spíše monotónní. Pohybuje se v rovině práce – televize – čas s rodinou – starost o domácnost. Bylo jim vtloukáno do hlavy, aby žili pořádný a uspořádaný život a toho se také drželi. Později, když měli možnost třeba cestovat nebo vzdělávat se, už neměli zájem.

 

Pro příklad nemusíme jít daleko. Když ti rodiče vyprávějí o internetu, máš pocit, že jsou z jiného vesmíru. „Teď mám kliknout na co? A nesmaže se mi to? Jak se pošle obrázek na mail? Já jsem něco zmáčkl a už to je jinak, naprav to.“ Platí to nejen u mobilů či počítačů, ale celkově v inovacích v oblasti technologií.

 

 

Podobně na tom jsou i s financemi. Často mají našetřeno, ale místo toho, aby šetřili na dovolenou, odkládají peníze třeba pro své děti. Jsou i extrémní případy, kdy šetří na svůj náhrobní kámen či pohřeb. Nejsou zvyklí si dopřát, chtějí mít raději jistotu.

 

Nastupuje Generace Z, která bude absolutně digitální

„Ach, když já jsem byl v tvém věku, kopal jsem do míče,“ čteš podobné komentáře pod příspěvkem. „Pořád jsou jen na mobilu a vše ignorují.“ Zetka jsou děti narozené přibližně od roku 2000. Jsou to ještě mladí lidé, kteří postupně přicházejí na trh práce. Co o nich dosud víme a co od nich můžeme čekat?

 

Jisté je to, že pokud jsou ypsiloni odkázáni na mobily, zetka jsou na technologiích závislá. Rodiče místo hraček dávali do ruky dětem tablet, mobil byl součástí jejich života už od školky. Život na internetu odráží sociální status v reálném světě. Na internetu sdílejí prakticky všechno od jídla, přes denní rutinu až po přání dobrého spánku. Tak jako lidé z Generace X kroutili hlavami nad ypsilony, dnes stejně kroutí hlavou Generace Y nad zetkami.

 

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú

 

Generace Z nechce pracovat manuálně, spíše se vidí v administrativě, managementu, touží pracovat s technologiemi a internetem. Škola není na prvním místě. To, co předešlé generace objevovaly v pozdějším věku (alkohol a měkké drogy), zetka zkoušejí mnohem dříve.

 

Generace Ypsilon si formovala svou osobnost pomocí technologií, ale generace Z na nich vyrůstá. Je těžké posoudit, do jaké míry dokáží rozlišit na internetu pravdu a lež. Je stále málo výzkumů, které by dokázaly spolehlivě zmapovat nejmladší generaci.

 

Proč si generace mezi sebou nerozumějí ?

Je možné, že se na sto procent nevidíš ani v jedné generační řadě. Rád cestuješ a trávíš čas s rodinou jako ypsilon, ale v mnoha věcech se vidíš i v popisu Generace X. To je normální, lidé jsou totiž různí.

 

Roky jsou orientační a slouží k hrubé selekci. Existují desítky faktorů, které ovlivňují chování člověka. Osobnost ovlivňuje nejen období, ve kterém se dítě narodilo, ale i místo narození, bydliště, lidé, vzdělání a tak dále. Proto můžeš patřit do obou generací současně. Pravdou však je, že takových lidí není mnoho. Většina se dá jasně zařadit do té které generace.

 

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú

 

Denně se setkáváme s výrazně mladšími i staršími kolegy, sousedy, rodinou a svádíme generační boj hned tří diametrálně odlišných generací. Stojí proti sobě odlišné pohledy na svět, které se nedají skloubit. V práci vznikají konflikty, hádky mezi učiteli a žáky jsou běžné. Totéž platí o nedorozuměních v rodině. Co se dá dělat? Záleží samozřejmě případ od případu. Je však dobré zachovat chladnou hlavu a problémy řešit s nadhledem.

 

Nadávky a podpásovky nejsou cesta a je třeba brát ohled i na názor druhých. Pokud nebudeš souhlasit s názorem tvého výrazně mladšího či staršího kolegy či kamaráda, zkus se na chvíli vcítit do jeho kůže. Nabudeš rozhledu, který ti možná v mezigenerační komunikaci chybí.

Zdroj: Rabušič Ladislav: Kde tie všetky deti sú?- pôrodnosť v sociologickej perspektíve, Hinca Jozef: Riziká nového IT sveta, Kozlejová Maruška a kol. Aká je podstata prichádzajúcej generácie na Slovensku, wikipedia.org Tagy: Kto je generácia Ypsilon?
Přidej se k těm, kteří nás podpořili. Předplať si R+ VÍCE
Ohodnoť článek
33
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.