Avizované změny nabyly reálných kontur.
O nové jedničce se mluví již dlouhá léta, za což může především velká revoluce pod kapotou. Už nějaký ten rok je totiž známo, že odcházející generace byla posledním mohykán v segmentu, který se nabízel nejen s výhradně zadním pohonem, ale zároveň i šestiválcem. Navíc tuto kombinaci bylo možné dokonce okořenit o manuální převodovku, z čehož udělalo BMW obrovský unikát. Tomu je však, jak ti už jistě došlo, konec.
S příchodem nové řady 1 se mění věci od základů. Pojďme ale popořádku. Jedničkové BMW bylo designově snad vždy tak trochu jiné a platí to i pro právě představenou 3. generaci. Nelze říci, že by byla jednička ošklivá, to rozhodně ne, pravdou ale je, že už jaksi ztratila své kouzlo a v jednotlivých detailech lze vidět jiné modely.
Novinka s interním označením F40 je přitom paradoxně kratší, za což může jiná architektura – nová platforma s motorem napříč umožnila posunout kokpit více vpřed a tedy dosáhnout značně více prostoru. Podélně umístěné motory byly v kompaktu prostě prostorovým problémem.

Kratší kapota přináší vyváženější proporce, zatímco hlavní boční linie směrem vzad výrazněji roste. Karoserie působí o něco šířeji, za což mohou také zvýrazněné blatníky a širší zadní část. Jak se stalo trendem, tradiční ledvinky jsou opět o něco větší, jsou opticky propojeny a už nemají výhradně vertikální lamely, ale zaujme i struktura, se kterou se ve výsledku maska podobá na modely značky Kia.
Šikmé a do stran více protáhlé světlomety jsou v základě halogenové s denními LED, za příplatek ale nechybí špičková full-LED technologie. Zadní skupinové svítilny mají užší tvar a pyšní se propracovanou trubkovou LED grafikou. BMW jako jedna z mála automobilek nadále preferuje reálné koncovky výfuku.
Kromě designového provedení Advantage či volitelných linií Luxury Line, M Sport Line a M Sport se hned v úvodu představuje i ostrá varianta M135i xDrive, která zaujme měděnými detaily. Automobilka nám dokonce prezentuje už i efektní M Performance doplňky, které sportovně střižený vzhled ještě přitvrzují – dodatečný sportovní polep, přední splitter, aerodynamické prvky či střešní spoiler.

Interiér nabízí velké mezigenerační změny. Ve srovnání s posledními novinkami z dílny BMW už však asi nic vysloveně nepřekvapí. Centrem horizontálně situované palubní desky je 10,25" dotykový displej, zatímco příplatkové digitální budíky s progresivní grafikou mají také 10,25". V základě jsou budíky analogové s integrovaným 5,1" displejem.
Nárůst rozměrů o 34 milimetrů do šířky slibuje větší prostornost, vzadu je dokonce o 33 milimetrů více místa na kolena. Může za to právě kratší předek, který zajistil značně více prostoru pro kokpit, a to i přes kratší rozvor (-20 mm) a celkovou délku (4319 mm). Zavazadlový prostor má po novém až 380 litrů, dodat je přitom třeba, že k dispozici je už výhradně jen pětidveřová varianta. Třídveřák byl kvůli nízkému zájmu vyřazen z nabídky.

A teď ta největší revoluce. Nová řada 1 je již standardně předokolka s volitelným pohonem všech čtyř kol xDrive, no a o pohon se starají výhradně tří a čtyřválcové motory. Na výběr jsou tři převodovky – šestistupňový manuál, sedmistupňová dvouspojková převodovka (pro tříválcové verze) a nakonec osmistupňový automat. Abychom byli konkrétnější, nabídka je v úvodu prodeje následující:
- 118i (benzinová 1,5; 103 kW/140 koní a 220 Nm)
- M135i xDrive (benzinový dvoulitr, 225 kW/306 koní a 450 Nm)
- 116d (naftová 1,5; 85 kW/115 koní a 270 Nm)
- 118d (naftový dvoulitr, 110 kW/150 koní a 350 Nm)
- 120d xDrive (naftový dvoulitr, 140 kW/190 koní a 400 Nm)
I když novinka přišla o tradiční přednosti BMW a stejně tak i šestiválcový motor (čemuž se však vzhledem k extrémně přísným normám nelze absolutně divit), značka ve velkém opěvuje jízdní vlastnosti, které mají nadále patřit k naprosté špičce ve třídě. Nová jednička má být díky sportovnímu podvozku ještě agilnější, vývojáři navíc zapracovali na odezvě na plynový pedál, což má zajistit ještě větší výbušnost, a to i pro ty nejzákladnější verze.
Karoserie je zároveň tužší a lehčí o 30 kilogramů a zmínit je třeba i dvoustupňové přeplňování pomocí nízkotlakého turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a vysokotlakého turbodmychadla integrovaného do výfukových svodů.
Samozřejmě nechybí plejáda asistenčních prvků výbavy a několik výdobytků doby, které známe z větších modelů, ať už jde o adaptivní tempomat, couvacího asistenta (pamatuje si posledních 50 metrů) nebo 360stupňovou kameru, špičkový heads-up displej, případně digitální klíč. Novinka si autsalonovou premiéru odbude na podzimním veletrhu ve Frankfurtu, start prodeje je naplánován na 28. září.