Moderní monitory totiž mají zobrazovat plné 4K nebo Full HD rozlišení pouze při statických záběrech. V pohybu všechno rozmažou.
Pokud si dnes půjdeš kupovat monitor, zřejmě budeš uvažovat jen nad tenoučkou a plochou LCD obrazovkou s Full HD či 4K rozlišením.
Ta nejenže zabírá méně místa než staré a těžké CRT monitory, ale určitě nabídne i rychlejší odezvu a věrnější barvy. Anebo ne?
Odborník Rich Leadbetter z YouTube kanálu Digital Foundry hovoří o tom, jak v redakci zprovoznili moderní počítač se starým monitorem z roku 2003 , který však patří k těm dražším a nabídne vysoké rozlišení 2304 × 1440 bodů a obnovovací frekvenci vysoko nad 100 Hz. Nejde tedy o VGA krabici, jakou jsi měl pravděpodobně před lety doma ty.
Na takové výbavě hráli letošní střílečku Control a z grafiky na starém monitoru byli unesení. Zejména v ostrosti detailů při pohybu prý překonává i moderní 4K OLED monitory.
Podle redaktorů je zvláštní, že staré CRT obrazovky schopné pracovat s vysokými opakovacími frekvencemi z trhu prakticky zcela zmizely. Nyní se právě k metě co nejvyšších hertzů opět vracíme u speciálních herních monitorů podporujících 144 Hz nebo až 24O Hz, jejich ceny ale mohou dosahovat i nad 10 tisíc korun.
Redaktoři dokonce tvrdí, že se starým CRT monitorem zažili takovou plynulost obrazu, že se k dnešním LCD obrazovkám budou jen těžko vracet.
Staré technologii se podle nich nemohou rovnat ani 240Hz monitory, které údajně zobrazují papírové Full HD nebo 4K pouze v případě, že se obraz nehýbe. Na CRT navíc takto vysoké rozlišení používat nemusíš. Pro pěkný obraz ti stačí mnohem nižší a místo toho můžeš v nastavení hry vyhnat všechny detaily nebo ray-tracing na maximum, což tvou grafiku zatíží mnohem méně.
Samozřejmě, vyšší spotřeba a to, že se ti pod rozměry a hmotností CRT monitoru může prolomit stůl, je už na jiné téma. Ani tvé oči ti po několika hodinách hraní zřejmě právě nepoděkují.