Jestliže oblečení visí jen ve skříni, je pro mě mrtvé. Nedává mi smysl tvořit věci jen pro show, tvrdí přední český módní návrhář Jan Černý.
Jeden z nejúspěšnějších českých módních návrhářů, který postupně dostává českou a slovenskou módu na mapu světa. Jan Černý, který je znám svým ikonickým přeškrtnutým logem jan či motivem Rorschachova testu, vyskytujícím se v jeho kolekcích, toho už stihl za svou poměrně krátkou kariéru hodně.
Talentovaný mladý Čech proslul jen před pár lety na pražském fashion weeku a od té doby pomalu, ale jistě kráčí na pomyslný módní Olymp. Nedávno ho nominovali na cenu Czech Grand Design v kategorii Módní designér roku, píší o něm světová média a magazín Forbes ho dokonce zařadil do žebříčku 30 pod 30.
Jan byl i na stáži v Louis Vuitton, kde se mu podařilo nadchnout i jednoho z nejrenomovanějších designérů současnosti, Virgila Abloha. Kromě toho se stal také kreativním ředitelem české značky Kara. „Designéři v našich končinách dokáží konkurovat i světovým módním domům. Chybí nám jen jejich obrovské kapitály,“ prozrazuje v rozhovoru.
- Zda Virgil Abloh nosí tenisky, které mu Jan daroval a jaký byl jejich nejosobnější rozhovor
- Jak reaguje na to, když o něm píší světová média jako Hypebeast
- Zda dbá na to, aby bylo jeho oblečení ekologické
- Jak mu koronavirus pomohl při tvorbě poslední kolekce
- Co Virgil Abloh křičel na designéry v Louis Vuitton po tom, co se zamiloval do Janových tenisek
- Zda čeští a slovenští designéři dokáží konkurovat světovým módním domům
- Jak hodnotí stáž v Louis Vuitton s odstupem času
I přesto, že loni téměř každé odvětví ovlivnila pandemie, ses nezastavil a v září jsi přišel s kolekcí pro jaro a léto 2021. Pomohlo ti to, že celý svět se jakoby zabrzdil?
Dá se to tak říct. My jsme celou tu pandemii na jaře prožívali mnohem více než na podzim. Alespoň já jsem to tak vnímal. Na jaře jsem chodil často do přírody, na chalupu s kamarády a vůbec jsem ani nechtěl trávit čas ve městě. Byl jsem velmi opatrný. To zpomalení nastalo dříve v osobním životě. Léto jsem si téměř vůbec neužil, celou dobu jsem pracoval v ateliéru až do zářijové show.
Měl koronavirus vliv i na samotnou kolekci?
Ano, především po vizuální stránce. Právě kvůli tomu, že jsem trávil hodně času v přírodě a najednou lidem přišlo město nebezpečnější, byla i ta kolekce ve stylu „back to the roots“, vrací se ke kořenům romantické éry.
Mladí se podle tvých slov postupně odklánějí od technologii a táhne je to k přírodě. Poslední sezóny však i mnozí světoví designéři inklinují právě k tech wear a funkčním kouskům. Není to pravý opak?
Jedna věc je estetičnost daných kousků, druhou věcí je funkčnost. To se nemusí v zásadě vylučovat. Mně se také líbí tech wear, také mám některé kousky z nylonu, které jsou funkční a používám je v kolekcích. Pro mě však ta message byla spíše konceptuální, že lidi to opět táhne více k přírodě.
Když už mluvíme o přírodě, dáváš si záležet i na tom, aby byly tvé kolekce ekologické a z udržitelných materiálů?
Přemýšlím nad tím dost a často. Myslím, že už jen to, jak my, lokální designéři zde v Česku, tvoříme, že to děláme v malém množství, z lokálních a kvalitních materiálů, se dá považovat za udržitelnou módu. Nemáme sklady plné zboží a ten waste je při výrobě našich kousků fakt minimální.
V kolekci ROMANTIC ERA 2021+ dominují barevné modely, hravé střihy či batikované kousky. Považuješ ji za svou nejvydařenější?
Vždy tu nejnovější kolekci považuji za nejvydařenější (smích). Když tvořím kolekci, nedávám si záležet jen na jednotlivých kouscích, ale přemýšlím nad celkovými emocemi a zážitky, jaké kolekce a show v lidech způsobí. Mám obrovskou radost z této poslední show, jakou dokázala vytvořit atmosféru, už i samotnou lokalitou u Vltavy na Veslařském ostrově. Sice to bylo v Praze, ale najednou jsi byl v přírodě, kde je ticho, u vody, cítíš tu blízkost té přírody, zapadalo slunce a do toho hrála hudba. Bylo to až dojemné.
Psala o ní různá významná světová média, za zmínku stojí například Hypebeast. Jak to vnímáš?
Já to beru jako velmi příjemné zadostiučinění za to, že když na něčem intenzivně pracuješ a vkládáš do toho srdce, tak dříve či později se objeví výsledky, které by mi před několika lety přišly nereálné.
Myslíš si, že se svět začíná stále více zajímat o česko-slovenskou módu?
Těžko říct, protože těch módních kolekcí vzniká po celém světě velmi mnoho. Ta pozornost se pomalu rozptyluje a každý si hledá to, co mu je nejblíže. Já věřím tomu, že oni o tom chtějí psát, protože mají čtenáře, které to zajímá, ale negeneralizoval bych, že se světová média zajímají o česko-slovenskou módu. Je to velmi subjektivní. Většinou napíší o tom, co se těm konkrétním redaktorům líbí.
Na stáži v Louis Vuitton jsem pochopil, že když tu kreativitu máš, musíš ji umět uchopit a učit se sám od sebe. Tvůj rukopis tě nikdo jiný nenaučí.
Dokáží čeští a slovenští designéři konkurovat světovým módním domům?
Myslím si, že designem a zpracováním určitě. I na stáži v Louis Vuitton jsem pochopil, že když tu kreativitu máš, musíš ji umět uchopit a učit se sám od sebe. Tvůj rukopis tě nikdo jiný nenaučí, sám se musíš zdokonalovat a posouvat dopředu. Buď to v tobě je, nebo není.
Rozdíl je však v tom, že čeští designéři nedokážou konkurovat světovým módním domům v tom obrovském byznysu. Oni mají obrovské kapitály, díky kterým jsou schopni vrážet neskutečné peníze do vývoje a výroby nových věcí a také do reklam a masivních kampaní. Ale designem a produkty jako takovými rozhodně můžeme konkurovat světovým designérům. Pokud je dobře a kvalitně technologicky ušitý a zpracovaný.
Připomněl jsi stáž v Louis Vuitton, na níž jsi byl ještě během roku 2019. Jak s odstupem času vnímáš tuto zkušenost?
Stále je to pro mě neuvěřitelné. Jediné, čeho jsem se bál, když jsem tam šel, bylo, že ten kolektiv bude špatný, povýšenecký a že mě mezi sebe nepřijmou, jak to bývá často vykreslováno v různých filmech o módě. Bylo to však přesně naopak, ten tým byl velmi profesionální a během pár dní jsme si našli společnou řeč. Oni pochopili, že také něco umím a dokáži jim pomoci, takže jsem s nimi poměrně rychle dokázal navázat skvělé vztahy. Byla to skvělá zkušenost.
V té době ses mi zmínil, že když Virgil Abloh spatřil tvé tenisky z kolekce PRESTIGE X JAN, okamžitě si je chtěl obout. Jeden pár jsi mu daroval. Nosí je?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jaký je Virgil Abloh ve skutečnosti
- Jaké to bylo vytvořit dres pro vrcholovou českou tenistku a co na tom bylo nejnáročnější
- Jaké oblečení považuje za mrtvé a proč
- Proč miluje Noru Mojsejovou
- Zda se považuje za nejúspěšnějšího českého módního návrháře