Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Po nedávném testu Formentora přišla na řadu nejslavnější Cupra.
Když se v roce 2018osamostatnila značka Cupra, zajímal nás první model bez loga Seat. Řeč je o velmi atraktivním modelu Formentor, který jsme vyzkoušeli nedávno. Nyní se nám však do rukou dostal Leon – model, který je synonymem Cupry. Nová generace má emotivnější křivky a vylepšenou techniku.
My jsme testovali auto v nejvyšší konfiguraci. Byl to Sportstourer o výkonu 310 koní s pohonem 4Drive a 7stupňovým DSG. Pokud bychom měli hned v úvodu vypíchnout jeho přednost, tak je to především rychlost. Na trhu totiž není za tuto cenu rychlejší auto.
Emoce už na první pohled
Leon má stejný technický základ jako koncernové modely Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Jeho exteriér je však oproti ostatním určitě nejpřitažlivější. Testovaná konfigurace měla sněhobílý lak, černé doplňky a nádherné tmavé 19" disky s pověstnými měděnými detaily. Ty prostě sednou na mimořádně ladné křivky.
K celkové atraktivitě přispěla i nízká karoserie. Výška pouze 1 437 milimetrů se mezi vozidly kombi často nenosí. Exteriér nabízí efektní šedá zpětná zrcátka na stopkách, úzké A-sloupky, vypouklé blatníky, přísná čelní full-LED světla se slušnou funkcionalitou, kapotu, která se propadá do nízké masky, a agresivní přední nárazník s poměrně velkými plochými sekcemi.
Směrem dozadu elegantně pověšená a napnutá karoserie nepůsobí zbytečně těžkopádným dojmem. Proporčně nám sedí o poznání více než hatchback, je totiž delší o 10 centimetrů.
Zaujala nás i sportovně elegantní zadní část, které dominuje seříznutá silueta střechy, ostré linie nad propojenými full-LED světly a zajímavě vypouklý zadek. Ani zde není model označen, uprostřed víka zavazadlového prostoru je jen centrálně umístěný nápis.
Obrovský zavazadlový prostor má objem 620 litrů a je velmi dobře dostupný. Vrcholná varianta má 4 koncovky výfuku, které jsou plně funkční a nabízejí slušný zvuk. Není to nic extra, ale v kontextu dnešních norem to není vůbec špatné. Už brzy se však v nabídce objeví možnost připlatit si za výfuky z dílny Akrapovič, které zaručí perfektní zvukovou kulisu.
Koncernový standard na španělský způsob
Kokpit se podobá modelu Formentor. Stylový crossover totiž vychází právě z Leona. Jediná relevantní odlišnost je v tom, že Cupra Leon má „jen“ 10,25 "středový displej infotainmentu, zatímco Formentor nabízí až 12,3" řešení.
Po nastoupení dovnitř se tak usadíš do výborných, vlastně téměř skořepinových sedadel s perfektním bočním vedením a úžasně nízkým ukotvením. Ruce ti podá sportovní volant s ideální tloušťkou věnce, relativně tuhým řízením, povrchovou úpravou připomínající karbonovou strukturu, velkými plastovými pádly a vyvedenými ovladači na startování a změnu režimu. Palubní deska má přitažlivé linie.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co vyčteme modernímu interiéru.
V čem spočívá unikátnost náladového osvětlení.
Co zaručuje pověstné Cupra kombo.
Jaké dlouhodobé spotřeby jsme dosáhli po celém testu.
Za kolik dá Cupra Leon Sportstourer rychlost 100 km/h z klidu.
Zda je tato Cupra pohodlná a vhodná pro denní ježdění.
Interiér místy působí trochu plastovým dojmem, a to i přesto, že je většinou tvořen měkčenými materiály, sem tam dokonce i prošívanou kůží. Obsahuje i tradiční měděné prvky, které decentně narušují koncernovou sterilnost.
I Leon má malý volič převodovky, tedy řešení shift-by-wire, hlasitý zámek dveří, vyvedené tlačítko na úpravu stabilizace (palec nahoru) či nešťastné dotykové plochy na ovládání hlasitosti a teploty. Na ty si třeba opravdu zvyknout, ale i když toto řešení vysloveně nekritizujeme, kritizujeme skutečnost, že v noci nejsou jednotlivé symboly podsvícené, takže posádka na ovládání nevidí.
Pochvalu zaslouží efektně zpracovaný multimediální systém, i když mu třeba dát občas více času a také jeho intuitivnost by mohla být ještě o kousek lepší. Naopak, za bezchybné považujeme 10,25" digitální budíky se spoustou předdefinovaných režimů a poutavou grafikou, kterou lze ještě dodatečně individualizovat. Třešničkou na dortu je náladové osvětlení, které se táhne celou šířkou palubky a v místě A-sloupku je v něm integrovaný indikátor upozorňující na mrtvý úhel.
Ve srovnání s konkurencí je nám právě tento kokpit jedním z těch nejsympatičtějších a rozhodně patří i k nejprostornějším.
Rychlost na prvním místě
Jak jsme již naznačili v úvodu, Cupra Leon jsme vyfasovali ve vrcholné konfiguraci. To značí, že agregát 2.0 TSI má 228 kW/310 koní a 400 Nm, výkon je přitom přenášen na všechna čtyři kola přes 7stupňovou automatickou převodovku. Na rozdíl od hatchbacku právě Sportstourer má jedno eso v rukávu a tím je pohon 4Drive, který je k dispozici výhradně pro praktický derivát. No a právě díky němu jde o dobře známé a opěvované Cupra kombo, jehož předností je rychlost na prvním místě.
Marně zde budeme psát o tom, že DSG se sice nebojí vytočit motor až k 7 tisíc ot./min, ale v manuálním režimu i tak samo přeřadí. Marně budeme psát, že TSI má poměrně surový chod a zvukový projev a násilné dohrávání zvuku do reproduktorů tomu velmi nenapomáhá. A marně budeme psát, že během celého testu jsme dosáhli více než 11 litrového dlouhodobého průměru spotřeby, protože v konečném důsledku je to auto, které tě dynamickými a motorickými vlastnostmi a celkovou výbušností tak pohltí, že na těch několik slabin zapomeneš.
Nová Cupra Leon Sportstourer totiž dá stovku jen za 4,9 sekundy a její výbušný charakter nepolevuje ani při akceleraci až k hranici 200 km/h. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, spíše než ta však zaujme právě úžasná schopnost vystřelit z místa či předvést perfektní pružné zrychlení.
Cupra sice není tak zábavné a technické auto, jako například Hyundai i30 N, ale Sportstourer jim ani nechce být. Vždyť je to kombík a ne RS Trophy R. Toto je v první řadě geniální „daily driver“ s velkým kufrem a perfektně škálovatelným adaptivním podvozkem, díky němuž jedeš v tom nejkomfortnějším nastavení i na 19" kolech jako v Superbu. Pokud však dojde na lámání chleba, z Leona se stane dravec s úchvatnou dynamikou.
V zatáčkách se chová většinou neutrálně, když však zapracuješ s volantem, zadek dostane tendenci chvíli předbíhat předek. Auto však perfektně drží na silnici, za co mohou také pneumatiky Bridgstone Potenza S005. Chválíme i relativně ostré reakce na plyn. Jediné, co nám možná místy chybělo, byly příplatkové brzdy Brembo. Pokud nejsi jen semaforový závodník, tak by určitě padly vhod, zejména při sportovní jízdě v kopcích či na okruhu.
Zajímavostí je, že samotný zvukový projev od koncovek není na volnoběhu velmi slyšet ani po vytočení motoru, při ostré jízdě však řidič nejednou při podřazování uslyší odzadu slušnou ránu. Akorát jen, že přes tu dlouhou karoserii a relativně dobré odhlučnění posádka moc neví, jak ty výfuky znějí venku.
Pokud bychom to shrnuli, novou Cupru Leon Sportstourer se nebojíme označit za baby-RS6. Pokud pomineme CLA 45 S Shooting Brake, které však stojí jednou tolik, tak v této třídě není konkurent, který je v přímce tak rychlý. Zvědaví jsme ještě na nový Golf R Variant, i ten je však na tom cenově o poznání výše.
Nejlepší je skutečně cena. Verze s výkonem 310 koní stojí 1 164 900 Kč, takže po nějaké té slevě by pravděpodobně nebyl problém dostat se na úroveň milionu korun. Jsme přesvědčeni, že za takové peníze nenajdeš na trhu srovnatelně rychlé nové auto. O designu a všestrannosti ani nemluvíme.