16. října 2014 18:39

Priniesol Driveclub inovácie potrebné pre plnohodnotnú next-gen zábavu? (Recenzia)

Dlhoočakávaná racingovka od Evolution Studios je tu exkluzívne pre PS4. Hre sme sa pozreli na zúbok a zažili mnoho hodín zábavy. Je ale takou úžasnou gamesou, akou bola prezentovaná?

Najočakávanejšia racingovka posledných rokov, najlepšie vyzerajúce preteky vôbec, naj... aj takéto vyjadrenia sme čítali. Neboli to samotné ohlasy fanúšikov či herných webov (ako aj nás), ale aj vyhlásenia tvorcov či samotné propagačné materiály (gameplay, obrázky), ktoré tomu aj nasvedčovali. Na Driveclub sme čakali dlhé mesiace, až roky a teraz už vieme, že vyvinutý hype hre uškodil. Našťastie to nie je prípad Destiny, kedy sú sklamané až tisícky hráčov. Driveclub nesklamal, hrá sa perfektne a skutočne priniesol potrebný závan čerstvého vzduchu do tohto žánru. Poďme si hru rozobrať bod po bode.

Začnem vlastne tým, čo je viac-menej známe. Nie je to simulátor, no nie je to ani arkáda. Hovoríme o mixe oboch štýlov, ktorý si určite nájde viac priaznivcov, ako neprajníkov. Ak v recenzii čakáte odkazy a porovnanie s Forzou Horizon, budete sklamaní. Dvojku som nehral a jednotka mi prišla slabá, „simulátorská“ Forza Motorsport 3 ma bavila oveľa viac a zapnem si ju hocikedy. Driveclub nemôžete porovnávať so žiadnou inou racingovkou, hoci štúdio, ktoré hru vytvorilo (Evolution Studios), už na poli závodných hier predstavilo pár známych, kvalitných a hlavne obľúbených titulov (WRC, Motorstorm). Najjednoduchšie vysvetlenie, o čom hra je, by asi bolo nasledovné. Driveclub je komunita hráčov jazdiaca na uzavretých okruhoch. Riadite sa striktnými pravidlami, zásadami a vyhrávate vďaka skúsenostiam, dokonalej jazde a tomu, že poznáte všetky autá a trate. Najviac zamrzí, že sa nejedná o launch titul, ako bolo pôvodne plánované. Každým rokom čakáme od current-genu (hovoriť o terajšej generácii konzol ako o next-gene je jednoducho, no, asi trocha odvážne) viac a celkom vážne rozmýšľam, či hype okolo tejto hry neprekročil hranicu inovácií, ktoré priniesla. To sú ale len úvahy, ktoré ma napadajú skrz fakt, že hra jednoducho nie je dokonalá a v niektorých ohľadoch mi úsmev na tvári vôbec nevyčarila. Nakoniec, čakalo sa niečo (trochu) iné. Nemusíte sa ale báť, že sa mi hra nepáčila. Ak sa vám nechce čítať dlhú recenziu, pokojne si hru kúpte, budete viac než spokojní.

Gameplay sám o sebe priniesol do racingoviek inovácie, ktoré boli tak potrebné a pritom nám po pár hodinách prídu úplne prirodzené. Najväčšou novinkou je súperenie s ostatnými hráčmi, aj keď nehráte multiplayer. Jedná sa o driftovanie, úsek, ktorý musíte prejsť určitou priemernou rýchlosťou a ideálnu stopu (tú však nikdy inokedy v hre neuvidíte). Každý hráč má ľubovoľne na tratiach rozmiestnené úseky, kde sa musí pokúsiť o najvyššie skóre v týchto troch disciplínach. Ak porazíte hráča xy a jeho výkon, získate body navyše. Táto hra prakticky stojí na multiplayeri. Komunita je tu najdôležitejšia a dokazujú to aj rôzne herné mechanizmy. Napríklad už vyššie spomínané súperenie s ostatnými hráčmi, hoci hráte singleplayer (tour), porovnávanie s priateľmi na PSN alebo samotné jazdenie s hráčmi z celého sveta. Jednoznačne sa jedná o veci, ktoré spríjemnia hru a samotný gameplay veľmi obohatia. Nakoniec, za porážanie výkonov ostatných hráčov získavate prestíž, body, ale hlavne dobrý pocit.

Čo sa týka ďalších herných prvkov, ktoré hru posúvajú v rebríčku najzábavnejších závodných hier, môžeme hovoriť hlavne o absencii ideálnej stopy (bez možnosti nastaviť si ju). Trate musíte poznať naspamäť, treba sa naučiť, ktoré auto ako brzdí a akú má dlhú jazdnú dráhu pri viacerých rýchlostiach. Keďže je v hre už viac ako 50 áut (55 tratí rozmiestnených v 5 lokalitách – budú pribúdať, rovnako ako autá), je toho dosť, čo potrebujete zvládnuť. Aj tak sa ale nedostanete ku všetkým vozidlám. Počas tour som využil tak možno 20. Singleplayer vám zaberie okolo 15-20 hodín, samozrejme závisí od zručnosti a šikovnosti hráča. Boh vás ochraňuj, ak jazdíte v novom aute, ktoré ste si práve odomkli, na nie príliš poznanej trati a je noc. Skončíte, 10x reštartujete trať a možno hodíte ovládač o stenu. Noc je totižto skutočne niečo, čoho sa budete v hre báť a bude vás privádzať do šialenstva, najmä ak hráte už sekciu Legend, kedy vyberáte v čiernočiernej tme zákruty 250tkou. To vôbec nie je sranda. Noc totiž nie je len tmavá a nie je počas nej len znížená viditeľnosť. Vidíte maximálne zábrany, ktoré sú oblepené reflexnými odrážkami. Naopak na trati, kde súperíte s viacerými hráčmi či AI (o tej si povieme neskôr) môžete zase vidieť predné alebo zadné svetlá súperov, ktoré sa odrážajú od vozovky v reálnom čase.

Driveclub totiž disponuje pravdepodobne najdokonalejšou, najprepracovanejšou a pre nenáročného hráča najmä najkrajšou grafikou, akú racingová hra kedy mala. Aspoň teda v mojich očiach. Napríklad design áut je, dovolím si tvrdiť, na fenomenálnej úrovni (každé vozidlo je tvorené približne 260 tisícmi polygónov, pre porovnanie, GT 5 malo približne 200 tisíc). Hovoríme ako o interiéri (kokpit si zamilujete), tak exteriéri, kedy boli jednotlivé autá nasnímané nespočetnekrát, rovnako ako boli nahrané zvuky motora. Používalo sa minimálne 16 mikrofónov pre 360 stupňov. Zvuk motora je tak iný z každej strany, najviac je to samozrejme poznať z pohľadu v kokpite a v 3. osobe. Späť ale ku grafike, ktorá nielenže ponúka skutočne nádherný pohľad na trate, ale aj na samotné autá, počasie, pohoria, vodné plochy či rastlinný porast pri vozovke. Asi by ste si to ani nepomysleli, ale Driveclub obsahuje viac než 100 druhov rastlín, stromov, krov a inej flóry, pričom sa jedná o reálnu zeleň. Vývojári si dali záležať aj na tom, aby neumiestnili rastliny, ktoré rastú len vo vysokohorských výškach a podmienkach, niekam inam. Niekedy však úžasné spracovanie zelene nepoteší, najmä, keď prefúkne celú kopu lístia pred vašim čelným sklom v plnej rýchlosti. To sa občas človeku "zabrčkajú" oči. Nepoteší ani fakt, že lístie mizne. Textúry sa jednoducho vyparia, ako keby som hral San Andreas.

Prvú hodinu hrania som bol užasnutý aj farbami, odrazom svetla a samotného slnka. To vám párkrát znepríjemní jazdu, keď vám zasvieti priamo do očí. Nie do kokpitu, na auto, ale priamo do očí! Aby sme grafiku a zvuk zhrnuli, jedná sa o jednu z najlepších možností na trhu, ktorá vás skutočne očarí. Nanešťastie v hre neboli stále pridané základné prvky, ktoré tam mali byť už dávno, teda v plnej hre. Na to, že si autori vyžiadali niekoľkomesačný odklad mi príde trocha absurdné, aby v hre chýbal dážď a sneh, ktorý tak vášnivo propagovali a ukazovali svetu. Na videách to vyzerá fakt nádherne, avšak vyskúšať si to by bolo ešte krajšie. V blížiacom sa update sa ale môžete tešiť na fujavice, zníženú viditeľnosť či už kvôli dažďu či snehu, ale aj námrazu a iné. Bude to pestré.

Fyzika má tiež čo-to povedať. Prach a špina sa usádzajú na vozidle, na štrku vás zoberie, aj keď nie tak, ako by ste očakávali. Stačí, keď si zvyknete na jazdný model a málokedy vás niečo prekvapí. Najlepšie je mať pravý ukazovák stále pripravený. Zákrutu ubrzdíte, avšak ak ju preletíte, môžete sa rozlúčiť s pretekom.

V hre sme sa dočkali aj sklamania a tak prvá vec, ktorú musím vážne vytknúť, je deštrukcia. Jediná jej forma spočíva v poškriabanom laku a zničenej farbe. Auto sa nijak nepoškodí a nijak nie je ovplyvnený jeho výkon, aj keď to s autom napálite v 200ke čelne do zvodidiel. Nemusíte sa báť, maximálne vás trocha odrazí (najčastejšie ešte v smere jazdy dráhy). Zvodidlá tak často viackrát pomôžu ako ublížia, čo pri nárazoch do nich nedáva zmysel. To je ďalšia vec, ktorá mi na hre vadí. Všadeprítomné zvodidlá a ochranné zátarasy, ktoré vás mimo dráhu nepustia. Ak ale budete na trati v prírode a dostanete sa von z dráhy, máte 3 sekundy na to, aby ste sa na ňu vrátili. Driveclub hovorí jasne. Jazdite fair, jazdite na trati. Toto nie je open world, toto sú striktné závody vo veľkých rýchlostiach s veľmi konkurencie-schopnou AI, ktorá vás párkrát za hru privedie na pokraj nervov. Hra sa interpretuje ako dosť náročná, čo potvrdzuje prepracovaná AI súperov, penalizácie, žiadne ideálne stopy, atď.

Nanešťastie tu máme ale tie zvodidlá, ktoré vás vždy vrátia na trať a málokedy (väčšinou len v extrémnych rýchlostiach) vás odrazia z dráhy von, prípadne vás rovno prinútia resetnúť pretek. O tom, že Driveclub učí poctivej jazde svedčia aj penalizácie, ktoré dostanete za tvrdý náraz do súperovho auta či zvodidla („cheateri“ teda majú po chlebe). Ak totiž plánujete, že si vyrátate ostré zákruty, ktoré v rýchlosti prejdete tak, že narazíte do zvodidiel a tie vás odrazia priamo cez zákrutu na trať a to všetko v plnej rýchlosti, ste na omyle. Buď vás nekontrolovateľne zmetie z cesty alebo dostanete pár sekundovú penalizáciu. Tie trvajú v rozmedzí približne 1-4 sekúnd, aj keď som to nikdy nepočítal. Každá jedna sekunda mi totiž pripadala ako hodina. Dostať ich môžete aj za skratky. Žiadny prejazd krížom cez pole nehrozí. Motor vám jednoducho na pár sekúnd vypadne a vy sa len bezradne pozeráte, ako vás predchádza jedno auto za ďalším. Nepomáha vám ani AI, ktorá hľadá vhodné miesta na predbehnutie, nekoná strojovo a snaží sa prispôsobiť aktuálnemu dianiu na vozovke. Nikdy sa vám nestane, že by bol pretek rovnaký, dokonca zažijete aj rôzne štarty. Ideálna stopa pre vašich súperov neznamená všetko a často z nej vyjdú alebo jednoducho „ťuknú“ súpera, aby ho predbehli. Ak sa naučíte, akou silou môžete do súperov narážať, „pretláčať“ sa s nimi o miesto či efektívne, hoci nie efektne sa od nich odraziť v zákrute a predbehnúť ich, tak máte vyhrané. Za pár hodín sa naučíte, ako vraziť, kde vraziť, kde pribrzdiť, atď. Nezúfajte, ak máte pomalšie auto. Všetko sa dá dohnať v zákrutách. Stačí kus šťastia a skillu. Na to, aká je AI prepracovaná, je škoda, že predbiehanie v zákrutách je tak jednoduché. Stačí jemne naraziť do súpera alebo sa s ním pretláčať a on povolí. Jednoducho sa snažia vyhnúť nárazu, čo častokrát znamenalo, že mi uvoľnili cestu. Niekedy mi to však nepomohlo. Zamerajte sa na jedného súpera, odstavte ho a ďalší 4 vás predbehnú. Driveclub je o čistej jazde, nepokúšajte sa odrovnať súpera a vytlačiť ho z dráhy. Zamerajte sa na svoju jazdu, avšak nezabudnite, že jemné ťuknutia sú prospešné, ale aj potrebné.

Ak sa pri hraní pristihnete, že ste úplne stuhnutí, nie je to nič, s čím by sa nestretli ostatní hráči. Ja som sa pri istých úsekoch pristihol takmer v kŕči. Hrať Driveclub v poslednej fáze je naozaj stresujúce a skutočne zložité - ak teda chcete splniť všetky výzvy a jazdiť skvelé časy. Hra vtedy skutočne pripomína, aké boli hry kedysi náročné. A za to Driveclub nesmierne cením.

Najväčším mínusom je asi obsah. Málo tratí, nie príliš veľa áut (na prvý pohľad, neskôr zistíte, že ich viac fakt netreba - do áut sa vôbec nevyznám, tu by mi skôr pomohol kolega Martin, ale tuším, že sa vývojári zamerali na čisto európske vozy, Amerika si ani neškrtla), málo druhov pretekov a možno aj tour mohla byť dlhšia. Obsah je jednoducho sklamaním. Síce z updatov dostaneme veľkú porciu noviniek (počasie – sneh, dážď, hmla, atď, nové autá a trate...), ale každý hráč očakáva, že sa toho dočká už pri vydaní.
Priamo pri jazdení vám chýba údaj ako Best či Last Lap, takisto nepoznáte dĺžku žiadnej trate, čo veľmi zamrzí. Rovnako ako je to pri športoch, aj pri pretekárskych hrách je už zvykom a vlastne aj nevyhnutnosťou možnosť replayu, teda spätného opakovaného záberu. Najviac ma to počas hrania zamrzelo len nedávno, kedy sa mi podarilo predbehnúť súpera tak, že som ponad neho preletel vzduchom. Replay by mal ale tiež doraziť v update.

Ďalším negatívom, na ktoré sa hráči často sťažujú, sú penalizácie, avšak tentoraz bodové. Body sa vám, ako som už spomínal, odratúvajú skrz narážanie do súperov, zvodidiel či pri výjazde z vozovky. Nemusíte sa ale báť, ak vám vyjde z trate jedno koleso. Hra rozlišuje jemný „prešľap“ po zákrute, vďaka čomu získate pár stotín k dobru a úmyselné vyletenie z dráhy či nezvládnutú zákrutu. Čo  však mrzí, je fakt, že sa vám body odpočítajú aj v prípade, že do vás narazí súper. Ja osobne som to pochopil tak, že ak sa držíte ideálnej stopy, nepredvádzate riskantné manévre, nejazdíte spôsobom, akým by ste nemali, málokedy do vás súper narazí. Väčšinou som totiž mojou neohľaduplnou jazdou zapríčinil skríženie dráhy. Nemôžete čakať, že sa vám AI bude v dvestovke vyhýbať v situáciách, ktoré by nezvládli ani niektorí profesionálni jazdci.

Na záver poďme na multiplayer, čo je vlastne oporný bod hry a vlastne obsahuje všetko, čo gamesu vystihuje. Driveclub sme si popísali z hľadiska gameplayu, grafiky, inovatívnych a herných mechanizmov celkovo, taktiež sme si niečo povedali o fyzike a AI a keď chcete vedieť, aká je hra pre viacerých hráčov, jednoducho si to všetko preneste. Teda až na tú AI.

Môj úplne prvý závod bol po približne 70% splnenej tour, čiže už som vedel celkom obstojne jazdiť. Problém bol, že miesto predbiehania sa ma niektorí protihráči snažili jednoducho zbaviť narážaním a vytlačením z dráhy, čo ma vôbec nepotešilo. Nebudeme to ale rozoberať, vyhnúť sa tomu nedá v žiadnej hre. Pomohlo by tvorenie vlastných eventov, avšak túto možnosť počin od Evolution Studios neponúka. Vlastne budete radi, ak sa behom dňa dokážete vôbec pripojiť na stále nefunčkné a nestabilné servery. Vývojári veľmi podcenili nával hráčov a HYPE okolo hry. Servery to od začiatku nezvládli a okamžite padli. Pár hráčom sa síce podarilo zahrať si, no drvivá väčšina čakala viac ako týždeň od vydania, než si zajazdila svoj prvý online závod. A niektorí stále čakajú. Z mojej strany sa jedná o neprofesionálny prístup a hrubý fail zo strany vývojárov. Na druhej strane si cením, že na náprave pracovali, čo to dalo a takisto, že pravidelne komunikovali s hráčmi. Komunikácia medzi spotrebiteľom a predajcom bola v tomto prípade veľmi dôležitá. Objektívne sa však na to musím pozerať z dlhodobého hľadiska a v tom prípade je jasné, že Driveclub bude perfektná a hlavne zábavná online záležitosť.

V ponuke máte tímové jazdenie, jazdenie s klubom (to sa mi zatiaľ nepodarilo, keďže sa nám s PSN friends nepodarilo na servery nikdy pripojiť v tom istom čase, ak vôbec), ale aj jazdenie sám za seba, či už v kratších alebo v tých vytrvalejších pretekoch. Práve club je to, čo bude pre vás znamenať najviac. Je možné mať v ňom maximálne 6 hráčov, vrátane vás. Vyberajte preto obozretne. Ostatní hráči vám alebo môžu zvyšovať fame a body clubu, alebo naopak, môžu pôsobiť ako výrazné bremeno. Okrem toho vás ale bude prezentovať aj znak vašej skupiny, klasické farebné prevedenie vozidiel a tak ďalej. Pred začatím svojej púte v multiplayeri ale radíme dobre si naštudovať autá v tour. Amatéri nemajú v hre medzi skúsenejšími hráčmi šancu. Stačia malé chyby a hneď sa ocitnete na posledných priečkach. Nezúfajte, ak sa vám nepodarí finišovať na čele. V Driveclube víťazstvo neznamená len najvyššie pódiové umiestnenie. Dostanete množstvo bodov za všelijaké úkony, ako drift, predbiehanie, perfektne odjazdený sektor či čistý úsek (žiadne narážanie či vyjdenie z trate).

Aby sme obsiahlu recenziu uzavreli, Driveclub si pekne zhrnieme. Jedná sa o pravdepodobne najkrajšiu racingovú hru na trhu, ktorá hlavne do budúcna ponúkne extrémne množstvo zábavy, súperenia s ostatnými hráčmi a spoločného jazdenia s priateľmi. Menšie množstvo obsahu sa bude postupne zvyšovať updatmi a taktiež sa pridajú niektoré funkcie. Problém so servermi je len dočasný a teda ho nemôžem považovať ako za závažný mínusový bod. Enormne detailná racingovka, ktorá sa s pribúdajúcimi hodinami hrania a pokročilým stavom singleplayru stáva skutočne náročnou je pre mňa najlepšou tohtoročnou voľbou, ak si teda potrebujem zajazdiť a zrelaxovať. Drive Together, Win Together. 8,5/10

Za zaslanie hry špeciálne ďakujeme spoločnosti Sony Computer Entertainment Europe, konkrétne českej pobočke.

Zpět