Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Tento článek je PR zpráva společnosti Increv.
11. června 2023 v 15:51
Čas čtení 2:00
Sponzorovaný obsah

Historie plakátů a novodobý zájem

Historie plakátů a novodobý zájem
Zdroj: Pexels/Valeriia Miller
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Přečti si více o tom, jak vznikaly první plakáty.

Reklama byla vždy pro podniky velmi důležitá, nicméně v podobě, jakou známe dnes, se první reklamní produkty a plochy objevovaly napříč 19. stoletím. Tehdejší plakáty byly často malované a disponovaly různými materiály – zejména dřevem nebo kovem. Od té doby se plakáty hodně změnily a dnes mohou být nejen ilustrované, ale také fotografické. Zejména jsou však tištěné a zpracovávané technologiemi – naopak v historii plakáty představovala ruční a velmi zručná malba a následně ruční tisk. Podívejme se v tomto článku na plakáty tehdy a na plakáty nyní.

Kde to všechno začalo

Hlavním nástrojem tvorby plakátu byla litografie, která se poprvé objevuje počátkem 18. století. Od té doby byla využívána také pro reklamní plakáty, které lákaly k volbám, muže k verbování do armády a později také k prodeji zboží nebo na slavné umělecké události. S příchodem 19. století se umění a jeho styl měnily a objevuje se slavné Art Noveau, jehož předním umělcem byl také český rodák Alfons Mucha. Jeho plakáty ho proslavily a umožnily mu později práci na Slovanské epopeji.

Plakáty pro různé příležitosti se napříč 19.–20. stoletím objevují nejen ve Francii a Itálii, ale rozšiřují se také do dalších koutů světa, kde se stávají typickými v nově vznikající komerční kultuře. Kromě divadelních představení začínají být využívané také pro obchodní veletrhy, módní magazíny, obchodní domy nebo prodejní letáky.

Slavní tvůrci plakátů

Plakát byl a stále zůstává do určité míry uměleckým dílem. Zejména v 19. století na nich pracovala celá řada dnes velmi slavných malířů. Právě s reklamními letáky začínal Alfons Mucha, kterému se během jeho působení v Paříži stala múzou francouzská herečka Sarah Bernhardt.

Dalším slavným umělcem, který vytvářel plakáty, byl francouzský malíř Toulouse-Lautrec. Jeho nejslavnějším dílem v této kategorii je plakát pro slavné Moulin Rouge. Právě toto dílo se považuje za kriticky důležitý bod přechodu plakátů do kategorie uměleckého díla.

Třetím nejčastěji skloňovaným jménem umělce plakátové tvorby v jejích počátcích je francouzský malíř Jules Chéret. Tento umělec za svou kariéru vytvořil více než 1000 různých plakátů, a to jak pro umělecké instituce, tak na prodejní produkty a výstavy umění.

Různorodost plakátů dnes

Malování, typické pro umělecké období 19. století, které bylo plné velkých změn ve společnosti, a modernizace světa, jež začala pozdější průmyslovou revoluci. To vše ovlivnilo vzhled historických plakátů, včetně jejich témat. Z Art Noveau přecházejí do surrealistického vzhledu až k brutalismu nebo dadaismu a vznikají ve velmi bouřlivém období světové války a jejích následků.

Také dnes změny ve společnosti udávají inspiraci pro umělce, kteří tvoří plakáty zejména digitálně – v podobě digitálních fotografií nebo 2D či 3D grafik. Hyperrealismus se stává velmi oblíbeným a spolu s ním plakáty hudebních umělců. Korejská hudební scéna vytvořila koncept prodejních alb, doprovázených plakáty různých rozměrů spolu s dalšími tištěnými materiály, jako jsou fotokarty a fotoknihy. Dalšími vyhledávanými kategoriemi jsou plakáty filmů, seriálů nebo hudební loga.

Plakát se stal estetickým doplňkem pokojů, kanceláří i zasedacích místností. Jejich žánry jsou různorodé a poskytují bohatou nabídku nejen barevného uspořádání vhodného do vlastního prostředí a stylu, ale také materiálů a rozměrů. Plakát ušel dlouhou cestu a jeho oblíbenost neklesá.

Domů
Sdílet
Diskuse