Čas čtení 5:13
Vojtěch Vanda

RECENZE: Yzomandias se na nové desce trochu topí v klišé, přesto na ní obrovsky zamakal. Potvrdil, že je králem českého rapu?

Zdroj: Milion plus / propagační materiál
HUDBA AVATAR: THE WAY OF WATER BLADE RUNNER 2099 ČESKO ČESKÝ RAP MILION PLUS RAP YZOMANDIAS

Fanoušci českého rapu se na nové sólové album od Yzomandiase těšili jako na zjevení. Osmačtyřicátý release labelu Milion+ nese podtitul Zpátky na svojí planetu. Odkud se cestuje a kam se vracíme?

Když se zaposloucháme do prvních sekund nové desky, text se nás snaží přesvědčit o mezihvězdné cestě a schylování se k jejímu konci. Středobodem je samozřejmě postava, jejíž kariéra je pravým významem vesmírné metafory. A spíše než opravdovou cestu vnímáme změny vytyčené v albu jako Kafkovu Proměnu. Ostatně Yzo stříhá dredy, má čtyři ruce a třetí oko, jak sám říká.

Na druhou stranu si však před celým rozborem položme otázku: Kam se při tomto „morfování“ vracíme? Co je tou planetou, o které je řeč? Jdeme zpátky vstříc starým zvyklostem? Nebo se jen stěhujeme z Pardubic do Karlových Varů? Známé okolnosti vydání desky nám žádnou nápovědu v tomto směru neudávají. Až na jedinou zvyklost; ostatně projekt navazuje na tradici releasů labelu Milion+ s češtinářskou chybou v názvu.

Vrátit se zpět

Ale konec vtipkování, přece jenom se má jednat o seriózní návrat krále zpátky na trůn panovníka. Sólová deska navazující na kult, jenž Yzomandiase katapultoval do výšin tuzemského rapu, se nesmí brát na lehkou váhu. Koneckonců již intro, jež nese stejný název jako podtitul desky, hovoří o „celé pravdě o tom, co se stalo“. Čekali jsme proto výrazný storytelling, silné konceptuální album a pochopitelný příběh od samého začátku. Také proto, že bylo očekáváno již před koronavirovou krizí, tudíž času na dodělávky byla hromada.

Záleží na velikosti penisu? A můžu ovlivnit chuť spermatu a poševních šťáv? S Klárou Kloudovou odpovídáme na otázky ohledně sexu Záleží na velikosti penisu? A můžu ovlivnit chuť spermatu a poševních šťáv? S Klárou Kloudovou odpovídáme na otázky ohledně sexu 27. dubna 2024 9:00

Vzpomeneme-li si na desku Yzomandias, přesouváme se o osm let nazpátek, což není úplně krátká doba. Tehdy moderní názory jsou dnes pod nánosem prachu. Například stěžování si na fakt, že nově transformovaná struktura Yzo Empire na Milion Plus konstantně rapuje o užívání marihuany, že se stylizuje psaní samohlásek do „šifer“ jejich výměnou za x a v, že má tendence nechat za sebou undergroundový svět a vydělávat rapem velké peníze, že chce doslova ovládnout hitparády neortodoxním hudebním stylem a podobně, dnes působí úsměvně.

Poslechnout si tuto desku v celku v roce 2023 je nicméně vskutku nostalgickým výletem, zachováme-li cestovatelský žargon. Užili jsme si jej dosytosti. Bohužel, nepatrná trpkost v ústech zůstává. Proč? Protože život. Nic není jako dřív, přesto všechno zlé je pro něco dobré. „Naivní“ sny plněné nevyšlapanými cestičkami a neočekávanými událostmi, ztrátami a ziskem, smrtí a vězením jsou nezvratně pryč, ale nakonec je skoro všechny dovedly až do nynějších dnů.

Z textů na Yzomandias II je zřejmé, že se záznamy do kapitánského deníku vedly postupně. Doslovným důkazem je například singl NA ROHU, jehož videoklip se točil v průběhu několika let a jenž má reprezentovat neprostupné jádro „rodiny“ M+, která si prošla vším od tvrdého chleba po ten nejsladší produkt, a zároveň fakt, že podstata jejího přesvědčení zůstala na ulici mezi lidmi.

Druhým důkazem, že Yzo a spol. jsou stále jen „jedněmi z lidu“, měl být drop rave videoklipu PRCVL, respektive Prcal, ve kterém hlavní postava s věrným Nik Tendem baví fanoušky přímo pod pódiem. Video se dostalo ven o několik hodin dříve díky reakcím fanoušků na sociálních sítích.

„Výchovná facka“ nebo „lepnutí na zadek“. Násilí vůči dětem může způsobit trauma, přesto jej mnozí bagatelizují „Výchovná facka“ nebo „lepnutí na zadek“. Násilí vůči dětem může způsobit trauma, přesto jej mnozí bagatelizují 25. dubna 2024 15:00

A ano, spojení v tracku i klipu je určitě – ostré lokty, fyzická blízkost, moshpit. Je to však dobře vyjádřené spojení s lidmi? Už jen to rozhrnutí davu, aby se Yzo s Nikem dostali mezi fans s pomocí security, je takové symbolické. Jasně že by bylo problematické zvládnout to bez nich, ale nemůžeme si pomoci vidět v černých vestách bariéru a odstup. My jsme jedni z vás, ale všeho s mírou, jako by říkali.

Já a ty, my a oni

Roky se potvrzuje v textu každého ze členů Milion+, u Yza však přednostně, že existují jakési dvě skupiny posluchačů, které musí být nutně nepřátelské. Ve stylu: Buď jsi s námi, nebo jsi proti nám. Ale pozor, když jsi s námi, tak nejsi úplně s námi. Protože ty nevíš, co je bolest, nevíš, co to znamená se obětovat. I s tímhle se vyrovnává fanoušek Milion+.

Yzomandias si tyto fráze neodpustil ani na novém albu. Track NEVÍŠ NIC pt. 1 obsahuje výše zmíněné fráze. To, že člověk neví nic o Yzově crew, slyší i na tracku KEEP IT G s Karlem. Podobnou separaci by člověk na první desce neslyšel.

To je ale vývoj, chce se říct. Track JÁN JÁKOBY vs SVĚT je vlastně opakem sdělení na Yzomandias I – mám spoustu peněz, nešahej na mé drahé věci... Když to vezmeme kolem a kolem, je to pochopitelné? Těžko říct. Mob mentality, hra na kartel a až „mafiánské“ struktury ve spojení s přesvědčením, že jsme „jedna rodina“, působí schizofrenně. Z toho musí jít hlava kolem.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Yzomandias (@yzomandias)

Přitom deska obsahuje tracky, které spojují a které připomínají mnohem kreativnější texty mladého Yza. Upřímné a od srdce. Začneme klasicky od omamné chemie HORE HIGH, NEVÍŠ NIC pt. 2 mluví o umíněnosti v konfliktu se vztahy, FUKK DAT dokonce upouští od hektických rytmů a útočných lyrics a poprvé připomíná něco jako klid a snaží se dát posluchači opravdu užitečné rady. Zde se měly hledat singly.

Sabina P. žije v New Yorku, kde se živí jako modelka. „Sociální sítě modeling změnily. Přehlídky už nejsou za tisíc dolarů,“ říká Sabina P. žije v New Yorku, kde se živí jako modelka. „Sociální sítě modeling změnily. Přehlídky už nejsou za tisíc dolarů,“ říká 21. dubna 2024 9:00

Korunu trackům, které jsme si užili, nasadily VÁHY, v nichž Yzo dodržel tradici z jedničky a pozval na ně oldschoolového matadora Zkrata Kratochvíla. Společně se Saulem vytvořili jedinečnou atmosféru, k níž samozřejmě přispěla i muffled instrumentálka. Nevadí, že track trvá skoro pět minut, pouštíme jej dokola.

Mimochodem instrumentální podoba celého alba se opírá o samply připomínající orientální či sci-fi melodie a docela se vymyká klasické trapové a drillové rutině. Kompozice je členitá, má působit mysteriózně, až démonicky. Stojí za ní Decky, ale Yzomandias mu prý do ní poměrně zásadně mluvil. Jiného producenta kromě rainera, jenž se staral o část beatu pro JÁN JÁKOBY vs SVĚT, zde nenajdeš.

Tracklist

1. ZPÁTKY NA SVOJÍ PLANETU (prod. by Decky & Yzomandias)

2. NA ROHU (ft. Nik Tendo) (prod. by Decky & Yzomandias)

3. JÁN JÁKOBY vs SVĚT (prod. by Decky, Yzomandias & ​rainer)

4. KEEP IT G (ft. Karlo) (prod. by Decky)

5. HORE HIGH (prod. by Decky)

6. NEVÍŠ NIC pt. 1 (ft. Nik Tendo) (prod. by Decky & Yzomandias)

7. NEVÍŠ NIC pt. 2 (prod. by Decky & Yzomandias)

8. FUKK DAT (prod. by Decky)

9. PRCVL (ft. Nik Tendo) (prod. by Decky)

10. SUCKER FREE (ft. Hasan, Doktor) (prod. by Decky)

11. KÉRKY NA MYM KSICHTĚ (ft. P T K) (prod. by Decky)

12. NIKDY UŽ NEBUDEM DOLE (prod. by Decky)

13. VÁHY (ft. Saul, Zkrat) (prod. by Decky)

Poslední neprobraným elementem desky jsou hosté. Čekali jsme, že se na jedné stopě objeví celý label, to se nestalo. Místo toho jsme dostali Karla, Nik Tenda hned třikrát a Hasana. Fanoušci jsou jistě spokojeni i s P T K, jenž se těší Yzově oblibě již nějakou dobu, nicméně track KÉRKY NA MYM KSICHTĚ nás úplně nebavil. Zajímavější byl track SUCKER FREE, na němž se v dobré formě představil Doktor z 58G.

Dobrá deska v konkurenci silných titulů

Je nutno podotknout, že jsme byli zvědaví na to, jak hlava Milion+ pojme dle našeho názoru klíčovou desku, která nastaví směřování její osoby na další roky. I přes částečné topení se v klišé jsme byli opravdu příjemně překvapeni. Jisté zklamání z toho, že se nejedná o konceptuální album s jasně daným příběhem, je hmatatelné, nutno ale dodat, že i přesto nás velká část desky bavila.

Ďáblice v rouše beránčím Doja Cat se vrací s rapovým přídavkem. Scarlet 2 CLAUDE navazuje na démonické a krví nasáklé CD Ďáblice v rouše beránčím Doja Cat se vrací s rapovým přídavkem. Scarlet 2 CLAUDE navazuje na démonické a krví nasáklé CD 19. dubna 2024 15:00

Strach ze zklamání jsme měli oprávněný. Yzomandiasova upřímná a otevřená hudební zpověď směrem k fanouškům se za léta změnila v nekonečnou bublinu, kde se vlastně nedozvídáme nic nového, než že se někdo „nezaprodal a vydělal keš“. Na druhou stranu by měl být projekt rekapitulací posledních let, takže by to dávalo i jistým způsobem smysl.

Jenže ono ne. U písní cítíme, že se rapper opravdu snažil, piloval flow, frázování, pracoval na textech hned několika způsoby... prostě mu na tom záleželo. Část projektu věnoval nynějším fanouškům, část těm starším. Můžeme proto říct, že cesta zpět na domovskou planetu možná nedopadla úplně, ale minimálně ohlédnutí se za ní a výrazné pokynutí z lodě jsme zaznamenali. Kdo ví, kdy doopravdy přistane.

Ovládnout releasy roku však bude mít v letošní konkurenci opravdu těžké. Navíc se domníváme, že ani kvalitativně na některé nestačí. Hodnocení 7,5/10 si však každopádně opravdu zaslouží.