Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Roman létá s balóny už 10 let. Zažil už mnoho vtipných i nezapomenutelných situací, ale jednou se už také bál o život, když ho dostihla bouřka.
Roman letěl poprvé balónem, když mu bylo šest let. Od roku 2015 horkovzdušné balóny sám pilotuje. Kromě toho je i majitelem a provozovatelem firmy, která tyto lety nabízí. Přestože pochází ze Slovenska, létá především v Rakousku, kde žije od svých 18 let. Se speciálním „gepardím“ balónem ale létá po celém světě.
Přistál na území vojenského cvičení tanků, viděl chudobu i bohatství Kataru i ochranku běloruského prezidenta Lukašenka u jeho vily. Nechtěně přistál i na Luníku IX a vyprošťoval i kolegu z rýžového pole. V rozhovoru nám prozradil všechno o tajemstvích létání a popsal své nezapomenutelné zážitky.
Co by se stalo, pokud bys během letu omdlel? Zvládne pasažér udržet balón ve vzduchu, dokud se neprobereš?
Záleží na výšce letu a na tom, jak dlouho je pilot mimo. Když je nějaký pasažér vnímavý a ví, co ten pilot dělá, teoreticky to zvládne udržet ve vzduchu, dokud se pilot neprobere. Samotné pilotování balónu není až tak náročné, jsou na tom těžší jiné věci.
Jako například?
Alfa a omega pilotování balónů je čtení počasí. Počasí musí být 100procentní a před odletem musíš jako pilot vědět, jaké počasí bude i následující hodiny. Samozřejmě musíš umět číst letecké mapy, aby ses nedostal, kam nemáš.
Možná trochu morbidní otázka, ale co kdybys zemřel během letu nebo bys omdlel a nešlo tě probrat?
Když balón začne padat, stane se z něj taková ponožka, která se vlní ve vzduchu, ale padá rychlostí vojenského padáku. Takže ano, rozbiješ se pořádně, ale můžeš přežít. Sám znám lidi, kteří takové pády přežili, ale i takové, kteří ne.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Zemřel takto někdo tobě blízký?
Měl jsem kamaráda, asi 25letého kluka z Anglie, který s balónem spadl před dvěma lety a zemřel.
Na počasí a to, kam letíš, aby ses nedostal do nějaké zakázané zóny. Počasí však neovlivníš, jen ho můžeš odhadnout. Nehody pramení na 90 procent ze špatných rozhodnutí pilota.
Stává se i to, že piloti nalétávají do elektrických drátů?
Stalo se to například před dvěma lety dvěma zkušenějším, starším pilotům v Gruzii. Dlouho se posouvali nízko nad zemí a postupně se přibližovali k elektrickým drátům. Jen brzdili balón tak, že košem naráželi do země, ale nakonec do těch drátů narazili a nepřežili to. To se ale bavíme o nejhorších možných případech. Statisticky jsou balóny nejbezpečnějším leteckým dopravním prostředkem.
Létáš pouze v Rakousku, nebo i v jiných zemích?
Komerčně létám pouze v Rakousku. Na Slovensku mám několik kamarádů pilotů a nechci se jim do toho tlačit. Navíc, finančně by se mi to nevyplatilo, jelikož za let v Rakousku se platí mnohem více než na Slovensku.
Jak velké jsou cenové rozdíly mezi Slovenskem a Rakouskem?
Zdá se mi, že na osobu je to mezi 150 až 170 eur (3 700 až 4 200 korun) na Slovensku a 300 až 350 eur (7 500 až 8 700 korun) v Rakousku.
Takže mimo Rakousko nelétáš?Létám, ale ne komerčně a se zákazníky, ale s kamarády a rodinou, respektive v rámci propagace našeho partnera DeutschMann Trebišov. To létáme od Ameriky po Asii se speciálním balónem s podobiznou geparda. Říkáme mu Hugo. Byli jsme v Polsku, Itálii, Belgii, Nizozemsku, Bělorusku, v Kataru, Saúdské Arábii, Indii či na Filipínách.
A co Jižní Amerika? V Albuquerque je nějaký velký festival balónů, ne?
To jsi trefil pěkně. V Albuquerque je největší balónová fiesta na světě a rozhodně se tam chystáme. Zatím jsme byli na největší v Evropě, a to ve Francii. Velký a slavný festival je i Cappadocia, ale to už je takové úplně komerční létání, kde natlačí do balónu 20 lidí, a podle mě to už ztrácí kouzlo.
Čím to ztratí kouzlo?
Balónové létání je o zážitku, nejen o samotném letu. Ve vzduchu jsi zhruba hodinu, ale celé to trvá tři až čtyři hodiny. Je to o tom rozbalit a nafouknout balón, přistát někde úplně mimo a hledat se se šoférem, je to o křtu pro lidi, kteří letěli poprvé a nějaké skleničce šampaňského a rozhovorech. A to s 20 lidmi neuděláš.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Jak to přesně funguje? Zabalíš balón do náklaďáku a jedeš s ním z Rakouska do Nizozemska, uděláš tam měsíc letů a jedeš někam jinam?
Ne, mimo Rakousko jezdíme téměř výhradně na fiesty, které trvají několik dní. Běžně jsou takové, kde je 10 balónů, no a pak jsou tu speciální fiesty, kde jich jsou ve vzduchu stovky. Lidé tam vidí náš balón Huga a mohou si ho vyžádat na nějakou akci, což i děláváme. Většinou jsou to promoakce pro létání balónem. Nevyděláváme tam nic, ale ani moc neproděláváme. Část z nákladů nám proplácí sponzor a část samotní organizátoři fiesty.
Kolik tě tedy vyjde jedna taková fiesta?
To je velmi individuální. Například kolik stojí transport toho gepardího balónu, to nemám tušení, protože to řeší partner – spedice DeutschMann Trebišov. Když se přepravuje letecky, může to z Vídně do Bombaje přijet za tři dny. Lodí to zase z Kataru do Rakouska plulo tři měsíce. Když jezdíme po Evropě, tak někdy jedeme normálně SUV s přívěsem. Vždy na to tedy utratíme jinou sumu peněz, protože i ten organizátor ti vždy dá jiné podmínky.
Jak si vybíráš trasy v zemi, kterou moc neznáš? Radíš se s místními?
V prvé řadě vždy víš, kde vzlétneš, ale nikdy ne, kde přistaneš. V Rakousku to máme rozdělené na takové nepsané mapy, že každý pilot a společnost létá na svých místech a neplete se do kšeftu jiným. Takže mám jednu takovou oblast, kterou létám kolem lázeňského města Baden a tu už dobře znám.
Co může narušit plánování trasy? Nějaké sloupy, dráty neoznačené na mapě nebo nějaké chráněné území či zakázaná zóna?
Kromě toho, co jsi vyjmenoval, jsou to například velké kopce, velká města a samozřejmě letiště. K tomu i chráněné, přírodní zóny, ale nejvíce je třeba si dávat pozor právě na ty zakázané zóny, kam jednoduše nesmíš jít.
A kdyby ses tam nějakým způsobem dostal? Pošlou za tebou stíhačky?
Pošlou, ale to je už krajní případ (smích). V koši máme rádio s vysílačkou a normálně tam komunikuješ s letišti, takže taková situace by se dala vyřešit. Oni také na radaru podle rychlosti vědí, že jsem balón. Předčasně tak informují, že se blížím do zakázané oblasti a mám přistát.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Videa z nouzového přistání v bouři, po které byl koš plný hlíny.
Jak se dívali na stráže běloruského prezidenta Lukašenka u vily s automatickými puškami.
Jak se před ním zesměšnila influencerka a na jaký let nikdy nezapomene.
Jak dokáže odhadnout směr větru a jak se vlastně dá balón ovládat a přistát s ním.
Jaké nehody se stávají, co nejhorší se mu přihodilo a jak vytahovali kamaráda s balónem z rýžového pole.
Proč dává vyzývavé fotky své partnerky na Instagram.
Příprava na let začíná už den předem, kdy si přes meteorologickou aplikaci z leteckého úřadu musím prohlédnout, jaké bude počasí. To je povinné. Následně obvolám pasažéry, zda všechno platí a připravím si balón. Večer jdu spát ve 22:00 a vstávám ve 04:00, protože chceme stihnout východ slunce.
Ráno vyzvednu lidi, připravíme spolu balón a letíme. Když přistaneme, se šoférem to sbalíme a někdy jsme už v devět ráno hotoví. Zbytek dne mám administrativní práci, vyřizování rezervací, opět sledování počasí, případně práci s balónem a podobně.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Kolik hodin práce ti zabere příprava a následný let?
Celkově asi pět až šest hodin.
Připravuješ se na let sám, nebo potřebuješ pomocníky?
Vše připravuji sám, ale neobejdu se bez řidiče, protože nás někdo musí vyzvednout z místa přistání.
Zvládneš balón rozbalit a nafouknout i sám?
Zvládnu, ale je to pořádná dřina. Na nafouknutí potřebuješ ventilátor, který dostane do balónu vzduch, nafoukne ho a až poté do něj můžeš pustit teplý vzduch ohněm, abys nepoškodil tu látku, když je splasklá. Většinou mám s sebou svůj profesionální Hugo Balloon Team, který už přesně ví, co dělat.
Jak je možné, že hořák nezapálí balón? Nehrozí to při silném větru nebo při startu?
Nejvíc to hrozí při vzletu a přistání. Látka, z níž je balón vyroben, vydrží hodně, i 140 stupňů. V balónu je nahoře přitom kolem 100 stupňů. Když tu látku i vystavíš ohni, uděláš v ní díru, ale nezačne hořet. Jednou jsem si tak udělal díry do balónu. Celé to začalo, když jsme před vzletem zjistili, že nám nefunguje ventilátor.
Měl jsem letět se dvěma influencerkami. Řekl jsem jim, že buď jdeme domů, nebo to zkusíme nafouknout, že budeme vlnit balonem jako peřinou ve snaze dostat do něj vzduch. Nečekal jsem, že se do toho ty baby tak opřou. Mně už umíraly ruce po 15 minutách, ale ony tak dřely, jako bych jim za to platil. To byly takové jednodušší baby, ale mile překvapily. Nakonec měly krásný zážitek a fotky.
Proč myslíš, že byly jednodušší?
Když jsem jim vysvětloval, že ve ventilátoru je problém se svíčkou, tak se jedna zeptala: „A hoří?“... takže tak. Očividně nevěděla, že motorové svíčky jsou něco úplně jiného než ty, co má doma.
Co nejhoršího se ti během letu stalo?
Bylo to ve Francii na jedné velké akci, kde nás zastihla bouře. Celý den se počasí měnilo z deště na vítr a zase na sluneční paprsky. Vyrazili jsme létat, když bouře přešla. Do vzduchu tak vzlétlo asi 400 balónů a každý pomalu přistával.
Po hodině jsme chtěli přistát za lesíkem na poli, ale vzduch nás tlačil do stromů, tak jsem balón ohřál, abych se jim vyhnul, ale přehnal jsem to a vystřelilo nás vysoko do vzduchu. Podíval jsem se za sebe a asi 100 metrů za námi už byly vidět normální čáry, jako když hustě prší.
Nemůžeš dělat nic, jen se modlit. Balón nemůžeš ovládat ani mu určovat směr, spoléháš se na počasí. Musíš jen doufat, že v něm vzduch vychladne a pustí tě dolů, což se naštěstí stalo. Byli jsme jen odření a potlučení a v balonu byla nahrnutá hlína, protože jsme se šourali o zem. Byla to moje chyba, že jsem do toho šel a nikdy to už neudělám.
Zdroj: archív respondent pilot balónu Roman
Může tě bouře vytáhnout hodně vysoko?
Viděli jsme videa, kde bouře vytáhla pilota do výšky pěti kilometrů. Neměl tam kyslík, tak omdlel. Ten balón roztříštily obrovské ledové kusy a všichni tam zahynuli. Ale připomínám, že se bavíme o nejhorších možných věcech, které se často nestávají.
Proč nejsou v balónu padáky?Když už balón padá, padá podobně rychle jako padák. Dobrý pilot má prostě sledovat počasí a dnes na to jsou i všemožné moderní technologie.
Jak dokážeš odhadnout, v jaké výšce proudí jaký vzduch a jakým směrem? Není to jako ve videohře, že to vidíš zaznamenané speciálními barvami.
Před internetem se to dělalo tak a děláme to tak i dnes, že pouštíme malý heliový balón a sledujeme, kam letí. Dnes však moderní technologie umožňují tyto věci důkladně plánovat.
Když si chci počasí prohlédnout co nejpřesněji, jakou aplikaci doporučuješ?
Jednoznačně Windy.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Zavadil jsi někdy o dráty, stromy nebo něco podobného?
To ne, ale když jsme byli v Indii, měli jsme problém s přistáním. Tam byly všude palmy a nebylo kde přistát. Po tři čtvrtě hodině jsme konečně něco našli, ale ty to krásné místo na přistání jen vidíš. Častokrát ho přeletíš nebo mineš, protože nemůžeš zabočit doprava, takže máš smůlu a letíš dál.
Když jsme takto minuli dvě místa, viděli jsme takový úzký pás a kolem palmy. Když už jsme byli těsně nad zemí, zlomili jsme tam i nějaké větve a když jsme se podívali dolů, můj kopilot Tomáš mi říká: „Počkej, vždyť to je močál, tady je voda.“ Já jsem to už měl víš kde, šli jsme dolů a to jsme jen tak žbluňkli do vody. Všechno bylo mokré a místní nám tam pomáhali to rychle sbalit. Máme k tomu přistání i video.
V té oblasti jsi už asi znovu nelétal, že?
Já ne, ale následně letěl kamarád z Belgie a on také neměl kde přistát, tak letěl do další oblasti, že tam jsou louky. Ale přepočítal se. To nebyly louky, ale rýžová pole, kam to píchnul. Když jsme mu šli pomáhat, bylo tam vody po kolena. No a já jsem se poučil, že jsem si nebral boty a ponožky, protože budu celý mokrý zase. Tak jsem sice nebyl mokrý, ale zato pořezaný z té rýže (smích).
Takže jsou nejvíce vzrušující právě přistání?
Ani nemluv, tady v Rakousku mám ve své oblasti i vojenský prostor a přistáli jsme těsně před jejich cvičením, kde měly střílet tanky. Jednoduše nám došel plyn a bylo bezvětří. Nemohlo se k nám dostat ani naše auto, protože tam je zákaz vstupu.
Našli jsme tam jejich velitele a ten nás odtud odvezl pryč i s vojenskou eskortou. Ještě nám tak s úsměvem říkali, ať si dáváme pozor, protože se tam povaluje nevybuchlá munice. Jak tak hleděl do trávy, tak do něčeho začal kopat se slovy: „Jako například toto“ (smích).
Těch příhod máš asi habaděj. Hodně věcí vidíš asi i ve chvíli, když se nakloníš z balónu, že?
Jojoj. V Minsku jsme letěli nad sídlem běloruského prezidenta Lukašenka, tak na nás hleděli chlapi se samopaly. Jednou jsme zase přeletěli nad domy docela nízko a viděli jsme slečnu, jak se opaluje nahoře bez. Ta měla také zážitek, když otevřela oči a viděla, jak na ni hledí šest chlapů (smích).
To jste letěli trochu níž, než byste měli, že? (smích)
No, měli bychom létat ve výšce 300 metrů nad zastavěnou oblastí, ale někdy se podaří letět níž a je možné vidět detailně zajímavé věci. Podařilo se už letět i mezi paneláky, že náš balón přes ně ani nebylo vidět.
Stalo se, že někteří zákazníci na poslední chvíli vycouvali, i když to měli zaplacené bez možnosti vrácení peněz?
Peníze jsem vracel jednou, když děti kupovaly dárek svému otci. Jeho celoživotním snem bylo letět balónem, ale už se toho nedožil.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Kolik vlastníš balónů?
Dva letuschopné, třetí využíváme spíš na výstavy a ukazování dětem, jak to funguje. Jezdíme s ním například i na svatby, kde ho přivážeme k zemi a vyneseme postupně všechny svatebčany na několik minut do výšky cca 30 metrů.
Kolik komerčních letů uděláš ročně?Létáme sezónně od května do října, to mám cca 80 až 100 komerčních letů.
Co děláš mimo sezónu?
Většinou létáme a připravujeme se na ty fiesty, ale i hodně odpočívám.
Kolik stojí takový jeden balón v současnosti a kolik dáš ročně za servis či bezpečnostní kontroly?
Pokud chceš koupit zcela nový speciální balón, jako je náš Hugo, stojí i 100 tisíc eur (2,5 milionu korun). Jak jsem však říkal, ten patří našemu reklamnímu partnerovi, já ho jen provozuji. K tomu potřebuješ i SUV 4×4 s vozíkem. Já jsem ale hodně věcí kupoval od ruky a snažil se dávat je dohromady svépomocí, takže jsem dost ušetřil.
Asi 50 až 100 tisíc eur (1,2 až 2,5 milionu korun).
Když máš v balónu šest lidí, tak si asi celkem dobře vyděláš, že?
Dá se z této práce velmi dobře žít. Dělám to hlavně proto, že létáním žiju, miluju to, je to moje hobby a dělal bych to, i kdyby to tolik nevydělávalo.
V Capadocci létají každý den desítky balónů „vedle sebe“, v Albuquerque je během svátku ve vzduchu i 500 balónů. Jak je možné, že do sebe nikdy nenarazí?
(smích) Ale narazí, narazí. Jen jsou to takové ťukanice, při kterých se balóny nepoškozují a nehrozí nebezpečí. Když balóny startují najednou a hlavně jsou ve stejné výšce, nemohou se vzájemně předbíhat, protože je tlačí stejný vítr.
A co když je jeden balón na začátku takové skupiny stovky balónů a druhý na konci? Tam už vítr může foukat jinak, ne?
Zažil jsem už i takové situace, kdy dva balóny ve stejné výšce šly proti sobě, protože tam vítr foukal tak divně. Někdy to může být nevyzpytatelné. Hlavní pravidlo při takových hromadných startech je, aby ten, kdo je nahoře, dával pozor na toho, kdo je dole, protože ty dole nevidíš, co se děje nad tebou kvůli velikosti balónu.
Takže teoreticky, kdyby pilot dole nevěděl o pilotovi nahoře a začne stoupat, ten nad ním ho musí kopírovat a vystoupat s ním i kilometr?
Na to máme píšťalky, ale každý pilot si sleduje okolí a přibližně ví, kde se nacházejí kolegové, takže se takové věci nestávají.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Řekněme, že se chci stát pilotem balónu. Jak dlouho mi to zabere, na kolik mě to vyjde a co přesně musím splňovat?
Mně to trvalo dva roky, ale pokud někdo nemá rodinu, práci a nudí se, zvládne to i za půl roku. Je v tom 15 hodin létání s instruktorem, létání sólo, zkoušky, čtení map, počasí a podobně. Celé by to mohlo stát kolem 250 tisíc korun. Poté už je jen třeba každých pět let udělat zdravotní vyšetření na způsobilost pilotování.
Jezdíš často zpátky na Slovensko za rodinou?
Partnerka má dceru na Slovensku a já zase v Rakousku, takže pendlujeme a navštěvuji i maminku na Záhoří. Domů na východ chodím jednou ročně.
Vrátil by ses na Slovensko?
Ne, ne... ne. Jsem tady mnohem šťastnější a vždy, když jedu na Slovensko, si říkám, že jsem udělal dobré rozhodnutí. Šel bych žít i jinam, ale ne na Slovensko.
Proč ses vlastně odstěhoval?
Už na gymnáziu jsem věděl, že chci jít pryč. S bývalou ženou jsme se rozhodli jít do Rakouska, že nám tam pomůže její sestra. V květnu jsem odmaturoval a v červenci jsem už šel pryč.
Vnímáš, jaká je na Slovensku politická situace? Je i to důvod, proč by ses nevrátil?
Politiku moc nesleduji, ale ano, to, co ke mně dojde, je také dostatečným důvodem nevracet se.
Čím je život v Rakousku lepší a co by ti chybělo nejvíc, kdyby ses musel vrátit na Slovensko?
Kvalitnější potraviny za méně peněz. Je tu kvalitnější sociální systém a lepší pracovní podmínky a vlastně o mnoho více jiných věcí.
Co ti naopak chybí ze Slovenska?
Sušenky z dětství.
Létáš i ve volném čase, nebo máš úplně jiné koníčky?
Můj největší relax je doutník a rum. V životě jsem nekouřil cigarety, ale na doutníky a dobrý rum nedám dopustit. Tehdy vypnu a zároveň přemýšlím nad budoucností, životem a firmou. Kromě toho miluju cestování.
Když jsem si prohlížel tvůj Instagram, bylo na něm hodně vyzývavých fotek tvé partnerky. Nebijí se trochu témata na tvém Instagramu? Létání balónem a cestování jako rodinná témata a mezi nimi najednou napůl obnažená žena na intimních záběrech.
Když si člověk prohlédne průřez tím Instagramem, zjistí, že mě vystihuje. Je tam létání, rodina a děti, cestování, doutníky a rum, koníčky a ano, i moje krásná partnerka. Je to můj Instagram o mně, nemám ho proto, abych ho vytvářel pro nějakou cílovou skupinu. Nehraju si na rodinný profil pro cestovatele. Miluju focení a když mám doma takový krásný objekt, rád ho zvěčním. Samozřejmě, všímám si, že u těch sexy fotek mé ženy se návštěvnost zvyšuje, ale nedělám to kvůli tomu.
Zdroj: Archív pilot balónu Roman
Prý létáš po celém světě. Stíháš ty země i navštěvovat a objevovat, nebo je to neustálé létání a příprava?
Když už někam letíme, chceme ty země pořádně objevovat. Jakmile je vítr a nemůže se létat, nemáš co jiného dělat, tak cestuješ a poznáváš. Většinou i po skončení létání zůstáváme ještě několik dní a užíváme si to.
Které země jsou pro let balónem nejkrásnější?
To se nedá generalizovat. Všude najdeš krásy přírody. Častokrát, když mě vítr zanese nečekaným směrem, objevím pěkné věci.
Který let byl pro tebe nejpamátnější a proč?
Rád vzpomínám na košickou fiestu na začátku mé kariéry. Přistál jsem na Luníku IX. Nevěděl jsem, kde přesně je, ale od té doby už vím. Už když jsme tam šli přistávat, tak se blížil dav místních. Rychle dorazilo auto a naházeli jsme do něj elektroniku a hned kolem nás byla stovka Romů. To bylo takové dobrodružné, jak nám tam skákali po koši a všude lezli.