Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
28. března 2017 19:40
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun

TECH
Uložit Uložené

I když je Chiron sériovým automobilem, od klasické automobilové produkce má opravdu daleko.

Když Bugatti představilo Chiron, většinová pozornost byla upřena na číselné parametry. Divit se tomu nemůžeme, vždyť jde o megaauto, které zaujme především rychlostními údaji, a to ať už akcelerací nebo maximální rychlostí jako takovou. Předešlý Veyron je totiž dosud oficiálně zapsán v Guinessově knize rekordů, co se maximální rychlosti týče, navíc, držitelem rychlostního rekordu je do dnešního dne nejen „klasická“ varianta, ale i verze bez střechy. Bylo tedy zřejmé, že Bugatti bude chtít s nástupcem laťku opět posunout a ostatně, jinak tomu ve skutečnosti ani není. Dosud sice nedošlo k oficiálnímu měření a tedy k pokusu o nový zápis do světové knihy rekordů, nový Chiron svými schopnostmi ale svět šokuje už teď. Důkazem toho je i náš předešlý článek, kde se můžete v autentickém videu podívat, jak dokáže tato brutalitka akcelerovat z 0 na 350 km/h.

Chiron však zdaleka nezaujme jen tím, co dokáže na silnici. Jistě, kapitolou samou o sobě je samotná technika, vytříbený design a celkové nastavení, tentokrát ale narážíme na další skutečnost. Nakolik Bugatti už spustilo sériovou výrobu svého nového želízka v ohni a do dnešního dne počítá s hned několika vyrobenými kusy a dalšími v procesu výroby, nejnověji nás automobilka zasvětila hrstkou informací o výrobním procesu. Ten si pozornost zaslouží rozhodně také, jelikož přiložené statistiky dávají jasně najevo, že i když jde o sériový automobil se silniční homologací, jeho výroba má od té „pásové“ produkce na míle daleko.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com


Specifikace

Výrobě pochopitelně předchází úvodní konfigurace, která v případě vozidla tohoto druhu představuje neskutečné množství variací a vzájemných možností. Naznačuje to už i karoserie, nakolik ta je tvarově navržena tak, aby kombinovala minimálně dva základní laky. V tom nejužším výběru, tedy bez možnosti speciální konfigurace, je na výběr 23 vnějších barevných odstínů (dalších 8 je v karbonovém provedení), zatímco těch vnitřních je až 31. K dispozici je následně 30 odstínů prošívání kůže, 18 pro koberce, 11 pro bezpečnostní pásy. Samozřejmě, pro ty náročnější zákazníky je speciální program, v jehož rámci je možné si nejenže namíchat barevný odstín podle preference, ale i sáhnout po exkluzivnějších materiálech či značkovém příslušenství. Krátce nato, jak vznikne finální vizualizace nového exempláře, přichází na řadu skutečná práce. Zajímavostí je, že každý kus dostane svůj zvláštní „výrobní slot“ a tedy vlastní prostor ve výrobní hale, čímž můžeme každý Chiron označit za jedinečný projekt. Měsíc předtím, než začne samotná výroba, Bugatti sestaví karoserii sestávající z monokoku a šasi, aby se kompetentní přesvědčili, že vše do sebe zapadá v duchu přísných standardů. Nakonec následuje nanášení laku na všechny části karoserie. Jelikož jde o ruční aplikaci barvy, která se nanáší až v 8 vrstvách, celý proces trvá přibližně tři týdny. Mezi jednotlivými vrstvami je nezbytné poslední vrstvu obrousit a vyleštit.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com

Motor

Další tým mechaniků už mezitím pilně pracuje na srdci, které nemá mezi sériovými automobily obdoby. Dokonce, Chiron je výjimečný i tím, že na současné trendy a všelijaké alternativní pohony je věrný „konvenční“ jednotce. Mohutnou 8litrovou W16 se čtveřicí (!) turbodmychadel, které agregát přeplní ve dvou stupních, však za klasickou označit nelze i tak. Kvůli skutečně obrovskému agregátu byli designéři nuceni počítat s vyšší zadní částí, čímž ve výsledku působí Chiron opravdu mohutně. 1103 kW/1500 koní a dechberoucí točivý moment ve výši až 1600 Nm ve spektru od 2000-6000 otáček za minutu ale mluví za všechno. 16válec známý z Veyronu se pyšní novým vstřikováním, mezichladiči, karbonovým sáním, většími turbodmychadly, nově vyvinutým výfukovým potrubím a až šesticí katalyzátorů. Chladící potrubí je přitom tak široké jako stříkací hadice v hasičských autech. Motor spolu se 7stupňovou, 2spojkovou převodovkou podléhá ještě před umístněním do karoserie 8hodinové zatěžkávací zkoušce, testům se ale motor nevyhne ani po jeho zasazení do karoserie.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com


Karosérie

Spojení monokuku, karosérie a podvozkové platformy spolu s převodovkou trvá za přítomnosti vyškoleného personálu a robotizovaných stojanů celý jeden týden. Poskládání jednotlivých komponentů dohromady představuje přesné dotažení až více než 1 800 šroubových spojů. Ty se utahují pomocí speciálních utahováků, které jsou jakýmisi velmi efektními a přesnými momentovými klíči, čímž je docílena požadovaná přesnost. Protože většina z použitých nástrojů je při montáži spojena s počítači, datové křivky konstruktérům dávají plnohodnotný přehled o tom, zda je vše tak, jak má být. Nejsložitější část výroby každého exempláře nastává v momentě, kdy dochází k spojení monokoku z kompozitního materiálu a zadní motorové platformy. Obě části jsou spojeny 14 titanovými šrouby, každá z nich přitom váží jen 34 gramů! Jakmile se vozidlo osadí koly, přijde na řadu doplnění motorového a převodovkového oleje, brzdových, hydraulických a chladicích kapalin. Po dobu 10 minut následně probíhá zkouška těsnění jednotlivých čerpacích systémů a nádržek. Pokud zkouška neprokáže žádné pochybení, dochází k prvnímu nastartování. To je nepochybně pro pracovní tým nejvíc vzrušující okamžik.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com

Měření

Bugatti v době, kdy je vozidlo po technické stránce téměř hotové, postaví jeho „skelet“ na válcovou brzdu, kde několik hodin měří jeho parametry a chování. Jde o pečlivě sledovaný proces uskutečňovaný ve speciální místnosti a za přítomnosti odlišných teplotních podmínek, včetně odlišné simulace větru. Zajímavostí však je, že krátce nato je Chiron doslova připnutý i na speciální zařízení, které simuluje ostrou jízdu na Severní smyčce Nürburgringu. Pohonné ústrojí mimochodem váží 628 kilogramů, ve výrobní hale se přitom současně pracuje na zmíněných zvláštních pracovištích na 12 jednotkách. 1995kilogramové Bugatti pokoří stovku za méně než 2,5 sekundy, na dvoustovce je za méně než 6,5 sekundy, no a přes třístovku se přehoupne jen za necelých 13,6 sekund. Maximální rychlost je omezena na 420 km/h s tím, že jde o omezení skrz používání pro běžné cesty. Kolik by doslova letěl Chiron bez něj, je sporné. 420 přitom tento stroj dokáže atakovat jen v tom nejsportovnější režimu pod názvem Top Speed, který bude možné aktivovat pouze po odemknutí (půjde pravděpodobně o kód klíče).

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com


Test vodotěsnosti

Po těchto testech dochází k testům vodotěsnosti. Další oddělení tak simuluje vydatné 30minutové monzunové deště, čímž se testuje odolnost vůči rychlému a velkému návalu vody. Až v momentě, kdy vozidlo zkouškami projde, dochází k „zařízení“ interiéru. To trvá za normálních okolností minimálně tři celé dny. Pokud zákazník sáhne po netradičních materiálech a dekorech, zasazení interiéru může trvat mnohem déle.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com

Testovací jízda

Finální testování probíhá na francouzském letišti v Colmar. Chiron tak zabalí do průhledné fólie a interiér osadí ochranným obalem, aby nedošlo k poškození. Každý exemplář tak udělá několik stovek kilometrů, ať už v klidném stylu nebo plném nasazení. Vzpomeňme, že nejnovější Bugatti o rozměrech 4 544 x 2 038 x 1 212 milimetrů stojí na 20" discích vpředu a 21" vzadu. Ty jsou obuty do speciálních pneumatik Michelin Pilot Sport PAX 285/30 ZR20 vpředu a 355/25 ZR21 vzadu. O brzdění se starají brzdy s 420, respektive 400milimetrovými kotouči a 8, respektive 6pístkovými třmeny. Pokud řidič pilot vyhodnotí, že je vše v pořádku, Chiron putuje zpět do výrobní haly.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com

Odevzdání

V závěrečné fázi dochází k odstranění ochranných prvků a následně k přes 6hodinovému leštění v lakovně. Jak uvádí Bugatti, velmi podobným postupem procházel i Veyron, přičemž pokud došlo během testovacích jízd k viditelným škodám, daný kus zůstal ve fabrice i o tři týdny déle, aby byly všechny nedokonalosti odstraněny. Ještě předtím, než projde Chiron výstupní kontrolou, dochází k důkladnému vyčištění a nastavení všech přístrojů včetně světel. Každý kus je poslán do prostorů pro předání zákazníkovi až v momentě, kdy se všichni vedoucí pracovníci podepíší pod finální protokol, čímž dávají na zřetel svou spokojenost s kvalitou výroby. Na závěr dodejme, že Chiron už v „základě“ stojí neuvěřitelných 65 milionů korun, přičemž zdaleka nejde o poslední slovo, neboť znovu jsou v plánu všelijaké edice a verze, včetně té otevřené. Faktem ale je, že dohromady vznikne pouze 500 vozidel nesoucích název Chiron, přičemž už údajně již přibližně 200 z nich zná svého majitele i přesto, že k jejich doručení může dojít až za rok.

Takto vzniká Bugatti Chiron, mistrovské dílo a zároveň vrchol automobilového průmyslu za 65 milionů korun
Zdroj: www.topgear.com

Domů
Sdílet
Diskuse