Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
4. května 2017 15:54
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Nejlepší silniční sportovní auto od AMG všech dob už i u nás. Takto vypadá famózní GT R

TECH
Uložit Uložené

Jedno z prvních R na československém území bylo spolu s modelem GT C Roadster představeno veřejnosti v hlavním městě Česka.

Po delší době se vám #exkluzivitaciest hlásí opět. Mezitím máme totiž v našich končinách další mimořádně exkluzivní automobil, se kterým se s vámi rádi podělíme. Tentokrát je ve věci Mercedes-AMG GT R, tedy Bestie ze zeleného pekla, jak novinku představila samotná automobilka. Vůbec první exemplář se na československém území objevil už dříve, ba co víc, dokonce vrcholný model z divize AMG měl být i jedním z největších lákadel letošního bratislavského Autosalonu, nakonec však daný exemplář přijet do Incheby nestihl. Tak či onak, v Praze se uplynulé dny konal speciální event při příležitosti oslav 50. výročí AMG, no a právě zde se ukázal tento klenot v plné své kráse. Díky našemu fanouškovi Filipovi vám tak přinášíme skutečně kvalitní fotografie jednoho z nejšpičkovějších sportovních automobilů na našem území.

Vůbec nejsilnější a nejbrutálnější provedení GT jsme poznali loni v červnu, konkrétně na loňském Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Stalo se tak mimochodem za přítomnosti strhující akce, kdy novinku snesl z nebe vrtulník a následně po stránce zvuku i obrazu v plné síle R předvedl Lewis Hamilton. Příchod verze GT R byl na jednu stranu očekávaný, na stranu druhou ani moc ne. Písmeno R není pro modely AMG netypické, dokonce dosud jsme tu nic podobného neměli. Jde totiž o verzi, která se řadí mezi „standardní“ GT a v budoucnu plánovaný úplný vrchol s dodatkem Black Series. Jen tak mezi řečí, už brzy bychom se měli dočkat modelu C 63 R Coupé, tedy také jakéhosi prostředníka mezi standardní 63 a stropem v nabídce, který přijde opět pravděpodobně v poslední rok dané generace. Co je však pro tuto chvíli nejpodstatnější, je fakt, že Mercedes-AMG GT R představila automobilka se slovy, že jde o nejlepší silniční sportovní auto, jaké kdy vyrobila.

Nejlepší silniční sportovní auto od AMG všech dob už i u nás. Takto vypadá famózní GT R
Zdroj: www.filipvido.com

Velké ambice napovídá už i samotná maska. Ta se nechala inspirovat, respektive lépe řečeno, je odvozena od závodní verze GT3, o čemž mluví zejména přítomnost vertikálně umístěných lišt. Právě tento nekompromisní sporťák byl vůbec prvním sériovým a silničním modelem značky, který dostal takzvaný Panamericana gril. Odstupem času jsme svědky masky tohoto druhu nejen v E 63, ale hlavně v novém GLC 63 a GLC 63 Coupé, přičemž brzy je budou následovat další modely (v čele s faceliftovaným S 63 Coupé/Cabriolet). Dále tato varianta vyfasovala citelně širší a mohutnější bodykit počítající s agresivnějším předním nárazníkem, masivnějšími blatníky a prahy. Nový je pochopitelně i zadní nárazník, který se navíc pyšní rozměrným difuzorem a výfuky umístěnými uprostřed, čímž značka odkazuje na spojitost s okruhovými specialitkami. Zadní partie zdobí nakonec pevné křídlo, čímž došlo k výměně ve srovnání se slabšími verzemi, kde jsme evidovali výsuvný spoiler.

Snad nejcharakterističtějším prvkem R je však jeho jedinečný zelený lak. Specifickým odstínem Green Hell Magno se pyšní i český exemplář. Na rozdíl od představovaného modelu během loňského odhalení, kousek na fotkách není osazen 19" disky s daným retro designem, i přesto ale také stojí na černých discích se stříbrným okrajem. Navíc za nimi najdeme do oči bijící karbon-keramické brzdy za mastný příplatek. Uvnitř domácího kousku dominují v duchu písmene R žluté detaily v čele s bezpečnostními pásy. V porovnání s modely GT či GT S přibylo množství karbonových prvků, přičemž černé lesklé plochy vystřídaly předešlé stříbrné. Samozřejmě nechybí ani početnější zastoupení Alcantary a nové, ještě sportovnější sedadla s výraznějším bočním vedením.

Nejlepší silniční sportovní auto od AMG všech dob už i u nás. Takto vypadá famózní GT R
Zdroj: www.filipvido.com

To nejhlavnější na závěr. Pod dlouhatánskou kapotou bije známý 4litrový osmiválec. Známe ho z většiny nejnovějších modelů s rukopisem AMG, v tomto případě ho však najdeme v současnosti druhém nejvýkonnějším naladění – 430 kW/585 koní a 700 Nm (v E 63 S je to až 612 koní). Za změnami stojí nejen úprava samotného motoru, ale i řídící jednotky a 7stupňové převodovky. Kromě toho, „erko“, které přišlo na svět pod sloganem Bestie ze zeleného pekla je nejen opticky agresivnější, motoricky výkonnější ale i o 90 kilogramů lehčí než GT S. Výsledkem těchto skutečností je akcelerace na stovku již za 3,6 sekundy ale i maximální rychlost, která se posunula na úroveň 318 km/h. AMG tak postavilo specialitku, která se chystá zamíchat karty v teritoriu modelů jako je Porsche 911 GT3 RS. GT R je mimochodem obuto do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup, které dovolují vozidlu navštívit i běžné silnice, rozhodně se však díky ním neztratí ani na závodních okruzích. U jedinečností však ještě zůstaneme.

S příchodem této verze přichází i systém aktivního natáčení zadních kol, který se navíc v závislosti na rychlosti upravuje – do 100 km / h se zadní kola natáčejí zrcadlově s předními, čímž je docílena lepší manévrovatelnost, zatímco nad stovkou se natáčejí ve stejném směru jako přední, čímž je zaručena lepší stabilita a větší průjezdná rychlost v zatáčkách. Kromě toho nechybí ani elektronicky řízený zadní diferenciál, no a velkou novinkou je i přední aktivní splitter, který se nad rychlostí 80 km/h vysouvá a zaručuje lepší aerodynamiku i přilnavost přední nápravy. Nuže, AMG skutečně postavilo velkou bestii, věříme, že těchto exkluzivitek přibude časem víc a víc. Na závěr dodejme, že Mercedes-AMG GT R s cenovkou od 167 tisíc € (4,5 milionu korun) předčasně stanovil časový rekord na Nürburgringu – s časem 7:10,92 jde o vůbec nejrychlejší silniční auto s pohonem zadní nápravy na Severní smyčce. Navíc o rekord se postaral Christian Gebhardtem z magazínu Sport Auto, tedy motoristický novinář, ne profesionální jezdec.

Zpět
Sdílet
Diskuse