Jedna z největších novinek tohoto roku je realitou.
Rok 1997 se datuje jako počátek éry luxusních nebo chcete-li prémiových SUV, neboť právě tehdy světlo světa spatřil první zástupce toho segmentu, Mercedes-Benz Třídy M. Od té doby se automobilový svět značně změnil a my se v sklonku posledních hodin seznamujeme s úplně novou, čtvrtou generací jednoho z nejúspěšnějších SUV na světě, které už nějaký ten rok nese název GLE.
Už na první pohled je zřejmé, že novinka citelně nabrala na rozměrech – rozvor náprav narostl o nemalých 80 milimetrů, z čehož bude profitovat zejména posádka. Design nové generace jde ruku v ruce se současným směrováním značky, vpředu tak najdeme masivní masku, užší světlomety, no a jinak tomu není ani vzadu – koncová světla mají užší a elegantnější tvar. Samozřejmě, na výběr bude standardní, řekněme uhlazené provedení, za příplatek ale v nabídce nebude chybět citelně sportovnější AMG balík s většími otvory, vystupujícími blatníky či efektním Diamond Grillem.
Pověstně řešený C sloupek zůstává zachován, základní poznávací znak ML/GLE se tedy nemění. Zmínit rozhodně musíme špičkovou Multibeam LED technologii, která v případě dálkových světel dokáže „dostřelit“ až do vzdálenosti 650 metrů. Automobilka se zároveň chlubí perfektní aerodynamikou – součinitel odporu vzduchu má hodnotu cw 0,29, jde tak o rekordní údaj ve třídě.
Jednou z největších novinek je možnost až sedmimístné konfigurace. Prostor na nohy posádky narostl o nemalých 69 milimetrů, unikátností je však plně elektricky ovládaná druhá řada sedadel, a to až v šesti směrech. Krajní sedadla v prostřední řadě je navíc možné podélně posouvat až v rozmezí 100 milimetrů, což výraznou měrou přispívá k většímu komfortu při nastupování do třetí řady. Zavazadlový prostor v pětimístné konfiguraci má 825 litrů, po sklopení druhé řady vznikne až 2055 litrů.
Velkou revolucí je návrh palubní desky, kde nezůstal kámen na kameni. Zcela nově vytvarovaná, horizontálně situovaná palubovka nabízí spleť prémiových materiálů a těch nejmodernějších technologií. Základem infotainmentu na palubě je už systém MBUX, jehož podstatou je nejen dvojice 12,3" displejů s technologií lepeného skla a čtveřicí odlišných stylů, ale i umělá inteligence, ovládání hlasem či prvky rozšířené reality.
Samotné obrazovky jsou efektně začleněny do výdechů klimatizace, zajímavě tvarovaný je přitom i středový tunel s novou dotykovou plochou. Novinkou je i rozpoznávání pohybů – systém snímá pohyby rukou posádky, čímž dokáže identifikovat, zda dotykový displej obsluhuje řidič nebo spolujezdec a podle toho ví například to, na kterém sedadle má aktivovat masážní funkci. Nový head-up displej nabízí rozlišení až 720 × 240 pixelů, zatímco rozsáhlé ambientní podsvícení nabízí nekonečnou škálu barevných kombinací.
V úvodu prodeje bude nové GLE dostupné výhradně s novým řadovým benzínovým šestiválcem s mild-hybrid technologií a 48V sítí. Verze GLE 450 4Matic disponuje výkonem 270 kW/367 koní a 500 Nm, krátkodobě bude přitom po ruce funkce EQ Boost, která dodá dalších 22 koní a 250 Nm. Standardem je pohon všech čtyř kol a devítistupňová automatická převodovka.
Velkou předností je aktivní ovládání pohybu karoserie, které spolu s novým vzduchovým podvozkem AirMatic dokáže systém regulovat sílu pružení a tlumení na každém kole samostatně, což je dalším unikátem na trhu. Novinkou je zároveň schopnost vyprošťování, kdy aktivní podvozek díky nezávislému ovládání dokáže rozhoupat vozidlo a vyprostit ho tak například z písku. Podvozek přitom dokáže nastavovat světlost na libovolném kole, nechybí přitom ani systém potlačení naklánění.
Významnou měrou došlo i ke zlepšení asistenčních systémů a pomocníků při automatizované jízdě. Asistent udržování odstupu Distronic čerpá informaci už i v rámci služby LiveTraffic, čímž dokáže prediktivně regulovat rychlost vozidla. Všechny technologické vychytávky nám automobilka ukáže určitě již brzy v praxi, protože inovaci je více než dost!