Na Novém Zélandu bojují proti jednorázovým plastům.
Nigel Bond, majitel jednoho z obchodů řetězce New World ve městě Bishopdale, už před pár lety zavedl novou strategii. Když si kdysi uvědomil, že většinu produktů jako ovoce či zelenina mu dodavatelé vozí v plastových obalech, napadlo ho, že by se mohl inspirovat svými zážitky ze Spojených států amerických a plastů se více či méně zbavit.

I když šlo o nečekaný krok, zákazníci ho očividně přivítali. Jak se Nigel vyjádřil pro NZ Herald, riskantní rozhodnutí již přináší své plody. Zelenina jako jarní cibulka či ředkvička bez obalů a sáčků lidi oslovila natolik, že prodej těchto produktů vzrostl i o více než 300 procent.
Nigel vyprávěl o tom, jak lidé na nový systém prodeje zeleniny a ovoce reagovali. „Připomínalo mi to časy, když jsem v dětství s otcem navštěvoval zelinářství, kde všechno krásně a čerstvě vonělo. Když výrobky zabalíme do plastových obalů, připravujeme lidi o takový zážitek,“ řekl.
Na svou iniciativu může být hrdý, protože inspiroval již několik dalších poboček New World, které nyní zeleninu a ovoce prodávají stejně. Několik produktů mu stále dodavatelé vozí v plastových obalech, ale jak sám poznamenává, většina z nich je recyklovatelná, a tak škodí životnímu prostředí jen minimálně.
I samotná vláda pracuje na omezování jednorázových plastů, protože od minulého roku zavedla například povinné postupné limitování používání plastových tašek na nákupy.
Nebýt inteligentní technologie nainstalované v obchodě, celý trend nahého nakupování, jak zelenině bez plastů říkají na Novém Zélandu, by nefungoval. V obchodě jsou totiž plody pravidelně kropeny vodou, díky čemuž zůstávají čerstvé a podle Nigela přefiltrovaná voda zbavená bakterií zajišťuje i vyšší obsah vitamínů.