Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Umělá inteligence je jedním z hlavních témat veřejné diskuze poslední doby. Zasahuje do řady kreativních odvětví. O tom, jak může ovlivnit natáčení, jsme si popovídali s mladými filmaři.
Ujíždí lidem vlak? I to je otázka, kterou si v souvislosti se stále větším rozmachem umělé inteligence pokládáme. Nejistota, zda budou lidé a jejich práce v následujících letech potřeba, se dotýká téměř každé oblasti duševní práce. Ve facebookové skupině Práce pro copywritery ukradla umělá inteligence prvenství diskusních témat používání trpného rodu v reklamních textech, Twitter zaplavil papež v rapperské péřovce a obsah instagramových Reels plní vygenerovaná videa Willa Smithe, který jí špagety.
S nástroji umělé inteligence si nehrajeme ani rok, a přesto si už můžeš pustit seriál, který generuje výhradně ona. Jasně, působí jako vykradený Seinfeld a dívat se na něj dlouho není nejpříjemnější, ale existuje. S tím, jak skupinky nadšenců využívají AI k usnadnění práce, se šíří i myšlenka, že by umělá inteligence mohla částečně nahradit lidskou práci v kreativních odvětvích. Ve veřejném prostoru se ale objevuje i strach, jestli na lidi vůbec nějaká práce zbyde.
V nedávném rozhovoru pro Wired se k využívání umělé inteligence vyjádřil například Keanu Reeves, který ve smlouvách zakazuje jakoukoliv digitální úpravu svých výkonů. „Pokud se dostaneme do oblasti tvorby deepfakes, už s vámi výkon prostě nemá nic společného. A to je děsivé,“ řekl v rozhovoru.
Na YouTube vedle toho existuje dlouhá řada videí, v nichž lidé využívají různé nástroje k tomu, aby vytvořili svůj vlastní krátký film nebo natočili alespoň scénu. Na videu využil jeho autor kombinaci ChatGPT, který mu pomohl vymyslet bodový scénář a seznam záběrů, jež by šly ve scéně využít, v Midjourney vygeneroval vizuály „ze světa snů“, v dalším nástroji je rozhýbal a jiný zase využil k vylepšení podoby naklíčovaného pozadí.
Nejen na základě toho se může zdát, že umělá inteligence zasahuje téměř do každé profese umění filmu. Zajímalo nás, co si o jejím využívání myslí lidé, kteří ji používají. Oslovili jsme filmové tvůrce a tvůrkyně prostřednictvím sociálních sítí. Někteří z těch, kteří se nám ozvali, si přáli v článku ponechat pouze svá křestní jména. Ještě předtím, než jsme si s nimi povídali, jsme se zeptali také samotné AI, jak svou úlohu ve filmu vnímá.
Následující odstavec byl vygenerován nástrojem ChatGPT. Požádali jsme jej, aby nám řekl, do jakých oblastí filmu mohou nástroje umělé inteligence zasahovat a jak v nich mohou pomáhat:
Scenáristika: Umělá inteligence může být použita k vytváření scénářů a nápadů pro filmy. Pomocí strojového učení a analýzy dat o preferencích diváků a trendech v průmyslu může být AI schopna vygenerovat nové a inovativní nápady na scénáře. Produkce: AI může pomoci producentům filmu při plánování a organizaci produkce. Analýza dat o rozpočtech a plánech produkce může umožnit strojovému učení identifikovat možnosti pro zlepšení a optimalizaci produkčního procesu. Casting: Umělá inteligence může pomoci při výběru herců a obsazení rolí ve filmech. Analýza dat o hercích a jejich schopnostech a preferencích diváků může umožnit AI identifikovat nejlepší kandidáty pro konkrétní role. Vizuální efekty: Umělá inteligence může být použita k vytváření vizuálních efektů ve filmech. Strojové učení a umělá inteligence mohou být použity k vytváření realistických vizuálních efektů a animací. Postprodukce: AI může být použita ke zpracování a úpravě filmových materiálů. Pomocí umělé inteligence mohou být snadno a rychle vytvořeny různé efekty a úpravy, jako jsou barevné korekce, stabilizace obrazu a další.
Jak umělá inteligence urychluje práci
Kryštof se věnuje produkci. Kromě shánění peněz na realizaci projektů spolupracuje se scenáristy a scenáristkami nebo režií. Umělá inteligence mu v jeho práci dle vlastních slov pomáhá především k urychlení a usnadnění mechanických úkolů, jako jsou žádosti o granty.
„Z pozice producenta umělou inteligenci využívám poměrně dost. Teď jsem si zaplatil upgradovanou verzi ChatGPT a v poslední době ji používám především na utřídění myšlenek a jako inspiraci, kterou ladím a dotahuju do finální podoby. Myslím, že je to super nástroj, který může pomoci s generováním textů, jako jsou synopse, které jsou často potřeba do různých žádostí o granty nebo k vyřizování podobných formálních dokumentů. K tomu AI taky hodně využívám, protože mi šetří čas. Navíc mám tendenci věci okecávat, takže mi pomáhá i stručnost jejího vyjadřování,“ tvrdí.
Kromě toho jemu i jeho týmům umělá inteligence pomáhá i v kreativním procesu. Během tvorby reklamních spotů se ji Kryštof snažil využívat jako „zdroj inspirace“. Programu zadal úkol, aby s ním vedl rozhovor o jeho nápadech, což mu prý pomohlo ujasnit si směr, kterým se chtěl v dané kreativě vydat.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak Kryštofovi pomáhá AI s inspirací a jaké části produkce může podle něj kompletně nahradit.
Čím může umělá inteligence pomoci i tobě natočit vysněný film.
K jakým konkrétním úkolům využívá AI Lucas, který pracuje v oboru vizuálních efektů, a zda má obavy o budoucnost své práce.
Jak vnímá dopad AI kameraman a zda některé nástroje již využívá.
Zda má umělá inteligence potenciál nahradit i střihače.
„Když o něčem přemýšlíš, může ti podobný nástroj pomoci, protože ti vyhodí hodně nápadů, které ti z 90 % budou k ničemu, ale může se tam objevit i něco, čeho se chytit,“ přibližuje Kryštof. „Když jsem potřeboval vygenerovat nápady, neřekl jsem si o ně hned. Poprosil jsem AI, aby se mnou udělala dotazník, aby o mně a mém projektu zjistila víc. Vygenerovala mi deset otázek, já na ně odpověděl a až na základě toho mi pomohla najít cestu k nápadu.“
„Myslím, že je důležité naučit se s umělou inteligencí pracovat. Prozíraví tvůrci a produkce ji už pomalu začínají využívat, čímž do budoucna mohou získat v některých oblastech náskok, šetřit náklady, čas i lidské kapacity. V takovém případě si i myslím, že kdo ji využívat nebude, může mít na trhu horší pozici. Například storyboard artists, co překreslují scénář do kreslené podoby, to budou mít složité. Už teď si můžete vygenerovat vizualizaci scény čistě na základě textového zadání nebo existují postupy, kdy si načrtnete jednoduchý návrh a složitější vizualizaci z něj přetvoří AI, čímž lze šetřit čas a náklady,“ říká Kryštof. Když produkce dostanou stejnou kvalitu, budou podle něj preferovat rychlost a cenu za dodanou práci.
Umělou inteligenci dle něj nejsme ještě schopni vnímat v plném rozsahu a dívat se dostatečně do budoucnosti. I když v současnosti existují práce, které se pro svůj lidský faktor zdají jako nenahraditelné, situace se podle něj může změnit. „Teď bych mohl říct, že nenahradí lokační nebo produkční, kteří musí domluvit lokace přes maily a telefony, ale za krátkou dobu tady může být něco, co za tebe bude ty maily psát,“ přibližuje.
Umělá inteligence umožní více lidem natočit vysněný film
Filmová produkce a generování textů je jednou z prvních oblastí, ve které nám vyvstane použití nástrojů umělé inteligence. Již teď se ale používá při tvorbě některých vizuálních efektů. Naposledy pomohla například Harrisonu Fordovi omládnout o několik desítek let v posledním filmu o Indianovi Jonesovi, který vstoupí do kin na konci letošního června. Vizuálním efektům se věnuje Lucas, který REFRESHERu přiblížil, jak umělou inteligenci při své práci využívá.
„Nástroje umělé inteligence už delší dobu používáme na denní bázi. Primárně k primitivnějším úkonům, které jsme doteď museli dělat manuálně. Místo toho nám teď základ udělá AI. Pomáhá nám třeba v rotoscopingu, když potřebujeme vyříznout postavu z videa a podobně. Obecně se v nějaké základní formě ‚AI‘ propisuje do všech námi používaných nástrojů,“ přiblížil Lucas.
„Hlavní oblastí je ale teď generování nebo modifikování obrazu, které používáme například při skládání mood boardu, případně námi připravený mood board necháme zprocesovat umělou inteligencí a nechat rozšířit nebo s AI kreativně brainstoromovat. V takových případech nám AI šetří čas při skicování. Často výsledek od AI není úplně ono, ale to taky pomáhá lépe definovat to, co vlastně chceme.“
Podle svých slov nástroje umělé inteligence využívá i ke generování věcí, které na place v době natáčení nebyly k dispozici. Lucas mluvil například o nebi, které jim pomáhala AI zpětně dotvořit. „AI disponuje svým vlastním vizuálním stylem, který jde taky modifikovat a umělecky využít.“
„Člověk si občas říká, jestli AI časem nedokáže většinu oboru kompletně nahradit. Spíš se na ni ale díváme pozitivně, zatím pokračujeme v cestě, kde ji máme na vodítku my,“ vysvětlil Lucas. S tím, jak se AI dostává do stále většího povědomí, je podle něj pro mnoho tvůrčích lidí přístupnější vytvořit vlastní film, aniž by museli disponovat řadou nástrojů, které běžně každý k dispozici nemá.
„Teď například AI s názvem GEN-1 dokáže generovat video na základě textového zadání nebo obrázků. Díky tomu mnoho lidí dostane možnost vytvořit vlastní film, bez potřeby dalších ne všem dostupných prostředků. Samozřejmě že se okolo AI tvoří určitá kontroverze, ale necítím tam moc negativních efektů. Spíš než o tu věc jde o společnost a o to, jak ji bude využívat, ale i to se časem srovná.“
Kameraman Zaher zatím nástroj AI používá pouze okrajově. Vidí ale, že mu podobně jako Kryštofovi a Lucasovi usnadňuje práci, když si potřebuje utřídit myšlenky a najít konkrétní směr u nově vznikajících projektů. Nástroje ke generování vizuálního obsahu mu podle jeho slov pomáhají získat reference, které pak jako kameraman implementuje do své skutečné práce.
„Jako kameraman při práci na projektu vždy potřebuji vizuální reference. Kromě toho, že funguje jako vyhledávač nebo asistent a možná mi navrhuje reference, které by mohly odpovídat tomu, co hledám, umí dnes AI také tvořit (to je také problematické, protože ve skutečnosti netvoří, ale kompiluje z již zveřejněných prací lidí). Pokud tedy popíšu vizuální styl nebo náladu, AI by již dnes dokázala vygenerovat vizuální obraz, který bych mohl použít jako referenci pro dílo, které budu vytvářet,“ řekl REFRESHERu Zaher.
„Při rychlosti, jakou dnes umělá inteligence postupuje, ji zcela vidím, jak se vyvíjí natolik, aby byla schopna generovat pohyblivé obrazy, stejně jako již dokáže generovat obrazy statické. Vyžadovalo by to mnohem větší výpočetní výkon, ale předpokládám, že by to brzy neměl být problém. Až k tomu dojde, mohl by to být velký zlom ve filmovém průmyslu nebo v jakémkoli odvětví, které používá pohyblivé obrázky. Deepfakes jsou již poměrně populární, takže předpokládám, že by se pohyblivé obrázky generované umělou inteligencí mohly jednou stát součástí mainstreamu.“
Dodává, že je těžké předpovídat, jak velký zásah budou mít nástroje umělé inteligence na filmový průmysl. Podle něj v současnosti nejsou ještě dostatečně výkonné, aby mohly konkurovat fotografům, malířům nebo designérům. Ohledně kvality generovaného obsahu je spíš skeptický.
„Současně platí, že mainstreamový filmový průmysl má 3D technologii k dispozici již více než 20 let a neukázalo se, že by to byl vývoj, který by změnil odvětví, jak se slibovalo. Totéž mohu říci o VR a 360stupňové kinematografii. Sám s tím nemám mnoho zkušeností, ale jako pozorovatel na filmových festivalech nebo výstavách videa mám pocit, že filmový průmysl se potýká s tím, že neví, jak je využít komerčně nebo jako nástroj pro tvorbu filmů mimo umělecké galerie,“ uzavírá Zaher.
Střih bude ještě dlouho potřebovat lidi
Podobně se na AI dívá i Sebastián, který se věnuje střihu. V současnosti podle něj ještě neexistuje dostatečně pokročilý nástroj, který by lidem v jeho oboru výrazněji pomáhal. Jako hlavní dopad nástrojů umělé inteligence vnímá Sebastián ulehčení dílčích mechanických prací, jako je přidávání titulků do rozhovorů.
„Baví mě přepisy v DavVinci Resolve a Premiere Pro, doufám, že se něco podobného brzy objeví i v Avide. Práce na nich je vždycky zdlouhavá. Nemyslím si ale, že to zatím někoho ve střihu nahradí, maximálně to v blízké budoucnosti urychlí práci asistenta, ale i přesto bude ještě dlouho potřebovat člověka. Co se týče ostatních oborů, platí pro mě totéž. Chápu, že to urychlí práci lidí, nevidím to tak, že by to v blízké budoucnosti někoho nahradilo,“ přiblížil svůj pohled REFRESHERu.
„Umělá inteligence se ve světě postprodukce vyskytuje už dlouho (např. Avid už více než šest let používá ScriptSync), a tak ji v současné době spíše než jako hrozbu vnímám jako urychlení některých procesů.“
Lidé, se kterými jsme se bavili, se shodují na jednom. Umělá inteligence a její nástroje ještě nejsou tak daleko, aby mohly nahradit člověka. Její dopad však vnímají už teď. Přestože se žádný z respondentů v dohledné době o svou práci nebojí, upozorňují, že se nástroje rychle vyvíjí a přináší s tím nejen demokratizaci průmyslu, ale mohou rozdělit lidi na ty, kteří umí pracovat s AI, a to rychle, levně a efektivně, a na ty, kterým v prvním odstavci zmíněný vlak možná může začít trochu ujíždět.