Umělá inteligence je jedním z hlavních témat veřejné diskuze poslední doby. Zasahuje do řady kreativních odvětví. O tom, jak může ovlivnit natáčení, jsme si popovídali s mladými filmaři.
Ujíždí lidem vlak? I to je otázka, kterou si v souvislosti se stále větším rozmachem umělé inteligence pokládáme. Nejistota, zda budou lidé a jejich práce v následujících letech potřeba, se dotýká téměř každé oblasti duševní práce. Ve facebookové skupině Práce pro copywritery ukradla umělá inteligence prvenství diskusních témat používání trpného rodu v reklamních textech, Twitter zaplavil papež v rapperské péřovce a obsah instagramových Reels plní vygenerovaná videa Willa Smithe, který jí špagety.
S nástroji umělé inteligence si nehrajeme ani rok, a přesto si už můžeš pustit seriál, který generuje výhradně ona. Jasně, působí jako vykradený Seinfeld a dívat se na něj dlouho není nejpříjemnější, ale existuje. S tím, jak skupinky nadšenců využívají AI k usnadnění práce, se šíří i myšlenka, že by umělá inteligence mohla částečně nahradit lidskou práci v kreativních odvětvích. Ve veřejném prostoru se ale objevuje i strach, jestli na lidi vůbec nějaká práce zbyde.
V nedávném rozhovoru pro Wired se k využívání umělé inteligence vyjádřil například Keanu Reeves, který ve smlouvách zakazuje jakoukoliv digitální úpravu svých výkonů. „Pokud se dostaneme do oblasti tvorby deepfakes, už s vámi výkon prostě nemá nic společného. A to je děsivé,“ řekl v rozhovoru.
Na YouTube vedle toho existuje dlouhá řada videí, v nichž lidé využívají různé nástroje k tomu, aby vytvořili svůj vlastní krátký film nebo natočili alespoň scénu. Na videu využil jeho autor kombinaci ChatGPT, který mu pomohl vymyslet bodový scénář a seznam záběrů, jež by šly ve scéně využít, v Midjourney vygeneroval vizuály „ze světa snů“, v dalším nástroji je rozhýbal a jiný zase využil k vylepšení podoby naklíčovaného pozadí.
Nejen na základě toho se může zdát, že umělá inteligence zasahuje téměř do každé profese umění filmu. Zajímalo nás, co si o jejím využívání myslí lidé, kteří ji používají. Oslovili jsme filmové tvůrce a tvůrkyně prostřednictvím sociálních sítí. Někteří z těch, kteří se nám ozvali, si přáli v článku ponechat pouze svá křestní jména. Ještě předtím, než jsme si s nimi povídali, jsme se zeptali také samotné AI, jak svou úlohu ve filmu vnímá.
Scenáristika: Umělá inteligence může být použita k vytváření scénářů a nápadů pro filmy. Pomocí strojového učení a analýzy dat o preferencích diváků a trendech v průmyslu může být AI schopna vygenerovat nové a inovativní nápady na scénáře.
Produkce: AI může pomoci producentům filmu při plánování a organizaci produkce. Analýza dat o rozpočtech a plánech produkce může umožnit strojovému učení identifikovat možnosti pro zlepšení a optimalizaci produkčního procesu.
Casting: Umělá inteligence může pomoci při výběru herců a obsazení rolí ve filmech. Analýza dat o hercích a jejich schopnostech a preferencích diváků může umožnit AI identifikovat nejlepší kandidáty pro konkrétní role.
Vizuální efekty: Umělá inteligence může být použita k vytváření vizuálních efektů ve filmech. Strojové učení a umělá inteligence mohou být použity k vytváření realistických vizuálních efektů a animací.
Postprodukce: AI může být použita ke zpracování a úpravě filmových materiálů. Pomocí umělé inteligence mohou být snadno a rychle vytvořeny různé efekty a úpravy, jako jsou barevné korekce, stabilizace obrazu a další.
Jak umělá inteligence urychluje práci
Kryštof se věnuje produkci. Kromě shánění peněz na realizaci projektů spolupracuje se scenáristy a scenáristkami nebo režií. Umělá inteligence mu v jeho práci dle vlastních slov pomáhá především k urychlení a usnadnění mechanických úkolů, jako jsou žádosti o granty.
„Z pozice producenta umělou inteligenci využívám poměrně dost. Teď jsem si zaplatil upgradovanou verzi ChatGPT a v poslední době ji používám především na utřídění myšlenek a jako inspiraci, kterou ladím a dotahuju do finální podoby. Myslím, že je to super nástroj, který může pomoci s generováním textů, jako jsou synopse, které jsou často potřeba do různých žádostí o granty nebo k vyřizování podobných formálních dokumentů. K tomu AI taky hodně využívám, protože mi šetří čas. Navíc mám tendenci věci okecávat, takže mi pomáhá i stručnost jejího vyjadřování,“ tvrdí.
Kromě toho jemu i jeho týmům umělá inteligence pomáhá i v kreativním procesu. Během tvorby reklamních spotů se ji Kryštof snažil využívat jako „zdroj inspirace“. Programu zadal úkol, aby s ním vedl rozhovor o jeho nápadech, což mu prý pomohlo ujasnit si směr, kterým se chtěl v dané kreativě vydat.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak Kryštofovi pomáhá AI s inspirací a jaké části produkce může podle něj kompletně nahradit.
- Čím může umělá inteligence pomoci i tobě natočit vysněný film.
- K jakým konkrétním úkolům využívá AI Lucas, který pracuje v oboru vizuálních efektů, a zda má obavy o budoucnost své práce.
- Jak vnímá dopad AI kameraman a zda některé nástroje již využívá.
- Zda má umělá inteligence potenciál nahradit i střihače.