Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Lukáš Turčina je prodejcem luxusních aut a na svém kontě má prodeje těch nejdražších modelů. V rozhovoru pro Refresher.sk odhalil, jaká je jeho klientela a jak probíhají prodeje aut, která stojí více než milion eur.
Lukáš Turčina prodává luxusní auta v bratislavském salonu AR CARS. Sám vnímá některá prémiová vozidla jako umělecká díla a mezi jeho klientelu patří sběratelé aut, kteří jich vlastní desítky.
V rozhovoru pro Refresher.sk odkryl, jak funguje obchod s nejdražšími auty na světě a také to, jaká nejdražší auta se běžně prohánějí ulicemi hlavního města Slovenska. „Když je o víkendu pěkně, běžně můžete na cestách vidět auta, která stojí více než dva miliony. Viděl jsem tu například Pagani Zondu Roadster, jehož cena je doslova astronomická,“ prozrazuje.
Jak funguje prodej závratně drahých aut? V Refresheru se tématům, která se týkají byznysu, věnujeme pravidelně. Pokud chceš nahlédnout za oponu fungování úspěšných podnikatelů a dostat se k prémiovým článkům, podpoř nás a staň se členem klubu REFRESHER+.
Odkud pocházejí auta, která v salonu prodáváte?
Co se týče našich aut, většina pochází ze Slovenska. Nějaké menší procento pochází z Česka, Rakouska a Maďarska. Bratislava má výhodnou pozici, a tak se na nás obracejí i zákazníci z jiných zemí, kteří chtějí, abychom zprostředkovali prodej jejich vozů. V našem portfoliu ovšem máme též prodej nových vozů a umíme zprostředkovat objednání v podstatě kterékoli značky.
Většina našich klientů jsou lidé, kteří jsou zaměřeni na prémiová vozidla. Těm zajišťujeme individuální dovoz nebo si vybírají z naší aktuální nabídky. Nicméně chodí k nám ale i běžní lidé, kteří si k nám v podstatě přicházejí splnit sen a s rozpočtem například 30 000 eur si chtějí koupit nějaký sportovní vůz na léto nebo si vybrat prémiovou značku limuzíny, která má nějakých 5 let a najetých přibližně 100 000 kilometrů.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jaká nejdražší auta jezdí ulicemi Bratislavy?
Proč ta nejdražší auta většinou nemají havarijní pojistku?
Jakou hodnotu měla největší sbírka, kterou Lukáš viděl na vlastní oči?
Jaký status musíš mít, aby ti prémiové značky prodaly své limitované modely?
V historii naší společnosti máme prodeje aut, která stála více než dva miliony eur. Šlo o historické modely Ferrari a modely LaFerrari, F40 nebo F50. Prodali jsme také Koenigsegg nebo Porsche 918 Spyder. V podstatě jsme zde měli všechny ty legendy, které člověk běžně vidí jen někde na Instagramu, když skuteční sběratelé aut ukazují své sbírky.
Jak vůbec probíhá prodej dvoumilionového auta? Existují nějaké požadavky na to, jak jej převážet a manipulovat s ním?
Je to jako když máte v rukou něco křehkého, a navíc to stojí dva miliony. Pojištění je určitě základ, protože nikdy nevíte, co se stane, a při takových částkách je opravdu důležité to nepodcenit. Já se ovšem snažím i s autem za 20 000 eur zacházet tak, jako by mělo hodnotu dva miliony eur.
Je pravda, že auta jsou věci a jsou vyrobena k tomu, aby nám sloužila, ale u některých vzácných kusů můžeme říci, že jsou to umělecká díla se sběratelskou hodnotou, a tak s nimi i zacházíte. Někdy proto říkám, že jsme takovým hračkářstvím pro dospělé, kteří si plní sny.
Zmiňoval jste, že prodáváte také historické modely prémiových aut. Jak je možné se k takovým sběratelským kouskům dostat?
I na Slovensku existuje trh s těmito starými auty a já sám jsem mnoho historických aut prodal právě u nás. Drtivá většina klientely je však v zahraničí. Kupní síla v Německu, Nizozemsku nebo ve Francii se nedá s tou naší porovnat.
Prodávat historická auta má svá specifika a je potřeba všechno pečlivě zkontrolovat. Musíte zjistit, co je originální, jakou má konkrétní vozidlo servisní historii, a dané podklady samozřejmě ověřit. Co se týče samotného ohodnocení, vozidlo standardně prochází několika testy: ať už jde o administrativu vozidla, jeho technický stav, nebo testovací jízdy. Ono se může na první pohled zdát, že je všechno v pořádku, když vám přijede klient s historickým autem s pěkným lakem i interiérem, ale až testování odhalí skutečný stav vozidla.
Minule jsem si o tom povídal s jedním sběratelem, který si u nás kupoval Lamborghini a řekl mi, že to pojištění by ho stálo tolik, že by klidně mohl každý rok jedno ze svých aut darovat.
Ke starým autům musíte mít jednoduše vztah. Řekl bych, že je to mnohem složitější než si koupit nějaké umělecké dílo, které si jen někam zavěsíte nebo položíte a nikdo se ho nedotýká. Na autě potřebujete roční nebo dvouletý servis, a i když jej nepoužíváte, občas se v něm musíte projet. Není dobré, když vozidlo jenom stojí.
Můžete prozradit, kolik aut mívají vaši klienti ve sbírkách?
Běžně se setkávám s tím, že klienti mají doma minimálně 20 až 30 vozů.
A všech 30 je z řady prémiových značek?
Ano, případně jde o historické vozy. Vyjma aut mají ovšem ve sbírkách i mnoho jiného. Od motocyklů přes auta až po lodě. My tady na lodě moc nemáme prostor, ale i ty už jsem viděl.
Ano, o Slovácích. Zahraniční sběratelé jsou na úplně jiném levelu. Byl jsem v hale jednoho zahraničního sběratele, kde byly i historické tramvaje z Paříže, a to byla naprosto šílená sbírka aut.
Jak velkou hodnotu mohla mít?
Netroufám si odhadovat. Miliardu možná? Sběratel v ní měl možná 150 až 200 vozů. Bylo tam všechno, co si jen dokážete představit. Měl tam unikáty, se kterými se možná jednou v životě setkáte – v muzeu.
Jak fungují sběratelé aut? Mají u domu postavenou nějakou obrovskou soukromou garáž?
Buď mají haly, nebo mají auta rozmístěná v různých garážích. Ono ani nevíte, jak rychle do toho spadnete. Běžná slovenská rodina má doma dvě tři auta, i když spíše běžných než sběratelských. Když vás auta baví, řekněme, že si koupíte nejspíš nějaké mladé historické, tzn. youngtimer. Nyní jdou například do popředí devadesátkové vozy jako BMW E32, BMW E36, Ferrari 355, Ferrari 348, Ferrari 328, Porsche 911/993, Porsche 911/964, Porsche 911/996 nebo Porsche Boxster 986.
Některá auta si dokážete koupit i za 15 000 až 30 000 eur, což není až tak velká investice. A pak to přijde – už přemýšlíte nad dalším. Ani nevíte jak, máte nového koníčka a doma v garážích během dvou až tří let 10 vozů.
Potom asi neplatíte málo za pojištění.
Pojistky jsou drahé, a proto si většina platí jen ty nezbytné. Když máte doma 20 vozů a měli byste za každé zaplatit havarijní pojištění, částka by se vyšplhala na pořádný balíček. Minule jsem si o tom povídal s jedním sběratelem, který si u nás kupoval Lamborghini a řekl mi, že to pojištění by ho stálo tolik, že by klidně mohl každý rok jedno ze svých aut darovat.
Prostě by prodělával na pojistkách. Pokud si koupíte třeba právě Lamborghini za čtvrt milionu, havarijní pojistka se může vyšplhat i nad 10 000 ročně. Máte-li takových vozidel například dvacet, částka za pojištění se opravdu rovná částce za nový luxusní vůz.
Co vy osobně pokládáte za nejluxusnější auto?
Pro mě jsou těmi nejluxusnějšími vozy auta značky Rolls-Royce, případně Bentley. Sportovní auta jako Ferrari, Lamborghini a Porsche jsou nepochybně luxusní, ale Rolls-Royce je jiný svět.
U Ferrari platí, že musíte mít profil kupujícího, což v praxi znamená, že pokud chcete limitku, musíte reálně vlastnit již několik jiných modelů dané značky.
Pokud ale právě hledáte dokonalý svět a nepotrpíte si na sportovní jízdě, tak asi nic majestátnějšího než Rolls neexistuje. Je to úplně jiná třída aut, úplně jiný svět. Rolls-Royce jsou nejtišší auta, propracovaná do posledních detailů. Když přijde Ferrari, Lamborghini nebo Porsche z fabriky, běžně na nich najdete škrábance na laku a různé jiné nedostatky, které vidíte dokonce i pouhým okem. To se u Rolls-Royce nestane.
Z důvodu odstávky fabrik během pandemie a kvůli nedostatku polovodičů na trhu se údajně prodloužila čekací lhůta zejména v segmentu prémiových aut. Kdybych si dnes zaplatila za Rolls-Royce, jak dlouho bych na něj čekala?
Takové dva roky určitě, pokud by nebyla po ruce nějaká skladovka.
Nevyrobí se do té doby nový model?
Takové čekací lhůty jsou běžné, a pokud dnes zaplatíte zálohu za vozidlo, které obdržíte za dva roky, opravdu se nemusíte obávat, že byste prodělali. Samozřejmě to také závisí na tom, jak seriózní je váš prodejce. Pokud vás neupozorní na to, že přijde facelift, je to docela podpásovka. V každém případě, pokud by šlo o nějaký kus final edition, tak u vozů Rolls-Royce je to docela žádané, jelikož se většinou jedná o malou produkci vozidel.
Na které auto se aktuálně čeká na trhu nejdéle?
Určitě na tak jedinečná vozidla, jako jsou Koenigsegg, Rimac, Zenvo nebo Pagani. Na ta si počkáte i čtyři roky, pokud vám vůbec dají kvótu. I Porsche 911 Turbo S má poměrně dlouhou čekací lhůtu, jsou to zhruba dva až tři roky. Může se však stát, že vám prodejce zavolá, že dostal výrobní kvótu právě na typ vozidla, který chcete vy, a tím pádem půjde do výroby dříve. Ze tří let se tedy rázem stane pár měsíců.
To, že má někdo peníze, tedy není rozhodující?
Rozhodně ne. Tak to funguje například i ve Ferrari. Kdybyste přišli do Ferrari a chtěli byste, dejme tomu, limitku Ferrari Daytona SP3, neprodají vám ji. Totéž vám ale řeknou i v Porsche centru – třeba k očekávanému modelu Porsche 911 Speedster generace 992 se nedostanete.
U Ferrari platí, že musíte mít profil kupujícího, což v praxi znamená, že pokud chcete limitku, musíte reálně vlastnit již několik jiných modelů dané značky. Je tomu tak i v případě Rolls-Royce a třeba i u BMW, Porsche či Mercedes-Benz, pokud byste chtěli limitku, která se vyrobí v řádech desítek kusů. Limitky jsou vysloveně pro top klienty značek.
Jak fungujete s klienty vy? Může k vám přijít kdokoli a koupit si Rolls-Royce?
Máme zajímavé klienty, kterým se staráme o autopark. Jsou to sběratelé, někdy auta prodávají, jindy chtějí něco koupit. Aktuálně máme v portfoliu zhruba 200 aut. Takže samozřejmě, kdokoliv si může přijít koupit cokoliv. Umíme sehnat jakékoliv vozidlo.
I nějakou cennou limitku?
Umíme se postarat i o cennou limitku.
O jakém nejdražším autě víte, že jezdí po Bratislavě?
Je jich tady poměrně dost, ale pokud bych měl zmínit opravdu vzácné limitky, tak zde jezdí například Ferrari Monza SP2, jež se na trhu momentálně cenově pohybuje kolem 3,5 milionu eur. Dále Porsche 918 Spyder, Porsche Carrera GT, Porsche 911 Speedster či různé modely Bugatti. Jak jsme se ale bavili, mnoho z těch extrémně drahých a vzácných aut nemá havarijní pojistku, neboť mnohdy je odmítne pojistit i samotná pojišťovna. Nejdražší auta proto vídáme zpravidla na speciálních akcích, na cestách pak pouze příležitostně.
Lidé, kteří je vlastní, se s nimi nepotřebují ukazovat a ani nemají potřebu jimi provokovat okolí. Když je ale o víkendu pěkně, běžně můžete na cestách vidět auta, která stojí více než 2 miliony. Viděl jsem tu například Pagani Zondu Roadster, jehož cena je doslova astronomická.