Guram Gvasalia se v červenci rozvášnil v rozhovoru pro The New York Times o svém bratrovi. Z jeho slov lze vycítit zášť vůči staršímu sourozenci, která v něm údajně rezonuje od doby, kdy nynější kreativní ředitel Balenciagy opustil Vetements.
Každý, kdo má sourozence, ví, že popichování a hádky k tomuto rodinnému vztahu neodmyslitelně patří. Kde však končí hranice škádlení a začíná opravdový spor a rivalita? V případě Demny a Gurama Gvasaliových nastala krize kvůli módnímu designu.
Bratři Demna a Guram pocházejí z gruzínského města Suchumi. To po vypuknutí občanské války opustili a po dobu jednoho měsíce zůstali se svou rodinou ztraceni v horách. Rodina se nakonec ukotvila v německém Düsseldorfu, kde chlapci vyrůstali. Díky těžkému dětství mají oba bratři silný smysl pro disciplínu a buldočí povahu.
Rodiče je tlačili do studia ekonomie na obchodní škole, ale oba nakonec zakotvili ve sféře umění a designu. O šest let starší Demna vystudoval Královskou akademii výtvarných umění v Antverpách, zatímco Guram získal magisterský titul na London College of Fashion. Posléze však spojili své síly a vzešla z toho jedna z nejikoničtějších spoluprací ve světě módy.
Psal se rok 2014 a Gvasaliovi založili průlomovou značku Vetements. Ta převrátila módu tím, že povýšila anti glamour estetiku, a ihned si získala přízeň široké veřejnosti svými bizarními výstupy. Demnovi byla od začátku přisuzována nálepka kreativce, zatímco Guram zastupoval pozici obchodníka. Díky mezinárodnímu úspěchu Vetements byl starší Demna v roce 2015 osloven módním domem Balenciaga a byla mu nabídnuta pozice kreativního ředitele. To byl první hřebík do bratrské rakve.
V roce 2019 oznámil Demna svůj odchod z Vetements, aby zaměřil svou pozornost zejména na Balenciagu. Nutno podotknout, že se mu na pozici kreativního ředitele ve zmíněném módním domě náramně dařilo až do minulého roku. Kauza ohledně kampaně s BDSM předměty, nafocenými na dětech, zamíchala kartami a zapříčinila globální odsouzení tohoto designéra. Znamená to, že se začaly věci obracet ve prospěch jeho bratra?
V červenci 2023 se Guram rozvášnil v rozhovoru pro deník The New York Times o svém bratrovi, a to ne zrovna v tom pozitivním světle. Z jeho slov lze vycítit zášť, či dokonce žárlivost vůči svému staršímu sourozenci, která v něm údajně rezonuje od doby, kdy Demna opustil Vetements. Mladší Gvasalia však převzal osud do vlastních rukou a v roce 2021 se sám stal kreativním ředitelem Vetemens.
Pro zmiňovaný deník sdělil: „Můj bratr je o šest let starší. Když jsem v druhé třídě, on je v osmé třídě. Již dříve dostal v životě určité příležitosti. Ale když vezmete v úvahu, kde jsem dnes a kde byl můj bratr, když byl v mém věku, myslím, že jsem mnohem pokročilejší.“
Následně pokračoval se slovy: „Dokáže být okouzlující, erudovaný, dechberoucí a egocentrický, to vše zároveň. Myslím, že můj bratr je velmi talentovaný, ale já mám k věcem úplně jiný přístup. Měl dobrých deset let a myslím, že jeho éra pomalu končí. Teď je můj čas,“ nešetřil sebechválou.
Dalším ofenzivním impulsem ze strany Gurama bylo napadení jeho bratra za plagiátorství. Jednalo se o šaty z červené flitrované látky, které Balenciaga představila v rámci kolekce Spring 2024. Nelze pochybovat o vzájemných podobnostech mezi jednotlivými looky, a tak Guramovo rozhořčení v určitých aspektech chápeme. To však není vše.
Na přehlídce Spring 2024 debutovala sama matka bratrů Gvasaliových, a to v roli modelky. Kreativní ředitel Vetements ani v tomto případně nedržel svá ústa na uzdě, a zasvětil tomu dokonce příspěvek na Instagramu. „Jsem hrdý na to, že jsem mohl vidět svou matku otevírat Balenciaga show. Velmi smutné, že jsem nebyl pozván, abych toho byl svědkem. Modlím se za duši svého bratra. Bůh mu žehnej,“ vzkázal prostřednictvím zmíněné platformy.
Od Demny zatím sice nepřišla žádná veřejná odpověď, náznakem odvety však mohou být červené flitrované šaty nebo zveřejňování novinek Balenciagy v den show Vetements. Jedná se o žabomyší válku, marketingovou strategii nebo střet dvou velkých eg? To pravděpodobné ukáží následující měsíce.