Česká hra slaví další úspěch. V Británii ji zařadili na žebříček nejvlivnějších videoher na světě.
Více než 2 miliony prodaných kusů (milion kopií se prodalo hned první den), sociální sítě zahlcené game playi a turisté mířící do Kutné Hory, na hrad Trosky a další místa v Česku jen proto, že se po nich procházel Jindřich ze Skalice.
O úspěchu Kingdom Come: Deliverance II slyšíme v posledních týdnech ze všech stran. Hra se dostala do počítačů, konzolí, ale i pod kůži hráčů po celém světě. Podle Britské akademie filmového a televizního umění (BAFTA) je dokonce 7. nejvlivnější videohrou na světě.
KCD 2 baví hráče v USA i v Číně
The Sims, Tetris, World of Warcraft nebo Grand Theft Auto. Takové tituly za sebou v anketě BAFTA hra Kingdom Come: Deliverance II nechala. Jak BAFTA uvádí, hned několik respondentů se ohradilo, že je nefér uvést jen jednu hru. Přesto je obrovský úspěch, že se novinka českého studia umístila v první desítce.
Úspěch dokazují i prodeje, podle serveru Alinea Analytics se počet prodaných kopií napříč všemi platformami začíná blížit 3 milionům. Nejvíce se prodává v USA, na druhém místě je Čína a český trh je na 4. místě (na Steamu za Německem, na PlayStationu za Velkou Británií). „Myslím, že nás nic vyloženě nepřekvapilo, možná jen to, že Čína je hned na druhém místě po USA. Ale na druhou stranu – obě země jsou výrazně větší než ostatní státy,“ komentuje to Global PR Manager Warhorse Studios Tobias Stolz-Zwilling.
To, že příběh založený na historické věrnosti hráče baví, ukazuje i průměrná délka hraní. Server Alinea Analytics uvádí, že 75 % hráčů na Steamu strávilo hraním více než 20 hodin a nadpoloviční většina více než 50 hodin. „V průměru hráčům zabere dohrání hry kolem 80–100 hodin, přičemž mnoho hráčů má ve hře odehráno i přes 200 hodin,“ doplňuje Tobias Stolz-Zwilling.

Úspěchy Kingdom Come: Deliverance 2 potvrzují, že gaming je jeden z oborů, kde Češi vynikají, a tedy i jeden z devíti oborů budoucnosti, které si Česká spořitelna vybrala do programu roadshow k oslavám 200 let na trhu. „Součástí naší regionální roadshow je řada zajímavých přednášek a workshopů na téma gamingu. Děti si například mohou vyzkoušet stát se architekty svého vlastního města v prostředí hry Minecraft, naučit se propojovat fyzický svět s digitálním prostředím a přemýšlet o urbanismu a udržitelných městech. Věříme, že přetvářením nápadů do interaktivních prototypů v Minecraftu dětem pomáhá rozvíjet kritické myšlení, zvyšovat technologickou gramotnost a schopnost inovovat, což jsou podle nás klíčové dovednosti pro 21. století,“ říká Jakub Kuneš, který má ve Spořitelně na starost gaming s tím, že se návštěvníci na roadshow mohou potkat s předními českými herními vývojáři a zjistit, jaké novinky i výzvy aktuálně řeší nejznámější tuzemská herní studia.
Na roadshow se představí i další vědecko-technické obory a projekty, ve kterých jsou Češi světovými lídry, například z oblasti vesmírných technologií, nanotechnologií, umělé inteligence nebo 3D tisku. Budeš moci nahlédnout, jaké inovace vznikají v jednotlivých českých regionech a možná tě překvapí, v jakých dalších oborech jsme průkopníky. Program je plný inspirativních přednášek s odborníky i známými osobnostmi jako je Kovy. Vstup je ve všech 10 městech zdarma, tak koukni, kdy se koná v tom tvém, a vyraz se dozvědět něco nového nejen o tom, jak vznikají celosvětově proslulé hry. Něco málo ti však přiblížíme už teď.

Aby hra vyšla, museli ve studiu škrtat
Vývoj hry trval zhruba 7 let, přesto se do ní nevešly všechny nápady, které ve studiu padaly. Výkonný producent Warhorse Studios Martin Klíma na Comic Conu zmínil, že ze hry museli vystřihnout 35 úkolů a další prvky, aby ji stihli vydat. Mezi nápady, které se nakonec neuchytily či nevešly, patří například únos Vlada Draculy nebo jeho člena rodiny nebo minihra, ve které se Jindřich stane bardem a sbírá příběhy. „Dobrá zpráva je, že jsme už v rané fázi dokázali identifikovat, co do hry patří a co ne. I díky tomu je hra tak stabilní – mohli jsme upřednostnit kvalitu před kvantitou,“ shrnuje Tobias Stolz-Zwilling.

Velkou předností hry, kterou fanoušci obzvlášť oceňují, je realističnost. V KCD 2 je například možné mít homosexuální styk, což ve hrách podobného typu nebývá běžné. Vývojáři tak museli pracovat s faktem, že ve středověké Evropě byla homosexualita často tabuizována a najít balanc mezi historickou věrností a možností hráče prozkoumávat různé vztahy. „Snažili jsme se ukázat, že bylo potřeba být velmi opatrný, jak s takovou situací naložit,“ vysvětluje Tobias Stolz-Zwilling.
Současně tam hráči najdou postavy různých národů a etnických skupin. „Spolupracovali jsme s odborníky a konzultanty, a dokonce jsme jim ukazovali části hry, abychom se vyhnuli stereotypům. Snažili jsme se také najmout dabéry z různých kultur, které jsme ve hře zobrazili,“ říká Global PR Manager Warhorse Studios.
Od některých prvků, které by hře dodaly autenticitu, však vývojáři museli kvůli etickému hledisku úplně upustit. Jedním z nich jsou děti – ty se ve hře nakonec neobjevily, aby na ně hráči nemohli útočit.
Práce na hře ve Warhorse Studios ani po 7 letech nekončí, momentálně se soustředí na opravy chyb a chystaná DLC. Už v květnu se můžeš těšit na rozšíření „Brushes with Death“. „Doufám, že Kingdom Come: Deliverance inspiruje další vývojáře, aby vytvořili něco ze své vlastní historie nebo minulosti své země,“ uzavírá Tobias Stolz-Zwilling.
