Proti Kanyeho show na Slovensku se ohradilo mnoho lidí. Festival Rubicon nakonec neproběhne, ale šušká se o možném přesunutí do Prahy. Co si o rapperových extremistických projevech myslí Emma Smetana, Anki, Renne Dang, Miss Petty a další osobnosti?
V Refresheru se striktně stavíme proti projevům nenávisti a jakékoli formě podpory nacismu nebo jiných extremistických ideologií. Tyto myšlenky považujeme za nebezpečné, protože podněcují nenávist, rozdělují společnost a zlehčují utrpení obětí historických zločinů. Jako redakce nepodporujeme umělce nebo veřejné osoby, které tyto postoje šíří nebo legitimizují, a považujeme za svou povinnost to jasně říct.
Ye ale v posledních pár letech přináší další a další otazníky. Lidi, kteří obdivovali jeho producentskou genialitu, rozděluje na dva tábory. Ty, kteří rozlišují mezi jeho hudební tvorbou a osobními politickými názory, a ty, co to jednoduše nedovedou.
Rozhodně si můžeme alibisticky pustit nadčasovou desku Yeezuz nebo průlomové album 808s & Heartbreak a namlouvat si, že je všechno v pohodě. Ale po letošních releasech singlů, které glorifikují Adolfa Hitlera, nebo dropu merche se swastikou a antisemitskými odkazy, už prostě nejde přivírat oči. Zeptali jsme se hudebnic a hudebníků z České republiky, co si o Kanyem a jeho sympatizování s nacismem myslí oni. Šli by na jeho českou show, kdyby se ukázalo, že žijeme v simulaci a nakonec se fakt uskutečnila?
- Šel*šla bys na koncert Kanyeho Westa, kdyby teď hrál v Praze? Proč ano, nebo proč ne?
- Jak vnímáš jeho veřejné projevy a výroky, které otevřeně pracují s nacistickou symbolikou nebo popíráním holokaustu?
- Je to pro tebe něco, nad čím jde mávnout rukou – nebo jde o zásadní hranici, přes kterou nejede vlak?
Emma Smetana
@emmasmetana_music

1) Ani omylem.
2) Jako smutný obraz nemocného člověka, kterému se bohužel stále dostává veřejné pozornosti.
3) Půlka rodiny mého tatínka vyletěla nacistickými komíny v exterminačních táborech. Kdo popírá holokaust, nebo mu jakkoli imponuje Hitler a jeho ideologie, je pro mě naprosto nepřijatelným partnerem do jakékoli debaty.
Renne Dang
@rennedang

1) Na Kanyeho bych teď asi nešel. Hudebně ho respektuju, to nejde popřít – je to gamechanger. Ale momentálně už neodděluju tvorbu od člověka. Jeho současná prezentace je mi natolik cizí, že bych na tom koncertě nedokázal být v pohodě.
2) Vnímám to jako extrémně nebezpečné. Když člověk s takovým dosahem legitimizuje antisemitismus nebo flirtuje s nacistickou symbolikou, není to jen „kontroverze“. Je to aktivní šíření toxických narativů, které mají reálný dopad. Zlehčování holokaustu není edgy, je to odporné.
3) Je to pro mě no-go. Jako veřejná osoba máš zodpovědnost – ne všechno se dá omluvit kreativitou nebo duševním zdravím.
Tea Sofia
@teasofia

1) Nešla. Postoje, které zastává a veřejně hlásá, jsou nepřípustné a nemám v úmyslu osobu s takovými názory podporovat.
2) Kanyemu jsme v minulosti tolerovali mnoho. Jeho extrémní nápady, názory a problémy s egem jsme často skrývali pod pojmy genialita, vtip, provokace a podobně (čímž nepopírám jeho hudební přínos). Zdálo se, že člověk s takovým postavením si může dělat, co chce, jak chce, a to bez jakýchkoli následků. U těchto témat to ale nejde. Nelze s nimi zacházet lehkovážně a bez respektu. Taková bezohlednost je navíc v dnešní vypjaté době dvojnásob nebezpečná. O to víc by měli umělci s takovým vlivem zacházet se svými slovy opatrně a uvědomovat si jejich váhu. Kanye má obrovskou platformu a velice mladé publikum a myslím, že by měl usilovat o šíření hodnot, které společnost spojují, ne podněcovat radikalizaci, nenávist a šířit dezinformace.
3) Tady už se mávnout rukou nedá, jelikož vědomě lidi pošťuchuje k souznění s nacistickými postoji, mystifikuje, glorifikuje Hitlera a normalizuje odsouzené názory. Je to bezohledné a velice nebezpečné. V tomto případě už se to nedá „schovat“ za uměleckou svobodu.
Anki
@____anki_tran

1) Určitě ne, i když pro mě v minulosti byl zásadním hudebním vzorem, tak se pro mě stal svým postojem memem a irelevantním hudebním interpretem.
2) Hodně přes čáru. Zároveň to ve mně otevírá otázku duševního zdraví umělců v hudebním průmyslu. Často si kladu otázku, jestli se stal obětí vlastní osobnosti, nebo showbyznysu.
3) Nejde mávnout rukou nad historickými událostmi, kde umíraly tisíce lidí a měly zásadní dopady na společenské dění napříč celou naší společností.