Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
5. března 2015 v 10:14
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

TECH
Uložit Uložené

Švédský výrobce hypersportů přinesl do Švýcarska nové želízko v ohni, které posouvá levely. Doslova!

V uplynulých, ale i následujících dnech je mezi superauty tématem číslo jedna konec produkce mohykána jménem Bugatti Veyron. Proslulý supersport sice nikam do zapomnění neodchází, určitě bude patřit mezi to nejexkluzivnější na cestách ještě dlouhá léta, nedávno však byl prodán poslední exemplář s pořadovým číslem 450, což znamená konec jedné velké éry. Samozřejmě, produkce, respektive jakákoli debata kolem sportovních vozů ale nestojí na této exkluzivitce, proto i v Ženevě poznáváme několik významných novinek obdobného druhu. O největší zastínění událostí kolem Veyronu se však postarali Švédové, tedy automobilka Koenigsegg, která se stále více dostává mezi lidi a snaží se významnou měrou dostat na místa, kde stále kraluje Bugatti.

Tentokrát narážím na zcela nový model Reger, který byl do poslední chvíle důkladně utajován a ve Švýcarsku tak momentálně zničehonic šokuje celý svět, a to doslova. Svůj světový debut si totiž v Palexpo odbývá supersport, který svými parametry nemá dosud konkurenci a najevo to dává i svým označením - Reger, což švédsky znamená nadvláda. Pojďme ale pěkně po pořádku. Už na pohled je vidět, že novinka se od ostatních modelů citelně liší svým exteriérem, ale i interiérem. Základ vozu je víceméně totožný se známou Agerou, kromě tradičního čelního okna ve tvaru půlkruhu je zbytek v podstatě naoko odlišný. Předek nabízí propracovaný nárazník a světlomety směřující do zužujících se zadních partií, kde najdeme naopak horizontálně orientované koncová světla a obrovský difuzor s centrální koncovkou výfuku. Vzadu nechybí výsuvný spoiler, který hraje podle potřeb do mimořádně aerodynamických tvarů supersportu. V jistých pohledech však chybějí poznávací rysy značky, což ve výsledku znamená, že vozidlo místy vypadá jako z GTAčka, tedy uměle, bez vlastního designu.

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

​Uvnitř jde o evoluci známých tvarů z Agery, nechybí karbonové sportovní sedadla, bohatý multimediální systém s připojením na internet či technologie Apple CarPlay. To nejdůležitější však skrývají útroby za kokpitem. Tam trůní 5litrový osmiválec twinturbo s výkonem přibližně 809 kW / 1100 koní. V Reger však tomuto srdci dopomáhá navíc ještě trojice elektromotorů. Dva z nich okupují jednotlivě obě zadní kola, třetí se nachází v prostorách hnacího hřídele, kde slouží při úpravě točivého momentu, ale důležitou roli plní i při startování a rekuperačním brzdění vozidla. Jejich účast ve vozidle je přitom paradoxní, neboť nejvýše postavení lidé značky vždy tvrdili, že elektromotor ve svých počinech nepoužijí. Ve výsledku je však opak pravdou, nakonec jejich společný výkon je až 515 kW / 700 koní, což znamená, že dohromady jde o vozidlo s motory o síle 1700 poníků! Celkový výkon motorové soustavy Reger je však otázkou kombinace všech čtyř agregátů, výsledná hodnota proto počítá se silou 1103 kW / 1500 koní a točivým momentem neuvěřitelných 2000 N.m! To jsou bezpochyby údaje, které hovoří o jednoznačně nejvýkonnější sériové vozidle na světě.

Novinkou je zároveň i nová, jen 88 kilogramů vážící převodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), která funguje na bázi jednostupňového převodu, čímž se významně snižuje možnost ztráty výkonu, točivého momentu a tedy trakce. Přejděme k číslům, posaďte se. Akcelerace z 0-100 km/h trvá Regeru jen přibližně 2,7 sekundy, což už sice v dnešní době není nic převratného, ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co na světě máme. Co si však pozornost speciální zaslouží, jsou následující fakta: 0-300 km/h zvládne za 12 sekund, 0-400 km/h zdolá za necelých 20, slovem dvacet sekund! Svědky jsme tedy dalšího světového prvenství v dané akceleraci. Pro srovnání, stále současný a oficiální držitel světového rekordu v maximální rychlosti sériového vozu - Bugatti Veyron, pokoří 400 km/h z klidu "až" za 45 sekund. Nejnovější Koenigsegg dále nabízí bezkonkurenční údaj v případě pružného zrychlení, nakolik akceleraci ze 150-250 km/h udělá jen za 3,2 sekundy. Navíc Reger má pohon výhradně zadní nápravy, z daných údajů dělá ještě fascinující hodnoty. Maximální rychlost zatím přesnou neznáme, rozhodně však půjde o aspiranta na nový světový rekord. Zda se ho však Švédům podaří zrealizovat je opět diskutabilní, protože i předešlý neméně extrémní model One: 1 dokázal prý uhánět rychlostí přes 450 km/h, nikdy se to však oficiálně nepodařilo.

Reger v suchém stavu (bez všech "náplní") váží jen 1420 kilogramů a na čistě elektrický pohon ve spolupráci s akumulátory dokáže absolvovat vzdálenost 35 až 50 kilometrů. Silniční stíhačka pocházející ze severské země vznikne "jen" v 80 kusech, přičemž každý z nich bude stát od necelých 47 milionů Kč. Dokonce ještě před samotným odhalením novinky byly objednané už 4 exempláře, jejichž majitelé zaplatili ještě předtím, než Reger vůbec viděli.

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!

Koenigsegg šokuje svět. Nová 1500koňová Regera dá 400 km/h jen za 20 sekund!
Domů
Sdílet
Diskuse