Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
15. ledna 2017 16:27
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)

TECH
Uložit Uložené

Už několik let bourají nejnovější automobily zažité konvence a toto SUV patří mezi ty nejradikálnější. Poptávka ale hovoří jasnou řečí.

V automobilovém světě měl pojem kupé (z francouzského slova coupé) donedávna jasnou definici – vozidlo se sportovními křivkami, uzavřenou střechou, dvojicí dveří a jednou nebo dvěma řadami sedadel. Několik let dozadu se však automobilky dostaly do bodu, kdy se nejen začaly navzájem prolínat jednotlivé velikostní segmenty, ale začaly se zároveň ztrácet i zažité konvence. Ostatně, o tom jsme zde již jednou psali. Dohadovat se zde o tom, kdo s čím jako první přišel, je již odstupem času irelevantní, pokud jde ale o kupéčka, pravda je následující. Byl to právě Mercedes-Benz, který v roce 2005 vypustil na trh vůbec první 4dveřové vozidlo se siluetou ve stylu kupé, tedy CLS. Odstupem času ho následovaly již mnohé automobilky včetně Audi, BMW či VW, protože nový trend zafungoval. 

Jen tři roky na to vody rozvířilo pro změnu BMW, čehož výsledkem byl příchod modelu X6, tedy vozidla SUV se střechou snižující se ve stylu kupé. V Mnichově však tuto podstatu nedali až tak najevo, důležitější bylo, že zpopularizovali nový druh Sport Activity Vehicle (první byl Ssangyong). Jeho konkurenta postavili ve Stuttgartu jen před pár lety, no a v momentě, kdy k označení GLE přidali dodatek Coupé, oheň byl na střeše. Nejenže se začalo mluvit o kopírování, ale začaly se vést dohady, jak si dovolil Mercedes nazvat SUV kupéčkem. Jenže pokud zalovíte do paměti, bylo to právě BMW, které při X6 poprvé použilo kromě SAV i zkratku SAC, tedy Sport Activity Coupé. V každém případě, jazykové okénko uzavřeme, no a protože mezitím trojcípá hvězda vyslala už i proti menší X4 svého rivala, pojďme si prohlédnout nové GLC Coupé v rámci našeho testu.

Exteriér 

Popravdě řečeno, pokud k sobě GLE Coupé a GLC Coupé nepostavíte, laik je v provozu hlavně zezadu v podstatě nerozezná. Překvapuje to však někoho, zejména v době, kdy automobilky značně unifikují svůj design a v Mercedesu jsou v tom momentálně mistři? Navíc postavit v duchu současného designového jazyka značky vůz na základech SUV s postupně klesající střechou ve stylu klasických kupéček se hodně způsoby opravdu nedá. Dovolíme si ale tvrdit, že GLC kupé vypadá o cosi designově vyváženěji a rozhodně kompaktněji, za což mohou menší rozměry (4732 x 2096 x 1602 milimetrů), ale hlavně nižší přední kapota. Mimochodem, jak napovídá samotný název, GLC vychází do značné míry z třídy C. Přední část je prakticky shodná s klasickým GLC, rozpoznávacím znakem je ale nová maska s diamantovým efektem a pouze jednou vodorovnou lištou, což je charakteristickým detailem tohoto derivátu. Ten náš se navíc pyšnil ještě sportovněji střiženým optickým AMG paketem, který s sebou přináší masivnější otvory na nárazníku a rozměrnou horizontální chromovou lištu na jeho spodku. Samozřejmě, vpředu byste za příplatek bi-xenony hledali už marně – vystřídaly je špičkové světlomety s full-LED High Performance technologií.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Při pohledu z profilu nejvíce vyzní relativně kompaktní rozměry. Nejde nepochybně o žádného prcka, opticky ale SUV nebudí dojem obra. A sloupek je pod menším sklonem, no a střecha se elegantně táhne dolů směrem dozadu. Tam ji čeká decentní odtrhová hrana a úzká ledková světla zasahující značně do stran. Jinak, pokud se ptáte na rozeznávací znak, díky kterému rozlišíte tento počin od GLE kupé, vězte, že kromě citelně menších rozměrů a odlišného předku je to zadní horizontální lišta nad světly – zde končí zároveň se světly, o třídu většímu bratrovi prochází přes celou šířku zavazadlového víka. Brilantní modrá metalíza exempláři opravdu sekla, design jako takový ale pravděpodobně nejvíce dotvářely skutečně velké, až 20" AMG disky v dvoubarevném provedení. Suma sumárum GLC kupé je po estetické stránce relativně osobité a nutné zvyku. I přes přítomnost sportovních doplňků přitom třeba uznat, že Mercedes jde nadále spíše cestou elegance než výstřední sportovnosti, jako je tomu i v případě X4.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér 

Příbuznost k třídě C hlásí nejvíce interiér. Pokud jde o palubní desku, její všechny hlavní součásti a tvary jsou prakticky shodné. To je rozhodně velké plus i ve srovnání se zastaralým GLE. Jinými slovy, výsledkem je velmi povedený design, perfektní ergonomie s minimem tlačítek a hlavně množství kvalitních materiálů. Kromě pravých hliníkových prvků a detailů, které najdeme i v luxusním S v rámci přítomné výbavy, nechyběl skutečný dřevěný obklad s charakteristickou povrchovou úpravou. Masivní obklad se táhne především moderním středovým tunelem, na jehož konci stojí 8,4" obrazovka multimediálního prostředí. Je jasné, že svým umístěním nepadne do oka každému, jeho grafické prostředí a animace ovládání je třeba ale určitě pochválit. Před obrovskou středovou přepážkou trůní sdružený ovladač futuristického tvaru, jehož zdvojená funkcionalita (kolečko i dotyková plocha) je sice občas matoucí, intuitivností ovládání infotainmentu ale vyniká.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Před řidičem najdeme dobře známý, 3ramenný multifunkční volant se zespodu seříznutým věncem, což naznačuje přítomnost sportovního paketu i v interiéru. Budíky jsou i v té nejvyšší výbavě konvenční, tedy analogové. Ty rozhodně nezaujmou tak jako v případě plně digitálních obrazovek, navíc jejich cejchování a návrh je relativně dost strohý, pyšnit se však na oplátku může přehlednou a snadno čitelnou grafikou. Kromě toho, uprostřed se nachází nemalý displej palubního počítače. Posed za oním volantem je výborný (středový tunel je ale poměrně široký), i nastupování jako takové, jistou nevýhodou je ale výhled z vozu. A sloupek je poměrně velký, nemluvě o zadním průzoru, čímž je výhled vzad citelně slabší.

Pozitivem vnitřku je prostor vzadu. Klesající rám střechy sice omezuje nastupování, po usazení je ale v zadní řadě opravdu dostatek místa i pro vyšší postavy, a to jak pro hlavu, tak i nohy. Zavazadlový prostor nabízí 500 litrů, obrovské dvojité dno, no a připravit se třeba na vyšší nakládací hranu. Plejádu asistenčních a bezpečnostních systémů asi nemá vyznám opět jmenovat, vzpomeňme tak například parkovací asistent, asistent sledování mrtvého úhlu, 360stupňovou kameru, čtení dopravních značek, adaptivní podvozek a tempomat Distronic Plus s „autonomním“ jízdním pilotem.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jízda 

Ze 7členné motorové palety se pod kapotu testovačky nastěhoval naftový agregát M274, tedy známý, dvakrát přeplňovaný 2,1litrový čtyřválec. V případě našeho provedení 250d je však jeho výkon naladěn až na úroveň 150 kW/204 koní a slušných 500 Nm. I díky nim dokáže 1845kilogramové SUV akcelerovat na stovku za 7,6 sekundy, přičemž maximální rychlost je 220 km/h. Už z těchto papírových údajů je zřejmé, že dynamika je nadstandardní a opak není pravdou. Jistou roli v tom hraje přítomnost pohonu všech čtyř kol 4Matic, který je mimochodem standardem pro GLC kupé ve všech verzích. Už v základě stejně tak dostane i 9stupňovou automatickou převodovku 9G-Tronic. Jelikož jde o naftové vozy, ta řadí v tomto případě značně defenzivněji, řazení je ale velmi plynulé. Jistý nedostatek evidujeme ve sportovních režimech, kdy převodovka značně ožije, při podřazování během dobržďování však má tendenci občas decentně cukat.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Jízdní komfort je i přes přítomnost velkých disků pozoruhodný. Ruku k dílu přikládá příplatkový, nově vyvinutý vzduchový podvozek, který sice nenabízí několik stupňů regulace světlé výšky v závislosti od režimů, po stisknutí tlačítka se však výška o pár centimetrů zvýší. GLC kupé ale rozhodně nejvíce překvapí svou agilitou a tím, jak funguje na silnicích, zejména těch klikatých. Minimální naklánění karoserie, širší rozchod kol a zároveň těžiště, které není zcela vysoko, zaručuje pozoruhodnou stabilitu a celkově fungování vozu i ve vyšších rychlostech či četných serpentinách, kdy přehazujete váhu vozidla. Popravdě, za volantem tohoto SUV se nejednou přistihnete při tom, jak nemáte absolutně pocit, že sedíte v SUV. Navíc jde „jen“ o naftovou verzi 250d, tedy nic, od čeho byste čekali nějaké ryze sportovní vlastnosti. Více vás proto asi zaujme spotřeba, která se při takové běžné, svižnější jízdě ve smíšených podmínkách pohybuje na úrovni 6,5-7 l/100 km.

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Když kontroverznost hýbe světem (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Závěr 

Je jasné, že tohle auto po té designové stránce musíte buď milovat, nebo nenávidět, v konečném důsledku, každému se líbí něco jiného a po ruce je i klasické GLC. Po množství zkušeností s vozidly typu SUV ale musíme uznat, že v tomto případě může být GLC na svůj dodatek Coupé skutečné hrdé, neboť po jezdecké stránce přináší spojení těchto dvou světů své ovoce. Od dieselového auta s decentně odtažitým řízením pochopitelně nečekáte, že s ním budete trhat asfalt a užívat si tu pravou radost za volantem, tento výplod moderní doby se ale začíná až neuvěřitelně přibližovat svým fungováním na silnici těm tradičním kupéčkům. Zamýšlet se nad tím, proč přicházejí vozidla tohoto druhu na svět stále častěji, je velmi prosté. Automobilky dělají jen to, po čem je poptávka a právě kvůli takovým autům i Mercedes-Benz hlásí rekordní prodeje. Image navíc není k ničemu, a pokud jste schopni obětovat jistou praktickou stránku, dveře máte otevřené. Ten, kdo kvality tohoto auta okusí, ví, že dotyčným musí GLC opravdu v dobrém závidět. Pro úplnost pohled do ceníku – úplný základ 50 tisíc (~1 350 000 Kč), 250d 52 tisíc (1 405 000 Kč) a takto naspecifikovaný exemplář mastných 74 tisíc € (2 000 000 Kč).

Domů
Sdílet
Diskuse