Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Automobilka Škoda spojila síly se studiem Polyphony Digital a vytvořila unikátní koncept závodního auta pro herní hit Gran Turismo 7. A my jsme byli mezi prvními, kteří toto speciální žihadlo mohli otestovat.
Škoda Vision GT. Tak zní název automobilové bomby, kterou česká automobilka ve spolupráci s japonskými herními vývojáři s velkou pompou ve středu večer odpálila. Grandiózní představení nového superauta, které se stalo novým přírůstkem do populární hry Gran Turismo 7, se odehrálo v PLAYzone Areně v pražském Chodově a Refresher u této senzační události samozřejmě nemohl chybět.
Inspirace legendárním autem
Závodní vůz má svým vzhledem odkazovat k modelu Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957, hned na první pohled však upoutá svým moderním a futuristickým designem. Škoda Vision GT je čistě elektrický vůz opatřený čtyřmi elektromotory, které obstarávají úctyhodný výkon 800 kW. Vozidlo je zároveň poměrně lehké, váží jen 1300 kilogramů. Designérský tým vyvinul i speciální dynamický zvuk, který auto při jízdě vydává.
„Škoda má za sebou 120letou historii závodění a jsme nadšeni, že ji teď můžeme přenést do virtuálního světa,“ řekl Klaus Zellmer, CEO Škoda Auto. Podle něj bylo přenesení virtuálního konceptu do hry dalším přirozeným krokem značky, kterým může „obohatit zkušenosti“ svých zákazníků a zároveň oslovit nové fanoušky.
V rámci prezentace promluvil šéf Škoda Design Oliver Stefani. „Práci na tomto projektu jsme si velmi užili a spolupráce se Sony byla fantastická. Tým do toho vložil obrovské množství práce a kreativity,“ uvedl. Výsledný vůz, inspirovaný legendárním autem z padesátých let, považuje za „fascinující mix tradičního motorsportu s virtuálním elektrickým závoděním budoucnosti“.
Šéf studia Polyphony Digital Kazunori Yamauchi dodal, že tento vůz má symbolizovat začátek delší spolupráce mezi Škodou a herní značkou Gran Turismo. Uvidíme tedy, zda v budoucnosti do hry přibydou i další škodovky.
Rozměry auta Škoda Vision GT
Délka
4407 mm
Šířka
1947 mm
Výška
949 mm
Zástupce Škody a Polyphony Digital následně vystřídala šestice profesionálních závodníků, kteří vůz otestovali v praxi. Utkali se proti sobě v jedenáctikolovém závodě, ze kterého vzešel jako vítěz Ital Amos Laurito, pomyslné stříbro si odnesl Španěl Lucas Ordóñez a stupínek vítězů ze třetího místa uzavřel český jezdec Petr Semerád.
Raketa na kolech
Po úvodní prezentaci a napínavém závodu profi jezdců jsme za volant nové Škody Vison GT konečně usedli i my, abychom vozidlo mohli otestovat na vlastní kůži. A byl to pořádný zážitek. Jízdní vlastnosti auta jsou totiž stejně působivé jako jeho atypický, edgy design.
K testování vozu nám posloužila slavná sedmikilometrová trať Circuit de Spa-Francorchamps, na níž se pořádají závody Velké ceny Belgie vozů formule 1. Jak fanoušci pravděpodobně vědí, tento okruh se v sérii Gran Turismo vyskytuje už od pátého dílu a ani ten nejnovější není výjimkou.
Síla Škody Vison GT je cítit už na prvních metrech při rozjezdu. Vůz se pyšní opravdu brutálním zrychlením, které může hráče a hráčky, kteří nejsou třeba tolik zběhlí v závodních hrách, až překvapit. To byl ostatně i můj případ, a tak jsem – ač to nerad přiznávám – hned při první zatáčce vyletěl z dráhy ven.
Netrvalo však dlouho a ovládání této rakety na kolech mi přešlo poměrně brzy do krve. Ani ostré zatáčky tak při troše cviku nejsou díky skvělé ovladatelnosti a stabilitě vozu až tolik složité, jak se na první pohled může zdát, a jakmile se dostaneš na rovinku, tak s pedálem na podlaze hravě překročíš rychlostní hranici 300 kilometrů v hodině.
Je však třeba stále myslet na to, že Gran Turismo 7 je závodní simulátor, nikoliv arkáda. Důraz je tedy kladen na co největší míru realismu a auta se zde chovají co nejvěrněji tomu, jak by se měla chovat ve skutečnosti. Při delších závodech tě tak čekají například i zastávky v pit stopech na přezutí sjetých pneumatik.
V rámci testování jsme měli možnost testovat vůz jen na jedné trati a za slunečného počasí. Při ztížených podmínkách, například za deště, by jízda byla velmi pravděpodobně o něco komplikovanější, obzvlášť při vyšších rychlostech. To ostatně platí ale i pro ostatní modely z vozového parku hry.
Nečekej však, že po pár kolech budeš jezdit jako profík. U Škody Vision GT platí „easy to learn, hard to master“. Alespoň s takovým dojmem jsem odcházel. Ovládání si dokáže docela rychle osvojit i začátečník či začátečnice, zároveň je však tento exemplář dost komplexní na to, aby uspokojil potřeby náročnějších hráčů, kteří chtějí jít víc do hloubky, stát se mistry virtuálních okruhů a překonávat své vlastní rekordy.
Má smysl si hru koupit?
Obrovským plusem pro hráče a hráčky je skutečnost, že auto do hry zamíří prostřednictvím bezplatné aktualizace. Stát se tak má už během čtvrtka 25. dubna. Update do hry zároveň kromě nově představené škodovky přinese ještě další dva automobily. Už dost početný vozový park se tak rozroste o několik dalších kousků.
Pokud hru na PlayStation 4 nebo PlayStation 5 vlastníš, právě teď je ideální čas se k ní vrátit. A pokud Gran Turismo 7 ve tvé herní knihovně chybí, ale máš blízko k závodění, doporučujeme to napravit. Jedná se totiž o jednu z nejlepších her ve svém žánru. Přečíst si můžeš například i naši recenzi, ve které od nás závodní hra dostala 8,5 bodu z 10.