Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
18. října 2017 v 13:23
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!

TECH
Uložit Uložené

Na Slovakia Ringu jsme zažili jízdu, za jakou by se nestyděli ani ty nejostřílenější hot-hatche.

Pokud jde o hot-hatche, jejich zástupce bychom mohli rozdělit hned podle několika kritérií, navíc, každý si bude preferovat to své. Pravdou však je, že největší ikonou a kultem daného segmentu je Golf GTI. Jeho univerzálnost však hraje poslední roky do karet o něco ultimátnější konkurenci, mezi kterou má snad nejlepší renomé Mégane RS, jelikož Renault Sport dlouhá léta nejen svými rekordy dokazuje své schopnosti a kvality. Není proto divu, že na nedávném autosalonu ve Frankfurtu se vztahovala mimořádná velká pozornost na novou generaci, jejíž odhalení však ve výsledku do značné míry zastínil úplně nový hráč ve hře, no a to už je co říci.

Hyundai se svou prvotinou ze sportovní divize N totiž sklidil větší zájem, protože do dlouho očekávané novinky i30 N jsou vkládány nemalé ambice. Ba co víc, první jízdy a testy ukazují, že Korejci nenechali nic náhodě, právě naopak, už dlouho jsme nebyli ze strany odborné veřejnosti svědky takové jednomyslné senzace z auta. V uplynulých hodinách přišlo nové želízko v ohni už i na Slovensko a my jsme se mohli zúčastnit jízdní prezentace přímo na perfektním Slovakia Ringu, kde se nám Hyundai snažil dokázat, že to s i30 N myslí smrtelně vážně.

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!
Zdroj: REFRESHER - martinzmartina

Předsudky. To je asi první, co každého napadne, když někomu řeknete, že Hyundai uvádí na trh svůj první sportovní hot-hatch. Ono, divit se tomu v zásadě na první pohled ani nelze, protože vedle etablovaných jmen jako Civic Type-R, Focus ST, Golf GTI, Leon Cupra, Mégane RS, Octavia RS či 308 GTI si většina v duchu řekne, o co se ten hyundai pokouší, jenže... Hyundai nám za poslední roky prakticky s železnou pravidelností jasně naznačuje, ať už technikou nebo designem, že umí dělat tak dobrá auta, že prostě už i ty největší stálice a bestsellery jsou nějaký ten pátek na velkém pozoru.

Dále je třeba jednoznačně říci, že vývoj i30 N vedl sám Albert Biermann, tedy někdejší hvězda divize BMW M, součástí týmu byl i rally závodník Thierry Neuville, no a nemluvě o tom, že samotné testování probíhalo nejen na zamrzlých jezerech ve Švédsku, ale do velké míry hlavně na Nürburgringu. Výsledek? Na německém trhu se prvních 100 kusů modelu i30 N prodalo za 48 hodin! Podtrženo a sečteno, předešlé řádky naznačují, že sportovní Hyundai fakt nelze podceňovat.

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!
Zdroj: REFRESHER - martinzmartina

Na slovenském okruhu jsme měli možnost vyzkoušet hned obě nabízené verze - i30 N a i30 N Performance. V obou případech jde do značné míry o shodné auto, jehož designovou odlišností jsou v podstatě jen menší disky a brzdy ukrývající se za nimi. V prvním případě benzínový čtyřválec 2.0 T-GDI disponuje výkonem 184 kW / 250 koní a 353 N.m, zatímco varianta N Performance se pyšní silou až 202 kW / 275 koní a 353 N.m (378 při krátkodobém overboostu). Obě verze jsou k dispozici výhradně s 6stupňovým manuálem a pohonem předních kol. Maximální rychlost je pochopitelně na úrovni 250 km/h, zatímco akcelerace na stovku korejskému hot-hatchi trvá 6,4, respektive 6,1 sekundy. Ano, pokud bereme v úvahu papírové údaje, zejména výkonnostně nejde o žádného rekordmana, ale jak uvádí samotná značka, cílem bylo postavit zábavné auto s výbornými jízdními schopnostmi a ne řešit čísla.

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!
Zdroj: REFRESHER - martinzmartina

Samozřejmě, do velké míry je otázkou úspěchu cena, no a my už víme, že už i tady Hyundai míchá statečně karty! 250koňový model začíná na částce od 706 tisíc korun, což není tedy vůbec, ale vůbec špatná cena. Říci je přitom třeba to, že jde téměř o plně vybavené auto (18" disky v pneumatikách Michelin, adaptivní tlumiče, full-LED světla, sportovní sedadla, množství asistentů apod.), připlatit se tedy dá už jen za ještě sportovnější sedačky, jiný lak a panoramatickou střechu. Varianta N Performance nakonec stojí od 771 tisíc korun, přičemž kromě výše zmíněných detailů jde o exemplář s 19" disky obutými v pneumatikách Pirelli P Zero, přibyly větší brzdy (345 vpředu, 315 mm vzadu), výztuha v zavazadlovém prostoru, elektronicky řízený samosvorný diferenciál či aktivní klapka ve výfucích. Jinými slovy, pokud neprahnete po panoramatické střeše, za 771 tisíc máte N ve „fullce“.

Nyní si řeknete, že vždyť dobře, stále je to jen Hyundai a podobně. Realita však mluví za všechno. Značky obvykle u sportovních aut argumentují, že zvládnou několik desítek minut ostrých kol na okruhu bez újmy na technice či ztrátě jízdních kvalit. Vážení, s i30 N jsme jezdili celý den na Slovakia Ringu plné bomby za přítomnosti teplého počasí, avšak na žádném z přítomných exemplářů se neprojevila žádná únava či nedostatek. No a pak samotné divadlo v podobě jízdy...

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!
Zdroj: REFRESHER - martinzmartina

Na rychlostní či technické části tratě nás i30 N dostalo už po úvodních kolech. Paradoxně, výkonnější verze nám přišla stabilnější, tedy o něco méně hbitá, otázkou však je, zda se pod to podepsal onen diferenciál nebo jiné, širší obutí, protože jde o P Zero pneumatiky vyvíjené Pirelli speciálně pro N. Verze N Performance tak v zatáčkách vystupovala o něco rychleji, jistěji a přímočařeji. Jinými slovy, rozhodit ji byl větší problém, což v případě 250 až tak nebyl - při rychlé práci s brzdovým a následně plynovým pedálem se základní varianta dala doslova přehodit do jakéhosi náznaku driftu, čímž se jevila poddajnější. Obrovská slova chvály je třeba směřovat na podvozek, který je nastaven jednoduše famózně - dobře čitelný a nejednou máte pocit, že na dlouhých táhlých zatáčkách je podvozek rychlejší než motor.

Pochvalou nelze šetřit aniu strmého řízení a přesného řazení - 6stupňový manuál funguje perfektně, navíc, pyšní se funkcí Rev Matching, tedy automatickými meziplynem, což je další výborná věc při podřazování! Aktivovat si ji lze svévolně, zmínit je přitom třeba skutečnost, že i30 N poskytuje přesně 1944(!) možností, jak si vozidlo nastavit. Výkonnostní rozdíl až tak necítite, a tedy 250koňová verze úplně, ale úplně stačí, zvláště pokud jde o výhradně přední pohon (s trakcí nebojuje i bez diferenciálu). V obou případech má N velmi rychlou odezvu na plyn a ani v těch nejnižších otáčkách není motor mrtvý. Samozřejmě, přítomností klapky je silnější varianta o poznání hlučnější, a to do takové míry, že takové Octavia RS či Leon Cupra je oproti N elektromobil. Popravdě, jeho zvukový projev je téměř na úrovni agresivního A 45 AMG, a za to obrovský palec nahoru, protože přesně takto má hot-hatch znít!

Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že to s i30 N myslí mimořádně vážně. Je famózní!
Zdroj: REFRESHER - martinzmartina

Suma sumárum, Hyundai nás na plné čáře přesvědčil, že i30 N je třeba brát smrtelně vážně. Popravdě, věřte či ne, ale opravdu nemáme N co vytknout (možná jen sedačky by mohly dávat ještě větší oporu, plus, jezdili jsme jen na okruhu, takže nemůžeme ještě soudit běžnou jízdu po silnicích). Navíc, pokud vezmeme v úvahu, že jde o první počin tohoto druhu od značky Hyundai, čili bez jakékoli minulosti/zkušeností, tak nám nezbývá než říct, že před N smekáme klobouk a jsme jeho obrovskými fanoušky!

Domů
Sdílet
Diskuse