BMW vynechalo facelift svého velkého SUV a představuje novou, čtvrtou generaci.
Sice v uplynulých hodinách zaplavilo internet množství uniklých fotografií, až nyní nám bavorská automobilka servíruje svou novou X5 v oficiálním podání. Hned v úvodu je třeba říci, že BMW další generaci svého nadále největšího SUV představuje již po 5 letech, z tradičního mezigeneračního cyklu tedy vyřadila facelift. Druhá strana mince však jasně naznačuje, že po designové stránce jde spíše o evoluci než revoluci, i když diametrálních změn je více než dost.
Jako první padnou do oka tradiční ledvinky, které nejen opět narostly, ale hlavně změnily svůj tvar – po novém už nedisponují podlouhlým, ale spíše čtvercovým tvarem a zároveň jsou výrazněji propojeny. Naopak, na rozdíl od předchozí generace, nejsme svědky světel, které jsou s maskou propojeny, je tedy jasné, že takovým designovým řešením budou disponovat pouze modely mimo řadu X. Hlavní full-LED světlomety výrazně nabraly na hranách, no a v rámci příplatkové výbavy už ani zde nebude chybět laserová technologie, která prodlouží „dostřel“ dálkových světel z 300 na 500 metrů.
Propracovanějšími tvary se chlubí i přední nárazník, boční silueta však už jde ruku v ruce se zažitým stylem. BMW v tiskové zprávě opěvuje použití akustických oken, která mají značnou měrou zlepšit odhlučnění kabiny. Novinka mezigeneračně narostla do délky o 36 milimetrů a do šířky o 66 milimetrů, přičemž o citelných 42 mm narostl i rozvor na hodnotu 2975 milimetrů. Základem budou 18" disky, na opačném konci nabídky se však vůbec poprvé objeví až 22" disky.
Vskutku překvapivý design nabízí zadní část, kde najdeme horizontálně umístěné světlomety s úplně novou grafikou a tvarem. Zajímavostí je následně fakt, že označení modelu i verze se přesouvá pod zmíněná světla. Dvoudílné víko zavazadlového prostoru zůstává zachováno. Jak je zvykem, X5 bude na výběr ve dvou základních provedeních – elegantnější xLine a sportovní M Sport.
Snad více než exteriér zaujme interiér. Na první pohled jde sice opět spíše o evoluční změny, těch je však ve výsledku více než dost. Koncept palubky dostal několik zcela nových řešení, čehož si lze všimnout zejména při pohledu na středový panel a tunel. Nová, až 12,3" středová obrazovka, je zasazena do palubky jinak, ovládání klimatizace se přesunulo přímo k novým výdechům, zatímco středová konzola se pyšní obnovený joystickem řadicí páky a propracovaným seskupením tlačítek.
Volant už známe ze současných novinek od BMW, vskutku překvapivě však vypadají plně digitální 12,3" budíky, které dostaly značně futurističtější vizuál. V Mnichově se očividně odvázali a ať už jde o design palubní desky, použití materiálů nebo přítomné technologie, nová X5 už na první pohled boduje. Nová generace má nabídnout více prostoru v každém směru, přilepšit by si měli především zadní pasažéři. Zavazadlový prostor nabízí 645 litrů, po sklopení zadních sedaček se nakonec kufr zvětší až na 1860 litrů.
X5 přijde v úvodu na trh ve třech verzích – xDrive40i (3litrový šestiválec s výkonem 250 kW), xDrive50i (4,4litrový osmiválec s výkonem 340 kW) a nakonec dieselová varianta xDrive30d (3litrový šestiválec s výkonem 195 kW). Krátce nato se dostaví verze xDrive40d, ale i M50d s výkonem 294 kW. Bohužel to podle posledních zpráv vypadá tak, že i když všechny jednotky splňují emisní normu Euro 6d, zmíněný benzínový osmiválec do Evropy nezavítá, a bude tak doménou amerického trhu. Příští model X5 M by obdobný osud neměl postihnout.
Standardem bude pohon xDrive, adaptivní podvozek Dynamic Damper Control a osmistupňový automat Steptronic. Za příplatek nebude chybět aktivní samosvorný diferenciál na zadní nápravě či aktivní stabilizátory s aktivním řízením. Vzduchový podvozek poskytne možnost regulace světlé výšky v rozsahu až 80 milimetrů. Cenové relace zatím neznáme, na závěr dodejme, že 4. generace BMW X5 přijde na trh na podzim.