28. září 2018 15:27
Sona O.

ZAJÍMAVOSTI VĚDA

Jaká je cena průměrného lidského života a jakou hodnotu má naše planeta?

Azimuth Project je ambiciózní počin, který se snaží přinést vědu a matematiku k běžné populaci. Na svém blogu přináší zajímavosti ze světa výpočtů a rovnic a ukazuje, že matematika se dá použít opravdu v jakékoliv situaci a nejsou to jen nudná čísla ze školních učebnic.

V jednom ze svých článků se autor projektu John C. Baez, matematik z Massachusettského technologického institutu na Princetonské univerzitě a držitel ceny Leviho L. Conanta, rozhodl, že vyčíslí hodnotu úplně všeho. Zní to neuvěřitelně, ale pomocí rovnic a logiky je možné skutečně všechno.

Zdroj: Wikimedia NASA Earth Observatory

Nejprve vypočítal cenu naší planety. Ekosystém, ve kterém žijeme, nám poskytuje vše potřebné od stravy až po nerostné suroviny. O půdu se starají farmáři, které vláda platí za to, že provozují určitou formu ekologické služby. Kolik taková ekologická služba stojí?

Když si vezmeme do měřítka celou Zemi, hodnota její ekologické služby pro lidi za jediný rok je 33 bilionů dolarů. Tuto hodnotu vypočítali vědci ve studii v roce 1997, ale novější studie z roku 2014 tvrdí, že ekologická hodnota Země ročně tvoří až 145 bilionů dolarů.

Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? Slovenská Měsíční šachta patří k největším záhadám lidstva. Šlo o výtvor pradávné civilizace? 11. ledna 2024 8:00

Možná to zní zvráceně, ale jeden americký soudce se v roce 2004 pokusil vypočítat finanční hodnotu lidského života. Zjistil, že hodnota jednoho lidského života je asi 50 tisíc dolarů. Hodnotu pak vynásobil tehdejším počtem lidí na planetě a dostal se k číslu 600 bilionů dolarů.

Lidstvo zatím nedokáže s naprostou jistotou říci, jak velký je náš vesmír, ačkoli odhad o jeho velikosti známe. Proto ani není možné vypočítat jeho přesnou částku, nejjednodušší odpověď by byla, že vesmír má nekonečnou hodnotu.

Zdroj: pixabay.com

John C. Baez se tedy rozhodl pracovat jen s pozorovatelným vesmírem za předpokladu, že každá galaxie má alespoň jednu planetu obydlenou inteligentním životem. V pozorovatelném vesmíru je asi 100 miliard galaxií. Stačilo, aby znásobil hodnotu lidí 100 miliardami a dospěl k číslu 60 kvadrilionů.

Samozřejmě, že jeho výpočty jsou omezené a existuje řada různých variací, se kterými můžeme pracovat a do našich výpočtů bychom mohli zapracovat zcela jiné hodnoty než tento vědec.

Nicméně, skutečností zůstává, že cena všeho je vypočitatelná, ať už jsou to lidské životy nebo celý vesmír.