Neděle 21. 10. 2018 svátek má Brigita

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

Po Audi a BMW se s dvanáctiválcem začíná loučit i Mercedes-Benz.

12. říjen 2018, 13:19

Po Audi a BMW se s dvanáctiválcem začíná loučit i Mercedes-Benz.

Problematika efektivnosti a ekologičnosti konvenčních motorů zašla až do takové roviny, že benzinové jednotky dostávají DPF filtry (GPF filtry), naftovým automobilům se začíná udělovat zákaz vstupu do měst, v mainstreamových třídách šestiválce prakticky vymírají, zatímco zákazníkům se předhazují všelijaké hybridní či elektrické alternativy.

 

Poslední měsíce nastal v portfoliích automobilových výrobců opravdu velký průvan. Důvodem je nová metodika měření spotřeby WLTP, tedy World Harmonized Light Vehicles Test Procedure, která nahrazuje starou normu NEDC (New European Driving Cycle). Podstata změny samozřejmě tkví ve snaze o udávání reálné, a ne „laboratorní” spotřeby. S tím však přicházejí problémy.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

WLTP přináší nejen náročnější testování, ale zároveň je nutné všechna aktuální vozidla nově otestovat, což způsobuje vrásky pro automobilky. Výsledek je tedy takový, že jelikož značky prostě nestíhají celoplošně upravovat vozidla, aby prošla novou metodikou měření, některé modely jednoduše z nabídky raději (krátkodobě) vyřadí. Vzpomeňme tak například na Audi SQ7, BMW M550, M3 či množství dosud nabízených motorických verzí klasických aut. U značky Porsche dokonce nebylo možné několik týdnů objednat žádný nový model.

 

Kromě toho, údajem o spotřebě a hodnotách CO2 musí disponovat každá verze, nejen samotný model. Laicky řečeno, znamená to, že vrcholné verze se silnými a „málo ekologickými” motory se jednoduše v portfoliu už mezi těmi slabými, čili úspornými, neztratí a za jejich přítomnost bude automobilka pykat. Zde se dostáváme ke kameni úrazu velkoobjemových motorů, jejichž přítomnost už prostě není akceptovatelná.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

Díky tomu jsme se v průběhu tohoto roku dozvěděli několik smutných zpráv. Bylo to právě BMW, které mezi prvními ohlásilo, že z evropského trhu stahuje dvanáctiválcový model M760Li, i když v té době se říkalo, že tomu bude jen na určitou dobu.

 

Bohužel, opak je pravdou a kromě toho, že vrcholnou verzi sedmičky již u nás nekoupíte, přišel další sled nelichotivých zpráv. I když BMW zprvu mluvilo o tom, že nová řada 8 či SUV X7 uvidíme v top verzi s V12, dnes už je jasné, že se tak nestane. Odstupem času to potvrdilo i samotné vedení BMW, které prostě prohlásilo, že V12 v Evropě skončily.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

V krátkém závěsu na to vyrukovalo s obdobnou zprávou konkurenční Audi. V březnu svět obletěla zpráva, že nová A8 je posledním modelem od Audi, který bude pod kapotou skrývat agregát W12. Ba co víc, otevřeně se mluví o tom, že dvanáctiválec zmizí z nabídky již v rámci faceliftu, otázkou však je, zda 6litrový motor v nové vlajkové lodi vůbec uvidíme. I když německá automobilka agregát představila, dosud nebyl homologovaný, čili ho ještě ani není možné koupit.

 

V Ingolstadtu však zašli ještě dále a otevřeně prohlásili, že už nepočítají ani s 3. generací R8, jinými slovy, Audi v sklonku několika let vyřadí z nabídky i model V10. V tomto okamžiku asi každého napadne koncernová hierarchie, neboť Huracán se z portfolia vytratit nechystá. Pokuty za překročení emisí tak automobilky nutí škrtat a v rámci koncernu to platí především pro ty nejnižší značky, kde „ztráty” jdou nejméně cítit. Lamborghini si totiž za stejnou techniku ​​dokáže říct víc, čili jeho zákazníci si za přítomnost V10 zaplatí.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

Několik měsíců se zdálo, že Mercedes-Benz tomuto trendu dokáže nadále vzdorovat, ukázalo se však, že ti, kteří v to věřili, byli naivní. Na autosalonu v Paříži totiž šéf Mercedes-AMG Tobias Moers přiznal, že s odchodem současné generace třídy S odejde do důchodu i dvakrát přeplňovaná 6litrová pýcha. V12 měly v portfoliu značky s hvězdou ve znaku své čestné místo, ne nadarmo šlo svého času o automobilku s nejširším dvanáctiválcovým portfoliem na světě – S 600, S 650, S 65, S 65 kupé, S 65 kabriolet, SL 65 či G 65.

 

Poslední dvě jmenované verze se z nabídky vytratily už dříve (SL 65 vypadlo, nové G s V12 už nepřišlo), posledním mohykánem je tedy třída S ve verzi sedan, kupé, kabrio či Maybach. Tobias Moers říká, že náhradou za dvanáctiválce budou motory V8 v kombinaci s elektromotory. Jak sám uvedl, půjde o velmi účinné spojení, přičemž V8 budou moci setrvat v nabídce déle, než bychom si mysleli. S největší pravděpodobností tuto hybridní kombinaci bude zastřešovat (staronové) označení 73 AMG.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

Možná se ptáte, jak je možné, že takové Bentley či dokonce Rolls-Royce obdobně velké motory (v brzké době) nevyloučí. Zdá se, že v budoucnu bude platit pravidlo, kdy velkoobjemovými motory budou disponovat pouze modely či značky, které si to mohou dovolit.

 

Dvanáctiválcové či desetiválcové jednotky jsou v tradičních německých značkách spíše okrajovou záležitostí (nestojí na nich majoritní prodeje), i když zejména ty z Mnichova a Stuttgartu se poslední léta těší velké oblibě. Z hlediska tržního podílu v rámci nabízených motorů jsou však jen smítkem.

 

Mezi ultra-luxusními automobilkami (Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini) však zákazníci přítomnost takových motorů s přehledem zaplatí, čímž značce pokryjí ztráty, které vyplynou z postihů za prodej „neekologických”, respektive málo ekologických motorů.

 

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

 

Ještě předtím, než začnete zmíněné automobilky odsuzovat, je třeba si uvědomit, že v dnešní, emisními normami přeplněné době, mají automobilky svázané ruce. Jednotlivé kroky jsou jen odpovědí na kroky z Bruselu, kterým se musí značky podřizovat a hledat cestičky, jak uspět.

 

Evropský parlament dokonce 3. října odsouhlasil návrh, podle kterého budou muset nové automobily vypouštět od roku 2030 až o 35 % méně emisí oxidu uhličitého, než to bude dovolovat norma platná od roku 2021. Automobilky se pokusily odvolat, avšak neúspěšně. Otázkou je, zda se takové čistky konají na správném místě a zároveň i to, zda elektromobilita je tou správnou cestou, ne jen politickou lobby.

 

Zobrazit galerii 9 galeria
Ohodnoť článek
32
Sdílej článek
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a ohodnotit článek.
Přihlásit se
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.