Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Sponzorovaný obsah

Tento článek je sponzorovaný obsah společnosti MADMONQ.

Co je sponzorovaný článek?

Inzerent dodal podklady ke článku, definoval, co má článek obsahovat a komunikovat, text psal na základě zadání někdo z Refresheru.

Tech - Hry

Game changer pro gamery: Jak zlepšit soustředění a předcházet zdravotním problémům?

Hodiny hraní PC her mají obrovský vliv na tvoje zdraví. Poradíme ti, jak předejít bolavým zádům i problémům s očima.

Sponzorovaný obsah
25. květen 2022, 17:30 Čas čtení: 3:49
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Game changer pro gamery: Jak zlepšit soustředění a předcházet zdravotním problémům?
Zdroj: Unsplash/ELLA DON
Tech - Hry
0
Sponzorovaný obsah
25. květen 2022, 17:30
Čas čtení: 3:49

Game changer pro gamery: Jak zlepšit soustředění a předcházet zdravotním problémům?

Hodiny hraní PC her mají obrovský vliv na tvoje zdraví. Poradíme ti, jak předejít bolavým zádům i problémům s očima.

Sponzorovaný obsah
25. květen 2022, 17:30
Čas čtení: 3:49
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Game changer pro gamery: Jak zlepšit soustředění a předcházet zdravotním problémům?
Zdroj: Unsplash/ELLA DON
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Miluješ PC hry a dokážeš hraním trávit celé dny? A nebolí tě občas oči nebo záda? Ačkoliv se na první pohled nejedná zrovna o atletickou disciplínu, vášniví gameři mohou trpět na nemoci pohybového aparátu, ale třeba i spánkovou deprivací. Jenže komu by se chtělo přerušovat rozehraný battle, když ho začnou štípat oči nebo cítí únavu?

 

Hry si však můžeš užít i bez toho, aby tě po pár měsících nebo i týdnech začaly trápit zdravotní problémy. Zeptali jsme se youtubera a zkušeného gamera Duklocka (Dušana Brachny) na rady ohledně hraní i hráčského vybavení a společně s výrobcem suplementů pro gamery MADMONQ® jsme se zaměřili na to, jak si při dlouhých hodinách u počítače udržet dobré zdraví a kondici.

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený MADMONQ® (@madmonq)

 

Vybavení je gamechanger

Asi nejčastějším zdravotním problémem spojeným s dlouhým sezením u počítače jsou bolesti zad, které se nevyhnuly ani Duklockovi. „Tím, že kromě hraní ještě dělám videa, sedím za počítačem fakt hodně. Tak před dvěma nebo třema rokama jsem začal mít problémy se zádama. Cítil jsem, že mám ztuhlé svaly, takže jsem začal pravidelně cvičit s trenérem. Nechci ale obecně doporučovat na bolesti zad chodit do fitka, mohou znamenat něco vážnějšího, takže je lepší se o řešení poradit s doktorem,“ mluví o své zkušenosti.

 

Nejlepším řešením je samozřejmě takovým problémům předcházet a investovat do pořádného vybavení. „Pokud je někdo fakt tvrdý gamer a ví, že za počítačem prosedí celé dny jako já, vyplatí se to,“ říká Duklock. „Já osobně jsem zainvestoval do zvedacího stolu, to je podle mě pro někoho, kdo sedí často u počítače, úplný game changer.“ Stůl s nastavitelnou výškou ti totiž umožní měnit během hraní polohu, dokonce při něm stát a ulevit tak páteři.

 

Zdroj: Unsplash/TheStandingDesk

 

Vhodné je pořídit si také ergonomickou židli s bederní opěrkou, která bude kopírovat tvar tvých zad. „Nedávno jsem si pořídil gamingové křeslo Herman Miller, které mi drží záda rovně, to je pro mě důležité. Sice to neovlivní hru jako takovou, ale je potřeba nezapomínat na to, že jsme lidi a potřebujeme si udržet zdraví,“ dává Duklock tip.

 

Nákupem vhodného stolu a židle to nekončí, musíš je ještě správně nastavit. Stůl bys měl mít k židli v takové výši, aby tvoje lokty a kolena svíraly pravý úhel. Usazuj se až v zadní části židle, aby bederní opěrka podepřela zadní část zad. Během hraní můžeš střídat polohu opěrky a podle potřeby se trochu zaklonit nebo předklonit. Ve škole nám sice říkali, že bychom měli sedět celou hodinu jako pravítko, ale ruku na srdce, kdo tohle vydrží? Rovný posed samozřejmě patří mezi základní zdravé návyky při sezení u počítače, ale být hodiny v křeči to rozhodně neznamená.

 

Zdroj: Unsplash/Florian Olivo

 

Dalším velmi důležitým aspektem je uspořádání herního stolu. Pokud máš kvůli umístění monitoru několik hodin nepřirozeně otočenou hlavu do strany nebo se díváš směrem dolů, koleduješ si o problémy s krční páteří. Monitor bys měl mít minimálně 45 cm daleko od očí a v takové výši, abys při jeho sledování nemusel zaklánět ani předklánět hlavu. Klávesnici i myš si dej do vzdálenosti, při které máš lokty u těla a nemusíš natahovat ruce. Pokud se ti při psaní na klávesnici prohýbají ruce v zápěstí, podepři si předloktí, protože tato poloha způsobuje bolesti zápěstí, případně rovnou karpální tunely.

Přírodní povzbuzení

Stát se dobrým gamerem vyžaduje pravidelný trénink a znamená to dlouhé hodiny strávené sledováním monitorů. Mnoho výzkumů už potvrdilo, že modré světlo, vyzařované obrazovkami digitálních zařízení, má nepříznivý vliv na cirkadiánní rytmus, a tedy kvalitu spánku. Zvlášť ve večerních hodinách bychom se mu měli ve jménu kvalitního spánku vyhnout nebo alespoň používat speciální brýle určené k jeho blokaci.

 

S kvalitou spánku ale samozřejmě souvisí i jeho pravidelnost. Dlouhé hraní do noci rozhodně nepřispívá k plnému soustředění. Pokud se dostatečně nevyspíš, tvé tělo i mozek si v noci neodpočinou. Máš pak pomalejší reflexy a nedosahuješ tak vysokých výkonů. Spousta gamerů si pak zajišťuje energii velkým množstvím kávy nebo energetických nápojů. Po jejich konzumaci sice tělo dostane krátkodobý impulz k výkonu, ale nepřijímá žádné prospěšné látky a po vyprchání účinku se můžeš cítit ještě unavenější.

 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený MADMONQ® (@madmonq)

 

Když se budeš po probdělé noci potřebovat nabudit, zvol přírodní cestu, která neobsahuje umělá barviva, konzervanty, aromata a GMO látky. MADMONQ® vyrábí nutriční doplňky, které hráčům pomáhají dosahovat lepších výkonů udržitelným způsobem. Suplementy přispívají ke snižování stresu, zlepšení schopnosti soustředění a zdokonalování psychomotorické schopnosti (koordinaci pohybů), která je pro hráče nepostradatelná. Kromě povzbuzení dodávají tělu potřebné vitaminy, minerály a aminokyseliny, které gamerům často chybí. Díky tomu jsou prospěšnější než káva nebo některé energetické nápoje. Složení zahrnuje například ženšen sibiřský, vitamin B12, zinek nebo meduňku.

 

Tabletky tě nabudí, abys podal výkon i v den, kdy se budeš cítit unavený a bez energie. Účinek trvá tři až šest hodin, což ti vyjde akorát na jednu herní session. Suplementy obsahují kofein, takže nepřekračuj doporučenou denní dávku.

Chci madmonq® pro lepší výkony
Zdroj: MADMONQ

Game/life balance

Ačkoliv je gaming skvělým únikem z reality, pokus se dodržovat určitý game/life balance. Dlouhodobé soustředění a stres ze hry představují velkou zátěž i pro tvou psychiku. Zvlášť pokud se hraje o reálnou odměnu, dokáže gaming pocuchat nervy i kliďasům, jako je Duklock. „Celkově jsem klidný člověk, ale při hraní se dokážu fakt vytočit. Zvlášť competitive gaming je na nervy velká zátěž, už jsem polámal pár klávesnic,“ směje se.

 

Ideální je dělat si při hraní pauzy. „Snažím se aspoň na chvilku postavit, dojít si pro vodu a na pár minut se uklidnit,“ předává svou zkušenost Duklock. Pokud to není nutné, nehraj víc než 4 hodiny v kuse, ať nepřiměřeně nezatěžuješ tělo i psychiku. Nezapomínej na sociální kontakt a zapojení činností, při kterých si vyčistíš hlavu (např. sport, procházka nebo manuální práce).

 

Zdraví a dobrý výkon se v gamingu vzájemně nevylučují, jen musíš najít potřebnou rovnováhu. Tabletky MADMONQ® ti pomůžou objevit udržitelný způsob, jak se stát dobrým gamerem a zároveň pečovat o svoje tělo i mysl.

 

Chci zdraví i výkon
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Unsplash/ELLA DON
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu tech
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.