Recenze televizního filmu Ledviny bez viny. Vesele rýmovaný cyklus servíruje Česká televize v hlavním vysílacím čase.
Po televizním filmu Bezva zuby na zásnuby nás Jiří Vejdělek a Marek Epstein chtějí znovu uvelebit do pohovek, přikrýt dečkou, uvařit čajík a nechat hodinku dívat na poctivou českou prču. Přináší nám balíček ověřeného televizního humoru s Hynkem Čermákem a Eliškou Balzerovou v bakalářském snímku Ledviny bez viny, který jako by v hlavním vysílacím čase poskytoval možnost nemyslet na nic a nechat se unášet bodrými hláškami. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by snímek jako komedie fungoval.
Nejde se nedomnívat, že film s takovým záměrem nevznikal. Jen těžko se můžeme ubránit představě, jak Marek Epstein a Jiří Vejdělek přijdou do České televize, laškovně mrknou na producenty Moniku Effenbergerovou a Jaroslava Sedláčka a praví: „Langoš tam bude dělat divný zvuky a Čermák bude čurat do kanystru. Bude to strašně vtipný, protože to je trapný, chápete, ne?“ Na to producenti bouchnou do stolu a za ohlušujícího zvuku si plácnou jako Carl Weathers a Arnold Schwarzenegger v Predátorovi.
Takovou scénu z Kavčích hor alespoň naznačují první dva snímky ze série, kterou Bohdan Bláhovec trefně popsal slovy „skvělá telka od Vejdělka“. A jako skvělá telka s nostalgickým odkazem na Bakaláře (a novější Trapasy) pokračuje Vejdělkovo portfolio nemocných orgánů po Bezva zubech i v Ledvinách bez viny. Nutno přiznat, že Ledviny nabídly větší vzrušení než Zuby. Při sledování nám totiž výrazně více mozkových buněk podalo výpověď.
Našlapaný mustang a nadrcená Matylda jako nejlepší rekvizity
Břinkavé kytárky Jana P. Muchowa a Martina Ledviny nás na začátku opět uvádí do filmu, ve kterém bude zapeklitých vztahů víc než požehnaně. Maminka (Eliška Balzerová) smaží svému padesátiletému synovi Teovi (Hynek Čermák) vajíčka. Je pohublý, musí jíst. Stejně tak musí mít zapnuté všechny knoflíčky na košili a jako správný syn respektovat veškerá maminčina přání. Balzerová je zdánlivě milá a nebýt oslovení „maminko“, mohli bychom si klidně myslet, že se jedná o starostlivou manželku, která vypravuje policistu do práce.
To by ale bylo naivní. Ve světě Marka Epsteina totiž muži zpravidla nechodí s nikým, kdo nemá alespoň o deset let a kariérních příček méně. A tak se na scéně brzy objevuje Čermákova přítelkyně, stážistka Matylda (Jana Pidrmanová). Mimo to, že je zamilovaná do svého nadřízeného, má vystudovaný matfyz a svůj studentský projekt prodala do Francie za velkou spoustu peněz. Teď jezdí v našlapaném červeném mustangu, který je ve filmu podobnou rekvizitou jako Matylda samotná. Po Teovi chce vlastní případ a spokojený vztah. Toho druhého se ale kvůli opičí lásce jeho maminky dočká až po pár uměle naservírovaných trapasech. Nedělní večer u telky jak vyšitý.
Co se dočteš po odemknutí?
- Kolik vtipů jsme celkem spočítali v tomto komediálním snímku.
- Jak udělat řachandu i z chození po schodech.
- Co v nás při sledování budilo zlomyslné choutky.
- Jak podle tvůrců vypadá důležité konverzační téma pro geniální matfyzačku.
- Kde všude se hrdina musí vymočit a jak moc je to vtipné.
- Proč od České televize čekáme víc.