Ještě před pár lety jsme dávali na odiv velká loga na tričkách jako známku dražšího kousku, v současnosti však preferujeme diskrétnější volbu.
Velkým logům značek, výrazným potiskům a barvám už odzvonilo. Poslední měsíce se nesou v duchu trendu netrendu, který je označován jako quiet luxury. Ten sází na umírněnou formu a strohost a definuje tak význam luxusu (nejen) v roce 2023.
Luxus je pojem, který se skloňuje snad ve všech sférách, jež nás každodenně obklopují. Moderní společnost mu dala obří moc, díky čemuž je spojovaný zejména s privilegovanými jedinci. Samozřejmě že luxus můžeme chápat i z jiné než jen hmotné perspektivy, valná většina z nás si však pod ním představí nějakou materiální věc, která se odlišuje od standardu.
Jednou z branží, která je úzce spjata s hierarchií značek a kategorizací luxusu, je bezesporu ta módní. Každá éra se však vyznačuje jiným znázorněním luxusu, a tak někteří mohli ještě před pár lety vesele „flexit“ s výraznými logy a štítky, které odkazovaly na onen luxusní módní dům či cenově nedostupnější značku. Quiet luxury však na druhou stranu neztělesňuje trend jako takový, jedná se ve skutečnosti o něco, co tu bylo vždy. Někteří by tak nazvali tradiční siluety oděvů a odklon od všeho aktuálního, jiní by například mohli vzpomínat na devadesátkový minimalismus v čele s Calvinem Kleinem.
Proč se vlastně nyní bavíme o quiet luxury? Samotné výstupy módních značek, jako jsou Miu Miu, Bottega Veneta, Jil Sander nebo Victoria Beckham, sice ovlivnily současný pohled na tuto estetiku, virální svatba Sofie Richie Grainge konající se letos v dubnu však také razantně přispěla k oblibě tichého luxusu a tradičnímu vzhledu oděvu. Od té doby jako by se roztrhl pytel s minimalistickým, elegantním stylem, který začal po boku Richie Grainge prosazovat nespočet celebrit a módních influencerů.
Velmi často se můžeme setkat i s označením old money style, které hovoří o ideálu spjatém s penězi a vyšší sociální skupinou. Na pozadí starých filmů a románů se tak i v současnosti zformovala estetika, která inklinuje k téměř utopickému životnímu stylu elitářského charakteru.
Jak vůbec quiet luxury nebo old money style vypadá? Jednoduše řečeno jako stará dobrá klasika. Quiet luxury představuje nadčasové kousky, které jsou navrženy k nošení na desítky let dopředu. K tomu, aby toho mohly dosáhnout, však musí splňovat prvotřídní kvalitu, což z nich současně dělá i ekologicky udržitelný produkt. Stylově se jedná spíše o neutrální paletu barev a čistě funkční kousky. Na volánky a neonové barvy tak rovnou zapomeň.
Poměrně novou značkou, která má ke zmiňované estetice velmi blízko, je The Row. Tu založily v roce 2011 Mary Kate a Ashley Olsen a díky svému sofistikovanému designu ji mnozí považují za určující příklad quiet luxury na trhu.
Také Catherine Holstein založila roku 2016 svůj brand s názvem Khaite, kterým si podmanila A-list celebrity jako Kendall Jenner nebo Meghan Markle. Kašmír, krep a kůže jsou základní pilíře, s nimiž Catherine pracuje, přičemž její ambicí je nově definovat ženskou perspektivu v módě. K tomu však využívá ověřený quiet luxury základ.