Nová, 310koňová verze ostrého hot-hatche je nejrychlejším sériovým autem s předním pohonem na světě.
To, o čem se poslední období spekulovalo, je realitou. Sice jsme se jen nedávno dozvěděli, že sériovou výrobu extrémního Golfu R400 Volkswagen nadobro stopl, v uplynulých hodinách nám však německá automobilka servíruje ostrý hot-hatch, který sice „nelétá“ až tak vysoko jako čtyřstovka, speciální pozornost si ale rozhodně zaslouží. Specialitka se jménem Golf GTI Clubsport, která se nám představila na letošním autosalonu v Ženevě, se dočkala ještě vylepšené a vyšperkované verze s dodatkem S, která stihla už nadělat i velké haló. Nürburgring, tedy konkrétně jeho severní smyčku totiž Golf GTI Clubsport S zdolal v čase 7 minut a 49,21 sekundy, což znamená, že je až o 37 sekund rychlejší než Golf GTI Performance, ba co víc, o 1,4 sekundy rychlejší než dosavadní držitel rychlostního rekordu mezi vozidly s předním pohonem, Honda Civic Type-R. V jejím případě se kromě toho nadále objevují pochybnosti, protože se jednalo o předsériový exemplář, čili auto, které mohlo být speciálně upravené a není shodné se sériovkou. Tak či onak, pomyslnou korunku mezi přednokolkami si tak aktuálně bere onen Golf, který svým časem porazil Civic Typer-R, Mégane RS 275 Trophy-R, Leon Cupra a navíc, 21kilometrový okruh zdolal rychleji než například BMW M3 CSL a M4, Jaguar XKR-S, Lamborghini Gallardo LP560-4, Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series či přes 700koňový Challenger SRT Hellcat!
A v čem je tedy Clubsport S tak jedinečný? Jde o vrcholnou variantu, která přichází v době oslav 40. výročí Golfu GTI, neboť právě v roce 1976 se na světě objevila poprvé ikona hot-hatch. Kompetentní si tak při této příležitosti dali patřičně záležet a na letošním srazu u jezera Wörthersee představují toto odlehčené a zároveň výkonnější provedení. Pod jeho kapotou trůní starý známý, a je třeba říci, že i velmi dobrý čtyřválcový agregát 2.0 TSI, který v tomto případě dostal výkon 228 kW / 310 koní (čili více než Golf R) a točivý moment 380 N.m, který je dostupný ve spektru 1 700 až 5 300 ot. Akcelerace této specialitky na stovku trvá 5,8 sekundy, přičemž její nejvyšší rychlost je 265 km/h. O zpřevodování se stará výhradně 6stupňová manuální převodovka, která sice svou „rychlostí“ trochu ztrácí za automatem, zajišťuje však nižší hmotnost. Ta je přitom prioritou verze S, protože v jejím interiéru si své místo nenašly zadní sedačky, právě naopak, vystřídala je ochranná hliníková "klec". Díky většímu použití hliníku či například menší baterii váží toto GTIčko jen 1 280 kilogramů, což je ve spojení s daným výkonem už na pohled pekelnou kombinací!
V duchu úspor přišel Golf, mimo jiné, o klimatizaci, vnitřní koberečky, posuvnou podložku v zavazadlovém prostoru či největší dostupný displej. Cílem techniků bylo postavit vůz, který se cítí jako doma na okruzích, a tak nechybí elektronicky řízený samosvorný diferenciál VAQ, systém Dynamic Chassis Control nebo speciální tlumiče, ale zmínit určitě třeba i sportovnější výfukové potrubí, novou palivovou pumpu či přemapovanou řídící jednotku. Golf GTI Clubsport S je postaven na 19“ discích Pretoria a pneumatikách Michelin Sport Cup 2. Od verze bez Ska se navenek prakticky neliší, opět jsme svědky agresivního bodykitu, který je možno zabalit do trojice odstínů - Deep Black Pearl Effect, Pure White nebo Tornado Red. Uvnitř znovu nacházíme špičkové sportovní sedačky, tříramenný volant potažený Alcantarou, no a hlavice řadicí páky svým zpracováním odkazuje na historii gé-té-íčka. Na závěr informace o dostupnosti - Clubsport S vznikne pouze v sérii 400 kusů, přičemž 150 exemplářů je vyhrazeno pro Německo a dalších 150 kousků poputuje do Velké Británie. Cenové relace zatím přiblíženy nebyly.