Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
3. února 2018 18:27
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Atraktivnější design, famózní interiér a revoluční technologie. To je nový model A od Mercedesu

TECH
Uložit Uložené

4. generace konečně spatřila světlo světa.

Prakticky od začátku roku nám Mercedes-Benz podsouval všelijaké indicie a útržkovité záběry chystané novinky. Úvodní únorové dny nakonec pomyslnou plachtu stáhly a my poznáváme oficiální cestou novou třídu A. Čtvrtá generace malého kompaktu s hvězdou ve znaku má opět změnit nejen designové, ale i technologické směřování značky, což potvrzují jak nové estetické prvky, tak i revoluční technologie.

Hlavní tvar karosérie velké změny nepřináší, ve skutečnosti ale jde opravdu o zcela nový automobil. Dlouhý přední převis vzhledem k použité koncepci zůstává, čelní část je však citelně agresivnější. Vpředu nechybí tradiční diamantová maska, přibyly však výraznější křivky a hlavně značně užší a do stran zasahující full-LED světlomety. Rozvor áčka narostl o citelných 30 milimetrů a jinak tomu není ani v případě rozchodu kol, který je větší o 14 mm. Pokud jde o kola, na výběr budou velikosti 16 až 19 palců.

Atraktivnější design, famózní interiér a revoluční technologie. To je nový model A od Mercedesu
Zdroj: media.daimler.com

Vzadu zaujmou vskutku netradiční světlomety, pozastavit se je přitom třeba u jejich zasazení – kromě propracované grafiky jsou světla umístěna horizontálně, což umožnilo jejich vertikální rozdělení. Díky tomu je podstatně větší (+ 20 cm) nakládací otvor pátých dveří. Zavazadlový prostor má 370 litrů (+ 29 l), přičemž nárůstu rozměrů se dočkal i interiér – o 9 milimetrů více místa na ramena, o 35 více na lokty a 7 na hlavu.

Největší progres lze evidovat v interiéru, který na danou třídu přichází v nevídaném podání. Za takto navržený kokpit by se nemusela stydět ani většina podstatně větších aut na trhu. Základem palubní desky je pětice kulatých výdechů klimatizace s turbínovým designem. Evidovat však můžeme i zcela nový panel ovládání klimatizace, novou generaci sdruženého ovladače, volantu a nakonec značně propracovaný a jinak zasazený panel obrazovek. Mercedes-Benz se již zcela loučí s analogovými budíky, protože již v základu budou budíky digitální, za příplatek nakonec infotainment nabídne dvě 10,25" obrazovky.

Atraktivnější design, famózní interiér a revoluční technologie. To je nový model A od Mercedesu
Zdroj: media.daimler.com

Estetický návrh stojí na několika zcela nových řešeních, detailech a použitých materiálech, ještě větší pozornost si ale zaslouží technika. Zásadní novinkou je totiž revoluční infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience), který přináší do automobilového světa funkcionalitu a zobrazení, jaké zde nemají obdoby. Áčko bude prvním modelem značky, kde nenajdeme klasický otočný ovladač infotainmentu, jelikož ovládání bude probíhat pomocí dotykové plochy, středové dotykové obrazovky, ovladači na volantu a hlasu! Podstata MBUX tkví ve špičkově navrženém rozhraní, ale hlavně umělé inteligenci, která má schopnost učit se. Součástí softwaru je i funkce rozšířené reality, díky čemuž vozidlo dokáže na displej promítat obraz z kamer a doplňovat ho o navigační údaje.

Třešničkou na dortu je plejáda asistenčních systémů, které si nejmenší model do značné míry převzal ze současného modelu S. Jinými slovy, díky vylepšeným radarovým a kamerovým systémům dokáže novinka absolvovat vysokou úroveň automatizované jízdy. O tom, že Mercedes nenechává nic náhodě, svědčí přítomnost vyhřívaných, chlazených a masážních sedadel či ambientního podsvícení s až 64 barvami. Za zmínku stojí i head-up displej o velikosti až 24 × 8 centimetrů.

 

Atraktivnější design, famózní interiér a revoluční technologie. To je nový model A od Mercedesu
Zdroj: media.daimler.com

Revoluce nakonec neminula ani motorové prostory, kde najdeme zcela novou generaci agregátů. V úvodu prodeje bude základním modelem verze A 200, v jejichž útrobách se ocitne zbrusu nový čtyřválec 1,33 litru s výkonem 120 kW / 163 koní a 250 N.m. Jde o vůbec první čtyřválcový motor této značky, kde při vhodných podmínkách dochází k vypínání druhého a třetího válce. Dále bude následovat silnější varianta A 250 s benzínovým dvoulitrem s výkonem 165 kW / 224 koní a 350 N.m. Pokud jde o naftové portfolio, to bude zprvu počítat jen s vyhotovením A 180d – 1,5-litrový agregát se silou 85 kW / 116 koní a 260 N.m.

Naftová varianta akceleruje na stovku za 10,5 sekundy, naopak benzínové modely za 8, respektive 6,2 sekundy. Ve všech případech se o pohon bude starat 7stupňová dvouspojková převodovka, v A 200 bude však později k dispozici i 6stupňový manuál. Chybět nakonec nebude ani pohon všech čtyř kol 4Matic, no a časem se dočkáme citelného rozšíření nabízených variant, chybět nebude ani přes 400koňové AMG.

Domů
Sdílet
Diskuse