Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
30. prosince 2018 23:23
Čas čtení 0:00
Daniel Mikolášik

Šlo o nafouknuté kauzy nebo opravdu závažné skandály? 6 rasistických či sexistických přešlapů módních značek

MÓDA
Uložit Uložené

I velké módní společnosti občas udělají krok vedle. Častokrát se však jejich přešlapy dočkají mnohonásobně větší kritiky, než by si zasloužily.

V posledních letech se u několika světových módních gigantů stále více hromadí různé kauzy, které jsou následně řešeny nejen médii, ale i veřejností.

Existují však i diskutabilní kauzy, které vrhají špatné světlo na dané módní značky, ale odpůrci je označují za nafouknuté. Jde většinou o kritické přešlapy týkající se etnik, rasy, pohlaví, sexuální orientace či dokonce korpulence lidí.

Jelikož v poslední době je takových módních kauz stále více, rozhodli jsme se, že vybereme 6 nejznámějších, nejdiskutabilnějších a nejkritičtějších, které jsou již na hraně mezi závažným skandálem a zbytečně nafouknutým případem.


H&M

Určitě si vzpomínáš na jeden z nejvýraznějších rasistických skandálů z ledna tohoto roku, kdy známý švédský gigant s rychlou módou Hennes & Mauritz uvedl do prodeje zelenou mikinu s nápisem Coolest monkey in the jungle.

Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby nebyla nafocená a na oficiálních e-shopech představená na malém černošském chlapečkovi. Nepochopitelný krok společnosti okamžitě odsoudilo velké množství lidí po celém světě včetně kanadského R&B zpěváka The Weeknda.

I když primární záměr nemusel být ze strany H&M nutně rasistický, tato skutečnost neprezentovala společnost právě v nejlepším světle. Značka se sice promptně omluvila a ostudné fotografie stáhla ze všech stránek a reklamních produktů, ale samotný incident se bude se značkou táhnout ještě nějakou dobu.

Nezapomínejme však na fakt, že možná skutečně mohlo jít jen o nešťastnou náhodu, kterou si značka neuvědomila a předem důkladně nepromyslela. Internet však vůči řetězci H&M okamžitě vyjádřil velkou nespokojenost s jeho jednáním a dal mu to pořádně sežrat.

Išlo o zbytočne nafúknuté kauzy alebo naozaj závažne škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek
Išlo o zbytočne nafúknuté kauzy alebo naozaj závažne škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek Zdroj: H&M

Dolce & Gabbana

Milánská luxusní značka Dolce & Gabbana si proti sobě v listopadu tohoto roku poštvala nejen miliony Číňanů, ale i množství dalších obyvatel a národností, a to kvůli nevhodné reklamě, na níž se Číňanka snaží jíst tradiční italská jídla pomocí hůlek.

Žena oblečená v D&G šatech se konkrétně ve třech krátkých reklamních spotech, které měly na sociálních sítích promovat konání módní přehlídky v Šanghaji, snaží jíst jídla jako pizzu, špagety či dezert cannoli a mužský hlas v pozadí jí říká, jak na to.

Reklamy okamžitě vyvolaly výraznou kritiku na adresu italského módního domu, která jej obvinila z rasismu a sexismu. Modní show museli navíc zrušit a velké čínské společnosti e-shopy ihned stáhly z prodeje zboží od D&G. Při vyhledávání názvu značky na některých čínských serverech se dokonce nějakou dobu nenacházely žádné výsledky.

Italští návrháři Domenico Dolce a Stefano Gabbana se proto v čínštině omluvili a také uvedli, že se z celého případu ponaučili a vynasnaží se, aby lépe pochopili čínskou kulturu a v budoucnu ji více respektovali.

Prada

Teprve před pár týdny jsme tě informovali o nejnovějším skandálu, který má na krku prémiová italská high fashion značka Prada. Ta totiž v rámci kolekce Pradamalia uvedla do prodeje přívěsky černých opiček s názvem Otto Toto, které podle kritiky na sociálních sítích či ve světových médiích měly mít silný rasistický charakter.

Tmavé postavičky údajně ztvárňovaly stereotypní představy o černošských tvářích a značka je proto musela okamžitě stáhnout nejen z výkladů, ale také z prodeje. Také vedení se dodatečně omluvilo se slovy, že svým krokem prý nikoho nechtělo urazit a figurky nemají mít žádnou spojitost s reálným světem.

Velké množství lidí se však na sociálních sítích i tak vyjádřilo, že černé opičky s mohutnými červenými rty jsou ze strany módní značky rasistickým projevem, ofenzivní karikaturou lidí tmavé pleti. Italský gigant však odmítá jakoukoliv spojitost černých postaviček s jejich údajným rasistickým podtónem.

I navzdory všemu však newyorská komise pro lidská práva poslala Pradě oficiální dopis a také vůči ní začalo vyšetřování. Momentálně jí hrozí pokuta ve výši 250 tisíc dolarů a ztráta dobré pověsti.

ASOS

Známý britský online prodejce oblečení a kosmetiky ASOS se také tento rok dopustil nemalého přešlapu, když do prodeje uvedl hrubý červený latexový potah podobný opasku, s čímž by nebyl žádný problém, kdyby fotografie modelky nepřipomínala oběšenou dívku. Celá kauza nabrala na obrátkách i díky nápisu Hanger, který měla modelka na tričku.

Lidé na sociálních sítích své znechucení z nemorálního a nekorektního postupu prodejce dali okamžitě najevo. Většina se totiž domnívala, že ASOS si vysloveně dělá legraci ze sebevraždy. Značka je známá svými kontroverzními kousky, avšak toto již přišlo mnohým přes čáru.

Produkt byl samozřejmě ihned stažen z oficiálních stránek internetového prodejce, ale celý skandál reputaci ASOSu bohužel nijak nepomohl. Lidem však kromě nemravného vyučovacích produktu vadila i jeho samotná cenovka ve výši 51 €.

Designéři u britského fast fashion řetězce však rádi šokují a celý e-shop je plný různých bizarností, a proto je dost možné, že i tento nepodařený pokus o vytvoření nového módního trendu s koženým páskem na krku byl jen nešťastný omyl, jehož cílem nebylo útočit či utahovat si z tragédií spojených se sebevraždami a oběšením, ale pouze lacině šokovat.

Forever 21

Jedna z čerstvejších kauz je i ta z dílny kalifornského oděvního fast fashion řetězce Forever 21. Značka totiž čelí vážné kritice kvůli vánočnímu svetru s nápisem Wakando Forever inspirovanému filmem Black Panther. Ten totiž na oficiálním e-shopu propagoval model bílé pleti, což okamžitě pobouřilo širokou veřejnost.

Na sociálních sítích se za poměrně krátkou dobu jednohlasně shodlo nespočet lidí, kteří postup obchodu odsoudili. Kritizující prosazovali tvrzení, že samotná podstata Wakandy, a tedy fiktivní marvelovské země, ve které žijí obyvatelé výhradně tmavé pleti, vychází z úplně jiných etnik, a proto by ji měl propagovat černoch.

Značka tedy byla nucena pohoršující fotografie odstranit a veřejně se omluvit. Zpětnou vazbu o jejich produktech a marketingu prý neberou na lehkou váhu. Společnost rovněž uvedla, že oslavuje všechny superhrdiny prostřednictvím různých modelů, bez ohledu na jejich barvu pleti.

Vic­to­ria’s Sec­ret

Poslední módní skandál na našem seznamu je z trochu jiného soudku, než ostatní zmíněné a má ho na svědomí kalifornský gigant Victoria's Secret známý zejména spodním prádlem a překrásnými modelkami. Značka se totiž dopustila diskriminace transgender a plus-size lidí.

Postaral se o to marketingový šéf Ed Razek v živě vysílaném rozhovoru pro Vogue. V něm se vyjádřil, že na jejich očekávané a každoročně ostře sledované přehlídce Victoria's Secret Fashion Show rozhodně nevystoupí ani transgender a také ani plus-size modelky. Na takový typ lidí údajně nechtějí cílit svůj marketing.

Množství lidí okamžitě značku zkritizovalo a odsoudilo za uzavřenost vůči rozmanitosti, netolerantnost a diskriminaci. Do bojkotu se zapojily i mnohé plus-size modelky, které si myslí, že názory podobného charakteru nemají v moderní společnosti místo.

Byla však kritika opravdu oprávněná? Značka si totiž důrazně udržuje jedinečný formát a jakousi exkluzivitu na trhu již několik let, a právě v tom tkví její unikátnost. Pro různorodé ženy založila společnost sesterskou značku Lane Bryant a ta má mít specifickou cílovou skupinu, stejně jako ji má i Victoria's Secret.

I navzdory všemu se však po masově negativní kampani rozhodl Ed prostřednictvím oficiálního účtu značky na Twitteru veřejně omluvit a také dodal, že v budoucnu se nebrání v rámci Victoria's Secret Fashion Show obsadit na molo i transgender modelku.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Victoria's Secret (@victoriassecret),

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lane Bryant (@lanebryant),

Co si o všech vyjmenovaných kauzách myslíš ty? Byla kritika a odsouzení ze strany společnosti na místě v každém jednom případě nebo jsi toho názoru, že některé skandály z našeho seznamu byly zbytečně nafouklé? Své stanovisko nám klidně napiš do komentáře.

Anketa:
Která značka měla podle tebe nejvíce nafouklý skandál?
H&M
Dolce & Gabbana
Prada
ASOS
Forever 21
Vic­to­ria’s Sec­ret
H&M
27 %
380 Hlasů
Dolce & Gabbana
7 %
91 Hlasů
Prada
8 %
118 Hlasů
ASOS
6 %
85 Hlasů
Forever 21
29 %
398 Hlasů
Vic­to­ria’s Sec­ret
23 %
318 Hlasů
Domů
Sdílet
Diskuse