Labutí píseň pro šestilitrovou V12 poznává svoji podobu.
Tak přece... Automobilový průmysl se poslední roky ubírá směrem, který velkoobjemovým motorům nepřeje, a i když značka Mercedes-Benz dokázala jako jedna z posledních vzdorovat, ukazuje se, že i jí se ruce stále více svazují. Výrobce ze Stuttgartu totiž právě ohlásil konec šestilitrového dvanáctiválce ve třídě S.
Ano, nějaké ty zákulisní zprávynaznačovaly, že dříve či později k tomuto aktu musí dojít, V12 však k třídě S odjakživa patřila, proto se jí držela zuby nehty nejdéle. Mercedes-Benz již sice dříve vyřadil dvanáctiválcové modely jako SL 65 AMG či G 65 AMG, obdobný osud ale už brzy bohužel postihne i S. Důkazem je ženevský autosalon, kde se objeví labutí píseň hvězdných dvanáctiválců – exkluzivní Mercedes-AMG S 65 Final Edition.
Bližší informace zatím neznáme, podle fotografií je jasné, že „oslavný“ model ponese specifické měděné doplňky, které jasně naznačí, že jde o něco speciálního. Tím rozhodně provedení Final Edition bude, protože závěrečná edice uzavře jednu velkou knihu, která se psala dlouhé desítky let.
Nad odchodem dvakrát přeplňovaného dvanáctiválce však visí několik otazníků. Mercedes-Benz zatím ukončení výroby komunikuje jen přes vrcholnou variantu S 65 ve standardní podobě, tedy jako limuzína. Identická V12 ale pohání i verzi S 600, zároveň ji najdeme i v modelech S kupé, S kabrio a Maybazích. Je více než pravděpodobné, že dříve či později obdobný osud postihne i tyto varianty.
V kuloárech se ale šeptá, že S s logy Maybach se V12 nevzdá, slova šéfa divize Mercedes-AMG to však moc nepotvrzují. Už loni na autosalonu v Paříži totiž Tobias Moers přiznal, že s odchodem současné generace třídy S odejde do důchodu i dvakrát přeplňovaná šestilitrová pýcha.
Důvodem konce jsou samozřejmě evropská nařízení a emisní normy. Více se dozvíš zde. Podotknout je třeba, že agregát M279 přišel v roce 2012, vycházel přitom z předešlé jedničky M275, která byla na scéně od přelomu tisíciletí. Rozvod s jednovačkovou hřídelí a třemi ventily na válec tedy nepatřil k těm nejmladším a řekněme si na rovinu, vyvíjet zcela nový dvanáctiválec v dnešní době je z finančního hlediska absolutně nerentabilní projekt.
Dokdy bude S 65 Final Edition, respektive jednotlivé odnože šestilitrového agregátu, v S v nabídce, je sporné, s příchodem nového S v roce 2020 jim už ale definitivně zazvoní umíráček.
Z německé trojky tak V12 pomalu, ale jistě mizí – v nové A8 sice agregát W12 představili, ani po více než roce a půl ale není v nabídce, zatímco v 7 se verze M760Li s faceliftem vrátila, také se v ní ale udrží pouze do mezigenerační výměny.
Dvanáctiválce se tak v následujících letech stanou doménou už jen výhradně značek jako Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Na závěr přitom dodejme, že značka Mercedes-Benz byla dlouhá léta lídrem s osmiválcovým a dvanáctiválcovým portfoliem, protože v její nabídce byl největší počet různých modelů s motory V8, respektive V12.
Bohužel, pouť druhého jmenovaného se chýlí ke konci. Odpovědí mají být chystané verze 73 AMG, které budou stavět na kvalitách nového čtyřlitrového osmiválce a pravděpodobně dodatečné hybridní technologii.