Zajímá vás, proč dnes kvůli stávce učitelů některé dítě do školy jde a některé ne?
Na začátku měsíce jsme vás informovali o tom, že se Českomoravský odborový svaz pracovníků školství (ČMOS PŠ) rozhodl rozeslat po českých školách dopis, ve kterém burcuje instituce ke stávce. Školské odbory na tiskové konferenci před polednem uvedly, že kvůli stávce zůstalo zavřeno 1221 škol, výuku jich omezilo 2 743 a další 3 tisíce škol stávku podpořilo slovně.
Abychom v situaci udělali jasno, sepsali jsme body, kvůli kterým je podle zastánců protestu stávka důležitá.
1. Boj o navýšení platů
Školské odbory se dle jejich slov už od ledna letošního roku snaží o zvýšení mezd pracovníků škol. I přes jejich snahu však mzdy nerostly. „Byť je vládou školství proklamované jako priorita a v médiích se dovídáte, jak učitelům se stále přidává, realita je jiná,“ stojí v dopise rodičům, který před dvěma dny vydal předseda ČMOS PŠ František Dobšík.
2. Ministerstvo školství na návrh odborů (ne)přistoupilo
Nicméně ministr školství Robert Plaga na začátku roku přistoupil na požadavky odborů, tedy zvýšení platu o 15 %, po veškerých jednáních se číslo zastavilo na pouhých 10 % na rok 2020 a 9 % na rok 2021. Odbory však požadují zaručený růst tarifních platů od 1. 1. 2020 o 10 %.
3. Nárůst o pouhých 8%
Další vývoj Dobšík komentuje: „Ministr rozhodl bez projednání se sociálními partnery o 8%
navýšení tarifů. Pokud stále bude plat učitele a zejména jeho tarifní plat na nízké úrovni, bude jen velmi obtížné získat do škol mladé učitele a ty zkušené tam udržet."
Odbory si jsou prý vědomy komplikací, které mohou uzavřením škol způsobit rodičům, avšak protest vidí jako nutnost hlavně proto, aby mohl být zajištěn vysoký standard výuky v českých školách.
Ne všechny školy však s odborovou stávkou souhlasí. Některé vidí problém v mnohem hlubších patrech. Prohlášení například vydala ústecká ŽŠ a MŠ kpt. Jaroše v Lounech, jejíž „Správce webové a facebookové stránky pověřený ředitelem školy“ v dlouhém facebookovém příspěvku sepsal, proč si myslí, že se stávkuje primárně za špatnou věc.
„Stávka upozorňující na platové a organizační problémy českého školství je potřebná a našla by širokou podporu, ale jít do stávky kvůli 1 – 2 % nám přijde nejen neetické, ale i naprosto zbytečné a jako promarněná příležitost," stojí v příspěvku, „rozhodli jsme se tedy nakonec, že stávku této formy nepodpoříme, ale následujícím vyjádřením napravíme lži, nepravdy a zavádějící informace, které se v mediálním prostoru objevují, očerňují učitele a staví je do opozice proti společnosti.“
Škole vadí mimo jiné špatná redistribuce vládních peněz (miliardová částka na slevy na jízdném mohly jít na platy učitelů), samotný nárůst učitelských platů není podle ní nárůstem, nýbrž valorizací (prý je reálný nárůst platů v posledních letech o 31 %, průměrná mzda však narostla o 27 %) a hlavně ve spojením s penězi je spojen i odliv pedagogů, jelikož nynější generace stárne a mladí nemají finanční motivaci jít učitelství studovat.
Příspěvek za dva dny získal přes 3 tisíce reakcí a 3 a půl tisíce sdílení, tudíž se těší velké oblibě. Jestli vláda vyslyší volání odborů a odbory vyslyší volání jednotlivých škol, je prozatím nejasné.