Jedná se o nejrestriktivnější jednání Facebooku proti uživatelům, kteří sdílí svůj obsah. Firmě se totiž nelíbí, že by kvůli nové australské legislativě musela platit médiím za sdílený obsah na jejich platformě.
Facebook v čele s Markem Zuckerbergem se pustila do „války“ proti australské vládě. Jelikož se tamní zákonodárci chystají uvést v platnost legislativu, která by nutila velké technologické platformy platit za obsah mediálních domů a vydavatelů, který by byl na Facebooku sdílen, rozhodl se v Austrálii blokovat sdílení a vyhledávání zpráv veškerých mediálních zdrojů na platformě. Informuje CNN.
Jak by vypadala sociální síť Facebook, kdyby neobsahovala žádné zprávy? To se nyní dozvídají uživatelé z Austrálie, kteří od středy nemohou prostřednictvím platformy vyhledávat zprávy mediálních vydavatelů a ani je sdílet.
Na vině je dlouho eskalující konflikt mezi Facebookem a australskou vládou, která se chystá na velkou změnu ve vztahu mezi mediálními vydavateli a technickými platformami. Pokud projde novela zákona o médiích, sociální sítě budou muset platit za obsah médiím, které na platformě svůj obsah sdílí.
„To, co navrhovaný zákon v Austrálii opomíjí, je jádro vztahu mezi naší platformou a vydavateli. Facebook žádný mediální obsah nekrade. Vydavatelé se sami rozhodli jej sdílet na Facebooku,“ uvedla na blogu viceprezidentka facebookového oddělení pro vztahy s médii Campbell Brown. „Mediální blokáda“, ke které Facebook přistoupil, je prozatím nejrestriktivnější opatření, které kdy firma vůči vydavatelům zavedla.
Austrálie se ohradila
Netrvalo dlouho, a australská vláda se proti tomuto opatření ohradila. „Dnešní akce Facebooku si znepřátelit Austrálii, utnout klíčové informační kanály, týkající se zdraví a krizových služeb, byly jak arogancí tak zklamáním,“ napsal na Facebook premiér Austrálie Scott Morrison.
„Podobná akce pouze potvrzuje obavy vícero států, které zneklidňuje chování velkých technologických společností, jenž si myslí, že jsou větší než lokální vlády, a které se domnívají, že se na ně pravidla nevztahují,“ stěžoval si Morrison. „Možná mění svět, ale to neznamená, že jej řídí,“ dodal.
„Navrhuji Facebooku, aby začal konstruktivně spolupracovat s australskou vládou stejně jako Google, který v poslední době prokázal, že jedná s dobrým úmyslem,“ vyzval australský premiér. Americkému gigantu Google se také nelíbilo, že by musel platit, a proto v minulosti pohrozil, že pro Austrálii znemožní vyhledávání prostřednictvím platformy. V poslední době to ale vypadá, že se tak nestane.
Jednání probíhají
Na rozdíl od Facebooku se totiž dal do jednání se zástupci médií. Jedním z hlavních vyjednavačů se stal konglomerát News Corporation patřící americkému mediálnímu magnátu Rupertu Murdochovi, který pravděpodobně našel s Googlem společnou řeč.
Murdoch má zájem na tom, aby se obě strany dohodly – vlastní totiž dost médií jak v Austrálii, tak v Británii nebo Americe včetně Wall Street Journal nebo New York Post. Debaty se totiž začínají kupit i v jiných státech, a australský případ by se mohl stát potenciálním precedentem.
Mezitím však technologické platformy vyvíjí další způsoby, jak přinést uživatelům čerstvé zprávy. Facebook například vyvinul nový segment Facebook News, v rámci nějž by byli vydavatelé placeni. Každopádně v Austrálii se s takovou službou, pokud zákon vzejde v platnost, počítat nemá.
Google má zase v plánu začít ve světě šířit službu News Showcase, v jejímž rámci si budou moci sami vydavatelé organizovat a rozhodovat, jak se bude jejich obsah na platformě sdílet. Firma se chystá do projektu v dalších třech letech investovat 1 miliardu dolarů (21,4 miliard korun).
A přestože Google o procesu vývoje mlčí, News Corporation na tiskové konferenci zmínila, že by měla být součástí i možnost předplácení, sdílení zisku z reklam a investice do audio a videožurnalistiky.